Loading...
dk

Elon Musk twitter - auto charging | Tesla Forum

Lars72
Lars72 Jan 1 '15
https://mobile.twitter.com/...s/550297212769402881
"Btw, we are actually working on a charger that automatically moves out from the wall & connects like a solid metal snake. For realz"

Lyder vildt....Er det fake?
Kiefer
Kiefer Jan 1 '15

Ved det ikke helt, jeg synes det lyder lidt langt ude, måske champagnen var ved at sætte ind? ;-)

/Martin

Sithfury
Sithfury Jan 1 '15

Det er ikke fake. Han har snakket om det før. De har lavet mange forsøg med inductive charging "trådløs opladning" , men man mister alt for meget strøm, det er simpelthen ikke effektivt nok, så derfor arbejder de på at gøre det full auto med kabel istedet.

SimonHN
SimonHN Jan 1 '15
Tror også det kommer med tiden. Når bilen selv kan køre i garage og parkere. :)
MicTheCat
MicTheCat Jan 2 '15
Det er også derfor at ladeporten er opdateret med motor i stedet for fjeder og magnetlås
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Jan 3 '15
JanDanskElbilSupport

Spændende, men det er mærkeligt at man stadig tanker en benzinbil manuelt, som man har gjort i 100 år. Da der ikke længere var "service" på tankstationerne, så burde den automatiske optankning være opfundet.
Men det kan være at det skal være den mindre konservative elbilbranche, der klarer det.

NOELON
NOELON Jan 4 '15

Jeg synes faktisk dette er en smule absurd. Jeg har ikke mødt én elbils fører der har noget imod at sætte kablet i sin bil DERHJEMME. Derfor undrer det mig, at der skal tænkes automatik løsninger til hjemmet. Måske lidt amerikansk dovenskab? Der hvor der er behov er i det offentlige rum som JanDanskElbilSupport bl.a. peger på med benzin tankene. Men der tror jeg til gengæld ikke at en automatiseret løsning fra Tesla har gang på jord - med mindre at de indfører det på SuC. I det offentlige rum ville det være nice at undgå ledningerne, derfor har jeg i flere år fulgt den induktive lade teknologi, for det er her den kunne komme til virkelig nytte. Jeg har personligt diskuteret dette med JB Straubel, CTO for Tesla og introduceret ham for HaloIPT - nu købt af Qualcomm. Men Tesla var mere fokuseret på teknologien fra Panasonic - deres batteri teknologi leverandør. Men jeg tror personligt ikke at deres teknologi er lige så veludviklet. Men Qualcomm kan faktisk levere en ret stor effektivitet på op til 90% og det er også deres teknologi der er med i den nye world serie af E-race, ligesom de har demonstreret teknologien ved flere af de store Internationale AUtomobil udstillinger bl.a. i Geneve sammen med Rolls Royce og Renault.

For mig ville det da være kanon med en flade i gulvet/astfalten som bilen der selv navigerer hen over til det optimale punkt for induktiv ladning og så glemme alt om at der skal et lade stik i bagenden.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Jan 4 '15
JanDanskElbilSupport

"I modsætning til ejere af benzinbiler bruger jeg under 40 sekunder på at tanke. 20 sekunder til at sætte stikket i og 20 sekunder på at tage det ud".
Dette er et nogenlunde ordret citat fra en BMW i3 ejer i et andet forum. Han har ret. Bilen er altid ladet op hjemmefra, så i det daglige bruger man ikke meget tid på det.
Gevinsten ved at lade ved induktion eller ved at finde på en dims, der selv kommer ud af væggen er yderst begrænset.

NOELON
NOELON Jan 4 '15

@JanDanskElbilSupport: Den er jeg så ikke helt enig i. Når jeg ser alle de ledninger til ladestandere i byens rum, så kan jeg sagtens se en stor fordel i induktiv ladning. Men det tager tid før standarderne er defineret og på plads.

JanDanskElbilSupport

@TSLA
Jeg tror ikke at vi er så langt fra hinanden. Mit seneste indlæg var tiltænkt hjemmeladning. Her er der ikke grund til at spilde en masse penge på at få en automatisk ladearm. Hvis bilen har mulighed for induktiv opladning, så kunne det måske være en mulighed, men der er risiko for meget energispild. Desuden skal bilen have en helt fast parkeringsplads ved begge løsninger.

Induktion bliver heller ikke aktuel ved højere strømstyrker, som benyttes ved lynladning. Her kan en dims ud af væggen måske blive aktuel, men i forhold til den samlede ladetid, så er der ikke meget at hente udover lidt komfort.

NOELON
NOELON Jan 4 '15

@JanDanskElbilSupport:Ja, det er jeg helt enig i. Men hvis vi først har teknologien til Induktiv ladning, så kan på den anden side godt forestille mig (især amerikanske) rigmænd installere det privat, selvom det er overflødigt. Ift. SuC ser jeg heller ikke noget behov. det fungerer jo fantastisk som det er og giver ingen rigtige fordele som jeg kan se det.