Loading...
dk

FSD beta i Europa i 2025? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Apr 29
Citat fra jramskov

Tesla giver FSD Supervised demoer til regulators: https://x.com/WholeMarsBlog/status/1783923830085525842

Det foregår vist i München.

Jeg elsker at kilden er han/hende med ‘Shit I need to buy more TSLA’ :))))) 
FSD kommer ikke til at revolutionere verden, det gør en markant strammere infrastruktur derimod - så har algoritmerne en hæderlig chance.
PeterE
PeterE Apr 29

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 29
jramskov
jramskov Apr 29

@PeterE: Jeg tror heller ikke vi får helt selvkørende biler i nogen nær fremtid - det er "I'll believe it when I see it" teknologi, men mindre kan også gøre det. F.eks. bliver Fords Blue Cruise nok snart tilgængelig på motorvejene: https://nyheder.ford.dk/pressreleases/haandfri-koersel-er-nu-en-realitet-ford-bluecruise-kommer-til-europa-3245771

FSD Supervised ville blive noget mere interessant, hvis det kunne køre mig det meste af vejen fra f.eks. Aarhus - København, Aarhus - Herning/Holstebro, etc. uden at jeg skulle røre ved rattet.

PeterE
PeterE Apr 29
Citat fra jramskov

@PeterE: Jeg tror heller ikke vi får helt selvkørende biler i nogen nær fremtid - det er "I'll believe it when I see it" teknologi, men mindre kan også gøre det. F.eks. bliver Fords Blue Cruise nok snart tilgængelig på motorvejene: https://nyheder.ford.dk/pressreleases/haandfri-koersel-er-nu-en-realitet-ford-bluecruise-kommer-til-europa-3245771

FSD Supervised ville blive noget mere interessant, hvis det kunne køre mig det meste af vejen fra f.eks. Aarhus - København, Aarhus - Herning/Holstebro, etc. uden at jeg skulle røre ved rattet.

Jeg er 100% enig faktisk, og håber meget - og tror delvis - at vi indenfor et par år eller tre kan bruge FSD på motorveje og motortrafikveje i DK. 

Rundkørsler, bløde trafikanter og den slags er noget helt andet…
MOS
MOS Apr 29
Citat fra PeterE
Jeg er 100% enig faktisk, og håber meget - og tror delvis - at vi indenfor et par år eller tre kan bruge FSD på motorveje og motortrafikveje i DK. 

Klar udmelding! Det kan jo faktisk godt tænkes, at man måske muligvis evt. ikke helt og/eller delvist kan afvises at være fuldstændigt uenig i, tror jeg nok, at jeg er lidt overbevist om. :-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 29
PeterE
PeterE Apr 29
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Klar udmelding! Det kan jo faktisk godt tænkes, at man måske muligvis evt. ikke helt og/eller delvist kan afvises at være fuldstændigt uenig i, tror jeg nok, at jeg er lidt overbevist om. :-)

Hov, hov du :)))
jramskov
jramskov Apr 30

Fords Blue Cruise der giver "håndfri kørsel" skulle jo snart blive tilgængelig. Dog har det amerikanske NHTSA lige åbnet en undersøgelse af systemet efter et par fatale crashes: https://www.theverge.com/2024/4/29/24144244/nhtsa-ford-bluecruise-software-investigation-fatal-crashes-mustang-mach-e

PeterE
PeterE Apr 30
Citat fra jramskov

Fords Blue Cruise der giver "håndfri kørsel" skulle jo snart blive tilgængelig. Dog har det amerikanske NHTSA lige åbnet en undersøgelse af systemet efter et par fatale crashes: https://www.theverge.com/2024/4/29/24144244/nhtsa-ford-bluecruise-software-investigation-fatal-crashes-mustang-mach-e

Og netop de der uhensigtsmæssige ulykker bliver jo afgørende, og jeg håber at de involverede politikere husker at mennesker bag rattet også forårsager ulykker med dødelig udgang. I min optik skal teknologien være mere sikker uden at være perfekt. Hvis den selvkørende bil skal være fejlfri i sin kørsel og hvis fejlfri betyder nul dødsfald, så strander de gode ideer jo der. 
jramskov
jramskov May 8

"Tesla FSD drove the entire way from underground garageto home after a Toronto FC game last night... (~50 minute drive)."

https://x.com/ByeonChansoo/status/1787297026742358513

Stadig kun et enkelt datapunkt, men lidt imponerende alligevel.

MOS
MOS May 8

Jeg er også imponeret. Det ser ud til, at den kører lige så godt som et menneske. Selvom der ikke umiddelbart var fejl på denne køretur, forventer jeg ikke, at det er helt fejlfrit. Der kan vel opstå edge cases og man skal vel stadig overvåge den og være klar til at tage over, hvis der opstår noget uventet. Men det ser ud til, at vi er ved at være rigtig tæt på, at det er godt nok til at være brugbart. Resten er "bare" finpudsning og forbedringer. Og så skal vi lige have FSD til Europa også.

PeterE
PeterE May 8
Meget imponerende. Og viser med tydelighed at de har fat i det rigtige. Det virker som en ret simple rute, men ikke helt. Trafikken er meget sparsom og det hjælper en del. 
P85DK
P85DK May 9

Kun lige set det første minut, men to ting som jeg lagde mærke til.

1: Den kører mere smooth ud af en parkeringskælder end mange mennesker evner.

2: 0:50 - man kunne godt diskutere om den skulle have holdt tilbage ved vejarbejdet, før den kørte over i modsatte vejbane når der er en modkørende. Tror den havde været på nippet ved en køreprøve.

MOS
MOS May 9

@P85DK

Jeg tror, den er god nok ved vejarbejdet. Du skal huske, at videoen er speedet ca. 3x op, så i virkeligheden er der tid nok til at komme forbi hinanden uden problemer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 9
P85DK
P85DK May 10

3x hastighed - det kræver et vist abstraktions niveau at tage højde for det

jramskov
jramskov May 24

En længere artikel om selvkørende biler, nuværende status og de udfordringer der er: https://arstechnica.com/cars/2024/05/on-self-driving-waymo-is-playing-chess-while-tesla-plays-checkers/

Her er en bid:
Today’s FSD is a software product, but a robotaxi service is much more than just software. Here’s a simple example: What happens if a Tesla robotaxi gets a flat tire?

If you're driving your car and it gets a flat tire, it’s your problem. If you’re riding in a taxi that gets a flat tire, it’s the driver’s problem. But who changes the tire if there is no driver?

Tesla envisions a future where people buy a Tesla and then rent it out via a Tesla-run ride-hailing network. So theoretically, Tesla could say that a flat tire is the owner’s problem. But that wouldn’t work in practice. The owner might be in a meeting or even on vacation. And it wouldn’t be acceptable to leave a car stranded by the side of the road—possibly with a passenger inside—for hours while Tesla tries to contact its owner.

So if Tesla wants to get into the taxi business, it will need a staff of mobile technicians to rescue stranded Teslas. These could be Tesla employees or independent contractors, but arrangements need to be in place before the company starts offering service in a particular area. And these same people can be dispatched to rescue Teslas when, inevitably, FSD software gets stuck.

And this means that Tesla will likely want to roll out the driverless version of FSD gradually, one metropolitan area at a time. This makes sense for other reasons, too. It would give Tesla time to introduce itself to local officials and offer training to local police and fire departments. And while remote operators and customer service agents need not be local, a phased rollout would give Tesla time to hire people for those roles.

I hope it’s clear now why I don’t consider the current limitations on Waymo’s service— geographic restrictions and the use of remote operators—particularly damning. Every taxi service is geographically limited, and there are good reasons for Waymo to roll out its service one city at a time.

Ice2EV
Ice2EV May 24

Jeg synes de drømmer problemer op.

Ja den kan punktere. Så ring til Falck.

Hvor tit punktere en bil..... Ca hver 70-80.000 km. Deraf er vel ca 80% sivepunkteringer, med et søm eller lignende der når dækket holder skævt siver luft ud.

Det er altså måske hver 400.000 km, du rammer en reel punktering.

jramskov
jramskov May 24

Nu var punktering blot et eksempel.

P85DK
P85DK May 24

Run Flat dæk?

MOS
MOS May 24

Der er også et eksempel i artiklen, hvor der er våd cement på vejen. Hvad gør bilen så? Igen et yderst usandsynligt scenarie. Jeg har igennem hele mit liv ikke oplevet en eneste gang, at jeg kom forbi et sted, hvor der var våd cement på vejen. Jeg har dog set det i spektakulære Hollywood-actionkomedie spillefilm, hvor en uheldig/dum politibetjent under en biljagt kører sin patruljevogn ned i noget våd cement, så den sidder fast. Nok ikke et scenarie, der forekommer ret tit i den virkelige verden. Og normalt er sådan en gang vejarbejde jo også skiltet og afspærret, så der ikke er megen tvivl om, hvor man ikke må køre.

jramskov
jramskov May 24

Jeg tænker i fokuserer lidt for meget på de enkelte eksempler. Der kan ske uendeligt mange forskellige uforudsete ting som en selvkørende bil ikke vil kunne håndtere.

Sider: « 1 2 3 4 »