Er det version 4 eller bare en version 3 der har fået en skærm monteret?
Jeg får fint refusion med version 3, så ved ikke lige hvad den her kan ekstra?
Min tanke er at vente på en version, der kan sende strømmen retur og så samtidig købe en bil der kan det.
Ved så ikke om det er på den måde V2G kommer til at virke, elelr om man skal have en anden boks der kan modtage strømmen.
Undrer mig over:
jeg lader med 16kw og får 99 km pr. time og kunne jeg lade med 22kw ville jeg jo få endnu mere.
Skal det være en digital måler som kan fjernaflæses?
Eller er en lignende den her accepteret?
https:///...RVJo16RoC0LIQAvD_BwE
For sådan en (eller lignende) har vi monteret mellem hovedmåler og lader
@Ice2EV
Det tvivler jeg på, er godt nok. Hele formålet med bureaukratiet er jo at sikre, at du ikke får refusion af en afgift på strøm, som du selv har produceret med dine solceller. Din måler til elbilen registrerer, som jeg har forstået det, alt el brugt til opladning af bilen, men den kan jo ikke skelne mellem, om strømmen kommer fra elnettet eller fra dine solceller for hver enkelt time.
Uden at jeg er ekspert på området, så vil jeg mene, at ens målersetup netop skal kunne adskille, hvilken strøm, der kommer fra nettet og hvilken strøm, der kommer fra solcellerne. Og den skal også kunne adskille, hvilken strøm, der bruges til opladning af bilen og hvilken strøm, der bruges til andet i husstanden. Kun den del, der kommer fra nettet og samtidig bliver brugt til opladning af elbilen, vil man kunne få refusion for. Men kan setuppet ikke adskille strøm fra nettet og fra solcellerne, så er det ikke godkendt til at kunne få refusion overhovedet. Det er i hvert fald min forståelse af bureaukratiet. Ret mig gerne, hvis nogen ved noget mere.
Det kunne være interessant med eksempler på måler setup, som faktisk er blevet godkendt til refusion. Her tænker jeg naturligvis på, hvis man både har solceller og opladning til elbil.
@MOS jeg tænker da du har ret. Det skal sikkert koste en arm og et ben at kunne få de håndører.
Så når man har betalt et ublu beløb for en anerkendt måler og en montør, så er der 29 års tilbagebetalings tid. Og inden den tid er gået, så er der nye regler, hvor det koster at levere strøm til nettet fra dine solceller!
@Ice2EV
Det er vist ikke helt skævt. Selvom konsekvenserne af regeltyranniet ikke stensikkert er selve formålet med bureaukratiet, så tror jeg egentlig, din opfattelse svarer meget godt til realiteten. Dog kunne de 29 års tilbagebetalingstid sagtens blive til 30 år. :-/
... så er der 29 års tilbagebetalings tid. Og inden den tid er gået, så er der nye regler, hvor det koster at levere strøm til nettet fra dine solceller!
Refusionsordningen bliver næppe forlænget efter 2030. Så du skal have tilbagebetalingstiden ned ;-)
Jeg er ret sikker på at Nrgi (Dem der ligger i Århus) giver refusion, til dem med solceller.
Fra Nrgi`s hjemmeside : Tilmeld dig ordningen, og få 50% i kompensation af det refusionsberettigede beløb, når du oplader din elbil – også selvom du har solceller på taget.