Loading...
dk

Fra Køge til Spanien i Model S 2015 | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 10 '22

@Mos, måske men der er garanti på endnu men Tesla kommer nu bare med en ny “forklaring” på hvor fejlen ligger nu de ikke kan give chippen skylden. De nægter at forholde sig til ubalancen og siger de ikke må udtale sig om hvor stor den må være men at mit batteri intet fejler.

P85DK
P85DK Aug 10 '22

Kan man sikkert godt, men det vist ikke lige så let som at tage en harddisk ud af et RAID setup :-)

P85DK
P85DK Aug 10 '22

Lidt mere om balancering og hvorfor man i hvertfald ikke skal 'klippe' en celle væk som Gruber gør det.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6752580/

CanEl
CanEl Aug 10 '22

det kunne vel også være en bms der måler forkert.

mit batteri blev ombyttet p.g.a. bms der var skredet eller ustabil.

P85DK
P85DK Aug 10 '22

Ja, det er en mulighed, men så burde Tesla jo også bytte batteriet, her siger de bare at batteriet er fint og BMS'en melder ingen fejl

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 10 '22
jensk2
jensk2 Aug 12 '22

Jeg læser BMS udlæsningen som at Modul 2 har 1,86% højere spænding ved 75% SoC, men 2,22% højere spænding ved lidt højere SoC.

Det skyldes nok at Modul 2 har celler med LAVERE kapacitet (mAh) end gennemsnittet. Hvis de øvrige celler kan lagre 3.000mAh, men Modul 2's celler f.eks. kun 2.900mAh, når Module 2 tilsvarende hurtigere op i spænding, fordi alle moduler modtager samme strøm.fordi de lades i serie. 

Hvis Modul 2 har lidt lavere kapacitet og aflades lidt hurtigere en de øvrige moduler, så når de tidligere ned til afladnings spændingsknækket nede omkring 3,0V. Herfar går det stærk nedad og det overrasker BMS.

(Grafen er afladningsspænding på Panasonic NCR 18650B)

Trækker man her nede en stor strøm (accelerer hurtigt) trækker man potentielt spændingen på modulet  ned til 2,5V, som er den ABSOLUT lavest acceptable spænding, som BESTEMT skal få BMS til at nødlukke kørslen.

Antagelsen om at Modul er underlødigt kan bekræftes ved at gentage BMS udlæsningen ved f.eks. 15% SoC, hvis Modul 2 så er i undrspænding er den gal. Viser det sig istedet at Modul 2 ALTID har højere spænding end alle andre, skal det over tid blive balanceret ned i spænding. Sker det ikke virker balanceringen ikke.

Er Modul 2 ok ved lav SoC, kan man tække en væsentlig strøm, så  vil man sikkert se hvlket modul der falder under f.eks. 3,0V. 

Flere Model S ejere har været igennem flere erstatnings batteri pakker, De heldigste har fået det nye 14 modulers (350V) batteri (1014116-00-A) baseret på 100kWh (400V) 16 modulers batteripakke: Det har 87kWh brutto kapacitet og er genialt, vægten er mellem det gamle 70/75 og 85/90 kWh batteri, men kapaciteten er højere end ALLE de gamle batterier. 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 12 '22
jensk2
jensk2 Aug 12 '22

PS: Hvis anden BMS aflæsning er foretaget UNDER opladning og det kan ses at Module 2 spænding med det samme stiger mere end de øvrige moduler, så er den inder mostand højere og modulet er også underlødigt!

Som elektro ingeniør ville jeg mene at for at man kan genopbygge en holdbar batteripakke, som skal kunne bruges ude i enderne (<10% > 90% og ikke som et mindre belastet husstandsbatteri) med moduler der har oplevet meget forskellig historik, skal man igennem meget anvancerede dV/dAh analyser, som kræver adskillige langsomme lade cykler med avancerede dekta-V/delta-Ah målinger, samt impedans målinger som først kan foretages når batterierne har været lagret ved lav SoC i dagevis etc. etc. etc.

Jeg er ikke overbevist om at det er det Tesla gør når de refurb'er :-(

MOS
MOS Aug 12 '22
Citat fra jensk2

Jeg er ikke overbevist om at det er det Tesla gør når de refurb'er :-(

Jeg er ikke sikker på, hvad du her antyder. Mener du, at de blander mere eller mindre tilfældige celler sammen i ét batteri? Eller mener du, at Tesla erkender, at det er næsten umuligt at gøre rigtigt og derfor skifter alle moduler med moduler, der passer sammen, dvs. har siddet i samme batteri tidligere?

KimT
KimT Aug 12 '22

Her I set Teardown af 4680 battery pack fra Munro ? https://www.youtube.com/watch?v=ozesI3OZEG0

Her må man nok sige at Tesla har indset at det ikke kan lade sig gøre/lønne sig at lave rep. på batteri. Hvis der kommer fejl på, kommer batteriet i en stor "kødhakker" og bliver delt i fine stykker og opdelt i bestanddele. Det er limet fuldstændig sammen.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 13 '22

Imponerende men vel ikke særligt hensigtsmæssigt? De må godt nok være sikre i deres sag på at dette er en bulletproof måde at lave de nye batteripakker på…

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 13 '22
P85DK
P85DK Aug 13 '22

Det betyder ihvertfald at batteriernes scrap værdi er 0 kr. for alle andre end firmaer som https://hydrovolt.com/ - i modsætning til de eksisterende batterier.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 13 '22
Cubic
Cubic Aug 13 '22

Ja, Tesla prøver vel bare at "spare" en udskiftning.

Som jensk2 nævner det, kan det lade sig gøre, men jeg er ikke overbevist om at det holder ret længe, da et "nyt" modul og nogle gamle moduler ikke arbejder ens, og i tillæg måske ikke har 100% den samme kemi.

Set i et andet perspektiv : Hvis man laver en Fiat 127 med 2 motore, en på hver hjul. Den ene motor er helt ny og den anden er et gammel udslidt ådsel. De 2 motore får man aldrig i balance, så den stakkels 127`er vil angiveligt køre i cirkler. Ha Ha. Det er lidt det samme man har gør med et renoveret batteri.

I mit tidligere job har jeg udført disse operationer fordi det er billigst (her og nu), men jeg har altid frarådet det, og så kunne kunderne selv vælge løsningen. Dem der valgte den billige løsning, måtte 90% af gangene efterfølgende investere i yderlige nye celler.

Denne  info om at jeg fraråder det, som de altid har fået fra min side, var min chef og jeg ikke enige i, fordi det er = penge i kassen at skifte celler.

Yderlig er der en faktor der hedder Ohms Lov, jo lavere spændingen er, og en anden intern modstand i cellerne, jo flere A trækkes der ud af cellen/modulet, og det giver et skævt billed i BMS`en og den bliver måske "forvirret"

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Aug 13 '22
Ice2EV
Ice2EV Aug 13 '22

Talte med en mekaniker der lige havde været på hybrid/elbils kursus.

Han fortalte de var blevet instrueret i at kunne udskifte en enkelt celle på værkstedsniveau!

Tænker jeg nøjes med noget der lyder mere plausibelt det holder!

Cubic
Cubic Aug 13 '22

Det er lidt uden for tråden, men hvad pokker er der galt.

Jeg har en Elm 327 BT, som jeg ikke kan få til at virke med Scan my Tesla, på en Android.

Er sådan en fætter ikke plug and pray ?

KimT
KimT Aug 13 '22

Skal du ikke lige vælge den inde i ScanMyTEsla - tryk på svensknøglen oppe i venstre hjørne. Og her vælge du også hvad det er for en Tesla model.

Er det en af de billige med gennemsigtig blå plast ?

Cubic
Cubic Aug 13 '22

Ja den er blå med gennemsigtig blå plast.

Jeg har valgt bil og BT device, men der kommer ikke noget frem.

Jeg er i tvivl op det er telefonen, eller om det er OBD der laver sjov med mig, men jeg må igennem trawle forum igennem, jeg syntes at der var et link til en der fungere.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Aug 14 '22
KimT
KimT Aug 14 '22

De blå er absolut de billigste man kan købe fra Kina. Kan godt være de ikke virker. Som skrevet tidligere bruger jeg en Konnwei KW902 (også købt fra aliexpress). Den virker faktisk mere stabilt end den OBDLINK LX de anbefaler. Men ved ikke om der er samspillet med mobil der er galt med. Udvikleren af ScanMyTesla skrev på et tidspunkt til mig er bluetooth implementeringen på Huawei mobiler var piv ringe, så lige nu prøver min svoger om den virker bedre med hans mobil.

Cubic
Cubic Aug 14 '22
Citat fra KimT

De blå er absolut de billigste man kan købe fra Kina. Kan godt være de ikke virker. Som skrevet tidligere bruger jeg en Konnwei KW902 (også købt fra aliexpress). Den virker faktisk mere stabilt end den OBDLINK LX de anbefaler. Men ved ikke om der er samspillet med mobil der er galt med. Udvikleren af ScanMyTesla skrev på et tidspunkt til mig er bluetooth implementeringen på Huawei mobiler var piv ringe, så lige nu prøver min svoger om den virker bedre med hans mobil.

Jeg har i skuffen en Android (Redmi) , jeg har også en anden Obd der køre Wifi, og det ser ud til at telefonen får forbindelse til OBD, men kan ikke få fat i Ecu`en i bilen, men det kan vel også være kablet der driller.

Jeg må se om jeg kender en der har en anden, der har sådan en jeg kan prøve med.

Dem de anbefaler er ret dyre, og alt for dyre til en "bare for sjov" ting. Altså det siger konen....

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 28 '22

Nå vil da lige komme med en afslutning på denne tråd, så tænker du måske øhhh det er da længe siden tjaaaa men præcis 2mdr skulle det tage tesla at lave min bil.

Der er en hel masse ting som jeg gerne vll undlade at skrive om her men lad os bare sige at forløbet ikke har været uden problemer, nok helt som forventet men alligevel.

Der skete kort fortalt det at efter vi havde forsøgt at forklare Tesla om ubalancen ja så nægtede de selvfølgelig at godtage data og mit batteri lyste grønt og var i perfekt stand. Nu var det pludselig en fejl på 12v batteriet, da jeg fortalte de selv lige havde skiftet det mod betaling få måneder forinden blev historien ændret til at så var det 12v systemet/ledningsnettet. Jeg mødte absolut INGEN forståelse og endte med at få flyttet service til et andet tesla værksted hvor man var lidt mere lydhøre og gik lidt mere grundigt til værks. Man ville sikre sig at fejlen rent faktisk IKKE kom igen nu chippen var skiftet til en org.
Fair nok, jeg måtte altså genskabe problemet her i danmark uden bjerge og samme mulighed for belastning. Måtte ligeledes erhverve mig et bugserings abo så jeg kunne køre bilen død.
Desværre lykkedes dette ikke i første forsøg, jeg strandede med bilen på Køge sur med 1km tilbage i displayet. Tesla mente nu at sagen var klar, ingen fejl. Satte mig til at lade til 100% hvilket tog mere end 3 timer og kunne ikke få mere end 94% på. Kørte så 25km satte bilen 30-45min og skulle så afsted igen.
200m senere meldte bilen Maximum battery charge level reduced. YES endelig brød lortet helt sammen og jeg kunne nu køre til tesla med et TOLD YOU SO. præcis samme fejl som da den fik skiftet batteriet for godt 2år siden i spanien. Nu kunne den ikke lade til mere end 48km for den meldte charging complete.
Så er tiden ellers gået med at tesla havde problemer med at skaffe et reman batteri hjem og så lidt flere problemer som jeg undlader at skrive om her. 

Så præcis fra 25/8 til 25/10 har jeg kørt rundt i en låner. 
Fandme fedt at få sin egen bil tilbage men i guder det er også en underlig fornemmelse efter 2mdr i en M3.

Desværre vandt jeg ikke i 90kwh lotteriet og har fået endnu et 85kwh i der ikke kan lade til mere end 354km mod de 374km inden den bragede ned. Men det er ikke noget Tesla er lydhøre overfor.

Har købt mit eget Scan my tesla sæt og celle diff er også kun 0,02 mod 1,7 før så ja batteriet er da i bedre stand end et defekt. Måden hvorpå Tesla indsamler data om det gamle "defekte" batteri og bygger et reman op på fik jeg lidt indsigt i og det er helt grotesk men igen er det som at slå i en pude.

mibian
mibian Jan 12 '23

@HemligNemlig

Hvilket værksted forlod du, og hvilket valgte du i stedet?

Mvh Michael

Sider: « 1 2 3 »