Jeg synes præmissen at man skal holde en højere hastighed efter accellerationen for at opnår samme gennemsnitsfart, er forkert.
Det det drejer som om er energiforbruget ved en given strækning, eks acc med blød hat eller tung fod samt eks 10 km.
Om det tager 5 eller 30 sekunder mere at komme frem er ligegyldigt. Men hold hastighedsgrænsen efter accelerationen.
Så er det mere et spørgsmål om der er forholdsvis stor forskel på en elbil kontra en fossil brænder. Hvor jeg mistænker, uden at være fysiker, at fossil brænderen vil have behov for væsentlig mere tilført energi i form af x liter af 10 kWh.
El bilen mistænker jeg forskellen er forholdsvis lille, idet virkningsgraden i drivlinjen er ca 3-3,5 gange bedre end fossil brænderen.
Præmissen er ikke spor forkert. Det er bare en valgt præmis. Jeg har stillet dette op, fordi jeg f.eks. har præcis en halv time til at nå på arbejde og jeg vil gerne gøre det så sparsommeligt som muligt. Hvis jeg kører for hurtigt, så kommer jeg frem før tid og har brugt unødigt meget energi. Hvis jeg kører for langsomt, så når jeg det ikke til tiden. Hvis jeg accelererer lidt hurtigere, så kan jeg tillade mig at holde en lidt lavere marchfart efterfølgende pga. den tid, jeg sparede på accelerationerne, og stadig nå frem til tiden.
Med din præmis om at holde samme marchfart (f.eks. hastighedsgrænsen) og enten accelerere langsomt eller hurtigt, så er der overhovedet ingen tvivl om, hvad der er mest sparsomt. Hvis man driver det ud i det ekstreme, så kan man f.eks. accelerere ultra langsomt på 1800 sekunder. Så har man effektivt kørt med ca. halv gennemsnitsfart (og står nok til en skideballe hos chefen, udover at man nok også skal regne med en del lange fingre fra medtrafikanterne på de første ~3/4 af turen). I det tilfælde burde det være indlysende, at den lavere fart sparer en del vindmodstand. Måske ville det være mere effektivt at accelerere lidt friskt op til ca. 40 km/h, da effektiviteten pga. et konstant tomgangsforbrug ikke er særlig god ved meget lave hastigheder.
Det er rigtigt, at i en elbil vil forskellen i forbrug være ret lille, da virkningsgraden er i omegnen 80-90%. Her kan man altså potentielt spare ca. 10-12%, hvis man vel at mærke accelererer hele tiden. For en fossilbil med virkningsgrad i omegnen 10-40% er der meget større spillerum. Her kan man i værste fald mangedoble sit forbrug. Her er det mest optimalt at give ca. 80% gas og skifte op i det højest mulige gear ret tidligt. Det skyldes, at en forbrændingsmotor er mest effektiv ved ret lave omdrejninger og næsten fuld gas. Det er det optimale driftspunkt, der med fordel kan udnyttes ved accelerationer. Men ved marchfart er 80% gas alt for meget - uanset gear (medmindre du kører næsten bilens topfart, og i så fald er det i hvert fald ikke økonomikørsel). Så der gælder det bare om at vælge det højest mulige gear, som bilen kan trække.