Loading...
dk

LANGSOMMELIG HJEMMELADNING, vinter | Tesla Forum

Arnten
Arnten Dec 17 '22
Alt fungerer (inkl kørsel), men jeg kan ikke få yderligere strøm på batteriet. Så er pt grounded da jeg har ramt 10%
Cubic
Cubic Dec 18 '22
Citat fra MOS

I en Model 3 bruges motoren til at opvarme batteriet. Det foregår på en meget speciel måde ved at motoren kører i en ekstremt ineffektiv mode, hvorved al energi praktisk går til spilde som varme og ingen energi til fremdrift. På den måde virker motorens opvarmning af batteriet også ved stilstand. Motoren kan generere en varmeeffekt på 3,5 kW. Dual motor kan lever 2*3,5 kW = 7 kW varmeeffekt.

Jeg er ret sikker på at det er ændret lidt i det forhold.

Jeg kan huske forkert her, men er ret sikker på at det er Tesla Bjørn der nævnte det, og ikke noget jeg selv ved noget om rent teknisk.

Cubic
Cubic Dec 18 '22
Citat fra Arnten Alt fungerer (inkl kørsel), men jeg kan ikke få yderligere strøm på batteriet. Så er pt grounded da jeg har ramt 10%

Av.

Hvad siger Tesla? har du kontaktet dem?

Som jeg læser det er der ingen fejl meddelelser i displayet.

Har du mulighed for at teste det ved en lade stander i nærheden

CanEl
CanEl Dec 18 '22

@ Arnten
kunne du sende et tlf. nr. på PM (personlig meddelse).
så kan jeg kontakte dig senere i dag.

Arnten
Arnten Dec 18 '22

Quote from Cubic
Citat fra Arnten Alt fungerer (inkl kørsel), men jeg kan ikke få yderligere strøm på batteriet. Så er pt grounded da jeg har ramt 10%

Av.

Hvad siger Tesla? har du kontaktet dem?

Som jeg læser det er der ingen fejl meddelelser i displayet.

Har du mulighed for at teste det ved en lade stander i nærheden

Har skrevet til Tesla. Men de er ikke vendt tilbage endnu. Jeg har desværre ikke batteri nok til at nå en supercharger (surt Lyngby ikke er åben endnu). Har indendørs clever lader på mit arbejde så overvejer at bruge de sidste procenter på at køre den ind på arbejdet i morgen og forsøge at lade der, hvor temperaturen vel er 10-12 grader i P-kælderen. . 
CanEl
CanEl Dec 18 '22

sender lige denne vejledning for selvtest.

Jens_N_B
Jens_N_B Dec 18 '22

@Arnten har du CCS opgraderet din bil? For så synes jeg du skal forsøge at lade på den nærmeste DC lader, for at finde ud af om det er din onboard charger der er problemer med.

Jeg har for nyligt set opslag på Facebook med nogen der har supercharged deres Model S med koldt batteri, som også lader helt ekstremt langsom til at begynde med, pga koldt batteri.

Arnten
Arnten Dec 18 '22

Ja den er CCS opgraderet for et godt stykke tid siden. Og fungerede på en supercharger for 10 dage siden. Bor desværre for langt fra en supercharger til lige at suse forbi og teste det nu her.

Som beskrevet, er det som om batteriet ikke kan opvarmes til at modtage strøm. Men har då fået 3% ekstra på i løbet af dagen, så den kan åbenbart godt modtage ganske lidt. Må høre hvad Tesla siger til det. Og håber de vender hurtigt tilbage trods jul! 

griffel
griffel Dec 18 '22

Citat fra Arnten

Her i kulden kan jeg slet ikke få min bil i gang med at lade. Så kan reelt ikke få strøm på, selvom bilen er tilsluttet vores lader hele tiden. Andre der har erfaringer med det problem?

Det er en 70D fra 2015. 

Min S70RWD fra 2015 ville heller ikke lade i går. Som i SLET ikke. Den havde stået stille i halvanden dag (uden kabel i, men jeg tror ikke det havde gjort nogen forskel), jeg satte kablet i, men efter et par timer havde den ladet 0kWh. Den var i gang med at varme batteriet op, tror jeg, for den trak nogle ampere, men jeg havde ikke tålmodighed til at vente, så jeg kørte en tur, hvorefter den kunne lade da jeg kom tilbage. 

Jeg synes altså ikke den opførte sig sådan dengang den var ny. SW var jo en anden dengang, og jeg er sikker på de har fiflet med BMS-softwaren. I starten så jeg næsten aldrig de gule stiplede streger. Hverken i den ene eller den ende af skalaen. Jeg bilder mig også ind, at jeg før har hørt bilen stå i carporten og holde varme på batteriet når det var koldt. Man kunne høre pumperne. Det er længe siden den har gjort det. Er det bare mig?

Jeg troede bare at issuet med de gamle batterier er for megen varme (derfor den langsommere SUC-ladning) og ikke kulden….

/Jakob :-)

Arnten
Arnten Dec 18 '22

Hej Jakob. 

Det lyder som det samme issue. Og sjovt nok også en 2015 model du har...  jeg har forsøgt at have kablet i en hel dag, men også forsøgt at starte og stoppe opladningen. Ingenting har hjulpet. 

Jeg forsøgte også at køre en tur, men batteriet tillod mig kun ca en halv time. Herefter ladede den kortvarigt en smule op, hvorefter den efter lidt tid gik helt i nul. Det var en af de dage det var meget koldt så mistænker, at der er et eller andet galt ifht at opvarme/vedligeholde varmen i batteriet så der kan modtages strøm. 

T3S7A
T3S7A Dec 19 '22

Kan ser i Norge, er flere 100 ældre model S, alle stået af med samme fejl. Alle på samme tid. Tesla fikser det med at skifte batteri varme/køleren. Små 10.000kr. 
Men sjovt, det lige sker på samme tid, for så mange... 
Har sagt det før, tesla har fuld kontrol over alle bilerne. 

Når min bil er udover garanti, så skal mit simkort ud af bilen, stoler 0% på Tesla. 

P85DK
P85DK Dec 19 '22

Ja, deres SW opdateringer er ikke altid helt gennemarbejdet. Da mit batteri lukkede ned, var der også en del andre der lukkede ned internationalt og Tesla udsendte en opdatering med ændret grænseværdi et sted og de fik lukket det hul. Det var rigtigt at batteriene ikke skulle lukke ned, men dem som var lukket ned blev skiftet, og hvis det sker uden for garanti, så er det lidt surt at skulle skifte noget som reelt ikke behøvede at blive skiftet, da det var en SW fejl som udløste fejlen - hvilket er fuldstændigt umuligt for ejeren at påvise.

SpaceX
SpaceX Dec 19 '22
Jeg havde i 2016 (så vidt jeg husker) et problem med at bilen ikke ville lade hjemme i kulden.
Jeg havde strøm nok til at liste ud til Amager.

Tesla sagde, at det var en defekt pumpe til batteriet.

BATTERY COOLANT PUMP 1 (6008047-00-C)

MOS
MOS Dec 19 '22

Jeg har en S 85D. Var nede og supercharge i går. Havde kun ganske lidt strøm på batteriet, så den var ikke forvarmet og batteriet var sikkert dybfrossent efter at have stået natten over. Der var i hvert fald gule streger hele vejen op til 0 i powermeteret.

Da jeg satte stikket i, kom der en meddelelse i IC om at lade stikket sidde i og at opladning starter efter et stykke tid, når batteriet er varmet op.

Efter knap en halv time var der stadig ikke sket noget. Men så startede den ganske langsomt med 2 kW, som så efterhånden steg til 6 kW. Efter en halv time havde jeg fået 1% ekstra strøm på. 5 min. Og så skulle jeg videre på arbejde. Så det var ikke meget, jeg fik ud af det. Men det var da gratis :)

Og ja, der er helt sikkert sket ændringer i BMS. Som vi alle ved, så lader den generelt langsommere. Men der er også sket noget med temperaturprofilen - dvs. hvor hurtigt den lader som fkt. af batteritemperaturen. Den er populært sagt blevet meget mere "kuldskær" og kræver noget højere batteritemperatur før den vil modtage strøm. Og selv ved moderate temperaturer er den stadig temmelig meget begrænset, fordi den stadig synes, det er for koldt.

Jeg har også en mistanke om, at batteriopvarmningen foregår langsommere end tidligere. Det virker i hvert fald underligt, at den skal bruge en halv time på at varme batteriet op, før den starter opladning og derefter kun lader ekstremt langsomt. Om det skyldes softwareændringer eller en defekt pumpe, ved jeg ikke. Men det er meget tydeligt, at den ikke opfører sig som i gamle dage. Der kunne den på selv de allerkoldeste vinterdage varme batteriet op på ca. 10 min.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 19 '22
Arnten
Arnten Dec 19 '22

Så vendte Tesla tilbage. Tilsyneladende "batteriopvarmeren", der skal skiftes. Så vil stort set ikke lade, hvis batteritemperaturen er under 5 grader.  

Og ja lidt pudsigt, hvis det "pludselig" sker for en hel masse 2015-biler stort set samtidig....  

KimT
KimT Dec 19 '22

Og ja lidt pudsigt, hvis det "pludselig" sker for en hel masse 2015-biler stort set samtidig....  

Julegaven fra Tesla - Holiday update......

Det nsæte er vel at de siger de ikke lige har reservedele, så vent 3-4 måneder 

PeterE
PeterE Dec 19 '22

Sjovt at en Model 3 tråd ender med at handle om Model S igen igen :) De der Model S ejere i deres gamle biler med deres ladeudfordringer er jo overalt :)))

MOS
MOS Dec 19 '22
Citat fra PeterE

Sjovt at en Model 3 tråd ender med at handle om Model S igen igen :) De der Model S ejere i deres gamle biler med deres ladeudfordringer er jo overalt :)))

Ja, hvorfor tror du, der kører et gruppesøgsmål? 

Johannelund
Johannelund Dec 19 '22
Tjaa min TMS 85d fra 15 ville hellerikke lade på,hjemmeladeren selvom den har et helt sprit nyt nedgraderet 90 kw asy Hvbatt s6 350vdc rev c batteri efter at have installeret 2022.8.10.8 den 15122022. Den havde ikke ladet 1. Eneste kw på 6 time, Helt sikker 2022.8.10.8 har indvirkning om bilen vil lade når det er rigtig koldt, har dog fået strøm på dyret, da nattemperaturer steg til -5 grader, <br />
Dem der har nyere TMS 100 eller 90kw, er det 350vdc eller 400vdc batterier, <br />
Ps der sidder en mærkat bag højre forhjul på batteriet der fortæller om det er 400 eller 350vdc batterier
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Dec 19 '22
PeterE
PeterE Dec 19 '22
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Ja, hvorfor tror du, der kører et gruppesøgsmål? 

Du ved at vi begge er med i søgsmålet, og du ved at vi begge kører 85D Mark :) Jeg udfordrede blot os alle på om alle (overdrevet, beklager!) indlæg skal omhandle dette. Jeg ville som trådstarter blive pænt træt.
Sider: « 1 2 3 »