Loading...
dk

Ændring af "idle fee" ved travle SuC'ere | Tesla Forum

jramskov
jramskov Nov 22 '23

Ændring i "idle fee" ved travle SuC'ere - USA indtil videre, men mon ikke det udbredes til resten af verden: https://electrek.co/2023/11/21/tesla-launches-supercharger-congestion-fee-at-1-per-min-at-90-charge/

"At certain Supercharging locations, congestion fees will replace idle fees. A congestion fee is a fee you pay when a Supercharger is busy, and your vehicle’s battery is above a certain level. You can see the battery charge level where congestion fees apply on your vehicle’s touchscreen."

Afgift er $1/minuttet ved ladning til mere end 90%. Det virker umiddelbart fair nok.

Fungerer idle fee også med andre mærker? Dvs. får Tesla laderen info om SoC på bilen?

KimT
KimT Nov 22 '23
Citat fra jramskov

Fungerer idle fee også med andre mærker? Dvs. får Tesla laderen info om SoC på bilen?

Ja - Tesla får info om SoC - det er en del af protokollen.

Men info skal i givet fald gives til disse kunder i App'en, da man jo af gode grunden ikke kan vise info på bilens skærm.

Trannel
Trannel Nov 22 '23
Jeg har i forgårs fået en spærreafgift i Lyngby SUC på 18 kr, hvilket svarer til 6 kr/minut.
Når Superchargeren er 50% optaget koster det 3 kr/minut og altså det dobbelte når den er 100% fuld. Det synes jeg er helt fair og jeg har selvfølgelig allerede betalt.

Hvad jeg ikke synes er fair er at Tesla på deres instruktion om spærreafgift flere steder oplyser, at spærreafgiften først træder i kraft, når køretøjet er fuldt opladet.
Fuldt opladet opfatter jeg som 100 %. Min bil var opladet til ca. 90 %.
Beløbet er dog for lille til at jeg gider bruge tid på det, det er det principielle og til oplysning og advarsel for andre.
Boomle
Boomle Nov 23 '23

Fuldt opladet skal vel forstås som når man ikke oplader længere. Hvis det var 100%, så kunne man jo bare sætte grænsen til 99% og så i princippet aldrig betale spærreafgift. 

Eller mener du at du har betalt spærreafgift på trods af at du stadig sugede strøm? 

CanEl
CanEl Nov 23 '23
@Trannel 

det er rigtigt at der står fuldt opladet i deres information om spærreafgift.
men hvis du læser videre står der:

Tesla-appen lader ejere overvåge deres bil på afstand og få besked, når opladningen næsten er færdig, og igen når den er helt færdig.

så der er ingen tvivl om, at der er tænkt på, hvornår du ikke længere lader på bilen. 

der står også:

Er spærreafgifter også gældende, mens et køretøj aktivt oplader ved en Supercharger?

Nej. En spærreafgift opkræves kun, efter en Supercharger-opladning er fuldendt. På det tidspunkt Supercharger køretøjet ikke længere, og pladsen skal gøres tilgængelig for den næste fører.

så når du får besked på at din bil næsten er færdig, kan du ændre grænsen +3%.
så får du lidt extra tid, til at finde bilen. 

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Nov 23 '23
Trannel
Trannel Nov 23 '23
Jamen så må vi sikkert konkludere, at når Tesla skriver fuldt opladet, så mener de ikke 100 % men fuldt opladet til den grænse man selv har sat.
T3S7A
T3S7A Nov 24 '23

Selvfølgelig skal det koste at holde og blokere en stander, uden at lade. Om man så har ladet til 80% eller 100%, når der ikke lades skal bilen flyttes. 
Men at ikke teslaer så kan blokere 2 eller flere stander, når de lader, uden det koster ekstra, giver ingen mening. 
Forstår ikke, at tesla ikke laver sådan, at når man skal lade en ikke tesla, så får man anvist hvilken stander man skal lade på i appen. At man ikke kan vælge frit. Således kunne Tesla jo sørge for at de biler som har stik i den forkerte side, eller front, lader samme sted, således at det kun går ud over en stander ekstra som bliver optaget, frem for rigtig mange. 

MOS
MOS Nov 24 '23
Citat fra T3S7A

Selvfølgelig skal det koste at holde og blokere en stander, uden at lade. Om man så har ladet til 80% eller 100%, når der ikke lades skal bilen flyttes. 

Helt enig. Dog undtaget, hvis laderen af en eller anden grund fejler og stopper opladningen uventet. Er der nogen, der ved, om man så kommer til at betale spærreafgift?

Men at ikke teslaer så kan blokere 2 eller flere stander, når de lader, uden det koster ekstra, giver ingen mening. 

Det er faktisk ikke helt indlysende, hvornår en ikke-Tesla blokerer flere standere, medmindre man står lige ved siden af og kan se, hvordan bilen holder. Nogle steder kan man holde på flere forskellige måder, hvor man enten kan blokere for flere standere eller ikke. Teslaer kan faktisk også blokere for flere standere, afhængigt af hvordan de parkerer. Har set det flere gange og endda selv været nødt til at blokere 2 standere, da der ikke var andre muligheder for at parkere rigtigt.

Forstår ikke, at tesla ikke laver sådan, at når man skal lade en ikke tesla, så får man anvist hvilken stander man skal lade på i appen. At man ikke kan vælge frit. Således kunne Tesla jo sørge for at de biler som har stik i den forkerte side, eller front, lader samme sted, således at det kun går ud over en stander ekstra som bliver optaget, frem for rigtig mange. 

Det er ikke en helt dum idé, som dog kræver at blive  gennemtænkt og videreudviklet på. Som udgangspunkt kræver det i hvert fald, at Tesla appen ved, hvor din ladeport er placeret. Det tror jeg ikke umiddelbart, den gør, som det fungerer nu. Desuden mener jeg ikke, det skal være obligatorisk at tage den stander, som Tesla appen anviser, da den jo evt. kan være blokeret, uden at Tesla kan se det, og så kan man jo ikke lade overhovedet. Det bør nok være en venlig opfordring snarere end tvang.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 24 '23
cth
cth Nov 24 '23

Er det ikke fordi at Tesla under din opladning har skruet max. % ned fra 100 til 80 ?

Det oplevede jeg engang at have sat opladningsgrænse til 100%.

Men ved SuC skruede Tesla den ned til 80%.

Jeg fik besked på tlf.

CanEl
CanEl Nov 24 '23

Citat fra T3S7A 

Jeg tror ikke at det er muligt lige nu.
Som jeg ser det, er et non-tesla abn.  ikke knyttet til en bestemt bil, men til en kunde, da det ikke er bundet til et Win nr.
Kunden burde kunne have flere forskellige el-biler, på samme konto, med forskellige ladeporte.
Først når laderen kan hente win nr. og nogle få andre data, kan kontoen køre automatisk, ligesom vi gør.

jeg kan dog ikke se hvorfor de ikke skulle kunne betale spærreafgift, med den non-tesla app.
 inc. meddelelser om ladeforløb. 
men jeg kender ikke de regler, der gælder for non-tesla.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Nov 24 '23
MOS
MOS Nov 24 '23
Citat fra CanEl

jeg kan dog ikke se hvorfor de ikke skulle kunne betale spærreafgift, med den non-tesla app.
 inc. meddelelser om ladeforløb. 
men jeg kender ikke de regler, der gælder for non-tesla.

Mon ikke også non-Teslaer bliver opkrævet spærreafgift efter endt opladning? Det ville overraske mig, hvis de ikke gjorde. Men de betaler nok ikke dobbelt, selvom de blokerer 2 stalls. 

CanEl
CanEl Nov 25 '23

@mos
jeg kan bare sige at der står dette på teslas side:

Hvilke køretøjer vil blive opkrævet spærreafgift?

Alle Model S-, Model 3-, Model X- og Model Y-køretøjer kan blive opkrævet spærreafgifter.

det jeg mente var, at det burde være en nem sag at indføre spærreafgift for non-tesla.
det der var svært at indføre, var kendskab til placering af ladeport, og dermed anvisning af ladeplads.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Nov 25 '23