Kia, Huyndai, fiat, stelantis generelt.. og andre.
er det så svær en dims at producere rigtigt?
Synes ikke Tesla er ramt af det?
Kia, Huyndai, fiat, stelantis generelt.. og andre.
er det så svær en dims at producere rigtigt?
Synes ikke Tesla er ramt af det?
Jeg tror da nok også Tesla har haft problemer med OBC. De har bare været igang i snart 15 år.
Mener Berner lavede en video (Fiat 500e) hvor han vist hørte om en firma der tilbød at reparere dem i stedet for at betale den ublu pris for at købe en ny fra fabrikken - som for øvriget skal være ny, og monteres på mærkevare væksted da delen har S/N låst til VIN.
Han har også lavet en video om hvorfor det er så dyrt at reparere elbiler.
Er det ikke derfor hvis du kører 20-22k om året at du kigger KIA. Så er der garanti i 7 år.
Iøvrigt har vi haft 4 Kia'er i firmaet og garantien virker upåklageligt. Mest Aircon problemer på de benzinere vi har haft. MEN man må give de der Koreanske ingeniøre at de dælme kan regne den godt ud. 7år og 152.000 km, så starter ting med at gå i stykker.
Vi overvejer at skifte til 4 EV3'ere.
Kører man 40+K om året, så er det Hyundai med 5 år unlimited km garanti.
er det 40k excatemundo så er Mercedes lige kommet med 5 år og 200Kkm garanti.
Havde kig på 4 stk 3RWD'ere, men det er lagt i mølposen og bliver et andet mærke. Jeg er som sådan pisse glad for vores, men er kølet noget på Kylo Musk og min makker er gået helt og aldeles iskold og skal aldrig have noget fra den klaphat.
Jeg tror da nok også Tesla har haft problemer med OBC. De har bare været igang i snart 15 år.
Mener Berner lavede en video (Fiat 500e) hvor han vist hørte om en firma der tilbød at reparere dem i stedet for at betale den ublu pris for at købe en ny fra fabrikken - som for øvriget skal være ny, og monteres på mærkevare væksted da delen har S/N låst til VIN.
Tingene er nøje udregnet, Fiat Peugeot mm, har nøje beregnet at tingene SKAL SKE, der har de statistikker på, og alt er beregnet. Mercedes, og i øvrigt mange andre, ved nøjagtigt hvad deres biler kommer til at koste. Jeg har den dybere viden, fra truck og lift brancen, de har også disse statistikker. Så når en generator/vandpumpe/gearkasse ell. lign går i stykker, er det nøje beregnet. I øvrigt gæller det samme med tv, og andet "kram". Måske der er nogle der kan huske sagen med Samsung´s fjernsyn der gik i stykker efter 2 År og 2 måneder, der er også nøje beregnet, og fremstillet derefter.
Tingene er nøje udregnet, Fiat Peugeot mm, har nøje beregnet at tingene SKAL SKE, der har de statistikker på, og alt er beregnet. Mercedes, og i øvrigt mange andre, ved nøjagtigt hvad deres biler kommer til at koste. Jeg har den dybere viden, fra truck og lift brancen, de har også disse statistikker. Så når en generator/vandpumpe/gearkasse ell. lign går i stykker, er det nøje beregnet. I øvrigt gæller det samme med tv, og andet "kram". Måske der er nogle der kan huske sagen med Samsung´s fjernsyn der gik i stykker efter 2 År og 2 måneder, der er også nøje beregnet, og fremstillet derefter.
Ja, der var noget med at TV og printere døde på en lidt pudsig dato. Men ligefrem - udokumenteret - at påstå at det er det samme i moderne elbiler handler vist om at sølvpapirshatten strammer lidt :))
Ja, der var noget med at TV og printere døde på en lidt pudsig dato. Men ligefrem - udokumenteret - at påstå at det er det samme i moderne elbiler handler vist om at sølvpapirshatten strammer lidt :))
Jeg tror at du glemte at læse, at det er insider viden.
Når nu feks Mercedes, kan dokumentere den præcise pris, på en bestemt model, over en bestemt tidsinterval, og i dette tilfælde dokumenteret til Politiet.
Så du er nok nød til at revuder din opfattelse, af bilindustrien og miliarder af dokumenteret kørte kilometer.
@Cubic - argghhh, Det KimT taler er ikke ting der vil ske for ALLE, men det er der dårlig kvalitet på en lille komponent på et printkort. Det sker for for mange, men 90-95% vil det aldrig ske for. Det er intet nyt, men klassisk for al elektronik og specielt hvor der bruges kondensatorer. Så er der chips der har en højere failrate og så er der lodninger der bliver dårlige.
Den største fejl er at en 25 øres kondensator kan være skyld i en 25.000 kr. reservedel skal udskiftes.
Og det er ikke kun i autobranchen. Tag LG's OLED TV, deres topmodeller til 15-25.000 kr. alt efter størrelse, efter 3 år så er der en overrepræsentation af kondensatorer på deres strømforsyning der ryger eller en chip på deres mainboard. Kendte fejl og ingen hjælp hvis du ikke har forsikring.
Der burde være mere fokus på at rep. den lille kondensator (udskifte) i stedet for at skifte hele delen.
Men sådan er det hele vejen rundt.
Min gamle Audi A6 dieselhakker fik defekt dieselpumpe.
Ny pumpe sagde 2 værksteder. 20.000 kr.
Jeg googlede eller hvad det hed dengang.... fandt en beskrivelse på en o ring der skulle skiftes.
Den o-ring sendte jeg til værkstedet og de skiftede den.
Vupti..vi var kørende igen.
@Cubic - argghhh, Det KimT taler er ikke ting der vil ske for ALLE, men det er der dårlig kvalitet på en lille komponent på et printkort. Det sker for for mange, men 90-95% vil det aldrig ske for. Det er intet nyt, men klassisk for al elektronik og specielt hvor der bruges kondensatorer. Så er der chips der har en højere failrate og så er der lodninger der bliver dårlige.
Den største fejl er at en 25 øres kondensator kan være skyld i en 25.000 kr. reservedel skal udskiftes.
Og det er ikke kun i autobranchen. Tag LG's OLED TV, deres topmodeller til 15-25.000 kr. alt efter størrelse, efter 3 år så er der en overrepræsentation af kondensatorer på deres strømforsyning der ryger eller en chip på deres mainboard. Kendte fejl og ingen hjælp hvis du ikke har forsikring.
Lev i bare gladligt videre ;), men tjeck Berner på youtube, eller Zimmermann.
Jeg taler ikke om at ting ikke kan gå i stykker, det er en helt anden sag, for alt kan gå i stykker. Det var de milliarder af kilometer statikker fabrikkerne har som viden.
Lev i bare gladligt videre ;), men tjeck Berner på youtube, eller Zimmermann.
Berner har sgu' ikke afdækket noget systematisk snyd. Han har bare opdaget det vi andre altid har vist, at der er nogle dele som går mere i stykker på bestemte biler end hvad en almindelig bilkøber bør afholde selv. Det gælder alle bilmærker. Men ligefrem at tale om at de ved tingene går i stykker efter et bestemt antal kilometer og at det er en del af deres plan, den køber jeg ikke.
Hvad mener du Berner helt konkret har afdækket, udover dårlig service?
Jeg føler mig ret overbevist om at enhver producent som udsteder en vis garanti, har erfaring med hvad de forventer at skulle betale på den garanti.
Men tænker de i gennemsnit kører med en sikkerhedsmargin, så de kan være rimelig sikker på at garantien ikke overskrider deres hensættelser.
umiddelbart tænker jeg i 90'erne var Skoda nødsaget til at køre med en lidt bedre samlekvalitet end gennemsnittet. Fordi de skulle have rettet op på de gamle skoda vitser. Koreanerne har også måtte oppe sig for at komme på Japansk niveau. Formentlig er Kinerserne også nødsaget til at holde en forholdsvist højt niveau idag.
Berner har sgu' ikke afdækket noget systematisk snyd. Han har bare opdaget det vi andre altid har vist, at der er nogle dele som går mere i stykker på bestemte biler end hvad en almindelig bilkøber bør afholde selv. Det gælder alle bilmærker. Men ligefrem at tale om at de ved tingene går i stykker efter et bestemt antal kilometer og at det er en del af deres plan, den køber jeg ikke.
Hvad mener du Berner helt konkret har afdækket, udover dårlig service?
Ladere.
og så var der noget med varmepumpen på Peugeot, Opel etc som koster 50,000kr at få lavet, det kan du bla. finde hos Zimmerman.
Derudover forklare Berner at de ting ved man godt, fordi det er designet forkert.
Alt har en beregnet levetid, selv et kugleleje og elektroniske komponenter.
En Mercedes varebil, har drivlinie garanti på 400,000km, de andre 160.000km, og så er der de Mercedes van, som er lavet af Renault dele og de har færre km garanti, hvorfor tror du at det er sådan...
Vi ved jo at der er ting der bliver lavet godt, og så er der ting der bliver lavet lidt billigere.
Det er heldigvis frit valg til at købe hvilken bil (eller andet) man har lyst, og sidde den information overhørrig, det gjorde min svigerinde, og det kostede hende 50.000kr. Lige der fik jeg retten til : Hvad sagde jeg... ;)
Enig, alt har en levetid, men garantiperioden siger ikke nødvendigvis noget om levetiden for hovedparten af produkterne.
Du kan kalde Tesla's MCU memory for en design fejl. Men en designfejl er jo ikke nødvendigvis bevidst, tag LDU'en på Model S og den parkning som med tiden giver efter og lader kølevæske igennem. Heldigt for mange at Tesla havde 8 års garanti, men når alle VIL gå i stykker på indenfor en overskuelig tid, så er det uheldigt, men jeg vil sige uforsætligt fra Teslas side, da det er ny teknologi. At det sker på Mercedes og andre fabrikanter nu, kan diskuteres om det er dårligt design og manglende ansvar.
Jeg synes ikke Berner har afdækket noget skummelt og svindelagtigt, men nok mere dårlig kvalitet.
Når en ingeniør designer en komponent, så dimensionerer man den jo til en bestemt holdbarhed. Den skal f.eks. kunne holde til x antal cycles med en kraftpåvirkning på y. Oveni bliver lagt en række sikkerhedsfaktorer, der tager højde for diverse usikkerheder og variationer i materialer, produktionsprocessen osv., således at kun lille procentdel af delene fejler inden for den valgte levetid. De fleste dele vil dog holde væsentligt længere. Sådan har det altid været og der er vel ikke noget mærkeligt eller skummelt ved det.
Mange lægfolk forstår ikke, hvorfor ting er "designet så dårligt", at de går i stykker. Det er faktisk helt bevidst, at man designer ting til at fejle efter en bestemt periode med en bestemt sandsynlighed. Hvis man skulle designe komponenter til at holde evigt uden at gå i stykker, så ville de blive uendeligt tunge og uendeligt dyre. Det er der ikke nogen kunder, der vil have. Det er altid et trade-off.
En gang imellem får man lavet et dårligt design, hvor man har glemt at tage højde for noget bestemt eller man har lavet en decideret fejlberegning. Og så kan komponenten naturligvis fejle langt hyppigere, end det var meningen
Apropos slitage og forventet levetid. Jeg havde den gamle tøs til syn i sidste uge og det første synsmanden spurgte mig om var: 'Har du haft den til service for nylig? Fordi de biler har virkelig mange fejl på undervognen.' - så var vi ligesom i gang. Jeg sagde at jeg regnede med at den var i orden og jeg da kun ville blive glad hvis han fandt nogle fejl, for i så fald var der noget jeg ikke havde opdaget. Det tog han helt klart som en udfordring :-) han måtte dog konstatere med et lille grin at han altså ikke kunne finde noget.
Lyder bekendt :)Apropos slitage og forventet levetid. Jeg havde den gamle tøs til syn i sidste uge og det første synsmanden spurgte mig om var: 'Har du haft den til service for nylig? Fordi de biler har virkelig mange fejl på undervognen.' - så var vi ligesom i gang. Jeg sagde at jeg regnede med at den var i orden og jeg da kun ville blive glad hvis han fandt nogle fejl, for i så fald var der noget jeg ikke havde opdaget. Det tog han helt klart som en udfordring :-) han måtte dog konstatere med et lille grin at han altså ikke kunne finde noget.
Tak Mark.Når en ingeniør designer en komponent, så dimensionerer man den jo til en bestemt holdbarhed. Den skal f.eks. kunne holde til x antal cycles med en kraftpåvirkning på y. Oveni bliver lagt en række sikkerhedsfaktorer, der tager højde for diverse usikkerheder og variationer i materialer, produktionsprocessen osv., således at kun lille procentdel af delene fejler inden for den valgte levetid. De fleste dele vil dog holde væsentligt længere. Sådan har det altid været og der er vel ikke noget mærkeligt eller skummelt ved det.
Mange lægfolk forstår ikke, hvorfor ting er "designet så dårligt", at de går i stykker. Det er faktisk helt bevidst, at man designer ting til at fejle efter en bestemt periode med en bestemt sandsynlighed. Hvis man skulle designe komponenter til at holde evigt uden at gå i stykker, så ville de blive uendeligt tunge og uendeligt dyre. Det er der ikke nogen kunder, der vil have. Det er altid et trade-off.
En gang imellem får man lavet et dårligt design, hvor man har glemt at tage højde for noget bestemt eller man har lavet en decideret fejlberegning. Og så kan komponenten naturligvis fejle langt hyppigere, end det var meningen