Loading...
dk

Model Y til 450.000 | Tesla Forum

JohnnyB
JohnnyB Aug 26 '22
Så er det muligt at bestille en billigere model Y RWD til 450k på Tesla.com i Europa :)
KimT
KimT Aug 26 '22

Jeg fatter ikke Tesla's prissætning.

I DK stiger priserne på MY LR/P - uagtet grænsen for hvornår der kommer afgift på (det 9500,- anhængertræk man tidligere skulle bestille efterfølgende, er nu inkluderet - ab fabrik - så prisen reelt er knap 18000 - og prøv at klik på farverne og se hvad priserne ændre sig til selv om de står til 9500/17500). Og i Tyskland holdes prisen kunstigt lav (under €60K - dvs. 440.000dkk for en MY LR) så de kan få deres tilskud på €7500. Dvs. prisforskellen er på knap 110.000,- mellem den samme bil i Tyskland og Danmark.

En Y'er er i Tyskland billigere end en 3'er

Danmark er det dyreste land at købe en Tesla i ! Og når man kikker på alle de 6mdr gamle biler der kommer ind over grænsen - hvad de står til salg til på Bilbasen m.m. så er det godt nok nogen der skummer fløden. Hvis man ellers kan finde en som sælger en Y'er til €60K, så koster den vel 480K på danske plader. Man kan jo ikke finde nogen brugt til under 550K

Da bilerne blev leveret i Q2 blev Tyskerne nedprioriteret - der var mange der fik udsat leveringen af bilen (pga. corona nedlukning i Shanghai manglede der 30.000 Y'er). Det var jo nok fordi de har en lavere fortjeneste i Tyskland, og vel også skal give en producenttilskud på €2500

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 26 '22
KimT
KimT Aug 26 '22

Det er på LR prisen stiger voldsomt når du vælger udstyr/farve/fælge nu da prisen er langt over 500K, og alle tilvalg skal have afgift på.

Kan se at prisforskellen i Tyskland kun er €3.000 hvor den i DK er 100.000 ( RWD (SR) <-> LR)

Kan se at batteriet burde være et 62kWh CATL mod 79kWh LG på LR : https://tff-forum.de/...wiki-akkuwiki/107641

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 26 '22
Ice2EV
Ice2EV Aug 28 '22

Nu spørger jeg bare dumt...... Hvad er der til hinder for, at vi selv kører til Tyskland og valser ind i en tilfældig Tesla butik og samler en ny TMY op?

Hvis den koster under 500 som ny, så er der vel ingen afgift på den når man rammer grænsen. Eller bruges listeprisen hos Tesla.dk som fiktiv pris og fastsætter afgiften derefter?

KimT
KimT Aug 29 '22

Generelt: Hvis bilen er under 6 måneder, eller har kørt mindre end 6000km bliver den betragtet som ny, og du bliver derfor pålagt dansk moms. Og som privatperson er det som jeg har læst stort set umulig at få tysk moms retur

Ice2EV
Ice2EV Aug 29 '22

Dvs. Vi skal hente en hos Tesla.de. Parkere den i et p-hus i 5 måneder og 27 dage, hente den køre 6000 km og så tage den hjem og spare 100k. 

Lyder som en ok forrentning. Ligner vel 40% p.a.

P85DK
P85DK Aug 29 '22

Du skal lige have den indregistreret i Tyskland i de seks måneder, da det er jo er  seks måneder fra første reg., så en stråmand som også kan have den holdende vil være en god ting :-)

KimT
KimT Aug 29 '22

Der er en fra arbejde der fandt et tysk firma der tilbyder at købe en mod at beholde tilskudet på €7500. De bestiller og parkere den - de kan også tilbyde at køre de 6000km. Alternativ hvis du selv vil (hvis du nu holder kør-selv-ferie i europa), så skal der betales forsikring i 6 måneder (€900). Han regner med at der kommer mellem 30-40K på i udgifter til plader, toldsyn, afgift m.m..

Jeg har ikke helt gennemskuet om firmaet køber uden moms, og det så skal betales DK moms ifm. import.

Ulempen er leveringstid + 6 måneders ventetid.

Og hvordan det endelige regnestykke kommer til at se ud må vi vente med at se til om7-8 måneder

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 29 '22
webercarbmann
webercarbmann Aug 29 '22

Det ville da være tosset ikke at købe en TMY LR  når en standard range koster 54000 EUR og en LR koster  57000 EUR. 

Disse priser er før man trækker de 7500 EUR fra ikke? 

Skal man være tysk statsborger for at få de 7500 EUR i rabat? 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Aug 29 '22
P85DK
P85DK Aug 29 '22

Man bør kunne bruge et hvilket som helst leasing firma til den opgave. Du laver en flexleasing aftale med et firma om at have den på tyske plader de første 6 måneder og så finder du en som vil have den stående, og det kan være alle andre steder end Danmark, da den er på tyske plader.

webercarbmann
webercarbmann Aug 30 '22
Citat fra webercarbmann

Det ville da være tosset ikke at købe en TMY LR  når en standard range koster 54000 EUR og en LR koster  57000 EUR. 

Disse priser er før man trækker de 7500 EUR fra ikke? 

Skal man være tysk statsborger for at få de 7500 EUR i rabat? 

Eller skal der betales registreringsafgift af en 6 mdr gammel TMY LR fra tyskland der har gået 6000km?  

Smalle10
Smalle10 Sep 2 '22

Super tilbud, i forhold til brugte model 3, der er  6-9 måneder gamle med træk ved forhandler til 425.000 kr.

Der må blive solgt mange nye Model Y til 450.000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af Smalle10 Sep 2 '22
Cubic
Cubic Sep 2 '22

@P85DK . Man skal lige huske at den skal have kørt 6000 km

P85DK
P85DK Sep 2 '22

Ja ja, men det er da det mindste problem i den her sammenhæng :-)

Ice2EV
Ice2EV Sep 2 '22

Kunne man ikke i teorien have en PO Box adresse i Flensburg og så bare have den registreret på den adresse?

I princippet er jeg mere eller mindre ligeglad med de 37000 i tyskerbonus. Men vil være tilfreds med at købe en til butiksprisen.

Hvordan er det lige med ny bils afgift? bliver den fastsat efter listeprisen, eller efter fakturaprisen? Mener det er faktura prisen.... Og så er det ligegyldigt med de 6000 km. Men om ikke andet så kan man jo trille de 6000 på en tur til Spanien og tilbage et par gange eller 5-6 dage selv. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 3 '22
cth
cth Sep 4 '22

En uprøvet teori vil jeg tro... 

Jeg kender en i Tyskland og det burde jeg nok have udnyttet.

Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '22

Ok. Nu har jeg goooglet. 

Hvis bilen importeres under 6 måneder og under 6000 km, så SKAL man betale dansk moms. altså 25%.

Den tyske moms på 19% burde man kunne få tilbage, men det siges at være nærmest umuligt som privat person.

Jeg har sgu bestilt en YLR på tysk Tesla butik, så må vi se om jeg i det hele taget får muligheden for at overtage den. Hvis ikke, så må jeg jo overveje om det "frie indre marked" reelt er frit. 

Hvad har jeg tænkt mig med den? Ja den skal jo indregistreres i tyskland, og der har jeg tænkt mig enten, at køre den til Spanien i vores garage der, eller sende nogen Nigeria breve rundt for, at se om jeg kan finde en venlig tysker der vil have den holdende. I Teorien kunne den også holde i min egen garage på tyske plader, og så bare omregistreres efter 6 måneder. Jeg må bare ikke, som dansker, køre i den i Danmark på tyske plader.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 4 '22
P85DK
P85DK Sep 4 '22

Hvis du finder et venligt leasing firma, så køber de den uden moms, du aftaler en fair pris for de 6 måneder i deres ejerskab, og du betaler så kun danske moms. Det bør kunne gøres pænt under 19% af bilens værdi.

Det frie marked har jo altid været med en *, da det jo giver mulighed for lande som Danmark at opretholde en meget lukrativ beskatning på bla. biler.

Tyskland vil betragte det som en EU køb af privat person og hvis du registrer den i Tyskland, som sikkert er en forudsætning fra Tesla, så er den betalte moms død, at du så bliver momset i Danmark er dit problem. Eneste chance for at undgå tysk moms er leasing firma eller direkte eksport som Tesla ikke vil være med til.

P85DK
P85DK Sep 4 '22
Citat fra Ice2EV

I Teorien kunne den også holde i min egen garage på tyske plader, og så bare omregistreres efter 6 måneder. Jeg må bare ikke, som dansker, køre i den i Danmark på tyske plader.

Ikke helt - du skal have den igennem et toldsyn i det den kommer ind i  Danmark, hvis du er ejeren. Du kan ikke bare køre den i en garage i Danmark og først melde ejerskab efter 6 måneder - jo du kan, men du må ikke :-)

At køre den i Danmark kan omgås med et sæt dagsplader (klistermærker) til den nette pris af ca. 100 kr.

KimT
KimT Sep 4 '22

Quote from P85DK
……. Du kan ikke bare køre den i en garage i Danmark og først melde ejerskab efter 6 måneder - jo du kan, men du må ikke :-)

Det kunne man ellers godt mistænke at nogle af de forhandler der importerer elbiler i stor stil gør. Har set flere elbiler stå i længere tid hos forhandler uden tilsalg skilte, eller listet på deres hjemmeside 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 4 '22
Sider: 1 2 »