Loading...
dk

Er solid state batterier tæt på og genbrug af batterier. | Tesla Forum

cth
cth Mar 2

40% mindre vægt men længere rækkevidde.

Mercedes og Huyndai skulle være tæt på med produktion (2 år).

Toyota og andre er også i gang.

Men savner måske et seriøst link til nogen der reelt ved hvad der sker.

En anden smart ting fra DK firma. Ikke nyt men sat i gear.

https://daces.dk/2025/01/29/gridturn-vil-have-brugte-batterier-ud-og-arbejde/

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 2
MOS
MOS Mar 2

Ja, ja. Solid state batterier har altid været 2 år ude i fremtiden. Det har de i hvert fald sagt igennem de sidste 10 år. Men det skal nok komme på et tidspunkt. Mit bud er, at det bliver i 2028. Og så går der nok et par år mere, inden det slår rigtigt igennem i kommercielle elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 2
Kiefer
Kiefer Mar 10

Den faceliftede EQS vil ifølge Mercedes have Solid State batterier og en rækkevidde på over 1000km. 

P85DK
P85DK Mar 10

QuantumScape er vist pænt langt fremme. Jeg tror VW håber meget på det

jramskov
jramskov Mar 10

Det er en teknologi der for mig er i "I'll believe it when I see it" kategorien, men fedt hvis det er lykkedes nogen at få det til at fungere, kan skalere produktionen op og producere til en fornuftig pris.

Cubic
Cubic Mar 11
Citat fra cth

Jammen Solidstate er skam allerede. De bliver bare brugt i forsøgsbiler, og jeg mener at de ligger i en af de kinesiske mærker, MEN det er i kombination med LFP, så et helt rigtigt solidstate er det ikke.

Cubic
Cubic Mar 11
Citat fra cth

Jammen Solidstate er skam allerede. De bliver bare brugt i forsøgsbiler, og jeg mener at de ligger i en af de kinesiske mærker, MEN det er i kombination med LFP, så et helt rigtigt solidstate er det ikke.

jramskov
jramskov Mar 11

"semi" solid state ;-) Hvor langt er der derfra til "fuld" solid state batterier *at scale* til en konkurrencedygtig pris?

Toyota mente tilbage i 2014 eller lignende at de var tæt på klar med solid state batterier...

Cubic
Cubic Mar 11

He He, der går lang tid. Jeg mener det er Catl der påstår at de er klar i 2026

jramskov
jramskov Mar 12

Hvis der er nogen jeg ville stole lidt mere på er det nok CATL.

Synes i øvrigt det er rimeligt spændende med den generelle udvikling på området. De nyeste teknologier ser ud til at give så hurtige ladetider at man kun lige kan nå på toilet før bilen er klar til at køre videre.

Tjek f.eks. ladekurven på den kinesiske Li Mega: https://evkx.net/models/li_auto/mega/mega/chargingcurve/

Hvis det snart er standarden for i hvert fald premium bilerne og noget tyder på næste generation af de tyske modeller vil komme derop ad, kan vi vist stille og roligt vinke farvel til det klagepunkt...

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 12
Cubic
Cubic Mar 12
Citat fra jramskov

Hvis der er nogen jeg ville stole lidt mere på er det nok CATL.

Synes i øvrigt det er rimeligt spændende med den generelle udvikling på området. De nyeste teknologier ser ud til at give så hurtige ladetider at man kun lige kan nå på toilet før bilen er klar til at køre videre.

Tjek f.eks. ladekurven på den kinesiske Li Mega: https://evkx.net/models/li_auto/mega/mega/chargingcurve/

Hvis det snart er standarden for i hvert fald premium bilerne og noget tyder på næste generation af de tyske modeller vil komme derop ad, kan vi vist stille og roligt vinke farvel til det klagepunkt...

Du har nemlig fat i noget.

Jeg ser ikke det vilde behov, for den almene dansker. 90% lades der hjemme i hverdagen. Sidste vinter kørte jeg til Toscana, og vi ventede 0 minutter på bilen, men bilen ventede på os, og vi havde stor focus på at lave hurtige stop, og tilpassede vores spisetider efter ladningen.

Jeg er klar over, at den kørende sælger har et andet behov og kørselsmønster.

jramskov
jramskov Mar 13

"90% lades der hjemme i hverdagen."
Den store udfordring i den forbindelse er dem uden egen P-plads.

Kiefer
Kiefer Mar 13
Jeg kender til boligblokke hvor der er stillet 4-6 ladere op til måske hvad, 250-300 lejemål... Helt håbløst. Kiggede lige statistikken for hustruens X'er. Ca 13.500kWh ladet de sendte 12 måneder, og af dem er 77% opladet på SuC og 15% hjemmeopladning :) /Martin
Ice2EV
Ice2EV Mar 13

Vi har 9% på supercharger det seneste år.

Deraf er de fleste faldet på en tur til München i sommers og en tur til Hamburg i november, samt en tur til KBH i sidste weekend.

Nul supercharger i månederne Maj, Juni, August, September, Oktober, December, Januar, Februar.

Ialt 7917 kWh ladt på 12 måneder, ca 40.000 km kørt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 13