Loading...
dk

FDM elsker Model Y | Tesla Forum

Nikola
Nikola Mar 20

FDM er (pludseligt) meget begejstrede for Tesla? En ny anmeldelse af Model Y.

https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-y-meget-mere-end-en-elbil?utm_campaign=FDM_2023_MOTOR_RED_12&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&utm_content=FDM_2023_MOTOR_12_MANDAG_A&elqcst=272&elqcsid=28331

Alt er nærmest fryd og gammen. De er (stadig) ikke begejstrede for autopiloten og synes at undervognen er for hård, men ellers er tonen yderst positiv (næsten lidt for overstrømmende). Virker lidt underligt i forhold til de anmeldelser de tidligere har leveret, hvor glasset virkede (mindre end) halvtomt

PeterE
PeterE Mar 20

Og nu med klikbart link: https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-y-meget-mere-end-en-elbil

Enig, det er en vanvittig flot anmeldelse - nok fordi Model Y bare står på skuldrene af S, 3 og X; Det er mange erfaringer som nu er sat i spil.

cth
cth Mar 20

Det er også en anden Y nu end den de testede sidst.

Men jeg husker nu ikke de har været specielt negative sidst de testede den i 2021

Så ved ikke hvor du har det fra?

https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-y-bedre-laekrere-men-er-den-god-nok

Autopilot har de jo ret i. Den kender de fleste af os jo :-)

Undervogn en smagssag...men jeg er enig med dem og det er de fleste bil journalister.

At de så har problemer med at holde liv i autopilot og undgå at slå den fra, det forstår jeg ikke. Det oplever jeg ikke de gange jeg har kørt Y og heller ikke i min S.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 20
MOS
MOS Mar 20

Bagagerummet er i 2023-udgaven skrumpet til 420 liter. I 2021-udgaven var det på hele 854 liter - altså over det dobbelte! Hmm...

baldur
baldur Mar 21

FDM kan stadig ikke forholde sig til at Teslas opbrud med service kartellet. De finder det derfor nødvendigt at opfinde en ekstraordinær årlig udgift, som de ikke pålægger noget andet bilmærke. Jeg kan personligt sige at efter 4 år har der ikke været nogen udgifter til service på min bil. Det er fair nok at de tillægger lidt for tjek af bremser, aircon etc, for det bør man få tjekket (selvom jeg lidt har forsømt det). Men at de så også lige siger arh, det er var da for billigt, så der kommer nok for 2000 kr årligt ekstra i udgifter. Og så ender de med at konkludere at driftsudgifterne er "moderate" ?!

MOS
MOS Mar 21

Ja, det virker lidt som rystet ud af ærmet - uvidenskabeligt og vilkårligt.

Når det er sagt, kan jeg godt lidt forstå det. Bare fordi du har været heldig med din bil, kan andre jo godt opleve at få nogle uforudsete reparationer. FDM bør vel lave en gennemsnitsbetragtning. Om de rammer rigtigt her, er svært at sige, når man ikke har et lidt bredere statistisk grundlag at forholde sig til.

P85DK
P85DK Mar 21
Citat fra baldur

Jeg kan personligt sige at efter 4 år har der ikke været nogen udgifter til service på min bil. Det er fair nok at de tillægger lidt for tjek af bremser, aircon etc, for det bør man få tjekket (selvom jeg lidt har forsømt det).

Hvis man vælger den vej frem, hvilket er helt fint, så vil jeg anbefale at man som det mindste investerer i en bremsevæske tester á 66 kr. så man kan tjekke at der ikke er for meget vand i bremsevæsken, da den normalt jo anbefales at blive skiftet hvert andet år - uanset om det er ICE, EL eller noget helt femte fra Mars man kører

lindolrik
lindolrik Mar 21

@MOS, ja det var også det første jeg bemærkede da jeg læste FDMs anmeldelse.

4.000,- kr./år er nok noget højt.

Jeg har på 3 år med min M3 2019 fået checket bremser og skiftet bremsevæske en gang til i alt  1.650,-. kr. Det giver kun ca. 550,- kr,/år meget under de 4.000,-.

Derudover har der så været en del garantisager på små og store dele (fx PTC heater udskiftet..), men det har jo været helt gratis.