Loading...
dk

Ny dæktype vinder test | Tesla Forum

PL
PL Apr 23 '24
Citat fra Ice2EV

Bemærkelseværdigt så scoorer CC2 ringere.

Ja, men testet som sommerdæk. Det er faktisk meget fint at tage det med og viser, at helårsdæk er tættere på at være vinterdæk end sommerdæk.  

MOS
MOS Apr 23 '24

Der er mange ting i den test, jeg undrer mig over. F.eks. så har Landsail/Sentury dækket kun fået 6 ud af max. 15 point i kategorien "Bremsning våt asfalt", mens det i EU-mærkningen for vådgreb bremsning har fået topkarakteren A. Til gengæld har dækket fået 6 point ud af max. 5 point i kategorien "støy". Hmm...? Der bliver nævnt noget med forskellig dækstørrelser, men kan det samme dæk i forskellige størrelser virkelig performe så markant forskelligt? Man skal nok tage testen med et gran salt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 23 '24
KimT
KimT Apr 23 '24
Citat fra MOS

Der bliver nævnt noget med forskellig dækstørrelser, men kan det samme dæk i forskellige størrelser virkelig performe så markant forskelligt? 

Lige netop det synes jeg netop at mange test viser. Ellers ville det samme mærke/model vel vinde i alle størrelser, og det gør det jo netop ikke.

Så du kan netop ikke bare tage testvinderen af testen af 215/55R17 og regne med at den også vinder i 245/55/R19

MOS
MOS Apr 23 '24
Citat fra KimT
Citat fra MOS

Der bliver nævnt noget med forskellig dækstørrelser, men kan det samme dæk i forskellige størrelser virkelig performe så markant forskelligt? 

Lige netop det synes jeg netop at mange test viser. Ellers ville det samme mærke/model vel vinde i alle størrelser, og det gør det jo netop ikke.

Så du kan netop ikke bare tage testvinderen af testen af 215/55R17 og regne med at den også vinder i 245/55/R19

Det er jo også, hvad jeg har læst mig frem til. Men er her en dækekspert, der kan sige noget om, hvorvidt der reelt er så stor forskel på det samme dæk men i forskellige størrelser? Eller er det noget med selve testen? Hvis der virkelig er så stor forskel på det samme dæk i forskellige størrelser på trods af samme produktionsmetoder, samme opbygning, samme mønster, samme gummiblanding osv., hvad kan så forklare disse tilsyneladende store forskelle?

Og er der nogen, der kan forklare det relativt ringe testresultat for Landsail/Sentury vedr. vådbremsning, når det har fået topkarakter i EU-mærkningen i samme kategori? Jeg er bare rimelig skeptisk, når forskellige tests af den samme egenskab kommer frem til så vidt forskellige resultater. Det virker ikke særlig betryggende, når testresultater åbenbart ikke er reproducerbare.

TorbenS
TorbenS Apr 23 '24

Det er fabrikanten selv som skal angive dækkets evne.
Modsat fx. ADAC som skulle være nogenlunde uvildig

Kort om EU's dækmærkning

Europa-Kommissionen indførte dækmærkningen i Europa i 2012 for at hjælpe dig med at foretage det rigtige valg.
Europa-Kommissionens forordning kræver, at alle personvognsdækSUV-dæk og varevognsdæk har et mærke, der giver tydelig information om dækkenes præstationer (bedømmelsed af vådgreb, brændstofeffektivitet og støjniveau).

Disse kvalitetsbedømmelser angives af dækfabrikanterne selv i overensstemmelse med resultater af test udført efter metoder, som er defineret på EU-niveau.  

Ice2EV
Ice2EV Apr 23 '24

Er det dækfabrikanternes dieselgate.

Vi opgiver hvad der passer og har lige haft en bedre og dyrere gummiblanding på testmodellerne.

cth
cth Apr 24 '24

Vinderen conti 7 er ikke så dyr...fås fra 1500 kr. stykket i TMS standard dæk.

https://www.autodoc.dk/daek/continental-4019238079180-0313077000

jramskov
jramskov Apr 24 '24

@cth: Det er dem jeg lige har fået sat på vores TM3 med 18" aero fælge.

PL
PL Apr 24 '24
Citat fra PL

Til gengæld er testen virkelig dårlig for Qirin 990. De skriver selv, at deres test af forgængeren i mindre størrelse i 2020 var fornuftig, men her i 215/55 R17 er det virkelig sløjt: Sommerdekktesten 2024: Sentury Qirin 990 (motor.no)

Hov, det var ikke en meget mindre størrelse, de testede i 2021, men 225/45 R17. Så faktisk tættere på Tesla-dæk i bredden. Her var bremseresultaterne fornuftige: 

2021 ViBilagare Summer Tyre Test - Tyre reviews and ratings

P85DK
P85DK Apr 26 '24
Citat fra cth

helt konkret...hvilke bøsninger taler vi om...?

Mere så jeg ved hvad jeg taler om når jeg er på værkstedet :-)

Her bliver det forklaret meget godt:

https://youtu.be/Oc7tEdEX7ZU?si=qhywp7IFhtxE0X0n&t=606

cth
cth Apr 27 '24
Citat fra P85DK
Citat fra cth

helt konkret...hvilke bøsninger taler vi om...?

Mere så jeg ved hvad jeg taler om når jeg er på værkstedet :-)

Her bliver det forklaret meget godt:

https://youtu.be/Oc7tEdEX7ZU?si=qhywp7IFhtxE0X0n&t=606

Tak. Go video med masser af go info.

Bl.a. at man skal glemme de der thansen gummi dimser til at hæve bilen på :-)

jramskov
jramskov Jun 27 '24

Ny efficiency test m.m.: https://electrek.co/2024/06/26/difference-tires-make-tesla-model-3/

The results were really interesting as they highlight how big of a difference on efficiency tires can make.

Here are the results:

1. Hankook iON evo AS: 263 Wh/mile
  2. Goodyear EcoReady: 269 Wh/mile
  3. Continental ProContact RX (T1): 272 Wh/mile
  4. Goodyear ElectricDrive 2: 274 Wh/mile
  5. Yokohama ADVAN Sport EV A/S: 274 Wh/mile
  6. Pirelli P Zero (PZ4): 274 Wh/mile
  7. Bridgestone Turanza EV: 276 Wh/mile
  8. Michelin Pilot Sports 4S: 290 Wh/mile
  9. Michelin Pilot Sports All Season 4: 292 Wh/mile
Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jun 27 '24
Sider: « 1 2 3