Loading...
dk

Munroe analyserer en ny TMY med 4680 celler og gigacasting | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jul 7 '22

Der kommer 8-10 videoer hvor de alene nørder det nye batteri. Ret spændende....

 

https://www.youtube.com/watch?v=FXpfU6I_T3w

KimT
KimT Jul 7 '22

Dvs. når man i fremtiden kører til et battery swap station får man nye sæder ;-)

 

Man må da håbe de har styr på forseglingen som beskytter mod vand trænger ind kabinen

P85DK
P85DK Jul 7 '22
Citat fra KimT

Man må da håbe de har styr på forseglingen som beskytter mod vand trænger ind kabinen

Det ved du med 100% sikkerhed at de ikke har, men det er en feature :-)

Bare vent til klargøringsfirmaerne begynder at tage batteriet ud fordi det er betydeligt nemmere at rengøre indvendigt når det hele er ude :-)

Jeg er stadig skeptisk overfor den gigacasting. Der kan ikke være langt fra relativt små uheld til totalskade. Det kan betyde noget for forsikringspremierne.

baldur
baldur Jul 7 '22
Medmindre man bare kan købe en ny støbning som reservedel.
Metguy2000
Metguy2000 Jul 7 '22


 

Citat fra P85DK

Jeg er stadig skeptisk overfor den gigacasting. Der kan ikke være langt fra relativt små uheld til totalskade. Det kan betyde noget for forsikringspremierne.

Det formodede jeg også, men The Limiting Factor har en glimrende video med gennemgang af gigacastings, faktisk en hel serie, men det fremgår at almindelige uheld bliver optaget af de sædvanlige deformationszoner, der så kan skiftes efterfølgende. Når først gigacasting deformeres er bilen så skadet at også en almindelig sammensvejst konstruktion ville være totalskadet. T&T Mobillity har en playliste hvor en totalskadet M3 renoveres. Han gør en del ud af at vise hvordan deformationszonerne blot skiftes, og at bilen iøvrigt ikke var nok skadet til at være totalskadet. 

P85DK
P85DK Jul 7 '22

Vi kan håbe

jramskov
jramskov Jul 8 '22

Jeg erindrer Munroe har sagt det samme. De har så også været store fortalere for store castings i lang tid, også før Tesla præsenterede deres.

KimT
KimT Jul 8 '22

Nu er Munroe vel et firma der skal være med til at nedbrige produktionsomkostningerne, og gøre produktionen mere simpel. I bund og grund er de vel ligeglade med reperationer efterfølgende (nu følges de 2 ting jo ad lang hen af vejen, dog nok ikke lige omkring megacasting)

jramskov
jramskov Jul 8 '22

Jeg husker blot at han sagde noget i retningen af at hvis en bil havde været i et så voldsomt uheld at dens casting var blevet beskadiget, ville han aldrig køre i bilen igen, casting eller ej.

P85DK
P85DK Jul 8 '22
Citat fra jramskov

Jeg husker blot at han sagde noget i retningen af at hvis en bil havde været i et så voldsomt uheld at dens casting var blevet beskadiget, ville han aldrig køre i bilen igen, casting eller ej.

Kunne være interessant at se en samtale mellem en gennemsnitlig dansk taksator og Munroe om hvornår en bil er totalskadet :-)

P85DK
P85DK Jul 13 '22

Indtil videre er konklusionen fra Munroe at batteripakken er unserviceable and irreparable, de har endnu ikke formået at få åbnet den. Det er taler jo ikke så godt for genanvendeligheden ved defekte pakker ...

MOS
MOS Jul 14 '22

Man må formode, at Teslas plan ikke er at lave defekte pakker :)

jramskov
jramskov Jul 14 '22

Eller at der er en bedre måde at gøre det på end det Munroe har gjort?

P85DK
P85DK Jul 15 '22

@MOS - Det vil ikke være usandsynligt at de har tænkt sådan, men desværre er deres planer ikke altid direkte overførbare til virkeligheden :-)

@jramskov - måske, men det virker nu som om de har tænkt sig om :-)

jramskov
jramskov Jul 15 '22

Der er nogen der mener at batteripakkerne vil holde 2 mill. miles med ganske lidt degradation. Jeg vil se det før jeg tror det, men nu er der da biler med 4680 celler på vejene.

@P85DK: https://twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQ og Elon svarer https://twitter.com/elonmusk/status/1546957550670815234?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQ

Screenshot:

 

Og: //twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQhttps://twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jul 15 '22
Ice2EV
Ice2EV Jul 15 '22

Så er det bare med at få købt 4 selvkørende taxa'er og læne sig tilbage de næste 20 år.

Cubic
Cubic Jul 15 '22

Problemet med Recycling af batterier, er at brugen er for fragmenteret.

De bruges rigtig mange steder, men er faktisk svære at komme af med for batteri firmaerne, så de har pt. store mængder af batterier der ophober sig, og de ved ikke helt hvor de skal sende dem hen, og det er en af danmarks største batterifirmaer, som jeg har viden om.

P85DK
P85DK Jul 15 '22

@Cubic - man kan ikke se på prisen at de hober sig op :-) Men recycling kan jo også være opdeling af materialer fra batterierne

@jramskov - problemet med Elons tweets er at han bliver mere og mere upræcis så folk kan tolke dem som de vil og hvis der bliver problemer så kan han altid sige at han lavede sjov.

Det vil jo være fint med 2 mill miles, men Model S pakkerne skulle jo også nemt holde 8 år, så nemt at Tesla gav en garanti på 8 år ...

jramskov
jramskov Jul 15 '22

@P85DK Er ikke uenig, siger blot der er basis for at tro Tesla har tænkt recycling af batterierne ind i designet på trods af hvad Munro siger. Det ville næsten være mærkeligt andet.

P85DK
P85DK Jul 15 '22
Citat fra jramskov

Det ville næsten være mærkeligt andet.

ja :-)

Sider: 1 2 »