Efter hvad jeg lige kan finde er han ikke bil anmelder - han PR Manager og ansvarlig for markedsindsigter og kommunikation ved Bilbasen.
Efter hvad jeg lige kan finde er han ikke bil anmelder - han PR Manager og ansvarlig for markedsindsigter og kommunikation ved Bilbasen.
jan lang er analytiker og vist mest på brugtmarkedet.
han analyserer på hvad der sker ud fra en masse info fra databaser som vi dødelige ikke har :-)... så han har fingeren på pulsen.
i fredages udgave har de igen fat faldende priser for TM3 og TMY på grund af udbud stiger selvom salg faktisk er steget.
Så medmindre man skal have en bil nu, så kan der nok godt være lidt at spare ved at vente...
de billigste model 3'er er nu under 300.000
Så man kan få rimelig meget bil for 280.000 hvis man kan leve med de dårligdomme de første havde eller har :-)
Nå, føljetonen fortsætter.
Har fået kontakt til en Tysker der medio December vil sælge hans TMY fra juni til en fornuftig pris omkring 54-55k EUR. Han forventer den runder 6-7000 km i december.
Tror sgu jeg hopper på den istedet.
Dog er jeg lidt fesen ved han godt kunne tænke sig et depositum, og det er en privat handel.... Det er ikke sådan, at han meldt depositum ud med det samme, eller noget, vi skrev sammen i nogle dage, og han virker fornuftig. Han siger han får mange henvendelser og derfor har sat prisen op, men det er bare for at slippe for alt for mange henvendelser, og jeg kan få den til den først proklamerede pris.
Han har iøvrigt bestilt en til afløsning for denne, som jeg evt også kunne købe til juni næste år.
Så er det klokkerne begynder at vibrere, eller ser jeg spøgelser... Privat handel, prisen sat op men jeg kan få den til første pris, depositum, yderligere en til overtagelse senere???
@Ice2EV
Jeg ser 2 skrækscenarier for mig. Enten er der noget galt med bilen og han vil gerne sikre sig, at han kan få dig til at overtage den ved at få dig til at kommitte dig, når du nu allerede har lagt et depositum. Eller også er han en svindler, der har givet den samme historie til alle sine andre potentielle købere, som han også har indkasseret et depositum fra.
Det kan også være, han er helt reel og bare ikke gider alt for meget bøvl og risiko for, at du pludselig springer fra, når han nu har andre potentielle købere, som han skal afvise. Derfor idéen med et depositum.
Jeg mener, det er sundt at være lidt skeptisk, hvis du ikke kender fyren. Jeg ville nok enten finde en anden bil eller også være meget omhyggelig med at sikre mig, at alt det juridiske er i orden. Hvis du på nogen måde har mulighed for at lave et baggrundstjek på ham, ville det måske gøre sagen nemmere at vurdere.
Tænker hvis jeg beder ham om et screenshot af tesla APP under indstillinger og fane konto samt underfane kontaktoplysninger.
Så kan man se hans adresse og navn.
Så har man da sikret at han har en TMY.
Han siger den står som ny. Det er alligevel ca 60-70k under hvad der ellers er på markedet efter registreringsafgiften er betalt.
tag ned og se bilen og ejer an.
det er jo mange penge, og der skal være værdi for begge parter, i en god handel.
tag ned og se bilen og ejer an.
det er jo mange penge, og der skal være værdi for begge parter, i en god handel.
Enig... fyld lommen med kontanter eller benyt de nye mulighder for at overføre penge hurtigt.
Har været beskrevet herinde før.
Lad vær med at overføre noget depositum uden reelt at vide til hvem
Der er sgu' for mange eksempler på hvor galt det er gået.
Det er faktisk ret bøvlet at handle med en tysker :-)
Jeg var igennem hele møllen ved juletid sidste år, da jeg havde forelsket mig i en velomobil i Tyskland. På dansk en kabinecykel til godt 9000 euro.
Straksoverførsler til Tyskland ville ikke kunne garanteres samme dag og slet ikke øjeblikkeligt. Samtidig var min oplevelse at tyskerne stadig er meget kontant fikserede. Det er vi så ikke i Danmark. Fra handlen blev aftalt til vi skulle hente den i Tyskland kunne fruen og jeg simpelthen ikke nå at hæve de 9000, da vi hver især kun kunne hæve 250 euro om dagen. Heldigvis har fruen en udenlands kollega der hjalp os, han kunne hæve mere pr dag. Samtidig tog jeg chancen og overførte 1000 euro i depositum, for at sikre mig handlen. I værste fald havde jeg tabt 7500 kr. Sådan er livet og man vinder ikke uden at spille. Alt gik godt og både velomobil og ejer var 100% OK.
Blot for at nuancere at der er en del bøvl med private handler i Tyskland, men at der er mange ordentlige mennesker til.
jeg har selv fundet bilen på nettet.
det var et filma i luxembourg.
men da jeg ville se bilen stod den i findland. det virkede lidt mistænkeligt.
det var så en forhandler der havde forretning begge steder.
aftalte med min bank at de skulle forberede en straks overførsel, så den var klar til at jeg ringede hjem og sagde ok.
det hele gik godt, og så kørte jeg hjem fra findland, på plader fra luxenborg.
havde bestilt tid til syn til dk plader lige efter broen i dk.
jeg har lavet andre handler uden øjesyn, som jeg er blevet klogere af.
god jagt.
Har fået kontakt til en Tysker der medio December vil sælge hans TMY fra juni til en fornuftig pris omkring 54-55k EUR. Han forventer den runder 6-7000 km i december.
Tror sgu jeg hopper på den istedet.
Så er det klokkerne begynder at vibrere, eller ser jeg spøgelser... Privat handel, prisen sat op men jeg kan få den til første pris, depositum, yderligere en til overtagelse senere???
Der er forhandlerbiler i Tyskland fra 56k € (hvidt interiør/årg 21´) til øjeblikkelig levering og mon ikke der kan handles lidt om prisen (måske ikke på de billigste). Men elbilerne sælger ikke sig selv pt.
Jeg ville hellere smide en smule mere, have en bil om et par uger og undgå mulige problemer, med depositum/levering om et par måneder og evt. efterfølgende problemer....
Lidt sjovt at ham oraklet i brugte biler, Jan, selv kører rundt i en leaset Ford Fiesta. Jeg har til tider lidt svært ved at tage det seriøst - men udover det er det en hyggelig nok podcast. Især de sidste år, efter de har overgivet sig til, ikke at skulle finde noget negativt ved alt Tesla relateret. Og så glemmer de stadig / går uden om mange ting, hvor Tesla er førende, eller allerede har gjort det. F.eks salg udenom dealer, køb af acceleration boost på appen osv.Udover at Jan ikke kører i en Ford Fiesta mere, har jeg svært ved at se hvad det har med hans job at gøre? Jeg tror der er mange Tesla mekanikere der ikke kører i Teslaer - er de dårlige til deres job?
Og mht. seriøsitet synes jeg netop det er fedt at de ikke tager dem selv for seriøst :)Mht. Tesla - er du sikker på du ikke forveksler denne podcast med FDM's? Sålænge jeg har lyttet til dem, husker jeg dem ikke som værende mere negative overfor Tesla end andre bilmærker.
De har i øvrigt også haft et afsnit om hvordan eftermarkedssalg via OTA opdateringer kan blive en bombe under det danske afgiftssystem.
Min pointe var ikke hvad han kører eller ikke kører i, men at han kun leaser biler, selvom han er brugtbils analytiker. Det synes jeg da er lidt sjovt, ikke sikkert du er enig. Han slipper selvfølgelig for at potentielt selv lave nogle meget dårlige handler og se dum ud :-)
Jeg synes de har været meget efter Tesla ja, men det lytter vi så nok forskelligt til. Værten kom dog med på Tesla vognen for et halvt års tid siden.
Som jeg husker afsnittet om OTA-opdateringer snakkede de nemlig vældig meget om BMW og at det ville revolutionere det hele, uden at nævne at Tesla har gjort tingene sådan i årevis. Men bevares, det er ikke vigtigt. Min pointe var mest at det da er lidt spøjst at eksperten ikke selv er deltagende på markedet.
@Nikola Jeg er lidt nervøs for privat handel. Men vil hellere have en juni '22 som er billigere end en 21'er som måske ikke har fået nyeste interiør og batteripakke.
Der kan formentlig ikke ske noget ved at tage til Mannheim og besigtige vognen 18/12, og tage den med hjem 19/12. 6 måneder og 2 dage gammel. Står den ikke som forventet, så overfører jeg ikke en euro cent. Danske Bank kan overføre på ganske kort tid, så det er ikke noget med at vente i 3 dage på bekræftelse fra hans bank.
@Emilsteen Jeg er måske lidt farvet, ligesom mange af os andre herinde. Men jeg bemærker også at diverse journalister først bliver benovet, når der komme en VW eller anden tysker med 120 kW opladning, whooooooa. Det er ofte som du selv skriver først når en af de gamle dinosaurer, der kommer lidt med på vognen, at de får øjnene op.
@Nikola Jeg er lidt nervøs for privat handel. Men vil hellere have en juni '22 som er billigere end en 21'er som måske ikke har fået nyeste interiør og batteripakke.
Der kan formentlig ikke ske noget ved at tage til Mannheim og besigtige vognen 18/12, og tage den med hjem 19/12. 6 måneder og 2 dage gammel. Står den ikke som forventet, så overfører jeg ikke en euro cent. Danske Bank kan overføre på ganske kort tid, så det er ikke noget med at vente i 3 dage på bekræftelse fra hans bank.
Vil han ikke have depositum?
Han har nævnt det, men er ikke kommet endelig ud af busken med et krav.
Han foreslog at jeg sendte pengene og han omregistrerede. Men det sagde jeg at den var jeg ikke med på, idet banken sagde det var svært at sikre en privat overførsel. Hvorimod til en virksomhed var det nemmere.
Siden den diskus, har der været lukket om depositum og forudbetaling. Men han har tilbudt vi kan overnatte i deres AirB&B lejllighed.