Loading...
dk

Husbatteri | Tesla Forum

KimT
KimT Dec 16 '24

Er der nogen der har erfaring med et husbatteri - uden solceller?

Når man læser div indlæg/hjemmesider omkring emnet skrives der at det kan tjene sig hjem på 3-5år:

https://elforbrug.nu/kan-batterier-betale-sig-i-danmark/

https://www.husbatteri.dk/

Dette gøres ved at lagere strøm når den er billig, og trække fra batteriet når det er dyrt. Ud over det skulle man kunne tjene penge på ved at stille batteriet til rådighed til hjælp med at balancere elnettet

Men her tænker jeg; hvad med os med elbil? Når bilen skal lades, tømmer den jo sådan et 10kWh batteri på ingen tid. Og når det er tomt, så er der jo ikke noget tilbage man kan stille til rådighed til Energinet. Og de eksempler der står rundt omkring, skriver at omkring 80% af indtjeningen skulle komme fra hjælp til balancering af Elnettet. Så hvordan hænger det lige sammen.

MOS
MOS Dec 16 '24

Har ingen erfaring selv. Men jeg tænker, at der er nogle grænser for SoC, man kan sætte, f.eks. at den normalt ikke aflader længere ned end 20% og ikke længere op end til 80%. Så kan Energinet få lov til at lege med de sidste 20% i hver ende. Jeg tror, de fleste af deres lastafbalanceringshændelser kun er ganske kortvarige (sekunder eller minutter), så det kræver nok ikke den store mængde energi på batteriet.

Men du har da ret i, at 10 kWh i et husbatteri ikke batter ret meget, hvis man vil hamstre billig strøm til elbilen. Der må man jo nok bare fortrinsvist sætte elbilen til opladning direkte fra nettet, når strømmen er billig. Hvis bilen altså er hjemme på det tidspunkt.

P85DK
P85DK Dec 16 '24

Jeg tænker at du på nuværende tidspunkt vil være meget firstmover. Det bliver nok først rigtig interessant når politikerne får øjene op for mulighederne og begynder at lave tilskudsordninger og krav til nybyggerier.

Jeg tror den helt store udrulning kommer når der er en større udbyder der forstår at lave en ordentlig aftale med Energinet og så tilbyder private at lease deres egen installation og der så er et spilt af overskud mellem udbyder og privat. Så vil de private slippe for økonomisk belastning og kun anse det som en potentiel indtjeningskilde - så vil det begynde at løbe stærkt

MOS
MOS Dec 16 '24

Jeg tvivler på, at der er ret mange penge i det i dag. Specielt hvis man husker at tage højde for, at der går lidt energi tabt både ved opladning og afladning. Hvis der virkelig var noget at komme efter, så havde vi nok set nogle store spillere i markedet sætte en masse containere med batterier op på en brakmark og høste fordelene ved stordrift. Små husstandsbatterier tror jeg ikke er rentable, før vi ser containere ude på markerne. De findes dog allerede på nogle markeder, men jeg har ikke rigtig set dem her i DK.

P85DK
P85DK Dec 16 '24

Nej, det skal være en politisk beslutning med støtteordninger, hvor det er en del af en større plan. Overordnet set, så er der nok økonomi i det, de kæmpe spikes vi har på elprisen og hvad der betales for at stoppe overskudsstrøm, så er der helt sikkert en forretning, men det skal bare sikres at 'brugerne' som får del i pengene og ikke energihandlere som har gamet systemt

KimT
KimT Dec 16 '24

Tabet ifm. køb/salg er jo nok med til at gøre det meget svært at tjene penge på det. For man skal vel som minimum regne med et transmissions tab på 20%

Mht til strøm til bilen, kan os der har et all-inclusive ab. fra E.on/Clever jo også være ligeglade med hvornår bilen lades. Men det betyder jo bare at det vil være meget svært at stille et regnestykke op. For i det tilfælde burde man jo kunne sige at batteriet udelukkende gik til husstanden, og ikke til at svatlade bilen/bilerne

MOS
MOS Dec 16 '24

Som det er nu, så skal forskellen i elpris være ret stor, før der overhovedet er penge i det. Forskellen i elpris skal finansiere tab under op- og afladning, 2 gange transport af strøm (frem og tilbage) på nettet og måske også andre tariffer eller afgifter, som jeg ikke har overblik over. Ud over at anlægget med batteri, inverter, eltavle, måler, kabler, sikringer, installationsomkostninger osv. naturligvis også skal tjenes hjem.

P85DK
P85DK Dec 16 '24

ja ja, men man skal ikke glemme hvor stort elmarkedet er i Danmark. Når ting er så store, så er der penge at tjene. Der er mange brancher hvor man kan lave meget fine forretninger med en overskudsgrad på 3%, når bare der er volumen nok.

I bund og grund vil en sådan model være en financiel leasing model, hvor der er mindre usikkerhed for den private husstand, hvor virksomheden tjener penge på financieringen, og servicering/styring af anlæggene drager fordel antal anlæg.

Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '24

Mener jeg fik forklaret at der er ca 34 øre i forskel på køb og salg ved solcelle/varmepumpe strøm uden nævneværdig afgift, og derfor er det ikke rentabelt med et batteri.

Skal du investere 25-30.000 i batteri og installation, så skal du vel cykle noget der ligner 10 kWh i døgnet i ca 20 år for at tjene det hjem.

Så hvis man vil have batteripakke, så er det for selvforsyningen og ikke pengepungen. Evt for folk med prepper genet godt udviklet. Men så er det nok ikke kun 10 kWh batteripakke.

Har man modet og evnerne, så kan man købe et rimeligt billigt LFP batteri i kina.......... Men tør man.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 16 '24
cth
cth Dec 17 '24

Kender ikke de 2 hjemmesider og hvor deres interesse ligger :-)

Husstandsbatteri til bilen...glem det.

Til huset ja.... men ved at hente strøm billigt om natten og bruge den om dagen, sparer man næppe mange tusinde kr. om året, når tab os.v. skal med. Tag investeringen med, så du det slet ikke.

Hvis jeg kigger på min månedlige udbetalte løn og hvad penge går til, så vil en besparelse på elregning med et husstandsbatteri godt nok ligge i småpenge afdeling og hvis investering regnes med ind, så er det da helt til hest dårligt regnskab.

Men hvis det samfundsmæssigt kan give mening, at jeg fylder batteri op om natten og bruger fra det i dagtid og spidsbelastning, så vil jeg da gerne hjælpe.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 17 '24
jramskov
jramskov Dec 17 '24
Citat fra MOS

Jeg tvivler på, at der er ret mange penge i det i dag. Specielt hvis man husker at tage højde for, at der går lidt energi tabt både ved opladning og afladning. Hvis der virkelig var noget at komme efter, så havde vi nok set nogle store spillere i markedet sætte en masse containere med batterier op på en brakmark og høste fordelene ved stordrift. Små husstandsbatterier tror jeg ikke er rentable, før vi ser containere ude på markerne. De findes dog allerede på nogle markeder, men jeg har ikke rigtig set dem her i DK.

De er stille og roligt på vej og da batterier bliver billigere og billigere, tror jeg vi kommer til at se en del mere "grid scale" batterier i fremtiden.

Bornholm: https://www.dr.dk/nyheder/bornholmerne-faar-som-de-foerste-i-danmark-et-kaempebatteri-der-kan-give-hele-oeen-stroem-i

Cubic
Cubic Jan 6
Citat fra KimT

Er der nogen der har erfaring med et husbatteri - uden solceller?

Når man læser div indlæg/hjemmesider omkring emnet skrives der at det kan tjene sig hjem på 3-5år:

https://elforbrug.nu/kan-batterier-betale-sig-i-danmark/

https://www.husbatteri.dk/

Dette gøres ved at lagere strøm når den er billig, og trække fra batteriet når det er dyrt. Ud over det skulle man kunne tjene penge på ved at stille batteriet til rådighed til hjælp med at balancere elnettet

Men her tænker jeg; hvad med os med elbil? Når bilen skal lades, tømmer den jo sådan et 10kWh batteri på ingen tid. Og når det er tomt, så er der jo ikke noget tilbage man kan stille til rådighed til Energinet. Og de eksempler der står rundt omkring, skriver at omkring 80% af indtjeningen skulle komme fra hjælp til balancering af Elnettet. Så hvordan hænger det lige sammen.

Jeg har installeret et anlæg på 3 faser, med 3 gange 17 kWh bokse, alt er selv samlet og monteret, og prisen er ca. 40,000kr for selve anlæget incl en 17 kWh batteriboks, derudover er der opgraderet med 2 batteribokse på hver ca. 17 kWh, og hver batteriboks har jeg betalt 7600kr ( det er ca. tal da det er ud fra min hukommelse ). Jeg har dog solceller, men det er installeret først på vinteren, og hvor andre havde en elpris på 11kr, havde jeg opladet til 2kr pr kWh ;) . Jeg lader Tesla'en og varmepumpen, sammen med flere gaming computere, server mm.

Ice2EV
Ice2EV Jan 7

@cubik Hvor har du samlet de der 17kWh batteripakker op henne til den pris?

Cubic
Cubic Jan 7
Citat fra Ice2EV

@cubik Hvor har du samlet de der 17kWh batteripakker op henne til den pris?

Jeg har selv samlet dem hjemme i carporten ;), og købt delene i Kina. 

Man kan godt gøre det billigere, men denne løsning er meget nemt at udføre.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jan 7
Ice2EV
Ice2EV Jan 7

@Cubic Cool.... Er det bare en stak af de der blå 3,2v 280-320 AH du benytter? Hvordan styrer du opladning og afladning.... manuelt eller har du et program dertil?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 7
Cubic
Cubic Jan 7
Citat fra Ice2EV

@Cubic Cool.... Er det bare en stak af de der blå 3,2v 280-320 AH du benytter? Hvordan styrer du opladning og afladning.... manuelt eller har du et program dertil?

Ja det er disse blå, men på 314A. Jeg køber også en boks, hvor de samles i,og i denne boks er der en BMS til cellerne, som i princippet kun styre hver boks.

Jeg har 3 invertere fra Victron (en til hver fase) + en Cerbo som styre det hele, og derfra styre man det på telefonen, eller fra et display, eller online.

Der er også en strømmåler, som er ret genial, for den måler hver fase, og jeg har indstillet den således at den ikke tillader strøm at gå ud af huset, og er indstillet til 24,8A på hver fase, så slipper jeg for at sikringerne springer, når : jeg lader batteripakken + Tesla'en + varmepumpen fodre konen med 55 grader varmt vand i badekarret + vaskemaskinen og tørretumbleren køre, alt sammen mens flæskestegen sveder i ovnen.

Det kan udvides i nærmest en uendelighed, og koster knap 8000kr hver gang du smider en kasse på, og mit valg blev 314A celler.

Der er 16 celler af 314A i en kasse som er 48V, men cellerne er faktisk på 330A, og den faktiske spænding er på 58V i hver kasse.

Men ja, det styres alt sammen fra telefonen, eller online mens jeg sidder i Spanien ;).

Monteringen er ret let, hvis man har lidt snilde, og viser det gerne frem, hvis du en dag er i nærheden.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jan 7
Ice2EV
Ice2EV Jan 7

Det lyder spændende. 

Kunne godt forestille mig noget lignende. 

Men når det kommer til selve tilslutningen af el kommer der en elektriker ind i billedet.(EL er jeg lidt bange for,,,,, har fået en del rap ;-) ).

Har også solceller, og synes vi får dem udnyttet alt, alt, alt for lidt. Som regel lykkedes det kun at udnytte 30-40%. Selv i november.

Cubic
Cubic Jan 8
Citat fra Ice2EV

Det lyder spændende. 

Kunne godt forestille mig noget lignende. 

Men når det kommer til selve tilslutningen af el kommer der en elektriker ind i billedet.(EL er jeg lidt bange for,,,,, har fået en del rap ;-) ).

Har også solceller, og synes vi får dem udnyttet alt, alt, alt for lidt. Som regel lykkedes det kun at udnytte 30-40%. Selv i november.

Ja, der skal en elektrikker til at koble det på nettet, men ellers giver 48V ikke stød.

Solceller er ikke ret meget værd for mig, men for elselskaberne er det en fin ting, med mindre der er batterier på.