Loading...
dk

Roadtrip fra Odense til Nordkapp i Model S 85D | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 26 '23

Respekt @MOS!

jpx
jpx Jan 26 '23

Sikken en tur! Tak for den fantastiske beskrivelse -- jeg har lige siddet og 'kørt' lidt på grusvejen fra Pokka på google street view -- ikke noget at sige til, at I blev lidt nervøse for at strande der, der er ikke meget andet end træer... 

PeterE
PeterE Jan 26 '23

Tak Mark, jeg bøjer mig i støvet for din indsats med at dele alt dette; Og vi er vist mange herinde, som sidder i her januarmørket og drømmer om at tage afsted på sådan en tur. Den er i al fald røget direkte på min 'bucket list'. Og statistikkerne som du netop delte er meget, meget interessante - og underholdende :)

Gronhund
Gronhund Jan 30 '23

Tak. @MOS. Spændende.

Larsens
Larsens Feb 1 '23

Tak for en god beretning. Jeg skal derop d. 15/4-23 gennem Sverige. Er der nogen som ved, hvordan vejene er på den tid, og hvilke dæk vil I anbefale. 

MOS
MOS Feb 1 '23

@Larsens

Jeg har ikke selv erfaringer med april, men jeg tænker, at du nok skal være godt forberedt på det værste. Jeg vil klart anbefale vinterdæk eller evt. helårsdæk. Og tag hellere snekæder/-sokker med samt sneskovl, termoflaske, tæpper og godt med varmt tøj.

Specielt det allersidste stykke før Nordkapp er berygtet for sit meget uforudsigelige og omskiftelige vejr. Det kan være f.eks. være sommer og blå himmel på sydsiden af Nordkapptunnelen og når man kommer ud på den anden side af tunnelen, så kan der pludselig være snefygning. Vejen kan også sagtens risikere at være lukket.

Længere sydpå bør de fleste veje være farbare, specielt hvis du ikke kører højt op i bjergene. Hvis du tager turen hjem ned igennem Norge, så kan der især være udfordringer, hvor man skal op over bjergpas. Enkelte bjergpas åbner vist først i maj, så hold dig orienteret.

Hilbert
Hilbert Feb 2 '23

@Larsens

Enig med MOS. Hvis du har AWD behøver du nok ikke snekæder/-sokker, men hvis du har så tag dem med.

Da vi boede i Norge (2014-2015) var det i april faktisk vinter (sne overalt), når man kom lidt op i fjeldet ca. 200 km nord for Oslo. Men det kan jo variere fra år til år, så måske det er en ide at kigge webcams på vegvesen.no inde du kører af.

Da nu MOS ikke så elge på deres tur, får I lige en enkelt her. Vi havde 3 elge som overnattede imellem nogle høballer blot 30 m fra vores hytte. Det var hyggeligt at gå i seng til - og stå op til. God tur.

Larsens
Larsens Feb 2 '23
Tak for input, jeg tror jeg laver lidt om på min plan, så jeg kører til Nordkapp sidst på min tur. Kører fra 15/4 til 15/7 en tur på Teslaladning rundt til alle Europas hovedstæder, samt nordligste, sydligste, "østligste" ( depending of warsituation) og Vestligste punkter. Ca 25.000 km. Tesla S 85D med fri ladning.
jramskov
jramskov Feb 2 '23

Wow! Det er noget af en tur!

P85DK
P85DK May 17 '23

Nu er dette jo norges tråden, så jeg skal lige høre om der er nogle gode råd omkring lysefjorden udover Preikestolen og Kjeragbolten. Bestilte lige et par nætter i start august i en Sky Lodge hos The Bolder til at afslutte sommerferien, så der skal jo nok vandres lidt, tænker der ikke er så meget andet at lave, med mindre man tager sin wingsuit med.

MOS
MOS May 18 '23

Du skal også prøve serpentinervejen ned til Lysebotn. Den er helt crazy og klart oplevelsen værd, hvis man er typen, der godt kan lide sving og ikke bliver køresyg. Det koster næsten ingenting, da man kan regen'e næsten lige så meget energi, som man skal bruge på at komme tilbage op igen. Der er kun samme vej tilbage.

P85DK
P85DK May 18 '23

Turen skal tilbagelægges i en italiener der har et dyr på fronten og mærket plejer at lave røde biler, så der bliver ikke meget regen, men tilgengæld lidt mere lyd og vejgreb :-) Tror konen bliver køresyg før mig på serpentinervejen

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 18 '23
MOS
MOS May 19 '23

@P85DK

Måske skulle du lade hende køre...(!) ;->

MOS
MOS May 19 '23

I øvrigt - hvad siger din kone egentlig til at sove bag i bilen? ;-)

P85DK
P85DK May 19 '23

Hun kører den til dagligt :-) Og hun ville stadig blive køresyg på den vej. Camping er et bandeord og bøde er høj, så tænker at sove bag i bilen er forbeholdt nødsituationer, ikke planlagte overnatninger

MOS
MOS May 19 '23

Der er vel heller ikke meget plads bag i sådan en Ferrari... Så ja, det er forståeligt nok absolut kun til nødsituationer!

P85DK
P85DK May 19 '23

Det er en af de mere fornuftige med motoren foran, men taget tager en del plads når det foldes væk. så det er bestemt ikke Tesla plads :-)

Sider: « 1 2 3 4