Loading...
dk

Er Teslas 3 fasede mobillader ulovlig at bruge i DK? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jul 5 '22

Ny advarsel fra Sikkerhedsstyrelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sikkerhedsstyrelsen-advarer-kraftige-mormor-ladere-udgor-brandfare?publisherId=90703&releaseId=13655004

Der står bla. "Kraftigere mormor-ladere, og mormor-ladere, der kan indstilles til mere end 6 ampere, er ulovlige at sælge i Danmark, da almindelige stikkontakter kun kan tåle gentagne varige belastninger på 6 ampere."

og under "Gode råd" står der dette:

"Du kan med købet af din elbil have fået en mormor-lader med, som kan trække mere end 6 ampere, men det er ulovligt at anvende i Danmark. Mere end 6 ampere må kun anvendes, hvis mormor-laderen er fremstillet med industristik."

Det læser jeg som at det er ulovligt at bruge Teslas 3 fasede mobilladere til at lade via almindelig stikkontakt i DK.

Bemærk: Jeg ved godt at Tesla i lang tid har leveret en 1 faset mobillader med bilerne, men tidligere leverede de en 3 faset lader. Det er den jeg tænker på.

Der er også en artikel på ing.dk: https://ing.dk/artikel/styrelse-advarer-ulovlige-ladekabler-6-ampere-elbiler-kan-foere-brand-258845

P85DK
P85DK Jul 5 '22

Laderen er vel ikke ulovlige at bruge, kun at sælge. At der under gode råd står at de er ulovlige at anvende er vist en overfortolkning af 'ulovlige at sælge'. Men det er nok klogt kun at trække 6A :-)

CanEl
CanEl Jul 5 '22

advarslen gælder en fasede ladere med alm. stikprop.
den gælder ikke ladere med industristik, som kan bære 16A vedvarende, som teslas lader kan.
og hvis du så samler den med en stik konverter til alm. stikprop, er det ikke virksomhedens ansvar, men dit ansvar at holde dig under 6A.

jramskov
jramskov Jul 5 '22

@P85DK: Måske, men nu er det direkte på sikkerhedsstyrelsens egen hjemmeside, ikke en tilfældig journalist der har skrevet en artikel i en avis.

jramskov
jramskov Jul 5 '22

@CanEl: Teslas mobilladere har jo netop rødt CEE stik og der synes jeg det er lidt uklart formuleret at de skriver "Mere end 6 ampere må kun anvendes, hvis mormor-laderen er fremstillet med industristik."

Det eneste der giver mening for mig i den forbindelse er at enten det P85DK skriver eller det er ulovligt at bruge den til at forbinde til en almindelig stikkontakt. Det kan ikke gøre nogen forskel om det er et stik du selv har fremstillet eller ej.

CanEl
CanEl Jul 5 '22

cee = industristik

CanEl
CanEl Jul 5 '22

virksomheden må kun sælge godkende enheder.
når de leverer laderen med cee stik opfylder laderen kravene for at udnytte alle 16A.
men hvis du så laver en adapter som cee til stikprop, er det dig der skal regulere ned til 6A for at overholde dette.
hvis du havde en gammel stikkontakt (100 År) skulle du regulere ned til 3-4A.
det er svageste led der bestemmer max A
men teslas lader overholder jo disse krav, og kan ikke gøre for at du bruger den i et stik den kan trække for stor strøm i. dem der har en stikprop som passer i teslas lader, regulerer max strømmen ned, fordi laderen tjekker hvilket org. stik der sidder på.
når du sætter noget imellem lader og instalationen, så den passer til andre stik, end de har leveret den til, skal du selv justere det.

jramskov
jramskov Jul 5 '22

@CanEl: Nu er det måske mig der ikke formulerer mig godt nok, men da jeg skrev "rødt CEE stik" mente jeg netop industristik. Det gør bare ikke nogen forskel hvis du ender med at sætte det i en almindelig stikkontakt der max kan klare 6A kontinuerligt.

KimT
KimT Jul 5 '22

Nu følger der jo et schuko stik med til den 3 fasede UMC - så vidt jeg husker. Og via den vil den vil trække 13A hvs man ikke gør noget i bilen.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 5 '22
jramskov
jramskov Jul 5 '22
Citat fra CanEl

virksomheden må kun sælge godkende enheder.

Jeg snakker ikke om hvad virksomheder må sælge, så det er irrelevant.

når du sætter noget imellem lader og instalationen, så den passer til andre stik, end de har leveret den til, skal du selv justere det.

Hvis man skal tage det de skriver under "Gode råd" for værende korrekt, er det ulovligt at bruge en lader der kan levere mere end 6A til at lade i en almindelig stikkontakt.

Seppe
Seppe Jul 5 '22

Tiden skal vel i betragtning, er det ikke over 2 timer der betragtes som vedvarende?

cth
cth Jul 5 '22

Jeg har ikke hørt om nogen problemer.

Men den lader jeg har fået med er vel den 1 fasede og den kunne godt varme stikkontakter op i området hvor vi brugte en stikkontakt, i det sommerhus vi var i.

Hvis jeg ikke justerede 13 amp ned til 10 eller 8.

Nok fordi det stik vi brugte var sidst på linjen.

P85DK
P85DK Jul 5 '22
Citat fra jramskov

@P85DK: Måske, men nu er det direkte på sikkerhedsstyrelsens egen hjemmeside, ikke en tilfældig journalist der har skrevet en artikel i en avis.

Men det er nok en studentermedhjælper og ikke en jurist :-) Hvis der står i loven at det er ulovligt at sælge, men der ikke står noget om at det er ulovligt at anvende, så er det altså kun ulovligt at sælge :-)

Der står måske så i en anden lov at en almindelig stikkontakt ikke må kontinuerligt belastes med mere end 6A, men så skal de henvise til den hvis de vil skrive at det er ulovligt.

Ice2EV
Ice2EV Jul 5 '22

I den nye 1 fasede lader, sidder begrænsningen i pigtailen der følger med(eller tilkøbes).

Er det en schucko kan du kun trække det som der er lovligt. Mener det er 6 A.

Er det den blå pigtail, som er beregnet til 1 faset 16A, så trækker den 16A.

jramskov
jramskov Jul 6 '22

@P85DK: Jeg tænkte nu mere en ingeniør/elektriker burde tjekke det :-)

Uanset hvad er det skidt at en melding fra sikkerhedsstyrelsen er uklar.

P85DK
P85DK Jul 6 '22
Citat fra jramskov

@P85DK: Jeg tænkte nu mere en ingeniør/elektriker burde tjekke det :-)

Uanset hvad er det skidt at en melding fra sikkerhedsstyrelsen er uklar.

Jeg tænker at en jurist nok stadig er bedre til at tjekke loven end en ingeniør/elektriker :-)

jramskov
jramskov Jul 6 '22

Jeg tænkte mere på hvad der reelt giver mening i forhold til ladere og sikkerhed, men enig, i forhold til lovgivning er en jurist klart det bedre valg :D

Kiefer
Kiefer Jul 7 '22

At kalde opladning med mere end 6A for ulovligt virker som noget misforstået vrøvl, med et slag har de lige gjort varmeblæsere, en el-grill og alt muligt andet udstyr der kan trække mere end 6A på en elm 10A sikring ulovlige at bruge i Danmark. 

Hvad med en "monster gamer PC" med en 1500w strømforsyning der nok er tændt 24/7 inde på lille Peters værelse Den er også ulovligt...

burns
burns Jul 8 '22
Jeg har læst lidt om vejledningen fra producenten af de almindelige danske stikkontakter (LK) og det står det at isolerede indbyggede stikkontakter ikke må belastes vedvarende med mere end 6A. Men hvis stikkontakten var monteret frit, så måtte den belastes kontinuerligt med 10A.

Jeg har en stikkontakt det er frit monteret, dvs intet der isolerer den til siderne, og den kan snildt klare 10A uden at blive varm. 

Den 6A begrænsning i nye solgte ladere er da bare staten der leger barnepige, måske med rette.
Cubic
Cubic Jul 9 '22

https:///...din-el-bil-sikkert-0

De skriver også, at man ikke må bruge en kabel trumle :)

Sider: 1 2 »