Min TMS er snart 5 år og jeg har ikke fået lavet ret meget ved den.
Hvad bør man få kigget på ud over nedenstående:
Bremser og vædske
Kabinepollenfilter (er der flere filtre)?
Aircon
Min TMS er snart 5 år og jeg har ikke fået lavet ret meget ved den.
Hvad bør man få kigget på ud over nedenstående:
Bremser og vædske
Kabinepollenfilter (er der flere filtre)?
Aircon
Jeppe har vel nogle ting stående på hans hjemmeside : https://www.teslatilbud.dk/...serviceeftersyn.aspx
Tak.. meget god oversigt.
Servicepunkter udføres i henhold til Tesla tjek skema. Er det et skema man evt. kan finde et sted?
Olie udskiftes i driveunit efter 20.000km?
Mener de virkelig det :-)
Troede jeg slet ikke man gjorde før langt efter 100.000km.
Kølevæske for batteri udskiftes.
Den havde jeg heller ikke hørt om før. Bør man få det gjort?
Resten har jeg styr på.
Hmm ... okay
Så skal jeg ad vist have skiftet olien med mine 145.000km
ja aircon ved jeg og er udført og ja det har jeg gjort på alle mine biler i 40 år :-)
Der manglede stort set næsten ingenting på min TMS her ved 120.000 km.
Tesla siger at gearolien ikke skal skiftes, men med min erfaring som supporter og teknikker på eldrevet maskiner, så er det uklogt. Der udvikles en del varme i gearkassen ( det er derfor den er kølet ned), som nedbryder den tilsætning der er i olien, og olien "forkuller" og bliver tjæreagtigt, derudover "hvis nu" der skulle opstå en utæthed, og olien forsvinder....så bliver det dyrt, men husk at oliefilteret også skal skiftes. ;)
Det er ret usædvanligt at der ingen aircon vædske mangler, det forsvinder ud af systemet, og ingen ved hvordan (udover en masser gætteri)
En A/C i en elbil er magen til den, der er i dit køleskab: et hermetisk lukket system, hvor motor og kompressor kører i en lukket beholder, kun med rør ud og ind til kulde- og varme-siden (og lidt strøm).
I en fossil-bil driver fossil-motoren kompressoren, der derfor har en åbning (med en tæt, men ikke HELT tæt pakning), hvorigennem drivakslen løber. Derfor kan kølemidlet (gas) med tiden lække ud af A/C i en fossil-bil.
I en elbil, er det typisk kun rør, samlinger og radiotor/kondensator, der lækker, hvis overhovedet. Dog, hvis jeg husker ret, skal der skiftes tørremiddel over tid, så vanddamp bliver holdt væk fra systemet.
En A/C i en elbil er magen til den, der er i dit køleskab: et hermetisk lukket system, hvor motor og kompressor kører i en lukket beholder, kun med rør ud og ind til kulde- og varme-siden (og lidt strøm).
I en fossil-bil driver fossil-motoren kompressoren, der derfor har en åbning (med en tæt, men ikke HELT tæt pakning), hvorigennem drivakslen løber. Derfor kan kølemidlet (gas) med tiden lække ud af A/C i en fossil-bil.
I en elbil, er det typisk kun rør, samlinger og radiotor/kondensator, der lækker, hvis overhovedet. Dog, hvis jeg husker ret, skal der skiftes tørremiddel over tid, så vanddamp bliver holdt væk fra systemet.
Har lige fået efterset min M3, hos Hinnerup Auto som er ret gode til Tesla, jeg fik at vide at min manglede en del, men det passede fint til knap 3 år uden service. Elbils værkstederne i hele landet, fortæller også, at det bør gøres hvert år.
Jeg skrev der ikke manglede noget i min efter de første 4 år.
Passer ikke.... havde kigget på regning her fra foråret hvor de tjekkede..der manglede kun meget lidt.
Nok fordi jeg i 2024 fik dette på, som var første gang og efter 4 år og 120.000 km :-)
KØLEMID KØLEMIDDEL, AIR CONDITION, 70 Gr.
Nogen der har erfaring med dette værksted?
https://esbiler.dk/tesla-service-model-s-x/
Har god erfaring med autoskadestuen, men ligger bare langt væk og Nærum er tæt på.