Loading...
dk

Omkostningsberegner for Tesla Model S | Tesla Forum

gw
gw Jan 4 '15
Link?
Kiefer
Kiefer Jan 4 '15

Kristian70K: Fordi det giver de bedste historier, de har nok spurgt flere og så viser de ham de gerne vil vinke historien på...

Og de glemmer ALTID at det koster 6kWh at producere en liter benzin, den CO2 bliver som regel også udeladt i beregningen fordi den er for diffus for den almindelige borger.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 4 '15
kajakaj
kajakaj Jan 4 '15

@Kristian70k: Enig - det er en tåbelig udtalelse der giver et forkert billede.

MDamm
MDamm Jan 4 '15
Øv, så det desværre ikke. havde de deres regnestykke stillet op, så vi kan bruge det i beregneren? Kan ikke umiddelbart finde det på Fdm.dk....
Forummets indlæg er redigeret af MDamm Jan 4 '15
kajakaj
kajakaj Jan 4 '15

Nej ingen regnestykke fra FDM - kun resultaterne for forskellige prisklasser af elbiler. Lidt underligt at VWUP var dyrere i totalomkostninger end tilsvarende ICE. Må skyldes høj indkøbspris.

Kiefer
Kiefer Jan 4 '15

Kajakaj: Ja, det er vist meget normal at, når man sammenligner en eUP med en UP så sammenligner man altid billigste UP med dyreste eUP, helt fjollet...

Der er næsten ingen prisforskel på en eUP og en tilsvarende udstyret UP.

/Martin

Bianco
Bianco Jan 4 '15
Citat fra Kiefer Og de glemmer ALTID at det koster 6kWh at producere en liter benzin, den CO2 bliver som regel også udeladt i beregningen fordi den er for diffus for den almindelige borger. /Martin

Som jeg forstår det, så koster det 4,5 kWh at lave en gallon bensin (altså godt 1 kWh per liter), men dele af energien genanvendes andre steder i processen, så det totale træk på ekstern strøm er lavere.

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

Fandt lige denne der siger 6 kWh per gallon = 1,5 kWh per liter = 5-7 km i en Tesla

http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jan 4 '15
Kristian70k
Kristian70k Jan 4 '15

se lige denne den er ret relevanthttps://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4 (kan være det er den samme) 

TSLA
TSLA Jan 4 '15

Men så skal der jo også lige reflekteres hvor mange penge der puttes i den fossile energi. Normalt er jeg ikke den store fan af Bjørn Lomborg, men jeg støtter hans forslag om at al støtte til den fossile energi industri skal stoppes.

http://lomborg.blogs.berlingske.dk/2014/12/27/stop-stotten-til-fossil-energi/

Det vil gøre de reelle priser mere transparente.

Kiefer
Kiefer Jan 4 '15

TSLA: Hvis det skal være helt gennemsigtigt skal man vel egentlig også stoppe støtte til alternative energi, herunder eller især vindenergien som får meget store subsidier i form af forhøjede priser pr. kWh der produceres.

Begge dele kan gøre det svært a,t genneskue hvad den reelle pris er for de fossile brændstoffer og for en kWh.

Om det er 6kWh pr. liter eller per gallon er vel hip som hap... eller jeg mener... :-)

Det ændrer dog stadig ikke på mon pointe med at, normalt glemmer ICE fortalere at de skal tænke Well to Tank princippet ind når man snakker hvor meget CO2/km en bil forurener med. 

/Martin

KS
KS Jan 4 '15

@Kiefer: Der har været på tale at stoppe subsidierne til produktion af vindmøllestrøm, især da det viser sig med de nye store havvindmøller, at investeringen i sig selv kan løbe rundt - uden tilskud. Problemet er bare at selvom DK stopper tilskud - så er der andre steder - f.eks Irland der stadigvæk støtter. I så fald vælger virksomhederne så blot at flytte deres vindmølleparker derover, for der kan de tjene mest.

Skal tilskudsordninger stoppes, skal det stoppes hele vejen rundt. Ikke kun i lille Danmark, for det betyder ikke en potte p..  Så helt generelt skal systemet over det hele laves om. Er noget ikke bæredygtigt, så må det dø...

Men det er et spørgsmål om fælles politisk indsats og der er vist et stykke vej endnu

Kiefer
Kiefer Jan 4 '15

Ken: Helt enig, det er ikke engang nok at kigge på EU niveau, vi skal se på et overordnet globalt plan omkring støtten, Den amerikanske og specielt den kinesiske regering støtter jo i stor stil. Du har helt ret at det vil ingenting give at lave noget om i DK, ud over at det kan koste arbejdspladser...

De enkelte lande rundt om i verden har jo altid støttet et eller andet, før i tiden var det skibe, nu er man blevet moderne og støtter op omkring en bæredygtig industri.  Er støtten fornuftig nok, kan den jo komme landet tilgode i form af arbejdspladser og skatter.

Man har jo forsøgt rigtig mange gange globalt plan at lave om på diverse støtteordninger, men det strander jo altid på lokale interesser.

/Martin

TSLA
TSLA Jan 4 '15

@Kiefer: Sådan ser jeg ikke helt på det.

1. Støtte ordninger til vedvarende energi er meget mere transparente. Dem der er refereret er dem der kan graves frem. Der er så mange ordninger i EU ift. fossil lobbyen, som gør det svært at gennemskue i bund.

2. I dette regnestykke er IKKE medtaget de afledede virkninger som fossil energi bidrager med ift. sundheds omkostninger. 

Så jeg synes personligt at det er ok at give et tilskud til grøn omstilling sålænge det er transparent. Det er vel også det vi selv reagerer på ift. afgiftsfritagelsen.

TSLA
TSLA Jan 5 '15

Hallo, Hvad er det I snakker om? Hvis der er ingen der gør noget og rejser en holdning, så er der kun en vej - og der tror jeg simpelthen ikke på at globalisering og markedskræfter kan afskaffe lobbyister - og der må I huske på at olie lobbyen er blandt de stærkeste. Bl.a. udfra skræk scenariet at olien slipper op så der skal søges efter mere (selvom prisen pt. er i bund)

Kiefer
Kiefer Jan 5 '15

TSLA: Jeg tror egentlig ikke vi er uenige :-)

/Martin

TSLA
TSLA Jan 5 '15

Kiefer: Regnede jeg egentlig heller ikke med :-)

TESLA2015
TESLA2015 Mar 27 '15

Hej.

Super godt beregningsværktøj. Jeg har regnet, så jeg er helt rundtosset. Oveni købet mere end normalt.
Et spørgsmål.
I værktøjet er der en oversigt over Omkostninger pr. år Tesla S.

Bilens restværdi er det beløb EX moms?
Eller er det afskrevet ud fra Lånebeløbet/primo saldo? Bør det ikke være TMS pris?
En bil til 703.000 kr, er den efter 3 år afskrevet til 325.000 eller 406.000 kr.? Eller noget helt andet?

/TESLA2015

kajakaj
kajakaj Mar 27 '15
Alle tal er med moms
Sider: « 1 2