Loading...
dk

Sommerferie i Madrid....med Tesla eller fly? | Tesla Forum

HKM
HKM Jan 4 '15

Hej Erfarne Tesla ejere

Jeg får min 85er i slutningen af februar :-) 

Vi er i gang med at aftale "homeExchange" ferie i bjergene ved Madrid, og jeg har hele tiden forestillet mig at det skal være i min nye Tesla, men nu er jeg begyndt at få lidt betænkninger, og kigger lidt på fly-afgange/priser:

• Der er planer om superchargere i Spanien 2015, men hvornår kommer de og plejer planerne fra Tesla at holde?
  • 2500 km fra Århus til Madrid er MANGE opladninger, bliver man træt af den afhængighed eller bliver man positivt overrasket hvis man regner med lidt ekstra pauser?
  • Der er 220V i det hjem vi skal holde ferie i, men er der nogen der har kendskab til om Spanien er et el-bil venligt land, eller om man skal stresse rundt for at finde lademulilgheder?

Det ville være fedt at høre jeres erfaringer :-)

PFT/HKM

Larsen
Larsen Jan 4 '15
Tag du flyet. Det vil nok spare dig for meget tid og ærgrelser. Det skal man ikke bruge tid på, når man har ferie. Det er forøvrigt billigt at leje bil i Spanien.
Hookmaker
Hookmaker Jan 4 '15
Vil du køre i din fede nye Tesla eller vil du ikke? - det er det du skal spørge dig selv om. Uanset hvilken bil du kører , er det en MEGA lang tur. MEN når det så er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre. Du kan læse nogle fede beretninger med tips fra spaniensfarere inde på det norske forum - så, go for it!
DavidS90D
DavidS90D Mar 2 '16
Så kan du snart køre til Madrid på SuC-Juice via Valencia. Ca. 2600km fra Padborg !

(supercharge.info)

Jakobj
Jakobj Mar 2 '16
Jeg vil give Hookmaker ret. Er netop hjemvendt fra en tur til Østrig i vores nye Tesla - 1500 km. Det var virkelig en fornøjelse at køre og pauserne i forbindelse med opladninger var slet ikke så slemt, som jeg frygtede, men jeg vil til hver en tid foretrække at flyve når det er så langt! Uanset om det er sommer - eller vinterferie. Selvom Teslaen ville kunne køre 1500 km på én (gratis) opladning, er det stadig en lang tur - der koster tid. Når du så endelig er fremme skal du formentlig bruge tid på at restituere oven på turen.

Men jeg lærte bilen og dens rækkevidde at kende på turen og det er et kæmpe plus!

Det kan sagtens lade sig gøre og det skal nok blive en god tur. Når det er sagt vil jeg stadig vælge flyet!

Forummets indlæg er redigeret af Jakobj Mar 2 '16
gronkjaer
gronkjaer Mar 2 '16
Jamen sådan er vi heldigvis så forskellige !! Kørte til sydspanien (Almunecar- Malaga) sidste år, i min ICE, og vi har planlagt i år, at der tager vi Tesla'en derned.. Spændende! !!! Men vi elsker bare at køre og opleve de forskellige landskaber osv. Så nu håber vi bare at de når at få lavet murcia og granada SuC... :-) ellers bliver det en type 2 charging, og så 7 timer ved stranden i murcia :-)

SuneH
SuneH Mar 3 '16

Hej HMK

Jeg er super glad for min TMS og skal til Provence i påsken. Der er 1700 km derned. Incl. destination charging i Sydtyskland kommer turen dog, ifølge mit excel-ark, til at tage ca. 18 timer incl. oplading. Det er længe, og grunden til at vi tager en overnatning undervejs.

Personligt ville jeg flyve til Madrid og leje en bil. Det er, som skrevet, ret billigt at leje biler i Spanien.

Jeg har været mange gange i Spanien ude på landet/bjergene, og min erfaring er, at vejene er MEGET smalle, ofte med grusveje mm. og folk kører deres biler som brugsgenstande og tager ikke en parkeringsskade særligt seriøst.

Af de to årsager - afstanden derned og risikoen for at få en bule/skade på bilen - ville jeg flyve. Så er du også fri for at stresse over opladning, standarder for stik, jordforbindelser mm.

Oscarsson
Oscarsson Mar 3 '16
Jeg forstår funderingerne. Men vi tager til Avignon og en uges orienteringsløb oppe i bjergene. Nordvest om Avignon. De har nok strøm der også :-) Derefter måske en tur over til Korsika i våres 85D.
En overnatning på vejen bliver det.
B.t.w kan man få "Planlæg tur" her på Tesla forum på Dansk eller med km, celcius og forklaring på "Speed Multiplier"?
KimT
KimT Mar 3 '16
Klik på den TAB der hedder settings. Ændre "Unit system" til "Metric"
HenrikD
HenrikD Mar 3 '16
Der skal nok påregnes med en lidt længere tur end ellers ;-)

Vi har lige været på skiferie i Wagrain i vores 85D. En tur på 1300 km som tidligere har taget 12-14 timer. 

Denne gang brugte vi 21 timer ud og 18 timer hjem. Begge veje med 6 SuC stop. Turen til Wagrain foregik i modvind, regn/sne, kø ved 2 SuC og langsommere opladning end forventet. Hjemturen foregik mere glidende. Tørvejr og mindre vind.

Vores lektie er, at det er en fin bil til langture, hvis man er indstillet på cruise mellem hver SuC på vejen og har tid nok ;-)

Forummets indlæg er redigeret af HenrikD Mar 3 '16
kensmark
kensmark Mar 3 '16
Vores erfaring efter flere ture sydpå siden december 2014: Det tager bare mere tid i en Tesla. i Februar 2016  kørte vi hjem fra Frankrig 1600 km på knap 24 timer, og jeg tror ikke det kan gøres hurtigere. En ICE kan vel gøre det på 18 timer.  Jeg er ikke helt sikker på at jeg gør det igen, men det er mest grundet tidsfaktoren, for komfort og logistik er helt ok. Måske med overnatning undervejs, men når man skal hjem .... så vil man hjem.  Tesla er optimal indenfor en 1000 km radius, herudover bliver det en anelse anstrengende.  Der er desuden en risiko for logistik svigt undervejs: Ladere der er nede, kø, net-problemer, afkørsler der er lukket gr. vejarbejde.  Ikke fordi jeg har oplevet det (endnu) , men man er bare 100 % afhængig af af alt fungerer. Og det kan give lidt stress ...men det kan også være det værd. Kor sagt:  Man må indstille sig på at Tesla langturs kørsel er noget andet end ICE kørsel - det kan ikke helt sammenlignes.

ODE90D
ODE90D Mar 3 '16

Jeg var på min første langtur i Teslaen i vinterferien, hvor jeg kørte til Livigno sammen med familien. Det var kun mig der sad bag rattet, og vi kørte turen i et stræk uden overnatning. Havde jeg kørt denne tur i en ICE ville den nok have taget i omegnen af 15-16 timer, da jeg kun gør få korte stop undervejs, og en enkelt gang 1 times tid for en lille lur. Jeg har altid været meget fokuseret på at komme hurtigt frem – så det var lidt af en beslutning at skulle tage Teslaen.

I Teslaen var turen derned dog helt anderledes – og lidt længere. Turen bød på 7 stop for at lade, hvor 2 blev udnyttet til længere spisepause (ca 1 time hver gang), og de resterende 5 ladestop med en varighed på 15-30 min blev brugt til et lille hvil. Strategien var at køre stærkt og kun lade nok til at komme til næste SuC (ca 150 km i snit), hvilket de kloge hoveder har regnet sig frem til er den hurtigste måde at komme frem på i en EV.

Jeg havde frygtet køer ved SuC i vinterferiens uge 7, men på vej derned havde jeg, med undtagelse af en enkelt gang, et ”sæt” ladestandere for mig selv på SuC’erne – så det gik super stærkt. På vej hjem måtte jeg dog vente i kø en enkelt gang (SuC med kun 4 standere).

Det var den mest afslappende langtur jeg nogensinde har oplevet, og på trods af at jeg havde kørt hele natten var jeg rimelig frisk. Noget der helt sikkert skal tilskrives de mange pauser og ikke mindst AP, der gjorde et fantastisk stykke arbejde. Jeg brugte ca 3 timer mere end jeg ville have gjort ved min tidligere meget aggressive strategi, men er man en familie der er vant til at holde godt med pauser og tage sig tid til at spise mv. kommer vi under 2 timers forske ift den samme tur med en ICEl. Alt i alt tog det mig godt 18 timer.

Fra at have afskrevet ”Bilferie” som en mulighed efter at have gjort det i en ICE i mange år da børnene var mindre,  er jeg igen blevet tændt på denne ferie form….bare i min Tesla.

Mit råd til jer alle er: Gør det!

Secondtoflying
Secondtoflying Mar 3 '16
Har lige været lidt syg for Grenoble, en tur på ca. 1700 km.
27 timer ned, 26:30 hjem.
Fem i bilen, og såvel frunk som trunk var fyldt.

Det er uden tvivl en lang tur, og jeg havde flere gange overvejelser om at leje en konventionel bil og fortsætte i den.
Efter turen må jeg konstatere at det gik LANGT bedre end jeg havde frygtet, og jeg vil bestemt ikke udelukke at det bliver forsøgt igen en anden gang.
Børnene var ej heller utilfredse med at der var indlagt stop for hver 1:30 - 2:30. Der skulle 9 gange SUC til, og der var kun 2 gange hvor der var en lille smule ventetid.

Der var 2 ting som var noget hø:

1. Navigationen - hold da op noget L...! Heldigvis havde vi taget TOM-TOM med, og den blev klistret på frontruden, og så gik det meget bedre.

2. Sikke da en ringe A/C! Det er IKKE iorden at man skal sidde med tæpper og jakker rundt om benene og fødderne, og det selvom man har indstillet temp. til 30 grader - virkelig ringe.

Sådan en tur gir' altså noget mere blod på tanden til at køre på eventyr i Ellerten en anden god gang.
DavidS90D
DavidS90D Mar 3 '16
Sjovt hvad der sker når man genoptager en gammel tråd :-)

Dejligt at læse de rejsebeskrivelser med en TMS til både nord og syd.

Man kan tage på ferie og man kan tage på bilferie. Det sidste inkluderer kørsel i bil.

@Secondtoflying:

Navigationen er under middel i funktion. Ingen tvivl. Er der ikke nogen IT-kyndige der kan forklare hvorfor det åbenbart er så stor en opgave for Tesla ??

Klimaanlægget: Jeg har endnu ikke oplevet problemer (måske bagrude) men jeg ønsker heller ikke at det skal være en varmestue med 25 grader. 

Jeg sætter ventilationen på minimum nødvendigt for at undgå træk. Det virker for mig.

Boski
Boski Mar 3 '16
Kørte fra Stassboug til Odense, det var en god oplevelse. Var den eneste på de SUC jeg besøgte. Ladede til ca. 280 km ved hver stop, og kørte næsten tom hver gang. Det var ved at gå galt ved Rødekro, gik i 0 fem km før SUC. De pauser der var nødvendig at tage, bekom mig vel. Var ikke på samme måde udkørt, som hvis jeg havde kørt strækningen i en almindelig bil med kun et ophold for at tanke. Det tager lidt længe tid må jeg indrømme, men jeg glæder mig til at gøre det igen.
fmm1000
fmm1000 Mar 3 '16
David S90D prøv lige at uddybe det med at sætte ventilationen lavt.

DavidS90D
DavidS90D Mar 3 '16
@fmm1000 - Du finder det niveau på blæseren (ventilatoren) fra 0-11 (hehe) som gør det muligt at holde ruderne fri for dug. Prøv med 2-3.

Ved lavere lufthastigheder vil indblæsningen ikke føles så kold, selv ved setpunkt på 19-20C.

Husk også at ventilerne eller luftkanalerne lukker hvis de skubbes helt til siden!

fmm1000
fmm1000 Mar 3 '16
OK. Det må afprøves.
Secondtoflying
Secondtoflying Mar 4 '16
@DavidS90D: Under hele turen var varmen tilpas, indtil vi havde kørt ca. en times tid. Derefter var det stort set umuligt at varme kabinen op.
Efter næste opladning - samme forløb igen.

Godt vi havde tæpper med :-(

GO4IT
GO4IT Mar 4 '16
@Secondoflying - på en tur til Hamburg og hjem da ejerskabet var rimmeligt nyt oplevede vi på vejen hjem at aircon og stor skærm holdt op med at virke. Ingen varme, duggede ruder m.m. til følge - da vi kom hjem i løbet af natten kunne vi ikke låse/slukke bilen og på det tidspunkt kendte jeg ikke til muligheden for at resette system via knapper på ratet. Jeg måtte på nettet for at se hvad der skulle til ;-) Hvis jeg oplever udfordringer af nogen art er det jeg gør nu. Udfordringer med manglende kommunikation via app, varme der ikke fungerer, ustabil Spotify, eller træghed af nogen anden art - så genstarter jeg. Det har virket for mig hver gang til nu.
Sider: 1 2 »