Loading...
dk

Ombytning af batteri - pris? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 4 '22

:-) Det er dette kabel og præcis denne ODB jeg bruger og aldrig haft nogle problemer.

Kabel til Model S/X op til 09/2015 

Kabel til Model S/X fra 09/2015 og frem

ODB

Jeg sætter den kun på når jeg skal aflæse, den sidder ikke hele tiden. Men du kan fint lade den sidde mens du bruger bilen. Blandt andet kan du aflæse max ampere trukket under fuld acceleration, kW smidt fra batteriet, kW til front motor, kW til bagmotor. Batteri temperatur etc etc etc.

fmm1000
fmm1000 Aug 4 '22

Crab. Min bil er fra 09-15. Så kan det nok være begge to.

P85DK
P85DK Aug 5 '22

Hiv hylden under skærmen ned og find kablet og tag et billedet af stikket så man kan se de forskelle tabs i det, så kan vi se om det er det gamle eller nye der passer. En September bil i Danmark er nok en Juni bil i USA, men tag et billede ...

P85DK
P85DK Aug 20 '22

Interessant faktura fra Norge. Et reman 85 kWh batteri til 93.120 NOK. Skiftet på garanti, men interessant at se prislejet gå ned, det svarer til ca. 70.000 DKK.

MichaelS
MichaelS Aug 20 '22

Har lige fået kabel og ODB dongle (fra e-mobility i Tyskland). Kan ikke rigtig få plads til begge dele hvis hylden skal på plads igen (min hylde har forøvrigt 4 clips, 2 foran og 2 bagved). Er der et trick til at få det hele på plads eller skal det bare dingle ud mens man aflæser?

P85DK
P85DK Aug 20 '22

Den hænger bare ude mens man aflæser, du samler først når du er færdig med det hele og har taget kablet af igen

NOELON
NOELON Aug 20 '22

Ja, det ligner jo en ret fornuftig pris ift at forlænge levetiden på bilen. Især hvis vi får medhold i retssagen:)

webercarbmann
webercarbmann Aug 20 '22
Quote from P85DK

Den hænger bare ude mens man aflæser, du samler først når du er færdig med det hele og har taget kablet af igen

Hvis man propper dongle og stik ind i hullerne kan man godt montere bakken mens donglen stadig er monteret. Det lykkedes for mig.  

MichaelS
MichaelS Aug 20 '22

Hvor kan man finde (brugbar) information om "Cell imbalance [mV]"? Har kørt nogle turer og fået det logget ind i TeslaLogger.

Idle (v. 90% SOC) er ca 5mV, ved 110km helt op til 315mV.

Vil tage en længere og hurtigere tur i morgen incl. SC.

Forummets indlæg er redigeret af MichaelS Aug 20 '22
MOS
MOS Aug 21 '22

@MichaelS

5 mV ubalance er rigtig fint.

Jeg ved ikke, hvad du mener med 110 km. Er det, når du kører med en konstant fart på 110 km/h eller mener du, når resterende rækkevidde er 110 elastik-km (målt efter hvilken norm?)? Eller noget helt tredje? Uanset hvad, så lyder en ubalance på 315 mV er i hvert fald helt vildt. Det er ikke godt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 21 '22
MOS
MOS Aug 21 '22
Citat fra TSLA

Ja, det ligner jo en ret fornuftig pris ift at forlænge levetiden på bilen. Især hvis vi får medhold i retssagen:)

Men det hjælper vel ikke så meget, hvis dette reman batteri også er charge gated. 

NOELON
NOELON Aug 21 '22

Nej, det er klart. Men hvis man alligevel skal have batteriet skiftet efter garanti udløb er det jo en billig option hvis man kan leve med den langsomme lade hastighed på SUC.

webercarbmann
webercarbmann Aug 21 '22
Quote from TSLA

Nej, det er klart. Men hvis man alligevel skal have batteriet skiftet efter garanti udløb er det jo en billig option hvis man kan leve med den langsomme lade hastighed på SUC.

Stillet overfor valget mellem et gammelt 85 batteri med 72-75 Kwh brugbar kapacitet til 75.000 DKR eller at nyt 90 Kwh batteri med 86 Kwh brugbar kapacitet til 150.000 DKR ville jeg vælge det sidste. 

Jeg sparede også 75.000 DKR ved at vælge en 70D frem for en 85D i 2015. Reelt var det 10 Kwh jeg ofrede. 

Er der nogen der ved hvor meget garanti der er på et nyt batteri hvis man selv betaler? 

MichaelS
MichaelS Aug 21 '22

@MOS

Det var 110km/h. Vil lade op til 100% og tage en længere tur i dag med 130 km/h og SC og se hvorledes det svinger.

NOELON
NOELON Aug 21 '22

@webercarbmann: Men er du sikker på prisen? Synes det lyder alt for billigt for et nyt 90KwH batteri. Men det vil tiden jo vise når/hvis det bliver aktuelt.

fmm1000
fmm1000 Aug 21 '22

Synes jeg har set pris på 118.000 incl moms for et nyt 90-batteri på en facebook-tråd. 

webercarbmann
webercarbmann Aug 22 '22
Quote from fmm1000

Synes jeg har set pris på 118.000 incl moms for et nyt 90-batteri på en facebook-tråd. 

Her kigget lidt rundt på nettet.  Kan fx finde denne tråd:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/service-says-22k-for-new-battery-on-2012-model-s.221438/page-16

Den er godt nok fra april 2021. Hvor der nævnes en pris på 16K USD for et renoveret "85" batteri i forhold til 22K USD for et nyt 90Kwh batteri.  Priserne kan være justeret siden da, men 118K DKR lyder for billigt. Jeg tror at jeg beder om en aktuel pris på fredag hvor jeg skal til Greve. 

CanEl
CanEl Aug 22 '22

Jeg tror at jeg beder om en aktuel pris på fredag hvor jeg skal til Greve. 

kan du så også finde ud af om det er en reel pris for et nyt batteri, eller om de stadig skal have det gl. batteri i bytte. jeg ville gerne beholde mit gl.

burns
burns Aug 23 '22
Citat fra MichaelS

Hvor kan man finde (brugbar) information om "Cell imbalance [mV]"? Har kørt nogle turer og fået det logget ind i TeslaLogger.

Idle (v. 90% SOC) er ca 5mV, ved 110km helt op til 315mV.

Vil tage en længere og hurtigere tur i morgen incl. SC.

Spændingen på de enkelte moduler aflæses ikke på samme tid. Derfor kan man ikke helt stole på volt-diff. Hvis du kan sikre at der er en konstant belastning på batteriet (som ved stilstand), så er det rimelig pålideligt (som du ser med 5 mv). Men under kørsel skal der blot en vindstød til og belastningen ændrer sig betydeligt fra aflæsning af et modul til det næste. De 315mv er derfor nok ikke det rigtige tal. Du kan ændre tallet meget ved at have en utrolig speederfod lige som bakker, vind, og underlag også betyder meget.
MichaelS
MichaelS Aug 23 '22

@burns

Tak for dit input. Det svarer ganske godt til mine målinger på en længere tur fra SOC 100% til 77% med hastighed op til 130 km/h. Cell imbalance lå mellem 11mV og 383 mV uden ret meget korrelation med hverken effekt eller hastighed. På hjemvejen (med lavere SOC) blev udsvinget dog mindre!

Her er Teslalogger graf: grøn: hastiged, rød: cell imbalance, gul: power, orange: SOC

Sider: « 1 2 3 4 »