Loading...
dk

Svindel med afgift | Tesla Forum

P85DK
P85DK Dec 5 '23

Om du tænker på dem eller ej betyder ikke så meget, hvis SKAT bruger de sager som retspraksis. Kernen er at der ikke er betalt afgift og at det er den nuværende ejer som hæfter.

Igen, det er nok ikke Andersen & Martini eller nogle af de andre store forhandlere som har svindlet med afgiften, dem må man forvente har styr på den del.

Men hvad er en helt almindelig køber og hvad er en forhandler?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 5 '23
jramskov
jramskov Dec 7 '23

Der er lidt snak om det i FDM's seneste podcast: https://overcast.fm/+VzMzRqOGY

Som jeg forstår det de siger: Sålænge man har været i god tro, skal man ikke være bekymret for en ekstraregning - den hænger forhandleren/importøren på.

P85DK
P85DK Dec 7 '23

:-) Jeg hører det nok mere som et salgspitch fra Lennart Fogh og FDM. 'Bør ikke, i langt overvejende tilfælde etc etc. ikke betyde noget for den enkelte køber og ellers står FDM klar til at hjælpe.'

Men det er SKAT og ikke FDM der vurderer om man har været i god tro og det er ikke lige ud af landevejen og måske ikke uden et langt sagsforløb. Jeg tror som tidligere skrevet ikke at SKAT vil godtage det som god tro hvis du har købt den i en garage af driftig privatperson

FDM mener også at at det er manglende opmærksomhed på 1. reg dato og nypris i Danmark som er den primære årsag.

jramskov
jramskov Dec 7 '23

I sidste ende vil det vel være op til domstolene at vurdere om man har været i god tro? Med alle de prisændringer Tesla har lavet, kan jeg godt se det blive svært for Skat at overbevise en dommer om at en køber har været i ond tro :)

P85DK
P85DK Dec 7 '23

Ja, hvis de tager den i retten. De skal ikke bevise ond tro, du skal sandsynliggøre god tro :-) Og at have købt en ny bil med 2.000 km som en privat kun har ejet i 2 dage bør få nogle klokker til at ringe, uanset hvad du har betalt.

Tilsvarende kan der frembringes følgende generelle argument; Hvor tjener en forhandler penge på en brugt bil der kun har kørt 2000 km, når den er solgt til fuld pris i Tyskland, en tysk køber tjener penge på at sælge den til en dansk forhandler som så har udgifter til hjemtransport, financiering, medarbejdere etc. og så sælger den billigere end Tesla Danmark? Alene det bør stille spørgsmålstegn ved om en køber ikke burde overveje om alt er rigtigt.

Et tysk statstilskud på 45.000 kr. virker som noget tyndt til at skulle sikre alle i den kæde

jramskov
jramskov Dec 7 '23

2000km? Jeg misforstår sikkert, men var kravet ikke at bilen skulle have kørt minimum 6000km og være 6 mdr gammel?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 7 '23
P85DK
P85DK Dec 7 '23

2000 km eller 4 år for at betegnes som brugt, 6.000 km eller over 6 måneder hvis du vil undgå at betale dansk moms - https://motorst.dk/borger/min-foerste-bil/import

Men det ændre ikke rigtigt ved at det er fair at spørge ind til hvordan den enkelte køber mener at de forskellige led skal tjene penge

jramskov
jramskov Dec 7 '23

Jeg var af den opfattelse at praktisk taget alle biler der blev importeret var pga. de tyske regler for at få tilskuddet.

Min pointe er blot at jeg nok ikke vil fortænke en køber i ikke at have overblik over alle Teslas prisændringer.

P85DK
P85DK Dec 7 '23
Citat fra jramskov

Jeg var af den opfattelse at praktisk taget alle biler der blev importeret var pga. de tyske regler for at få tilskuddet.

Min pointe er blot at jeg nok ikke vil fortænke en køber i ikke at have overblik over alle Teslas prisændringer.

Enig - men det er ikke lig god tro. Manglende indsigt, manglende lyst til at sætte sig ind i tingene eller uvidenhed er ikke det samme som god tro. Så derfor bliver hvem du har handlet hos en vigtig faktor i hvorvidt man har været i god tro. 

Så hvis du køber hos en stor forhandler der har været bilforhandler i mange år, med mange ansatte, stor butik, mange biler til salg etc. etc. så er det fair at forvente at de har styr på tingene.

Køber du af en som lige er startet, som måske sælger uden erhvervslokaler og udstilling etc. så kan SKAT med rette stille spørgsmålstegn ved om du med god tro kan have samme forventning til den sælger som til en stor forhandler.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 7 '23
jramskov
jramskov Dec 7 '23

God pointe!

P85DK
P85DK Dec 7 '23

Og så er der alle dem i mellem de to typer af forhandlere, plus dem som har importeret privat. Dem som har importeret privat har måske brugt en tjeneste som QuickImport. Nu tror jeg at lige præcis QuickImport har styr på afgifterne, men der er mange som tilbyder den service og fælles for dem alle er at de i deres betingelser fraskriver sig ansvaret for forkert beregnet afgift. Der står eksplisit i deres betingelser at det er kunden selv som skal afholde en eventuel justering fra SKAT.

Det store spørgsmål er om der primært er foregået bevidst svindel eller der bare er mange som ikke har sat sig ordentligt ind i reglerne. Det er har stor betydning for om der kommer straffesager, men ingen betydning for den manglende afgift som stadig skal betales.

Nikola
Nikola Dec 11 '23

Citat fra P85DK

Ja, hvis de tager den i retten. De skal ikke bevise ond tro, du skal sandsynliggøre god tro :-) Og at have købt en ny bil med 2.000 km som en privat kun har ejet i 2 dage bør få nogle klokker til at ringe, uanset hvad du har betalt.

Tilsvarende kan der frembringes følgende generelle argument; Hvor tjener en forhandler penge på en brugt bil der kun har kørt 2000 km, når den er solgt til fuld pris i Tyskland, en tysk køber tjener penge på at sælge den til en dansk forhandler som så har udgifter til hjemtransport, financiering, medarbejdere etc. og så sælger den billigere end Tesla Danmark? Alene det bør stille spørgsmålstegn ved om en køber ikke burde overveje om alt er rigtigt.

Et tysk statstilskud på 45.000 kr. virker som noget tyndt til at skulle sikre alle

Så for at være i god tro så skal man checke sælgers ejertid, priser/tilskud/import fra udlandet?  Samtidig skriver du i andet indlæg at man skal være skeptisk overfor den mindre/nystartede forhandler?

Det er voldsomt omfattende at være i god tro, for en ganske alm. privat køber?  

MOS
MOS Dec 11 '23

Er det ikke anklagemyndigheden, der har bevisbyrden - altså at skulle bevise, at køberen var i ond tro? Eller gælder der omvendt bevisbyrde her?

P85DK
P85DK Dec 11 '23
Citat fra Nikola

Så for at være i god tro så skal man checke sælgers ejertid, priser/tilskud/import fra udlandet?  Samtidig skriver du i andet indlæg at man skal være skeptisk overfor den mindre/nystartede forhandler?

Nej, det er ikke det jeg siger. Det er ret let at være i god tro som privat køber. Køb hos veletableret forhandler som du med god tro kan forvente har styr på de ting.

Det jeg siger er, at hvis du ikke vil tjekke alle de ting du lister, men stadig købe hos en 'ikke veletableret' forhandler, så tror jeg SKAT vil betvivle om du kan siges at være i god tro.

Der er ikke noget odiøst i det. Hvis du ikke selv vil tjekke tingene eller ved hvad du skal tjekke, så køber du hos etablerede virksomheder hvor du med rette kan forvente at de har styr på alt det du ikke ved noget om eller ikke har lyst/tid til at sætte dig ind i.

Hvis du køber hos private eller bilsælgere uden udstilling eller forretningsadresse, så kan SKAT stille spørgsmålstegn ved om du er i god tro. Dumhed, uvidenhed eller manglende evne/lyst til at sætte sig ind i tingene er ikke god tro, men det er heller ikke ond tro, så du vil nok blive bedt om at betale den manglende afgift, men får ingen bøde eller straf. Du kan ikke forvente at blive betragtet som værende i god tro bare fordi du er privat køber.

P85DK
P85DK Dec 11 '23
Citat fra MOS

Er det ikke anklagemyndigheden, der har bevisbyrden - altså at skulle bevise, at køberen var i ond tro? Eller gælder der omvendt bevisbyrde her?

Du kan være i god tro, ikke god tro og så ond tro. Ond tro, det er dem som har begået svindlen.

God tro er en skønssag, der er ingen facitliste, men hvis du handler hos Tesla Danmark eller store uafhængige forhandlere der har været på markedet længe og som er registreret hos SKAT som importører, har udstillingslokaler etc. så vil du med 99% sikkerhed blive betragtet som værende i god tro, da de må forventes at have styr på alle formelle forhold.

Men der er jo rigtig mange af de importerede Model 3 og Y der er importeret af personer der så en mulighed for at tjene en hurtig skilling uden helt at have sat sig ind i tingene eller måske ovenikøbet vidste hvad de lavede. De har måske solgt ud fra deres private garage og aldrig solgt biler før de blev importører af brugte tyske Tesla'er - her vil SKAT nok stille spørgsmålstegn ved om du med rette kan siges at være i god tro, da forholdene er så anderledes fra normal bilhandel.

EDIT: Formulerede mig lidt forkert. Der er god tro og ond tro. Ond tro kan så opdeles i forsætlig eller uagtsom ond tro. I købernes tilfælde vil det her være uagtsom ond tro.

Så der skal ikke bevises at du bevidst svindlede, men at du handlede uagtsomt og at en normalt agerende person i god tro ville have handlet anderledes.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 11 '23
Nikola
Nikola Dec 12 '23
Citat fra P85DK
Citat fra Nikola

... Det er ret let at være i god tro som privat køber. Køb hos veletableret forhandler som du med god tro kan forvente har styr på de ting.

Det jeg siger er, at hvis du ikke vil tjekke alle de ting du lister, men stadig købe hos en 'ikke veletableret' forhandler, så tror jeg SKAT vil betvivle om du kan siges at være i god tro.    ...

Hvis du køber hos private eller bilsælgere uden udstilling eller forretningsadresse, så kan SKAT stille spørgsmålstegn ved om du er i god tro. Dumhed, uvidenhed eller manglende evne/lyst til at sætte sig ind i tingene er ikke god tro, men det er heller ikke ond tro, så du vil nok blive bedt om at betale den manglende afgift, men får ingen bøde eller straf. Du kan ikke forvente at blive betragtet som værende i god tro bare fordi du er privat køber.

Kernepunktet her er vel, hvor meget man kan/bør forvente at den "alm" private bilkøber "sætter sig ind i (efterforsker?) tingene"?

Gætter på at langt de fleste private bilkøbere, hvis de køber en bil til: "Normal" pris, har checket for evt. restgæld, checker at der er en reg. attest der matcher ejer/bil etc. og der i øvrigt ikke er noget der virker "underligt" så vil de blive betraget som værende i "god tro"?
Det er klart, at er der forhold man, som køber, har lukket øjnene for: Suspekt sælger, sælger evt. selv indikerer at der er noget fusk, eller at køber evt. på forhånd kender til tvivlsom historik etc. så er man lynhurtigt på kanten af den gode tro. 

Men som udgangspunkt må man som alm. amatør, vel formode, at når man står overfor en bil på DK plader og hvor papirer/sælger etc. ser tilforladelige ud, så er man i god tro, uanset om det er hos en stor forhandler eller hjemme i sælgers perlegrus?       

P85DK
P85DK Dec 12 '23

Jeg forstår godt din argumentation, men jeg tror desværre at SKAT har en noget mere konservativ holdning til hvad der er god tro og hvad der ikke er.

Men som sagt, så tror jeg ikke vi kommer til at høre så meget til det, da de sager hvor SKAT mener at der ikke er god tro, der vil sagerne blive lukket uden at de kommer i retten, da beløbene er så små at det ikke kan betale sig at sætte advokat på.

Processen er også pænt lang. SKAT skriver til dig at der mangler betaling af reg.afgift på din bil, du skriver at det er ikke dit problem, så går der x måneder så skriver SKAT at det mener de det er og at du kan klage til Landsskatteretten og så gør du det, så går der x antal mange måneder og så svarer Landsskatteretten at de mener SKAT har ret og så skal tage den i byretten og eventuelt landsretten. Det er meget for 30.000 kr.

T3S7A
T3S7A Dec 13 '23

En Historie for gl dage ved mig. Jeg købte en personbil, på papegøje plader. Hvor sælger (Privat) have betalt reg. afgift, så man ikke skulle betale misundelsesafgiften på de 5500kr ved privat kørsel. Han havde haft den i 2 år. 

Da jeg så omr. den får jeg misundelsesafgiften. Efter længere samtale med Skat og sælger ( en ærlig ældre mand ), viser det sig, at sælger havde søgt om at betale reg. afgiften, for 2 år siden, og skat ved en fejl havde angivet at den var betalt - men sælger havde forlagt det. Så han havde i 2 år fået forkert ( for lav ) grønafgift betaling. 
Men der var intet for mig at gøre - jeg kunne vælge at betale afgiften, eller kører med misundelsafgiften. Så selv om jeg havde købt i godtro, og sælger også havde solgt i godtro, og alt så fint ud på papir mm. At Skat havde lavet en fejl, kostede det stadig mig som ejer af bilen. 

Sælger var dog så flink at tilbyde mig, at tage bilen retur, eller at vi slog halv skade på den manglende afgift som skulle betales, ( ca 10.000kr ) 

Nikola
Nikola Dec 16 '23

Citat fra P85DK

Jeg forstår godt din argumentation, men jeg tror desværre at SKAT har en noget mere konservativ holdning til hvad der er god tro og hvad der ikke er.

Men som sagt, så tror jeg ikke vi kommer til at høre så meget til det, da de sager hvor SKAT mener at der ikke er god tro, der vil sagerne blive lukket uden at de kommer i retten, da beløbene er så små at det ikke kan betale sig at sætte advokat på.

Ok. Bliver spændende at se om der kommer nogle sager til overfladen 

P85DK
P85DK Dec 17 '23

ja - T3S7As historie passer meget godt med hvordan jeg tror SKAT vil håndtere sagerne.

Sider: « 1 2