Loading...
dk

Ladning af 2 elbiler på samme tid | Tesla Forum

Azgard
Azgard Jul 5 '23

Hej,

Jeg leder efter en løsning på ladning af 2 elbiler på samme tid. Huset har 35A hovedsikring, der svarer til 24kW. Huset er opvarmet med en 11kW varmepumpe, så jeg tror ikke at jeg vil kunne lade begge biler uden at risikere at tage hovedsikringen.

Bil 1 er tesla model 3, og bil 2 er Nissan Leaf der lades med 1 fase.

En mulighed er at investere i noget load balancing, men det er lidt dyrt: https://zapp.dk/...ad-management-system

Jeg overveje måske i stedet at splitte de 3 fase og give den ene til bil 2. Dvs tesla lader med fase 2 + 3 og Leaf lader med fase 1. Så kun man også sætte en omskifter der giver mulighed at give teslaen alle 3 faser, når der er behov.

Er der nogen der haft samme overvejelser eller prøvet at splitte 3 faser til 2 elbiler?

Ice2EV
Ice2EV Jul 5 '23

Hvorfor ikke bare skrue Tesla'en ned til 8A. Har du først gjort det, så husker den det og lader kun med 8A.

Husets 11 kW Varmepumpe bruger også kun 11 kW i frostvejr, så lang hovedparten af året er det ligegyldigt med at skrue ned. Eks har vi en 16 kW varmepumpe og her i maj der var vi nede på et snit på 3-4 kWh i døgnet på varmepumpen.

Selv i vinters da der var -15 grader brugte vi kun 150 kWh på varmpeumpen/døgn, det er et snit på 6 kW i timen. Men selvfølgelig i peaks af 8-11 kW og perioder med nul.

Skal begge biler lade hver nat?

Så start Leaf kl 21, og Tesla kl 02/03 eller som ovenfor skru Tesla ned til 8A.

Helt anden mulighed kunne være at tilkøbe flere A til mastesikringen. De koster vistnok i nabolaget af 1200 kr/A hos netselskabet.

Eks har jeg ikke spekuleret over det, men 16A på bilen og 23A på varmepumpen, så er vi da også ved at "nærme" os 35A. Men har ikke oplevet nogen form for udfald.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 5 '23
MOS
MOS Jul 5 '23

Jeg synes, det er en elegant løsning med 2 faser til Teslaen og 1 fase til Leafen. På den måde udnytter man alle 3 faser til max. Ulempen er så, at Teslaen ikke kan lade med sin maksimale 11 kW, men kun 7,4 kW. Men det er alligevel sjældent, at den ikke vil kunne nå at blive ladet helt op i løbet af natten - selv med den lidt lavere effekt. Det må du jo vurdere. Men hvis du kan lave en omskifter, der giver alle 3 faser til Teslaen, så er du jo helt ude over det problem.

cth
cth Jul 6 '23
Citat fra Ice2EV

Eks har jeg ikke spekuleret over det, men 16A på bilen og 23A på varmepumpen, så er vi da også ved at "nærme" os 35A. Men har ikke oplevet nogen form for udfald.

Mener at have læst der er en ret stor margen på den 35A mastesikring.

Så den springer måske ikke fordi man lige kommer op på 35A. 

Bianco
Bianco Jul 6 '23

Du kan jo også købe to standard Tesla ladere, og konfigurer dem til at lade med i alt samlet max. 11 kW. Så finder de selv ud af at fordele mellem bilerne. Det er en del af standard funktionalitet.

OBS De kan nok ikke finde ud af at fordele faserne, men det er kun et problem indtil i skifter den gamle Leaf med en anden elbil.

Jeg havde selv en Leaf som bil nr. 2, og den ladede m 32A på en fase. Jeg satte bilen på fase 3 og fjernede fase 3 fra vores varmepumpes elpatron.

Azgard
Azgard Jul 6 '23
Tak for jeres svar. Ulempen ved at skrue ned i ladestrøm i Teslaen er at der bliver skruet ned på alle 3 faser. Dvs at skrue ned med 9A, vil kunne frigive 3A per fase, så det giver meget lidt margin. Man kan selvfølgelig lade på forskellige tidspunkter om natten, men der er stadig risk for at overbelaste eltavlen, hvis man har glemt at snakke med konen =)
Ice2EV
Ice2EV Jul 6 '23

Halløj, nu kommer jeg lige til at tænke over den der 16 kW varmepumpe vi har. Den bruger jo kun 5 kW, når den kører max pga KOP effekten. Dog kan den ramme 9-10 kW når tilskuds elpatronen er i gang. Men mener ikke den har kørt mere end 30 timer ialt på en vinter.

Din 11 kW varmepumpe bruger formentlig ikke mere end 3-4 kW, med mindre tilskudspatronen slår til.

Så er det jo måske kun på 2 faser(måske endda kun på en = 3,7 kW) varmepumpen kører i forvejen, og elpatronen på en fase.

Jeg tror reelt ikke du har et problem. Du skal måske bare sikre dig at Leaf'en lader på den fase der ikke er brugt til opvarmning.

dje
dje Jul 7 '23

På min lader pulsar wallbox plus der kan man koble flere sammen, så deler de en max spænding man selv definerer. Man kan også få den til at koordinere spæningen med i en energibox, så der tages højde for forbruget i resten af huset.

Lader der to biler samtidigt så deler de om spændingen, lader der kun én så får den fuld skrald.

MOS
MOS Jul 7 '23

@dje

Jeg tror, du mener, at de deler strømmen. Begge får fuld spænding.

CanEl
CanEl Jul 7 '23

hvis du vil have en automatisk løsning, vil jeg foreslå:

tesla lader normalt med 3 faser.
hvis nissan lader, lader tesla kun på 2 faser.
dette styres af et strømmålemodul, på fasen lige før nissan laderen.
hvis dette modul måler et strøm forbrug over 1, 6 eller 10 A, alt efter ønske,  trækker den et relæ, som afbryder samme fase lige før tesla laderen.
det skal være fase 2 eller 3 der afbrydes, så fase 1 altid er tilstede.
dette er en simpel og billig løsning.
det kunne være sådan en:
https://www.aliexpress.com/...rec%21DK%21854802469

det bør så bygges sammen i 1 box, som forsyningen til begge ladere kommer fra.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jul 8 '23
Cubic
Cubic Jul 10 '23

Min opsætning er : 2 Wall Conector opsat i balanceret ladning, plus vores varmepumpe 3,7 kw.

Denne opsætning køre lige på grænsen til hvad for-sikringen kan trække.

Som CanEl nævner, er det en mulighed med et styringsmodul (Dog ikke et kina/ikke CE godkendt enhed. Ikke at forveksle med China Export)

Som Ice2Ev nævner er løsningen flere A i mastesikringerne, men hos mig er der for-sikringerne, jeg vil passe på med at stole på at sætte bilerne til feks 7A, min erfaring er at det kan godt ændre sig, eller konen har trykket på "noget".....

Hos os er det vigtigt at det ALTID køre fejlfrit, vi kan ikke bruge en bil uden strøm til noget, dertil har vi for travlt i hverdagen.