Et emne de havde oppe i JP bilradio i fredags.
De forventer det er stigende.
Det er mange...rigtig rigtig mange
Et emne de havde oppe i JP bilradio i fredags.
De forventer det er stigende.
Det er mange...rigtig rigtig mange
Pga stigende elpriser er efterspøgslen efter benzinbiler steget (stod i en eller anden avis i weekenden). Så det kan da godt være at alle de elbiler de importere fra Tyskland kommer til at stå lidt længere på lager, nu når det er billigere at køre ICE end EL.
Så hvorfor giver 200K mere for en elbil, nu når den ikke er billigere at køre i. Den gulerod er væk. Og det bliver jo kun dyrere nu når Clever (og Eon) har indført energitillæg, og Tesla hæver priserne på SuC
Så det kan være at man snart kan købe en 6 måneder gammel elbil til under prisen for en ny........
Prøv bare at kik på en MY LR, som i Tyskland stadig koster ca 440.000 - nok 480.000 på danske plader. Men den billigste du kan finde koster vel omkring 525.000 (dyreste over 600.000...). EV6'er er vist også dyr at få fingrene i - det samme med Enyaq (lidt vanskligere at sammenligt pga alle de X'er man kan sætte på bestillingslisten)
https://borsenpro.dk/finans/nyheder/salg-af-elbiler-overhaler-plugin-hybrid-her-er-de-mest-solgte-modeller
Igen refererer jeg til JP bilradio og egne erfaringer...
Billigere at køre benzin kontra EL ?
Det er en misforståelse...
Ja... det er ikke længere mange gange billigere i EL.
Men billigere er det, selvfølgelig alt efter hvordan man lader og hvor.
Hvis man tager en max. 8 år Skoda Octavia 1.4 som jeg selv har haft.
15 km på en liter benzin mere kunne jeg ikke få den til at køre med almindelig kørsel ala min stil.
10 kr. for 10 km.... nemmere at regne med (ca priser pt. for benzin).
ELbil opladning kan koste alt fra ingenting til 10 kr. KwH
det første ikke umuligt det andet meget sjældent næsten ikke eksisterende.
De fleste har refusion... de fleste kan godt lade for max 4 kr. KwH.
D.v.s. 8 kr. for at køre 10 km.
Så kan vi begynde at diskutere indkøb af bil og rep. omkostninger o.s.v.
Ja en 6 år gammel Octavia er nok meget billigere i indkøb end en model 3
Men bovlam er den og rep. ikke gratis. o.s.v....
PS: for mit eget vedkommende har jeg indtil videre aldrig ladet over 2,5 kr pr. KwH bortset fra enkle ligegyldige sjat ladninger eller på SuC til 4 kr. +
Du skal lige have sommer/vinter regnskab ind i det :-) Om vinteren bruger en ICE jo overskudsvarme til at opvarme bilen, mens en elbil bruger relativt meget energi på at opvarme bil og batteri. I dit regnstykke har du heller ikke indregnet de 15-20% tab der er i energioverførelsen til elbilens batteri
Når jeg en sjælden gang lader ude i byen, bruger jeg SPIRII hvor man kan lade til 3,5 kr. incl. moms og afgifter. På dem kan jeg køre 7 km (Model 3 LR). Der skal man altså op på 30 km/l for at matche 50 øre pr. km.
Typisk lader jeg jo langt billigere herhjemme, enten når strømmen er billig (sjældent nu) eller via mine solceller.
@Ice2EV - så skal du jo også lige have investeringen i oliekilden med i regnestykket :-)
@SuneH - 7 km/kWh om vinteren, det er pænt
@P85DK - nej, nok ikke om vinteren. Men der kører ICE biler jo også kortere på literen, så forholdet bliver nok det samme.
SuneH - forholdet er netop ikke det samme, da en ICE bruger overskudsvarme til det som en EV bruger 'ny' energi til :-) Men EV er da stadig mest energi/økonomi effektiv, men det er ikke så klart som det tidligere har været
Jeg tror ikke helt på de 15-20% tab selvom FDM godt nok skriver det.
Jeg synes ikke jeg mister det ved ladning. Vil prøve at tjekke næste gang.
har nogen testet det?
Noget jeg har studset meget over de seneste år er, at den grønne tanke er gået fuldstændig fløjten.
Alle taler om hvad der kan betale sig...
Jeg er stadig tro mod min oprindlige tanke, at køre grønt.
(produktion af bilen vil nogen også tage med i regnestykket og det skal man også. men det er vist ens om dete r el eller fossil).
Har vag erindring om at kablet ladning m f.eks. 3 kW gav tab på 10-20% og ladning med 11 kW gav tab på 3-4%.
Og så kan du lægge 1-2%-point oveni for trådløs opladning jvf. ISO standarden.
Kan ikke huske hvor jeg fandt det.
3-4% ladetab lyder rimeligt. Men husk at dyret står bruger strøm på at holde computeren tændt, mens den lader og det skal lægges oveni. Det gælder altså om at få overstået opladningen hurtigst muligt, så computeren kan få lov at sove igen. Det relative forbrug til computer m.m. udgør en stigende andel, når man lader langsomt. Så 15-20% tab i alt ved 3 kW ladeeffekt skal nok passe, mens det nærmere er 6-7% tab ved 11 kW. Disse tal forudsætter, at der ikke bliver brugt ekstra energi på opvarmning/køling af batteri. Specielt opvarmning af batteriet bruger meget ekstra energi og kan i ekstreme tilfælde udgøre helt op til 100% af den brugte mængde energi (forestil dig en kold vintermorgen, hvor bilens batteri er dybfrossent og kan ikke modtage opladning de første 15-30 min., mens den bare bruger strøm på at tø batteriet op). En hurtig sjatladning på en kold vintermorgen vil altså næppe give ret meget strøm på batteriet, men det vil til gengæld blive varmet lidt op.
Ved DC ladning er tabet mindre, da strømmen ikke skal igennem bilens AC/DC-converter. Her ligger tabet i stedet i laderens AC/DC-converter, som man ikke betaler direkte for (men måske alligevel via en højere kWh-pris). Ved meget høj ladeeffekt vil modstand i kabler og batteri udgøre en signifikant andel af det samlede tab, så det %-vise tab må forventes at stige ved høj ladeeffekt. Nogle modeller bruger også rigtig meget energi på opvarmning af batteriet til f.eks. 50 °C ved DC-ladning. Det virker som et ret stort spild af energi, især hvis man ikke skal lade særligt længe. Men fint, hvis man bare skal have en masse strøm på bilen i en fart og videre ud på motorvejen. Nogle Teslaer har varmepumpe, som kan genbruge en del af varmen i batteriet til opvarmning af kabinen, så især om vinteren er det ikke helt spildt. Men om sommeren får man ikke rigtig glæde af det, her skal bilen bare bruge yderligere energi på at køle batteriet igen.
Jeg vil tro, at 11-22 kW ladeeffekt på AC alt i alt er det mest effektive.
Godt man så har 16.5 kw ladeeffekt. :-)
Jeg tror nu også elbiler har større forbrug om vinteren kontra benzin. Men ikke nok til at det rykker vildt.
Men som Ice2ev skriver, så kan man få strøm på mange måder.
Benzin fås kun et sted til "monopol" pris.
Når det her energiræs er overstået og Putin ligger under 6 fod jord eller indlagt på sankt hans.
Så skal jeg gerne vise hvor billigt man rent faktisk kan køre elbil, uanset sindssyge priser på strøm.
Tak for udpenslingen MOS
Jeg tror nu også elbiler har større forbrug om vinteren kontra benzin. Men ikke nok til at det rykker vildt.
Hvis du mener %-vist merforbrug, så har du ret. Elbiler bruger 20-30% mere om vinteren end om sommeren. For ICE-biler er merforbruget om vinteren nok 10-15% ift. om sommeren. Alt i alt er elbiler dog stadig langt mere energieffektive end ICE-biler - også om vinteren. Der skal ikke meget til at slå en forbrændingsmotor med en gennemsnitlig virkningsgrad på sølle 20-25%.
Lidt procentregning - Fossil. Udnytter vel ca. 30 pct af energien. Den bruger måske op til 30 pct mere om vinteren - pga større luftmodstand og større friktion ved sne. 30 pct af 30 pct er 9 pct. Det “følte” tab er så 9 pct. Elbil udnytter vel 80 pct af energien (så har vi taget ladetab med). Den bruger 30 pct mere om vinteren. 30 pct af 80 pct er 24 pct. Det “følte” tab på elbil er så næsten tre gange så højt. Men den udnytter (80-24=)56 pct af energien modsat fossil som udnytter (30-9=)21 pct af energien.
En Ice der køre kortere ture om vinteren, med "choker" aktiveret babber for vildt benzin, som også skal med i regnestykket.
Hvis det er en oldtimer med manuelt choker, sprøjter der nærmest uforbrændt benzin ud af udstødningen ;), men de nyre biler med katalysator, forbruger også ekstremt meget benzin med kold motor/katalysator pga katalysatoren skal varmes op, og det gør den med uforbrændt benzin.
Forleden dag kom jeg ind på parkerings pladsen ved skolen, fik jeg en reminder om hvordan det lugtede af uforbrændt benzin/Diesel i "gamle" dage, og blev lidt overrasket over at det stadig er tilfældet.
Kører man bag sådan en ældre benziner, så kan man virkelig lugte den uforbrændte benzin der bare vælter ud.
Ja de der fossile kold kørsler er ikke godt for noget.
Selv ikke med en ny bil...
Derfor håber jeg også folk kommer tilbage på sporet og tænker på deres omgivelser og ikke pengepung.
Det gør de ikke. Det er kun økonomiske incitamenter der virkelig rykker noget.
Det gør de ikke. Det er kun økonomiske incitamenter der virkelig rykker noget.
Vi har fået skiftet vores gasfyr ud med en luft-vand varmepumpe for 2 uger siden. Det eneste jeg er blevet spurgt om er "Hvad kan I spare ift at køre med gas/kan I får tilskud til det/Får I så reduceret elpris" osv osv - ingen kommentarer om at det er mere miljøvenligt/fri af Putins gas/grøn omstilling eller noget.
Det eneste folk rigtigt tænker er økonomi. Desværre.
Jeg har da forresten noteret tabet i den der "Avg watthour challenge 2017"-tråd. Er godt nok et par kvartaler bagud, men har da screenshots, og vil lige få opdateret.