Loading...
dk

Stort forbrug...vinter men alligevel | Tesla Forum

cth
cth Dec 13 '22

Forleden kørte jeg en tur på 50 km til nordsjælland. Minus 5 grader.

Meget begrænset motorvej med max 120 og ellers landevej med langsom kørsel 60-70 på grund af det var glat.

Kørte hjem igen 4 timer senere så 100 km i alt.

Lagde ud med 500 km på tælleren og kom hjem med 312 tilbage.

Det er jo hvad jeg vil sige et højt forbrug og synes jeg ikke jeg har set før og heller ikke de sidste dage.

Er det måske bare fordi jeg ikke gjorde noget før jeg kørte?

Altså ingen foropvarmning af nogen art.

Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '22

Det har klart noget at gøre med forvarmning på ledning og temperaturen.

Hvis vi er rigtig uheldige og fruen er freelancer med mange kunder. Så har hun 2-3 stop af 2-3 timer plus noget shopping eller ungers til fritidsaktiviteter i 2 timer. så kan vi suge den ned i 2 cifrede km tilbage fra 400 på noget der ligner 130-150 km.

Forleden ankom vi Haverslev med 2 km tilbage, tror jeg det var..Der var én der var stresset over det..... Der var 48 km på batteriet da vi parkerede for at aflevere trut på efterskolen. Da vi kom ud igen, var den på 34. Der er 20 til Haverslev.

Det endte med 90 kmt på motorvejen(mega pinligt). Men der var alligevel 2 personbiler der lå sig ind bagved og undlod at overhale.

Kunne jo for dælen bare have brugt 5 minutter på turen ned i Haverslev. Men tænkte da den sagde 100 km tilbage for sydgående da vi passerede, så måtte der da være nok juice på hesten.

jramskov
jramskov Dec 13 '22

Ja, der kan godt lige ryge 10% ved at bilen bliver kold. Vi kørte til Holstebro fra Aarhus i weekenden - motorvej 90% af vejen. Startede med lidt under 90% forvarmet, ankom med lidt under 50% og med kulden vidste jeg at den ville droppe mere og da vi skulle forbi Hjerl hede og derefter tilbage til Aarhus dagen efter kørte jeg forbi den nye Circle K lynlader i Holstebro for at toppe op. Til trods for at have kørt motorvej i mere end en time, var batteriet langt fra varmt nok og max ladehastighed var omkring 65kW. Kunne være fedt hvis man kunne forvarme batteriet manuelt. Der findes nogle "Tesla buttons" der er forbundet til OBD porten i bilen som skulle kunne gøre det, men det ville være noget federe hvis Tesla selv lavede det. Jeg ladede op til 80% og kørte til destinationen en km væk. Lidt senere var bilen på en kort tur på 5-6km. Næste formiddag da vi drog mod Hjerl hede stod batteriet på 65%.

cth
cth Dec 13 '22

Ice2EV: 90 km/t synes jeg godt nok der er mange der kører pt. EL eller fossil.

Men okay...observerer mist omkring Kbh. Nok ikke helt det samme.

jramskov
jramskov Dec 13 '22

Måske ikke 90km/t, men 110km/t på motorvejene er bestemt blevet meget mere udbredt herovre i Jylland :)

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 13 '22
Har den sidste tid kørt med den der spare funktion hvor den lukker bilen ned når den ikke bruges.
Syntes den holder strøm længere uden at tabe ret meget i forhold til den stort set hele tiden er vågen. Eneste minus er at er man lige inde og handle bare 5-10min skal man vente pænt længe på bilen vågner og er klar til at køre.
Men funktionen virker efter hensigten syntes jeg.
Bianco
Bianco Dec 14 '22

Interessant data om vinter rækkevide: https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

MOS
MOS Dec 14 '22

Det er meget svært at tro på, at en I-pace kun mister 3% rækkevidde om vinteren.

Jeg har ikke læst artiklen i detaljer. Men jeg tænker, at de rapporterede rækkevidder enten er udtryk for bilens eget (fejlbehæftede) estimat. Eller også er det virkelige data, som er fremkommet ved, at f.eks. I-Pace chauffører har en meget energibesparende kørestil (f.eks. nedsat hastighed) om vinteren. Uanset hvad er det i hvert fald ikke helt trivielt at normere afvigelser i energiforbrug/rækkevidde i tilfælde af ændret kørselsmønster/kørestil/hastighed m.m. om vinteren. Jeg tror, at vi alle ændrer vores kørestil efter forholdene - herunder vinterkørsel - i et eller andet omfang.

Hvis man skulle have nogle mere troværdige data, skulle man nok lave en standardiseret test, hvor alle biler testes både om sommeren og om vinteren under helt ens betingelser. Ellers bliver det næppe sammenligneligt.

Bianco
Bianco Dec 14 '22
Quote from MOS

...Hvis man skulle have nogle mere troværdige data, skulle man nok lave en standardiseret test, ...

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022 

fmm1000
fmm1000 Dec 16 '22

Med det sne der ligger i hjulhullerne nu, tror jeg også der er ekstra meget modstand som skal overvindes.

Cubic
Cubic Dec 16 '22

Ja det trækker en del "saft" i denne tid, men jeg blev lidt overrasket forleden dag, da jeg med uforvarmet bil havde 0 regenering, først efter 25 km (20 km på motorvej) kom der en lille grøn prik til syne ved speeder slip.

Det er kommet efter en af de sidste opdateringer.

Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '22

Min erfaring er vores 3LR varmer bedst ved nedbremsninger. Motorvej giver meget begrænset.

På den måde at den regenerere en smule ved første "bremsning" og mere og mere. Den nye runde grønne tingest der er kommet for et par uger siden, kan man nærmest se bliver mere og mere grøn, for hver gang man slipper speeder og lader den køre regen.

cth
cth Dec 29 '22

237 km i går Kbh. -  Kolding

Kraftig modvind og regnvejr.

Overholdt næsten fartgrænser og ikke så meget kørsel under fartgrænser som der plejer at være (kø og langsomt kørende).

Tæt på at 2 km på tælleren i bilen, kun gav en reel km på vejen.

Meget højt forbrug som jeg tilskriver mest det meget vand på vejen.

Cubic
Cubic Jan 1 '23

Er ved at skifte M3 21` til M3 22`, men kom så lige i tanke om, at der er noget med at 2021 motoren er en Performance motor, og 2022 motoren er en anden motor, men hvor mange HK har 2022 motoren så ?

Er der nogen der ved noget ?

ttn
ttn Jan 1 '23

@jramskov: "Kunne være fedt hvis man kunne forvarme batteriet manuelt."

Det er også her en ønsket funktion, en knap som slår batteri forvarmning til (så det passer med ankomst tiden tll opladning  stedet når det ikke er en Tesla lader).

Joe73
Joe73 Jan 1 '23
Rygterne vil vide at Tesla vil tilføje ikke Tesla ladestationer som destinationer i bilens navigationsystem.
Om det så betyder at bilen forvarmer når man nærmer sig dem, ved jeg dog ikke.
https://www.notateslaapp.com/...ir-in-car-navigation
jramskov
jramskov Jan 2 '23

Man kan allerede se nogle lynladere i Teslas navigation og jeg mener også at have læst den forvarmer batteriet hvis man navigerer til dem, uden at jeg dog selv har prøvet det (vi har sjældent behov for det). Det er derfor jeg gerne så en manuel mulighed.

Det er nogle interessante kriterier de nævner i artiklen:

Charger Criteria

For a charging station to be added as a 'Qualified Third-Party Charger' and appear in Tesla's navigation system, it must meet these conditions over a 60-day period:

• At least one compatible charging connector
  • Frequently used by Tesla drivers at least once every four days
  • Average charge success rate is 90% or higher

Stations will be removed from Tesla’s navigation system if any of the following conditions are met over a 14-day period:

• No charge sessions detected
  • Average charge success rate falls below 70%

=== KLIP ===

Jeg synes måske nok det er lidt hurtigt at fjerne en ladestander blot fordi der ikke har været en Tesla forbi og lade i 14 dage.

Man kunne godt ønske sig en fælles europæisk database over ladestandere, som ejere af ladestaderne var forpligtiget til at holde opdateret.

Cubic
Cubic Jan 5 '23

Jeg har i forbindelse med en længere tur i det tyske, opdaget at der er rigtig mange non Tesla ladestationer i Tesla`s ladenetværk (i bilen) 

Jeg var ret preset på tid i nat, så jeg vovede mig ikke ud i "noget vild", da jeg også skulle teste om den bil jeg var på vej hjem med, nu også kunne koble sig på en Supercharger.

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 5 '23
Talte med Tesla i går fordi en Update har fucket lade View totalt op.<br />
Før kunne man vælge kun at se super chargers nu er alt muligt fra cirkle k, EON, clever osv blandet ind i det. De 3 lyn knapper hjælper ikke meget. Når man er i kbh og skal finde Køge suc, Skal man scrolle håbløst meget for at finde den.<br />
Det er sikkert helt ubrugeligt i Tyskland eller andre steder med bedre lade infrastruktur.<br />
Tesla var pænt ligeglade med jeg syntes at listen med kun Tesla chargers skulle tilbage.
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Jan 5 '23
Seppe
Seppe Jan 5 '23

Brug stemmestyrring til at finde den med med, det fungere nærmest perfekt. Jeg synes jeg det er fedt at man nu kan navigere og dermed forvarme til mange flere ladere.

Sider: 1 2 »