Der kommer 8-10 videoer hvor de alene nørder det nye batteri. Ret spændende....
Der kommer 8-10 videoer hvor de alene nørder det nye batteri. Ret spændende....
Dvs. når man i fremtiden kører til et battery swap station får man nye sæder ;-)
Man må da håbe de har styr på forseglingen som beskytter mod vand trænger ind kabinen
Man må da håbe de har styr på forseglingen som beskytter mod vand trænger ind kabinen
Det ved du med 100% sikkerhed at de ikke har, men det er en feature :-)
Bare vent til klargøringsfirmaerne begynder at tage batteriet ud fordi det er betydeligt nemmere at rengøre indvendigt når det hele er ude :-)
Jeg er stadig skeptisk overfor den gigacasting. Der kan ikke være langt fra relativt små uheld til totalskade. Det kan betyde noget for forsikringspremierne.
Jeg er stadig skeptisk overfor den gigacasting. Der kan ikke være langt fra relativt små uheld til totalskade. Det kan betyde noget for forsikringspremierne.
Det formodede jeg også, men The Limiting Factor har en glimrende video med gennemgang af gigacastings, faktisk en hel serie, men det fremgår at almindelige uheld bliver optaget af de sædvanlige deformationszoner, der så kan skiftes efterfølgende. Når først gigacasting deformeres er bilen så skadet at også en almindelig sammensvejst konstruktion ville være totalskadet. T&T Mobillity har en playliste hvor en totalskadet M3 renoveres. Han gør en del ud af at vise hvordan deformationszonerne blot skiftes, og at bilen iøvrigt ikke var nok skadet til at være totalskadet.
Jeg erindrer Munroe har sagt det samme. De har så også været store fortalere for store castings i lang tid, også før Tesla præsenterede deres.
Nu er Munroe vel et firma der skal være med til at nedbrige produktionsomkostningerne, og gøre produktionen mere simpel. I bund og grund er de vel ligeglade med reperationer efterfølgende (nu følges de 2 ting jo ad lang hen af vejen, dog nok ikke lige omkring megacasting)
Jeg husker blot at han sagde noget i retningen af at hvis en bil havde været i et så voldsomt uheld at dens casting var blevet beskadiget, ville han aldrig køre i bilen igen, casting eller ej.
Jeg husker blot at han sagde noget i retningen af at hvis en bil havde været i et så voldsomt uheld at dens casting var blevet beskadiget, ville han aldrig køre i bilen igen, casting eller ej.
Kunne være interessant at se en samtale mellem en gennemsnitlig dansk taksator og Munroe om hvornår en bil er totalskadet :-)
Indtil videre er konklusionen fra Munroe at batteripakken er unserviceable and irreparable, de har endnu ikke formået at få åbnet den. Det er taler jo ikke så godt for genanvendeligheden ved defekte pakker ...
@MOS - Det vil ikke være usandsynligt at de har tænkt sådan, men desværre er deres planer ikke altid direkte overførbare til virkeligheden :-)
@jramskov - måske, men det virker nu som om de har tænkt sig om :-)
Der er nogen der mener at batteripakkerne vil holde 2 mill. miles med ganske lidt degradation. Jeg vil se det før jeg tror det, men nu er der da biler med 4680 celler på vejene.
@P85DK: https://twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQ og Elon svarer https://twitter.com/elonmusk/status/1546957550670815234?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQ
Screenshot:
Og: //twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q7TyQhttps://twitter.com/ajtourville/status/1546937666108784640?s=20&t=shGy2ZkYy73r1RNU9q
Så er det bare med at få købt 4 selvkørende taxa'er og læne sig tilbage de næste 20 år.
Problemet med Recycling af batterier, er at brugen er for fragmenteret.
De bruges rigtig mange steder, men er faktisk svære at komme af med for batteri firmaerne, så de har pt. store mængder af batterier der ophober sig, og de ved ikke helt hvor de skal sende dem hen, og det er en af danmarks største batterifirmaer, som jeg har viden om.
@Cubic - man kan ikke se på prisen at de hober sig op :-) Men recycling kan jo også være opdeling af materialer fra batterierne
@jramskov - problemet med Elons tweets er at han bliver mere og mere upræcis så folk kan tolke dem som de vil og hvis der bliver problemer så kan han altid sige at han lavede sjov.
Det vil jo være fint med 2 mill miles, men Model S pakkerne skulle jo også nemt holde 8 år, så nemt at Tesla gav en garanti på 8 år ...
@P85DK Er ikke uenig, siger blot der er basis for at tro Tesla har tænkt recycling af batterierne ind i designet på trods af hvad Munro siger. Det ville næsten være mærkeligt andet.