Loading...
dk

EON boks - SIM kort udløbet..... | Tesla Forum

KimT
KimT Jun 21 '23

Så har man da hørt det med. Har lige kikket på regningen for maj måned, og kunne se at der ikke er registreret noget forbrug siden 7/5.

Efter kontakt til kundeservice kunne de se boksen var offline, og ved nærmere eftersyn kunne de se at SIM kortet var udløbet. Så de sender en tekniker for at skifte det. Så jeg håber da de har styr på mit forbrug siden 7/5, som er ca. 1200kWh, som ind til videre ikke er reg. i deres system.

Jeg fik boksen tilbage i '16, men alt indman er skiftet for ca 2 år siden så det kun var selve kasse der stadig er original (boks med løst CEE stik), og her går jeg ud fra han har flyttet SIM kortet fra den gamle boks

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 21 '23
migselv
migselv Jun 26 '23

Det ser ud til at jeg sidder i samme båd. Jeg har lige kigget på min faktura for maj måned og syntes den så lidt underlig ud. Alle ladninger efter den 5. maj (dvs resten af måneden samt for hele juni) er ikke blevet registreret.

Jeg tog lige anledningen til at kontakte kundeservice, men der går nok noget tid inden jeg hører noget fra dem. Tænker det er præcist samme problem med SIM kortet. Jeg fik min ladeboks i januar 2017 og det er også den variant med løst CEE stik.

KimT
KimT Jun 27 '23

De var nu hurtige til at svare. Og blev ringet op af teknikker torsdag hvor han sagde han ville se om han kunne nå det på vej hjem. Men det var først i går han var forbi.

Han mente nu at de enten ved en fejl var kommet til at slette sim kort fra deres system, eller havde glemt at betale for de gamle kort - tror det var TDC. Men der kom et nyt et i fra Vodafon.

PS han havde en ID-BUZZ som firmabil som han var meget glad for. De havde vist også testet peugeot, men rækkeviden på ca 250km var slet ikke nok. I ID-BUZZ'en mærkede han slet ikke at der var blevet bygget fuld reolsystem ind i.

PeterE
PeterE Jun 27 '23

Tjah, gad vide om simkortet faktisk er udløbet - selvom det vel lyder en lille smule underligt, oppe i min teknologi-hjerne i al fald. Det kunne også være at boksen er på 3G og afhængig af et 3G netværk som er lukket ned over foråret. Men jeg gætter bare. Min egen (EON) boks er også fra 2016, og så længe jeg kan lade op vil jeg ikke bruge tid på det.

KimT
KimT Jun 27 '23

Har du frikøbt boksen, eller har du stadig et abonnement hos Eon ?

I mit tilfælde betyder de manglende data at jeg mangle at få tilbagebetalt ca. 1300kWh x 1,75kr

Det kan både ses på regningen som lige er udsendt, eller ved at logge på https://minesider.eon.dk/da-DK/SignIn

Tror sådanne IoT enheder kan nøjes med en 2G/Edge forbindelse

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 27 '23
migselv
migselv Jun 27 '23

Jeg har lige været på telefonen med kundeservice. Det kunne virkelig tyde på at jeg har samme problem. Kundeservice kunne heller ikke forbinde sig med ladeboksen (offline) og har eskaleret sagen internt. Jeg bliver nok kontaktet de kommende dage omkring hvad der kommer til at ske.

Det sjove er at ham jeg talte med fra kundeservice mente, at jeg slet ikke ville kunne lade bilen hvis ladeboksen er offline. Det virkede jo ganske fint i næsten 2 måneder uden nogen fejl fra ladeboksen. Det var han meget overrasket over.

Kundeservicen kunne ikke lige svare på hvad der sker med de manglende registreringer ift. refusion. Det håber jeg man finder en løsning på. Heldigvis har jeg en logger kørende så jeg kan give et kvalificeret bud, men den viser ikke ladetab eller forbrug til pre-conditioning mens bilen er tilsluttet. Så har jeg også en strømtæller foran ladeboksen, men den aflæser jeg ikke på månedsbasis...

Mit forbrug kommer dog ikke engang i nærheden af de 1200 kWh du har.

Din oplevelse mht SIM-kortet er da også ret spændende. Det lader lidt til at de ikke helt har styr på deres aftaler.

Fedt at de selv bruger elbiler nu. Det er nu også det rigtige signal at sende til deres kunder.

EDIT: Jeg har ikke frikøbt ladeboksen. Den er fortsat ejet af E.On. Det er måske også godt sådan, fordi så skal de jo supporte den (free of charge).

Forummets indlæg er redigeret af migselv Jun 27 '23
KimT
KimT Jun 27 '23

Det med at man ikke kan lade fra boksen når den er offline tror jeg kun gælder hvis du skal åbne den med en ladebrik. Det nævnte teknikkeren også i går - han undrede sig over at der var en del gamle eon bokse til salg på dba. For i bund og grund er boksen designet til at være online for at virke.

Der sidder vist en alm. Siemens tæller i boksen som de burde kunne aflæse den aktuelle stand på. Så det burde være muligt for dem at finde et forbrug.

Jeg aflæser min bimåler hver måned, og standby forbruget er ca. 11kWh. Det passer stort set med den diff. der er på hvad de oplyser forbruget har været (det jeg får refusion for), og det bimåleren har målt (jeg mener at vi tilbage i '17 havde standby forbruget på boksen oppe at vende).

PS teknikeren nævnte også at de ikke har meget af det gamle HW tilbage. Så hvis boksen skulle skiftes på et tidspunkt, var det ikke sikkert den gik længere med det løse CEE stik - at det nok skulle en ny installation til.

Flink gut- det er fra et eksterns firma de har hyret ind. De har pisse travlt med alle de hurtigledere der bliver stillet op rundt omkring (alle udbyder). Det var godt nok langt efter kl 16 - og han havde for længst fri, men han var på timeløn så det betød ikke noget vi stod og snakkede - for det tog max. 5min at skiftet og tjekke den havde fået en IP adr.. Han skulle bare hjem til Gl. Ry.

Han nævnte også at den først V4 chager snart blev installeret (eneste forskel er vel at de har længere ledning)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 27 '23
migselv
migselv Jun 27 '23

Min boks blev "åbnet" (behøver ikke bruge ladebrikken) for nogle år siden efter en softwareopdatering, så det kan godt passe med forklaringen om hvorfor jeg godt kan lade.

Jeg blev allerede kontakte omkring refusion og de mener også at teknikkeren kan udlæse historikken eller tællerstanden og at det så ikke skulle give problemer med refusionen. Alligevel blev jeg bedt om at indsende den dokumentation jeg har på opladningerne. Det er fint nok.

Teknikkeren som e.on bestiller bliver også i mit tilfælde en fra et eksternt firma. Jeg hører nok fra dem i de kommende dage.

Standbyforbruget kan jeg nikke genkendende til. Alt efter hvor jeg måler trækker ladeboksen ca. 18 W (her målt direkte i eltavlen) og det giver et standby forbrug på 12-13 kWh per måned.

For at begrænse dette har jeg sat en 63 A contactor foran ladeboksen som jeg kan styre med en smart switch. Så kan jeg tænde for ladeboksen inden jeg skal til at lade og slukke den igen derefter. Det virker ganske fint, jeg har dog ikke lavet nogen analyse på hvor meget jeg reelt sparer.

CanEl
CanEl Jun 27 '23

Citat fra migselv
For at begrænse dette har jeg sat en 63 A contactor foran ladeboksen som jeg kan styre med en smart switch. Så kan jeg tænde for ladeboksen inden jeg skal til at lade og slukke den igen derefter. Det virker ganske fint, jeg har dog ikke lavet nogen analyse på hvor meget jeg reelt sparer.

hvormeget tror du så at din smart switch bruger i stand by 

migselv
migselv Jun 27 '23

Ca. 0,6 W når den er idle (switch off) og ca. 0,9 W i drift (switch on). Dertil kommer selvfølgelig også forbruget af contactoren på ca. 5,7 W når jeg tænder for ladestationen.

Standby forbruget bliver således reduceret fra ca. 18 W til mindre end 1 W. Derimod forøges forbruget når ladestationen faktisk er tændt fra ca. 18 W til ca. 25 W.

I et scenarie hvor man måske har tændt ladestationen 8 timer ud af 24 timer giver dette et forbrug på omkring 126 Wh på én dag imod 432 Wh uden "smart switch" løsning og hvor ladestationen bare er tændt hele tiden.

Selvfølgelig kan man også bare bruge low-tech løsningen og slukke for kredsen ladestationen sidder på hvilket giver en endnu større besparelse. ;-)

ODE90D
ODE90D Jun 30 '23
Nu hvor vi diskuterer EON bokse fra gamle dage har jeg lige et spørgsmål. Jeg frikøbte boksen og opsagde min aftale med EON ifm at elafgiften blev midlertidigt suspenderet, og nu kan jeg ikke komme tilbage igen uden at skulle have en helt ny installation.

Er der nogen som ved om der er mulighed for at lade en anden operatør tilgå forbrugsdata med henblik på refusion? Og hvordan får man fat i de nødvendige oplysninger?
KimT
KimT Jun 30 '23

Det tvivler jeg på. Jeg har ikke hørt noget om det, og boksen har da efterhånden nogle år på bagen, så man burde da kunne have fundet noget omkring emnet hvis det var muligt.

migselv
migselv Jul 15 '23

For lige at runde sagen af, så fik jeg ligesom KimT besøg af en tekniker den 5. juli som skiftede SIM-kortet i ladeboksen.

Jeg var ikke hjemme og kunne derfor desværre ikke overvære aktionen. E.On kunne derefter aflæse målerstanden remote og oplyse mig hvor mange kWh jeg mangler at få refusion for.

KimT
KimT Jul 15 '23

Min boks havde de åbenbart ikke tal på. Så jeg fik mail hvor der stod :

"Jeg har nu lavet et estimat på hvor mange kWh du mangler at få for i perioden 8/5-2023 - 31/7-2023 ud fra dit gennemsnits forbrug for feb-marts-april i 2023."

De kom frem til 1462kWh og efter min aflæsning burde det nok have været omkring 1380kWh

Mobileineurope
Mobileineurope Aug 9 '23

Jeg "frikøbte" min gamle EON boks for 1,5 år siden da jeg afsluttede mit abonnement hos dem. Dvs. jeg fik den forærende :-)

Jeg havde kontakt til EON for en uge siden, da jeg ville høre om de kunne skrue min boks ned til 15A. Dette da jeg har en kammerat, hvis Mustang ikke kan skrue ned for ladestyrken - og de 16A lige var nok til at slå min sikring :-) Så spurgte de om de kunne komme forbi og skifte SIM-kortet. Dette har de gjort - selv om jeg ikke har abonnement, og de har også skruet ned til 15A. God service synes jeg. :-)

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 10 '23
Men hvorfor vil du lade dem have adgang til din boks?