Hvordan tænker I at dette ender…?
Jeg kunne godt forestille mig, at det bliver en langvarig konflikt, hvor Tesla bliver blokeret. Først i Sverige og senere i Danmark og måske andre omkringliggende lande. Jeg tvivler på, at Elon Musk giver sig; han er stædig og de kan sagtens sælge Teslaer på så mange andre markeder. Så måske kommer det til at blive lidt af en udfordring at købe en Tesla fremover. Medmindre man f.eks. får den (som brugt) igennem Tyskland, som mange jo allerede gør.
Hvordan det ender, er svært at spå om. Men jeg tror, enden ligger pænt langt ude i fremtiden.
Det kunne godt blive træls hvis det spreder sig at de ikke kan få vedligeholdt SuC'erne.
Som jeg forstår reglerne må fagforeningerne ikke blokere for Tesla medarbejdere. Så det burde ikke komme til at betyde det helt store for os Tesla-ejere.
Som jramskov er jeg også lidt bekymret omkring superchargerne, de kan blive svære at få serviceret. Også 3rd parts værksteder som Hinnerup Auto, Autoskadestuen m.fl. som har specialiseret sig i Tesla vil kunne blive tvunget til ikke at arbejde på Teslabiler... og det vil være ærgerligt!
Men Tesla går hele vejen med denne konflikt. Så længe +90% af Tesla medarbejdere i Sverige ikke støtter op om fagforeningen (sikkert det samme antal herhjemme) og hellere vil have Teslas aftaler så bliver der ikke nogen aftale med fagforeningerne. Kun 9 Tesla medarbejdere ud at ~300 er på strejke i Sverige. Tænk at have så meget magt, bare 9 personer.
Så fra min side tror jeg meget mere på at det er en magtkamp mellem Tesla på den ene side og Fagforeningerne + alle andre (Volvo, Mercedes etc..) på den anden side. Hvis dette var for medarbejdernes skyld så havde man vel bare afholdt en afstemning for at se hvilken aftale Tesla medarbejderne ønskede i fremtiden.
Men Tesla går hele vejen med denne konflikt. Så længe +90% af Tesla medarbejdere i Sverige ikke støtter op om fagforeningen (sikkert det samme antal herhjemme) og hellere vil have Teslas aftaler så bliver der ikke nogen aftale med fagforeningerne. Kun 9 Tesla medarbejdere ud at ~300 er på strejke i Sverige. Tænk at have så meget magt, bare 9 personer.
Interessant... Er det noget, du har en kilde på?
Ja, her. Beklager de meget pro-Tesla referencer, men de andre medier nægter at fortælle denne del af sagen og det er nu engang fakta. Fagforeningerne har altså meget få der strejker hos selve Tesla.
https://twitter.com/NicklasNilsso14/status/1725557133435863479
https://twitter.com/Nossnahojfiel1/status/1731649214180909131
Ja, her. Beklager de meget pro-Tesla referencer, men de andre medier nægter at fortælle denne del af sagen og det er nu engang fakta. Fagforeningerne har altså meget få der strejker hos selve Tesla.
Så uagtet at det er pro-Tesla / partsindlæg, så er det "nu engang fakta", med et par X beskeder som dokumentation?
Jeg ville nok tage artikler fra Boosted med et gran salt. Det er ikke verdens mest seriøse medie.
Indholdet i disse links har da umiddelbart intet at gøre med påstanden om at der kun er 9 medarbejdere der strejker i Sverige…?!
Nej, men Johannelunds logik må være, at hvis Tesla har svært ved at tiltrække tilstrækkeligt mange arbejdere i Berlin, så er det et bevis for, at arbejdsvilkårene er dårlige i Sverige.
Tjaa hvad skal man sige
https://www.boosted.dk/...krider-fra-deres-job
Total kaos på tysk Teslafabrik – folk skrider fra deres job
Elon Musks evne til at skræmme sine ansatte til at sige op, er ikke noget nyt.
I en kilde, som er ansat på fabrikken, beskriver over for mediet Wired tilstanden på stedet som ‘det totale kaos’.
Så lad os bruge Reuters i stedet:Tesla under pressure to boost wages to attract workers to German plant
https://www.reuters.com/...an-plant-2022-06-21/
Electric carmaker Tesla (TSLA.O) is having to raise wages to attract employees to its new manufacturing plant outside Berlin (...)
In order to attract talent, Tesla has already begun offering new hires more pay, which threatens to "damage industrial peace", according to Dietze, who said that the union had already received complaints about this.
---------------------------------
Det bekræfter bare min pointe i, at der kan være ret stor forskel på vinklingen af en historie i forskellige medier. Hvor Boosted er sensationalistisk og skriver om totalt kaos og skræmte ansatte, der skrider fra deres job, så skriver Reuters om, at Tesla er begyndt at øge lønningerne for at tiltrække flere medarbejdere.
Har nogen overvejet at kigge på datoen på de 2 links fra boosted og reuters ... 1 og 1,5 år gamle?
Tænker bare de omhandler almindelig kaos i forbindelse med fabriksåbningen?
Denne tråd handler om strejke der startede i Sverige her for nyeligt.
Netop min oprindelige pointe. Tror det bliver langvarigt, og giver trods en ensidig historik Tesla en god chance for at vinde denne. Elon er ikke som de andre. Han er ekstrem stædig og vedholdende.
Netop min oprindelige pointe. Tror det bliver langvarigt, og giver trods en ensidig historik Tesla en god chance for at vinde denne. Elon er ikke som de andre. Han er ekstrem stædig og vedholdende.
Det var Ryanair også indtil de gav op :-)
Netop min oprindelige pointe. Tror det bliver langvarigt, og giver trods en ensidig historik Tesla en god chance for at vinde denne. Elon er ikke som de andre. Han er ekstrem stædig og vedholdende.
Den her vinder Elon ikke, på sammen måde som mange andre før ham, så forstår han ikke den nordiske model og tror at det er det samme som de amerikanske fagforeninger.
Ja, kender udemærket de svenske fagforeninger styrke og magt indgående kva mit tidligere arbejde, men Elon er Elon. Lad os se hvad det ender med. Giver ham en fair chance trods alt, da det i så fald bliver en kæp i hjulet for hele hans forretningsmodel og dræber al fleksibilitet og moment.
Sagen bliver principel for de samlede nordiske fagforeninger og så kommer de tyske fagforeninger også. Elon tager også fejl en gang i mellem og han går også ud i kampe som han ikke vinder. Elon kan meget og meget mere end de fleste andre og forecaste exceptionelt etc. Men at tro han kan ændre det nordiske arbejdsmarked er måske liiiiige i overkanten.
Ingen tvivl om at han vil håne fagforeningerne og tale om tvang etc. på X og det meste af verdens Elon tilhængere vil holde med ham, men det betyder bare ikke rigtigt noget.
Den her er en tabt sag på forhånd fordi han ikke har forstået forskellen på hans opfattelse af en fagforening og den nordiske model, spørgsmålet er bare hvor lang tid det skal tage.
I sidste ende har Tesla mere brug for Sverige, Danmark og Norge end Sverige, Danmark og Norge har for Tesla. Der findes andre bilmærker, selvom man ikke skulle tro det når man kører på vejene.