Du har i perioden brutto brugt 2763kWh. For det betaler du transmissions nettarif.Tak for svaret og en god forståelig forklaring. Tænk hvis el selskaberne kunne det..
Fraregnet dit eget strøm har du brugt 1512kWh. For det betaler du rådighedstarif.
For de 1512kWh skal du også betale spotpris: sun over alle timer * spotpris for den time = 4059kr svarende til en gennemsnitspris på 2,68kr/kWh.
Du har også el-varme så du betaler fuld afgift af ca 1000kWh per kvartal (3. kvartal har flest dage så det ender på 1008kWh). Du betaler nedsat afgift af de resterende 1755kWh. Du burde kunne betale fuld afgift af 504kwh når du er i gruppe 6 så i forbindelse med afregning for 4. kvartal så bliver det modregnet.
3/4 dele af forvirringen ville forsvinde med det vuns, hvis ikke der var acconto indblandet.
Som jeg har fortolket mine regninger fra sidste år så bliver du på den endelige opgørelse for 4. kvartal (kommer i januar) modregnet for meget betalt afgift for hele 2022.Igen tak for svaret.
Jeg synes det er en imponerende bedrift at kunne sammensætte en regning der er så komplet uforståelig som eksempelvis denne elregning. Det kræver en PhD i energiberegning for at det giver nogen som helst mening.
Jeg synes det er en imponerende bedrift at kunne sammensætte en regning der er så komplet uforståelig som eksempelvis denne elregning. Det kræver en PhD i energiberegning for at det giver nogen som helst mening.
Fuldstændig enig! Jeg er f.eks. civilingeniør med speciale i energiteknik (plus et enkelt PhD-kursus, dog ikke komplet PhD-uddannelse). Og jeg fatter ikke ret meget af det.
Havde man nu haft en komplet PhD og evt. kombineret med noget jura og revision/økonomi, så havde man måske haft en chance...
Der er laaaaaang vej endnu, før helt almindelige elforbrugere kan forstå deres elregning.
Arghhh PhD, nu kammer den vist lidt over ;-) Det er jo et relativt simpelt plus og minus regnestykke af 8 konti hvor der er et faktisk forbrug der skal modregnes en aconto betaling. Der er ingen formler eller noget kompliceret.
Der er ingen tvivl om at de kunne have gavn af en grafisk designer til at opstille tingene meget mere pædagogisk, men regneteknisk er vi på novice niveau :-)
@P85DK
Det er ikke så meget det regnetekniske. Det er jo plus, minus og gange... altså matematik på folkeskoleniveau. Det er mere logikken (eller mangel på samme), at hitte ud af, hvad der skal lægges sammen, hvad der skal trækkes fra, hvad der skal ganges med hvad - og ikke mindst hvorfor. Det er en kæmpe rodebutik!
Man kunne godt få den mistanke, at det er meningen at det så skal være så indviklet.
1. Fordi så har den almendelige forbruger ikke en jordisk chance for at tjekke rigtigheden af forbruget.
2. Dem der administrere vores elforbrug, har en mulighed for at fralægge sig ansvaret, fordi de kan sikkert ikke selv "regne den ud"
Men det er nok bare mig ;)