Loading...
dk

Er der nogen der kender til eks Hyundai/Kia ladeprofiler | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jun 9 '22

Hej

 

Har talt med et par Hyundai og Kia elpiloter.

De sagde begge "vi lader til 100% på 11kW lader og 80 på hurtiglader ude i byen......"

 

Er det sådan Hyundai og Kia anbefaler? For i så fald, tænker jeg ikke jeg skal have en brugt af disse mærker.

 

Havde med andre mærker, Mercedes, BMW, VAG gruppen, Stellantis? 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 9 '22
KimT
KimT Jun 9 '22

Konen har jo en Kona - en af de første fra '19. (så fik lige før jul skiftet batteri pga. recall)

Der ligger både buffer i top og bund af 64 kWh batteri (67kWh), så den har ingen problemer med at lave regen når den er på 100%. Så tror ikke den er så følsom over at være ladet til 100%. Mindes ikke at jeg har set anbefalinger fra dem.

I indstillingerne kan man sætte seperate grænser for AC og DC, vi lader generelt til 90%

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 9 '22
Ice2EV
Ice2EV Jun 10 '22

@KimT 

Nu er du jo lidt mere batteri oplyst end de fleste der er sprunget på fossilernes elbiler. Derfor har du lidt indsigt i hvad der skader et batteri. 

Hvorimod den almindelige benzin kører, bare plejer at fylde hans tank til fuld. Så gør han måske også det med batteriet.

Cubic
Cubic Jun 11 '22

Mig bekendt er det sådan at Tesla Model 3 sr, er den eneste elbil man kan/skal lade til 100% hver gang, og alle andre er det 80% (altså ikke 100%) også andre mærker. 

Det går hurtigt i elbil verdnen, så det er muligt at der er andre på vej i kina. ;)

 

Det er kemien og typen af batterierne, som er stort set ens i dem alle sammen, da det ikke er bilfabrikkerne der selv fremstiller dem, men LG, Panasonic, Catl mm

De tager alle "skade" af at lade til 100%, og allermest stå i længere tid med 100% strøm, og de har ikke specielt buffer i toppen, og det kan man se i OBD tilhørende programmer.

 

Så Ice2Ev, du har en pointe, som man skal være obs på.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jun 11 '22