Der er nye regler på vej i Europa der baner vej for FSD beta i en eller anden form i Europa i 2025: https://youtu.be/Lb54Hgl4AbQ?si=xPO2N1qqH1_wlgBP
Der er nye regler på vej i Europa der baner vej for FSD beta i en eller anden form i Europa i 2025: https://youtu.be/Lb54Hgl4AbQ?si=xPO2N1qqH1_wlgBP
Jeg tvivler på at US-FSD er helt ude af beta om 2 år, så hvis det er i en anden form i EU så skider Tesla vel fortsat på det - nøjagtigt som idag?
Det forhindrer dem vel ikke i at skifte til f.eks. FSD Beta v12 kodebasen i stedet for den 5 år gamle basis vi benytter her i Europa? Der kører vel efterhånden rigtig mange Teslaer i Europa og med nye forbedrede regler kan det vel godt give mening?
Enig, det er bestemt en positiv retning EU er i gang med. Og det ser ud til Tesla kan få lov til at rulle FSD Beta ud når/hvis loven bliver gennemført med få modifikationer.
Bagsiden af medaljen er at EU kræver enormt meget overvågning af chaufføren som godt kan blive noget træls at bruge, håber der kommer nogle revideringer løbende så der ikke bliver bippet hvert 5. sekund hvis man er ulødig!
Det hjælper altså ikke ret meget, at bilen og softwaren er klar - nogensinde, hvis vejene og infrastrukturen ikke er i nærheden af at være klar til FSD.
Det hjælper altså ikke ret meget, at bilen og softwaren er klar - nogensinde, hvis vejene og infrastrukturen ikke er i nærheden af at være klar til FSD.
Hvad mener du egentlig med det udsagn?
Full Self Driving betyder fuldt selvkørende og må vel betyde, at bilen fuldt ud er i stand til autonomt at køre på alle almindelige veje, hvor jeg også selv kan køre i min bil. Hvad har det så med veje og infrastruktur at gøre? Jeg mener, hvis der er nogle veje, som FSD ikke kan køre på, så er det vel ikke FSD, men PSD (Partial Self Driving) eller ISD (Intermittent Self Driving).
Men ja, bedre veje/infrastruktur kan gøre PSD eller ISD mere/oftere anvendelig. Men det gør det ikke til FSD.
Det er lidt nemmere i US, hvor skilte og lyssignaler er ens for hele kontinentet.
I EU er der forskellige skilte og lyssignaler afhængig af hvilken pastorat man befinder sig.
Det hjælper altså ikke ret meget, at bilen og softwaren er klar - nogensinde, hvis vejene og infrastrukturen ikke er i nærheden af at være klar til FSD.
Hvad mener du egentlig med det udsagn?
Full Self Driving betyder fuldt selvkørende og må vel betyde, at bilen fuldt ud er i stand til autonomt at køre på alle almindelige veje, hvor jeg også selv kan køre i min bil. Hvad har det så med veje og infrastruktur at gøre? Jeg mener, hvis der er nogle veje, som FSD ikke kan køre på, så er det vel ikke FSD, men PSD (Partial Self Driving) eller ISD (Intermittent Self Driving).
Men ja, bedre veje/infrastruktur kan gøre PSD eller ISD mere/oftere anvendelig. Men det gør det ikke til FSD.
Det er vist ret åbenlyst hvad jeg mener med det, og jeg mener selvfølgelig at du kan noget som FSD softwaren ingen modeller har til at håndtere. Fx ift med ulykker, manglende striber på vejen, fejl og mangler i skiltning osv osv osv. Du kommer igennem det og det gør du nok på tværs af Europa. Er FSD algoritmerne i samme stand som en gennemsnitlig chauffør? Nok ikke - endnu.
Nej, FSD er på ingen måde lige så kvalificeret som en gennemsnitlig chauffør, når det kommer til at løse vanskelige trafiksituationer på en kreativ måde. Det kunne f.eks. være ulykker, blokader, oversvømmelser osv., hvor et menneske kan vurdere, om det er muligt/sikkert at køre forbi et havareret køretøj, evt. et stykke ud i rabatten, igennem et oversvømmet område, igennem snedriver osv. Der tror jeg ikke FSD er endnu. FSD har ikke fornuften til at kunne vurdere, hvor dybt et oversvømmet område er og kan ikke overskue konsekvenserne ved at køre ud i rabatten, som kan være blød efter en regnperiode (risiko for at vælte eller sidde fast m.m.). Og må man overhovedet køre ved siden af vejen (privat område, risikerer man at ødelægge underlaget osv. osv.). Det skal så siges, at heller ikke alle mennesker har lige gode vurderingsevner. F.eks. kan man se, at en lastbil har fortrudt på vej ad indkørselsbanen ved Munkerisvej til Rosengårdcentret i Odense. Så tog den lige en tur tværs over græsrabatten og ud på Ringvejen igen, hvilket har efterladt nogle næste en halv meter dybe, mudrede hjulspor i græsrabatten. Hvis det blev en option for en bil med FSD, så tror jeg slet ikke, den ville overveje muligheden for at køre hen over sådan en græsrabat, men ganske enkelt nægte at køre videre, hvis f.eks. vejen var spærret. I hvert fald indtil FSD er blevet udviklet betydeligt mere, end det er i dag.
Jeg tror, der kommer til at gå lang tid endnu, før FSD lever op til sit navn. Men jeg tror til gengæld, de er rigtig langt fremme, så længe det drejer sig om almindelige, uproblematisk trafiksituationer (sådan noget med alm. vigepligt, vognbaneskift, navigere igennem lyskryds med flere vognbaner osv). Man vil nok på et tidspunkt udrulle FSD i Europa, men hvor man må acceptere, at hvor det virker upåklageligt den ene dag, så kan bilen nægte at køre videre på den samme tur næste dag, hvis der opstår en unormal situation, såsom vejarbejde, blokade, snefygning, oversvømmelse osv.
Forskellen på FSD og en tilfældig halv dement chauffør, er forhåbentlig, at forstår FSD ikke situationen, så stopper den og beder piloten overtage.
Ikke noget med spøgelseskørsel eller ind over græsarealer med dybe spor efterfølgende. Jeg tænker umiddelbart også at er vejen oversvømmet, så stopper den formentlig også og beder dig selv vurdere om du vil flyde over eller køre udenom.
Forskellen på FSD og en tilfældig halv dement chauffør, er forhåbentlig, at forstår FSD ikke situationen, så stopper den og beder piloten overtage.
Ikke noget med spøgelseskørsel eller ind over græsarealer med dybe spor efterfølgende. Jeg tænker umiddelbart også at er vejen oversvømmet, så stopper den formentlig også og beder dig selv vurdere om du vil flyde over eller køre udenom.
Jeg tror bare, der vil være et hav af mindre alvorlige gråzone-tilfælde, hvor den også vil stoppe. I hvert fald i starten, indtil den bliver bedre til at håndtere unormale situationer. Jeg frygter, at det bliver pænt frustrerende, hvis man har sat forventninger op til at kunne bruge det til noget seriøst.
Man vil nok ikke kunne regne med, at bilen når frem til diskoteket, når man skal hentes sent fredag aften. Og hvis den gør, så stopper den måske på halvvejen hjem og man er for fuld til selv at køre videre. Hvis bilen skal hente ens barn, så kan barnet heller ikke selv køre dytten videre. Hvis det er en autonom taxi, så vil kunderne nok også blive lidt trætte af at blive sat af på halvvejen eller skulle vente på at få hjælp til at få bilen til at køre videre.
Tiden må så vise, hvor hurtigt FSD får lært at klare flere og flere af de unormale situationer. Men jeg tror, det har lange udsigter til, at det bliver rigtig pålideligt.
Hvis man bare skal bruge det til, at bilen kører selv på 90% af ferieturen, mens man læser en bog, men at man er OK med at skulle tage over ind imellem, så er det nok noget, der er realistisk inden for en nærmere fremtid. Det kræver dog, at både Tesla prioriterer udviklingen af FSD i Europa og at EU-regler på området muliggør selvkørende biler uden for meget bureaukrati. Hov - skrev jeg lige "EU-regler" og "bureaukrati" med et ulige antal negationer i samme sætning?! ;-)
... Hvis det er en autonom taxi, så vil kunderne nok også blive lidt trætte af at blive sat af på halvvejen eller skulle vente på at få hjælp til at få bilen til at køre videre.
Den dag de fjerner rattet/frigiver level5 autonomi, mon ikke de samtidig indfører muligheden for fjernstyring - som alle allerede kørende robotaxier.
Den dag de fjerner rattet/frigiver level5 autonomi, mon ikke de samtidig indfører muligheden for fjernstyring - som alle allerede kørende robotaxier.
Med Bluetooth v1.1 for iPhone og kablet 'remote' for android brugere
Der er laaaang tid inden bilerne bliver fuldt selvkørende. Alene i dag, på min almindelige morgen-pendlertur til arbejde, var der flere punkter, som (efter min vurdering) ville have bragt en selvkørende bil i problemer.
I Gundsømagle er de ved at lægge fibernet. Der var to steder med entreprenørmaskiner med gule blink og afspærring af dele af vejen, som gjorde, at man var nødt til at trække ud over dobbeltlinjer for at komme forbi.
Senere, i Østrup, var vejen oversvømmet det sædvanlige sted. Mindst 10 cm vand på midten af vejen, og mere i siderne. Derfor måtte jeg igen ind over dobbeltlinjer for at komme så tørskoet som muligt igennem.
I Sengeløse stod skolepatruljen og spærrede vejen indtil de små elever var kommet over. Senere, i samme by, ligger der køreplader på dele af vejen, så man skal navigere forsigtigt eller trække over i modsatte bane for at komme forbi.
Så - helt almindelig morgentur, som vi mennesker klarer uden problemer, men som jeg tror en maskine ville have svært ved at håndtere.
Opdatering - et skridt nærmere FSD beta i Europa: https://youtu.be/-9y1BgAW66Y?si=7g-wiUqrLOo5eAEY
https://europe.autonews.com/automakers/lexus-tops-tesla-mercedes-driver-assistance-safety-ratings?utm_source=daily&utm_medium=email&utm_campaign=20240312&utm_content=article5-headline
Nå, vi får vist ikke FSD beta/supervised foreløbig her i Europa: https://youtu.be/j8x7qtJAoMA?si=yPN-IMzQCLkIQX_e
Tesla giver FSD Supervised demoer til regulators: https://x.com/WholeMarsBlog/status/1783923830085525842
Det foregår vist i München.