Loading...
dk

Nogen med erfaring fra iX3? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Aug 17

Min broder kigger på BMW iX3.

Er der nogen der har erfaring med den  model. Hvad udstyr/model betegnelse bør man kigge på? 

Har den aktiv lane assist der er fornuftig.

hvor langt kan de reelt køre på en langtur (eks: KBH-Frederikshavn) på en ladning? Og hvad gør den på korte ture i byen, godtnok med egen lader, men ikke dagligt. (Gentofte tillader ikke man har lader og kabel hen over fortorvet, siger han).

Har en bekendt der har en sprit ny Y på offentlig lader, og han siger med kun korte ture af 3-6 km, så kommer han kun 260 km på en opladning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 17
KimT
KimT Aug 17

Hvor tit tager han sådan en tur ?

Der skal bruge strøm til at køle kabinen, og den står lang tid efter og blæser luft igennem aircon for at undgå mug m.m. Så det kan måske godt tænkes at den spilder meget strøm på sådanne ture. Det bliver nok værre til vinter.

Ice2EV
Ice2EV Aug 17

Min bekendte bor inde i AAL og arbejder inde i AAL. Så det er kun ud at handle og hen på arbejde, han kører. Så må han lade Y'eren 2 gange om måneden for at køre 500 km om måneden.

Han synes det er lidt meget i forhold til den Yaris han havde tidligere. Men han må også indrømme der er lidt forskel i køretøjerne. ;-)

IlTempoGigante

Vi har både en BMW iX3 (som konen elsker) og en Tesla Model Y Performance. BMW’en er en fin bil men er kriteriet “langtur”, er det ikke den rette bil efter min mening. Hvis det skal være BMW er i4 et bedre valg i den henseende. Vi oplever iX3 noget mere “tørstig” end Tesla’en som vi lige har kørt 4.800 kilometer gennem Europa til og rundt i Italien med et gennemsnit på 171 Wh/km. For to år siden kørte vi en tilsvarende tur i BMW’en og det var med et noget højere forbrug som jeg husker det. Vi kunne i år mærkbart køre både længere og hurtigere i Tesla’en. Også på korte ture oplever vi BMW iX3 har et højere forbrug. Når det er sagt er bilerne meget forskellige med hver deres kvaliteter, der også skal tages i betragtning.

Lane assist i BMW fungerer glimrende men den gode nyhed for os har været at Tesla’s Autopilot, Auto viskere, og automatisk op- og nedblænding af det lange lys har fungeret intet mindre end FREMRAGENDE på vores Italiens tur. Op- og nedblænding fungerede faktisk på Tesla’en langt bedre en på iX3!! Viskerne har startet og stoppet så jeg næsten ikke har langt mærke til det, og Autopilot har ikke haft en eneste “phantom brake”, og jeg har brugt Autopilot på meget lange strækninger. Jeg har dog ved hvert eneste ladestop haft pudsekluden fremme og fjerne evt. snavs foran kameraerne :-)

Ice2EV
Ice2EV Aug 23

Cool beskrivelse, tak.

Min broder er ramt af kone krav, så der er ikke megen råderum på mærke eller model. 

Han overvejer at hente en i Tyskland. 

Den virker umiddelbart også fin.

selsoe
selsoe Aug 23
Citat fra IlTempoGigante

Tesla’s Autopilot, Auto viskere, og automatisk op- og nedblænding af det lange lys har fungeret intet mindre end FREMRAGENDE på vores Italiens tur. Op- og nedblænding fungerede faktisk på Tesla’en langt bedre en på iX3!! Viskerne har startet og stoppet så jeg næsten ikke har langt mærke til det, og Autopilot har ikke haft en eneste “phantom brake”, og jeg har brugt Autopilot på meget lange strækninger. Jeg har dog ved hvert eneste ladestop haft pudsekluden fremme og fjerne evt. snavs foran kameraerne :-)

Godt at høre. Hvad årgang er jeres Model Y? Jeg har en M3 fra '19 og har vægret mig ved at opgradere fordi jeg har hørt så meget dårligt om autopilot på de nye modeller. Hvad med parkeringssensorer? Hvordan fungerer det? Det kunne også være interessant at høre hvordan det går til vinter. 

KimT
KimT Aug 23

Min Y fra maj sidste år har ingen radar, men parkerings sensorer. Jeg har ikke oplevet phantom breaking, og viskerne og lang lys er helt klart blevet bedre siden vi fik den.

Så parkeringssensorer kan jeg ikke hjælpe dig med. Har dog hørt fra kollegaer at det ikke er specielt godt.

Underligt at de vælger at fjerne dem inden software er klar. De blev jo fjerne omkring oktober sidste år.

MOS
MOS Aug 23
Citat fra KimT

Så parkeringssensorer kan jeg ikke hjælpe dig med. Har dog hørt fra kollegaer at det ikke er specielt godt.

Underligt at de vælger at fjerne dem inden software er klar. De blev jo fjerne omkring oktober sidste år.

Det er vel typisk Tesla optimisme. De regner med at have softwaren klar i næste uge. Så behøver de jo ingen ultralydssensorer, når softwaren alligevel er klar, inden bilerne, der p.t. er i produktion, kommer på gaden.

Ja, jeg ved godt, der stod oktober sidste år :-/

IlTempoGigante

@Ice2EV, jeg kan kun varmt anbefale en BMW iX3 - der findes ikke en bedre X3 i min optik og det inkl. M40i (hvis lige man ser bort fra tophastighed)

@selsoe, vores Tesla er fra oktober 2022 (ak ja, pris 620.000 kr.) Det er først efter jeg er begyndt at holde området omkring sensorerne i forruden (helt) rent, at det for alvor er begyndt at spille. Kan naturligvis også bero på diverse SW opdateringer. Vi har parkeringssensorer, og de er fortsat aktive.

@MOS, eller tilstrækkelig kyniske til at droppe dem pga. problemer med leverancer fra underleverandør, og dermed en prioritering af den fortsatte leverance af biler. I Tesla's situation måske en korrekt kalkuleret risiko men bestemt på bekostning af deres kunder indtil de får det til at fungere. Hvis de kan....?

Ice2EV
Ice2EV Aug 24

Tak @IlTempo. Det videregiver jeg.

Nikola
Nikola Aug 24
Citat fra selsoe

Godt at høre. Hvad årgang er jeres Model Y? Jeg har en M3 fra '19 og har vægret mig ved at opgradere fordi jeg har hørt så meget dårligt om autopilot på de nye modeller. Hvad med parkeringssensorer? Hvordan fungerer det? Det kunne også være interessant at høre hvordan det går til vinter. 

Har en M3 fra slut 22' uden sensorer. Bagpå savner jeg dem ikke voldsomt pga. bakkameraet (men ville stadig foretrække med), men foran skal man passe på. Man kan overhovedet ikke stole på Vision afstandsangivelser.

Derudover kan jeg ikke genkende at regnsensor/fjernlys ass. virker "FREMRAGENDE". Det virker klart bedre end det gjorde tidligere. Fjernlys ass. somme tider lidt til den langsommelige side efter min mening, men til gengæld er den ikke ved at brænde hornhinderne i stykker på de modkørende. Så det er brugbart nu, tidligere havde jeg frakoblet det af hensyn til de modkørende.
Regnsensor er også forbedret, men stadig middelmådigt efter min mening.  

Autopilot virker ganske godt, med de begrænsninger man nu må forvente, eksempelvis når der er dårlig afstribning etc. Oplever sjældent "Fantomet"  

Ice2EV
Ice2EV Aug 24

Vores M3 fra efteråret 22 med USS. 

Regnssensor virker formidabelt, og begynder den at køre uden regn, er det fordi der sidder en mast flue i feltet.

Auto lys virker 100 gange bedre end i 2019 modellen. Den læser en modkørende på 800 meter og slår måske lidt for tidligt ned i min optik, men det er alligevel ca den distance hvor de plejede at blinke i den gamle.

Ulempen er dog, idet Radar er slået fra, så slår den autovisker til hver gang du slår fatpilot eller AP til. Når der så sidder en flue, så er man nød til at stoppe og vaske ruden!

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 24
Nikola
Nikola Aug 26
Citat fra Ice2EV

Vores M3 fra efteråret 22 med USS. 

Regnssensor virker formidabelt, og begynder den at køre uden regn, er det fordi der sidder en mast flue i feltet.

Ok, det virker ikke "formidabelt" her. Den kører sjældent på tør rude, så den del går nok. Ved højlys dag og "rigtig" regn (alm. regndråber) virker det også generelt ok. Men jo mørkere det er og jo mere finregn/fint "op-sprøjt-tåge" fra andre biler, jo ringere bliver det. Så efter min mening er de ikke i mål endnu   

Ice2EV
Ice2EV Aug 27

Det kan måske være fordi vores 2019, var så uhyggelig ringe, at den forbedring der har været, bare virker så meget bedre.