Loading...
dk

DC til AC converter (prepper-mode) | Tesla Forum

MichaelS
MichaelS May 3 '25

En TMS15 kan trække 150W (180 max) fra 12V stikket i midterkonsollen. I disse prepper-tider (se Portugal-Spaninen strømudfald), kunne det være smart at have lidt 230V til blot at holde sin fryser og måske køleskab kørende, mens man koger på sit Trangia og drikker sine 3L dovne gemme-vand dagligt.

• Er der nogen der har erfaring med at koble en 12V DC til 230V AC konverter til bilen og bruge den i længere tid? 
  • Kan 12V batteriet trække strøm fra højvolt-batteriet? 
  • Kan 12V udtaget bliver ved med at være aktivt, selv om bilen er lukket (kun med en forlængerledning ud gennem vinduet)? 

Gode råd søges.

MOS
MOS May 4 '25

Jeg har smeltet mit 12 V-udtag ved at have en helt alm. transportabel 12 V køleboks tilsluttet ifm. en ferietur sydpå. Jeg tror, den trækker ca. 50 W. Om stikket sad helt fast, skal jeg ikke kunne sige, men måske der har været en løs forbindelse, der har øget modstanden i stikket. Et nyt udtag kostede ca. 30 kr. + ca. 1000 kr. i arbejdsløn.

Jeg ville nok ikke vove at trække en fryser eller et køleskab via en DC/AC-konverter. Der er et betydeligt tab i konverteren, så den vil trække væsentligt mere effekt ud af 12 V-udtaget, end fryser/køleskab bruger. Jeg tror, det vil være billigere at fylde fryseren med nye frostvarer end at få skiftet et smeltet 12 V-udtag hos Tesla.

griffel
griffel May 9 '25
En 12V-kompressorkøleboks kan også fryse og måske bruges til det vigtigste?
RobertJ
RobertJ May 20 '25

Til inspiration, hvis du vil have mere end en lommelygte og en transistor radio tændt.
Skal du ikke bruge din TMS15 mere, er det her også ideelt.

50kWh koblet med 11kwp solceller.

MichaelS
MichaelS May 21 '25

Ja, det var for at undgå den type investering jeg overvejede en simpel 12VDC-230VAC inverter, Men baseret på MOS erfaring skal man nok alligevel få lavet et særligt kraftigt 12V stik, plus der stadig er usikkerheden omkring hvorvidt 12V batteriet selv bliver toppet op af det store hovedbatteri, eller bare løber tør efter et par timer. Tror jeg dropper ideen, men tak for de gode input.

tintin
tintin Jul 1 '25

Lidt uden for tråden men der er vel ikke en der er leveringsdygtig i en adaptere til det mobile ladekabel således at man kan lade fra et rødt kraftstik?

griffel
griffel Jul 1 '25
@RobertJ

Måske dumt spørgsmål, men er det en batteribank med celler fra en TMS?
Jeg spørger fordi jeg overvejer at skifte batteriet i min TMS70 ud inden det klapper sammen (snart 10 år gammelt), og hvis man så kunne bruge cellerne til en powerbank var det jo fint. Har ikke solceller, men til lidt strøm-prepping var det måske noget der fungerer?
CanEl
CanEl Jul 1 '25

Citat fra tintin

Lidt uden for tråden men der er vel ikke en der er leveringsdygtig i en adaptere til det mobile ladekabel således at man kan lade fra et rødt kraftstik?

har måske en. hvilken model har du? er den blevet væk, eller beskadiget? 

tintin
tintin Jul 1 '25
CanEl. Jeg har en TMS købt i 2015 og det ladekabel der fulgte med bilen dengang kan en af mine venner der har købt en Lynk og co 02 lade med I sit sommerhus.
CanEl
CanEl Jul 2 '25
Citat fra tintin CanEl. Jeg har en TMS købt i 2015 og det ladekabel der fulgte med bilen dengang kan en af mine venner der har købt en Lynk og co 02 lade med I sit sommerhus.

din mobillader er en type 2 lader, som kan lade alle biler der har type 2 stik.
det eneste specielle ved din mobillader er at den har en knap som åbner ladedækselet.
når din ven kan bruge den, hvad er det så du mangler? 

MOS
MOS Jul 2 '25
Citat fra CanEl

det eneste specielle ved din mobillader er at den har en knap som åbner ladedækselet.

Den har også en anden specialitet. Den er ikke særlig vandtæt. Siger det bare. Min lader døde efter at have brugt den lidt for ofte i regnvejr. 

CanEl
CanEl Jul 2 '25

Citat fra MOS
Den har også en anden specialitet. Den er ikke særlig vandtæt. Siger det bare. Min lader døde efter at have brugt den lidt for ofte i regnvejr. 

det er desværre rigtigt.
jeg har skåret flere op, og fundet mange fugt skader.
de havde tærede printdele, selvom det var coatet. 

tintin
tintin Jul 3 '25
CanEl Min ven vil bare gerne have sin egen mobillader
Cubic
Cubic Jul 4 '25

Jeg har en liggende, dog ikke Tesla. Den kan du få billigt, og er aldrig brugt, eller rettere den er testet, da konen fik den, men aldrig brugt rigtigt :)

tintin
tintin Jul 9 '25

Hej. Så først dit svar nu. Min ven har lige købt lader ved FDM