vedr. vampire drain. Så har jeg testet tabet i rated km ved standby uden strøm tilsluttet.
første 24 timer : 9 km tab
næste 24 timer: 2 km tab.
De sidste 2 km tab over 24 timer, er noget mindre end jeg havde forventet. Mon de første højere 9 km, er for at "konditionere" batteriet efter ankomst?
de første 9 km, kan skyldes at du parkerede et varmt batteri. Et varmt batteri har længere rækevide og i takt med at temp falder i batteriet vil tesla rapportere dette som faldende rækkevide. Hvis/når bilen køres og batteriet varmes op (f.eks. Ved længere tids kørsel) vil du få km tilbage igen . (de har dog aldrig været væk, da det kun er et spørgsmål om at batteriet er koldere).
tilsvarende vil et alm. legetøjsbatteri også falde i spænding hvis det lægges i køleskab, spændingen kommer dog tilbage når man tager det ud i stue temperatur igen.
Kan det passe at bilen har været parkeret et koldt sted...jeg oplever meget lidt vampire drain, vær i øvrigt opmærksom på at bilen vækkes fra dvale hvis du går ud i den eller tjekker via mobil app.
Okay, så har jeg den første måneds dejlige erfaringer med model S. For at svare på mit eget indledende spørgsmål: Jo, energiforbruget underdrives med knapt 30 procent. Jeg har en selvstændig el-måler for bilen, og den viser et forbrug på ca. 720 kwh for de 2300 km, det er lykkedes mig at køre den første måned. Bilen selv mener derimod, at forbruget har været på cirka 560 kwh. Omregnet bliver det til henholdsvis ca. 313 wh/km og 244 wh/km. Det har som tidligere nævnt ikke betydning for rækkevidden men alene for driftsudgiften ved at have bilen, som altså er noget højere end forventet, i hvert fald i en vintermåned. Jeg tænker nu, at jeg beholder den alligevel:-)
Hej.
Prøv og lad en mobiltelefon op eller enhver anden dims med et genopladeligt batteri for den sags skyld, der vil telefonen/dimsen nok også oplyse at den nu er ladet 100% op med det antal watt batteriet nu kan indeholde, men en el-måler vil nok sige noget andet.
På Teslas egen hjemmeside angiver de, at man skal bruge ca. 105KWh på at lade et 85KW batteri op. Det vil sige ca. et par og 20% over batteriets kapacitet, det er vist det jeg vil kalde en marginal forskel på dit målte og det Tesla oplyser.
Så du har brugt 720KWh på at lade bilen op, og efterfølgende har du brugt 560KWh på at køre rundt i bilen, og lur mig om ikke du har nydt alle 2300 kilometer. Forøvrigt, det kan ikke passe du kun har brugt 244Wh/km. FDM siger bilen bruger næsten 300 ;-)
Dine tal får ikke mig til at glæde mig mindre til bilen, tværtimod. hvis jeg tager dine tal og bruger til mit kilometerbehov pr. måned giver det mig en besparelse på næsten 3.000 om måneden! :-)
/Martin
720 kwh for 2300 km, det er 0,3130 kwh pr. km ~ 0,77 øre pr. km. (2,45 kr. pr. kwh SEASNVE) eller 0,56653 øre pr. km (1,81 kr. pr. kwh v. Modstrøm)
Det lyder voldsomt i mine øre.....
Syntes da Tesla selv snakker om 0,45 øre pr. km, og endnu billigere hvis det er hos modstrøm.
Man kan komme ned på de tal hvis man har Clever ladestander med abb, så får du 1 krone i rabat pr. KWh og kombineret med modstrøm så er du ved at være nede på de ca. 50 øre pr. KWh.
Jeg er lidt i tvivl om man så kan kombinere det ved at bo i et hus med el-varme, hvor du får yderligere 50 øre i rabat pr. KWh.
Forøvrigt, 2.45 pr KWh er det ikke dyrt, ved NRGI i Århus betaler vi 1.91 krone pr. KWh.
Du skal bare huske at holde dig under 15.000KWh, da det er maksforbruget ved Modstrøm.
/Martin
Der betales kun 1,81 kr. pr. KWH til seasnve, hvis man lader ml. kl. 24 - 06 gennem modstrøm, ellers er den alm. pris hele døgnet hos seasnve 2,45 kr./kwh.
Der findes selvfølgelig nogle imellem seasnve og modstrøm se selv på elpristavlen.dk
Det er jo fint nok at man får 1 kr. tilbage pr. kwh hos Clever men abn. koster jo også.
Først hvis du kører mere end 20.000km pr. år går det i plus, og du får kun afgift retur 1 gang årligt.
Hvordan kan du spare 3000 kr. pr. måned i brændstof?
Hej.
Jeg er også selv for snart nogle måneder siden nået til den konklussion at Clever med Abb ikke rigtig kan svare sig i forhold til prisen.
Er lidt i tvivl om der er noget jeg har overset på min el-regnng, for det er da godt nok noget dyrere med SEASNVE i forhold til NRGi i Århus.
Når man har en bil der kun kører 8km/l (måske 9-10 hvis jeg kører VIRKELIG pænt) kommer man nemt til at spare mange penge med en Tesla :-)
/Martin
Det er klart hvis du kun kører 8km/l, men med de tal som Bluecoffee skriver, så kører Tesla'en kun 13-14 km/l eller 18-19 km/l.
Må hellere lige skrive at jeg i mine beregninger har sammenlignet med en diesel bil og en pris på 10kr/l.
Hvordan beregner du de tal?
Hvis jeg bruger denne side: http://ecomodder.com/forum/tool-conversions.php#_top
Så vil et forbrug på 313Wh/km give ca. 28km/l
Er det fordi du beregner det ud fra formlen: (720*KWh-pris) delt prisen for en liter benzin som vil give dig det antal liter benzin en tilsvarende tur ville have givet?
Og så derefter delt kørte km med antal liter benzin forbrugt, så kommer det rigtigt nok til at ligge på et tal mellem 16 og 21-22 stykker alt efter hvilke værdier man vælger at benytte til henholdsvis benzin-pris og KWh priser. Tallet vil jo så også ændre sig hvis man vælger at benytte prisen på diesel i beregningen.
Man vælger næsten selv om man vil få det til at se pænt eller dyrt ud :-)
Hertil kommer så også den "grønne" afgift for at få lov til at bruge en bil med enten diesel eller benzin. Den omkostning skal vel også oveni literprisen?
Og så bliver sammenligningen endnu mere subjektiv, for så kommer det igen an på hvilken bil du vælger at sammenligne med.
Ok, kan se at du nu har skrevet at du sammenligner med diesel. det er jo igen en subjektiv vurdering om man vælger det ene eller det andet. Jeg kører selv benzin og har lavet mine ROI ud fra mit forbrug.
/Martin
Jeg har beregnet det således:
720kwh/2300 km = 0,313043 kwh/km
0,313043 kwh/km * 1,81 kr. kwh = 0,566609 kr/km.
Ved 18km/l * 10kr/l = 0,5555
Ved 17km/l * 10kr/l = 0,588235
Så det ligger der et sted imellem.
Forstår ikke hvordan den kan beregne det til 28 km/l, bruger den diesel prisen i USD?
Men ja, det kommer selvfølgelig an på hvad man sammenligner med, og hvad man har i forvejen.
Jeg har idag en Passat CC tdi aut. som kører ca. 16-17 km/L, og kigger selvfølgelig på bundlinien ift. merudgift med en Tesla, og det er også det der indtil nu har holdt mig fra at ligge en ordre.
Man kan jo næsten lave den beregning som man vil, siden jeg henviste til brugte BTU. Jeg tror man skal passe på med at lave km/l mod km/KWh.
Og istedet lave en indivduel beregning af hvad man selv betaler kontra hvad et tilsvarende forbrug vil koste i en Tesla.
Og dem der så ikke har el-måler på deres lader får nogle meget pænere værdier og kan så påstå at konen bruger tørretumbleren for meget... ;-)
/Martin
Min sammenligning er en Mercedes S350 benziner, den kører ca. 8km/l. Så der er ROI lige ud af landevejen i forhold til om der skulle bestilles eller ikke bestilles.
Størrelse, vægt og optræk er næsten det samme i forhold til en S85, tilgengæld koster det kun en brøkdel at have bilen :-)
/Martin
Ja det er klart hvis man gør det op imod den, så har Tesla'en en klar fordel.
Jeg syntes jeg har svært ved at se en god ROI ved at udskifte min passat.
Den kører 16-17 km/l, koster mig 3000 kr. pr. måned i afdrag, og et min. i rep.
Det der selvfølgelig trækker mig Tesla vejen er min indre gadget freak.
Vi kiggede på en Audi i nogenlunde samme prisleje, men en Tesla er langt mere karismatisk og bliver lagt mærke til på linje med sportsvogne og biler i langt højere prisklasser. Dertil kommer gadget værdien, det grønne islæt, image, lav vedligeholdelse, karrosseri der ikke ruster og meget mere.
Skulle vi se økonomisk på det skulle vi bare køre videre i vores Mitsubishi, som kun har kostet 1,25 kr. pr. km i samtlige omkostninger til drift, vedligeholdelse, forsikringer og afgifter. Det er dermed ikke økonomien der har være afgørende i beslutningen.
Glæder os usigeligt til at modtage drømmebilen i marts.
Jeg regnede det lige efter med Tesla's tal:
480 km på en fuld opladning, som koster 105 kwh at lade op.
Det bliver til 0,21875 kw pr km, alt efter prisen er det et sted ml. 0,40 og 0,54 kr. pr. km.
Bluecoffee havde et forbrug på ca. 313 wh/km ~ 0,313 kw pr. km. ~ 0,56 og 0,76 kr. pr. km.
V. 35.000 km pr. år er forskellen altså 40% eller 5600 kr.
Nogle der har nogle målinger ved motorvejskørsel? (110-130kmt)