Så du kontaktede bare Vindstød og bad om at komme på IDA aftale?
Med kostpris mener du nordpool priser?
Jeg er ikke IDA medlem.
Så du kontaktede bare Vindstød og bad om at komme på IDA aftale?
Med kostpris mener du nordpool priser?
Jeg er ikke IDA medlem.
Læs om den her: https://ida.dk/...hed/vindmoellestroem
Kig også under kombinationstilbud på elpris.dk, så kan I se hvem de også har lignende aftaler med.
Jeg skrev bare til deres kundeservice og bad om at komme over på den aftale og 3 uger senere skrev de tilbage at nu var min aftale flyttet over på en IDA aftale.
Det kan jeg godt se der står :-) jeg har fået det bagudbetalt, så jeg ved ikke om de har ændret aftalen eller skrevet forkert eller om kundeservice har gjort noget - jeg betaler ihvertfald bagud nu. Da jeg ændrede det, så stod IDA som bagudbetalt på elpris.dk
EDIT: på elpris står aftalen mellem Vindstød og IDA stadig som bagudbetalt
Svar fra elforbund, så kan vel slet ikke betale sig at gøre noget?
----------------------------------------------------------
Hvert år fra den 21. november kan du udfylde på www.elforbundet.dk, så modtager du information om næste års rabataftale på mail. Samme procedure hvert år. I informationsmailen følger også anvisning for tilslutning til rabataftalen for 2023.
Vælger du ikke andet efter 2022 rabataftalen, er du sikret en næsten identisk aftale med et pristillæg på en halv øre + moms. Det svarer til en samlet ekstra udgift på 2 kr. om måneden ved 4.000 kWh årligt. Den sidste halve øre sparer du med ny rabataftale for 2023.
Det der er tosset med kvartals afregninger og acconto, er at når eks elsselskabet bonner dig for 4,97 plus tariffer og afgifter(hørte jeg lige en der betale i 4. kvartal). Så skriger det jo til himmelen, når al logik siger det vil blæser mere i efteråret/vinteren end i august. Men det kan en flok DJØFFER i elselskaberne jo selvfølgelig ikke forstå derinde bag ruden.
Ti Hi
Hej. Blot for at opsummere… Hvilket selskab skal man vælge hvis man ønsker bagudrettet månedlig afregning af spotprisen og ikke en gennemsnitspris? Har pt energifyn spotel og her ser det ud til at være en gennemsnitspris der betales. Pft.
Gennemsnitspris er bare en faktura ting, hvor den gennemsnitlige kWh pris er udregnet på baggrund af alle timeposteringer. Det vil være for omfattende at have samtlige kWh med spotpris listet på din faktura.
Check: https://nyheder.tv2.dk/...ener-forbrugerraadet - med en liste over selskaber, der tilbyder bagudrettet betaling.

Har netop fået svar fra energifyn. De bekræfter at mit spotel er en gennemsnitspris, så det er ikke en “fakturating” medmindre at kunderådgiveren ikke ved hvad han rådgiver om?…
De har nu svaret tilbage at jeg er tilmeldt bagudrettet månedlig betaling for reelt forbrug af spotel pr. 1. Januar 2023 :-)
Halvgammel tråd men ville lige opdatere ift. OK elaftale.
Ikke super gennemskueligt. Herunder er listet op hvordan det er gået siden vi flyttede ind. Datoen i starten indikerer hvornår opkrævningen blev modtaget. Typisk var sidste betalingsdato en måned senere:
11/9 - Opkrævet aconto kr. 5.773,- for perioden 1/9-22 til 30/11-22 (3 mdr)
2/12 - Opkrævet aconto kr. 2.215,- for perioden 1/12-22 til 28/2-23 (3 mdr)
Vedr. 2/12 blev vi opkrævet en anelse for meget første gang, som modregnes, men så nedsætter OK det forventelige kWh forbrug markant trods vi fik luft-til-vand varmepumpe + hjemmelader 10/11-22 og elforbruget steg markant i slutningen af november. Gav især slet ikke mening da alle var klar over at December blev rigtig rigtig dyr.
1/2 - Opkrævet aconto kr. 2.125,- for perioden 1/1-23 til 31/3 (3 mdr)
Wait what? 2 af månederne har de allerede opkrævet aconto for?
1/2 - Opkrævet kr. 10.629,- for perioden 1/9-22 til 31/12-22 (4 mdr) (ikke aconto)
Jeg er da godt klar over at tidl. betalt for december slet ikke ville hænge sammen, men hvad i det hedeste helvede er det for måde at afregne på? I denne opkrævning er der ikke henvist til at der tidl. er betalt noget aconto.
1/2 - Returoverførsel af aconto fra 1/2 på kr. 2.215,- opkrævet for meget (se ovenfor).
1/2 - Returoverførsel af aconto fra 11/9 på kr. 5.773,-.
Hmm jammen okay så? I følge OK overblik kan jeg se at OK efter denne acontobetaling skylder mig ca. kr. 1.000,- indtil det er opgjort.
Jeg regnede da med at de første par faktura var lidt skæve, men jeg tror det går helt galt for OK med kombi af aconto bøvl og et pludselig meget større forbrug. Jeg finder det stupidt at de vil køre aconto og så ikke holder fast i aconto hele vejen igennem. Det her er et unødvendigt rod med 4 forskellige retur/opkrævninger på samme dato. Regner med at finde på noget andet i stedet for at vente på at OK regningerne får strømlinet sig ind på vores forbrug.
Vindstød bruger en fordelingsnøgle hvor de siger at forbruget af strøm er fordelt sådan over året :
1/1-31/3 : 30,01%
1/4-30/6 : 21,78%
1/7-30/9 : 20,54%
1/10-31/12 : 27,67%
Og så mener jeg de tager udgangspunkt i forbruget de sidste 12 måneder. Det som så ind i mellem går helt i hegnet, er den forventede pris pr. kWh de bruger
Umiddelbart skulle man tro, hvis de bruger den fordelingsnøgle, så bør de efter 1 kvartal have pejlet sig ind på forbruget. Jeg har lige bedt om at komme på Dansk vind, som skulle være bagudbetalt. Acconto og udlæg i op til 9 måneder for nogen tariffer og afgifter samt 6 måneder for forbrug. Det hele afregnet over 3-4 fakturaer og for 2-3 forskellige perioder afhængig af om det er tariffer, afgifter eller strømkøb. Det kan min neandertaler hjerne altså ikke arbejde med!
IDA kan man ifølge vindstød kun komme på som medlem af IDA og få et link fra dem.
OG når så betingelserne kommer på mail, så er det også forudbetalt. Det er satme op af bakke!
PS: sjovt nok så vil de ikke afregne min solcellestrøm acconto forud!
@Ice2EV: Dansk vind?
@HrMogensen: Ugh - the devil is in the details. Jeg overvejer også kraftigt at skifte til et af de selskaber der tilbyder bagudrettet betaling i stedet for aconto, men ved ikke helt hvilken. Måske EnergiFyn som blev nævnt tidligere i tråden.
Kiggede også lige på EnergiFyn...
Fandt dem via elpris.dk. Hvad betyder "kombination" under betalingsform? Et eller andet miks af forudbetalt og bagudbetalt?
Ellers har jeg kig på EWII hvor i hvertfald et af deres produkter er bagudbetalt 12x om året. Virker gennemskueligt sådan.
Dansk Vind er en af Vindstøds produkter.
De har bare en Dansk Vind, som kun hedder Dansk Vind som er forudbetalt, altså aconto.
Så har de en Dansk Vind, som kræver man er medlem af et eller andet fælleskab, som er bagudbetalt, altså efter forbrug.
Men den efter forbrug, kræver altså man melder sig ind i vist nok DENFO.
Så har de Lokal Vind, som kræver medlem af et eller andet Pluskort(kræver så man er medlem af en LO fagforening)
Så har de Lokal vind, som kræver man er medlem af IDA.
Alle 3 er bagudbetalt efter forbrug!
Det er så korrekt at Elforbundet er marginalt billigere, idet de har ingen abonnement, ingen gebyrer, ingen tillæg til nordisk elbørs prisen.
Men de andre ligger med måske et tillæg på 0,63 øre på elbørsen, og koster altså for 10.000 kW 63 kr mere om året. Til gengæld så slipper man for ikke at fatte en kæft af deres aconto, faktura, perioder og aflæsninger!
PS Det kan godt være de reklamere med de ingen binding har, men glade kunder.........Men de glade kunder forstår i mange tilfælde ikke en dart af deres faktureringer.