Har jeg ret i at der er ikke nogen af gamle eller nye Teslaer der har indbygget nogen form funktion til at kunne sende strøm retur fra bilen på den ene eller anden måde?
Heller ikke noget Tesla kan opdatere sig frem til?
Har jeg ret i at der er ikke nogen af gamle eller nye Teslaer der har indbygget nogen form funktion til at kunne sende strøm retur fra bilen på den ene eller anden måde?
Heller ikke noget Tesla kan opdatere sig frem til?
SYnes at have læst at Tesla har sparet på Hardware som gør det muligt (V2L/V2G). Det er vist kun indbygget i Cybertruck
Men en hurtig google giver dette produkt til V2L - men ikke V2G: https://tlyard.com/...1VGANF9tT7Y8RnXoAyk9
det er vist kun cybertruck der har et ac outlet, altså V2L.
hvis der skal power ud af bilerne, er det nok nødvendig med en mindre dc ladebox. 10-20 kW
når den er forbundet til bilen, har den fat direkte i batteriet.
normalt er flowet ind i batteriet, men det burde flyde lige så vel den anden vej, medmindre at tesla har spæret for flow ud, via software, som afbryder kontakter for dc ladning.
næste skridt er at montere en inverter ved ladebox, som kan sende power til el installationen, eller grid.
dette er bestemt af hvilken hybrid inverter der bruges.
har tænkt om der er en der kan lave en interface til at sidde mellem en dc ladebox og en hybrid inverter, så inverter ser ladebox som energilager (batteri), og ladebox kan se inverter som powersupply.
den interface kunne imødekomme manges behov.
jeg har inverter som kunne gøre dette, men mangler denne interface.
Der er også denne V2L discharger fra EVniculus:
https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger
Tesla Bjørn har testet den:
den ser ud til at gøre det den skal, men det er stadig kun V2L.
jeg ville gerne have V2G.
min hybridinverter kan forsyne hele huset fra batteriet, mindst 1 dag.
men hvis jeg koblede bilen til som batterilager nr 2, (med den rette interface) ville den lade bilen når der er overskud, og tage fra bilen når der er underskud, alt efter prioritet mellem de 2 batterilagre.
det syntes jeg ville være en ideel løsning.
Fuld V2G kan jo have lange udsigter, når standarder skal sættes af EU :-)
Men nice når det kommer og kan vel løse vores flaskehals problemer og lav vind/sol timer.
Hvad hvis man har husbatteri som leverer strøm i de dyre perioder.
Ville man kunne koble bilen på det og dermed køre "internt" i ens eget anlæg og hvad kalder man så det?
Hvad hvis man har husbatteri som leverer strøm i de dyre perioder.
Ville man kunne koble bilen på det og dermed køre "internt" i ens eget anlæg og hvad kalder man så det?
det kan godt være at mit projekt ikke er V2G, men jeg ved ikke hvad det hedder.
eu behøver ikke bestemme her, da hverken bilen eller ladeboxen genererer AC til nettet.
ladeboxen er så kun et styreprint til kommunikation uden powersupply.
den skal forbindes til mit hybrid anlæg (solceller+inverter+batterier) som er godkendt til at købe og sælge strøm. der er kun DC forbindelse og com kabel imellem inverter og ladekabel.
interface imellem dem får inverter til at se bilen som en extra batteribank, der kan lades og aflades efter behov. samtidig kan bilen bestille ladning (antal A) fra inverter som opfattes som powersupply.
jeg syntes der er så mange muligheder i dette setup, at det bør laves.
interface er ikke min stærke side, så der må jeg have lidt hjælp.
Ødrift kan være en mulighed.
Victron udstyr er et stærkt brand, der kan du via strøm overvågning, selv bestemme hvad der skal ske med din strøm, men her er et batteri i huset nødvendig.
mit udstyr er fra Deye, med mange muligheder i opsætningen.
jeg har batteri og strøm måling, og anlægget prøver at få måleren til at stå stille. og jeg ved godt, at den er digital i dag. bilen var tænkt som et udvidet batterilager, når det andet var fyldt.
jeg kan godt køre ø drift det meste af sommeren, men så kan jeg ikke sælge overskud.
Det er vildt at V2G eller bare 'bil til ø-drift' ikke er kommet videre. Det ville være oplagt i disse russer tider at gå ud og købe en ældre Nissan Leaf med 30 kWh batteri for 20.000 kr. og så kunne sætte den til hjemmet hvis strømmen går. Den kan du altså køre køleskab og komfur på i pænt lang tid.
Jeg har kigget efter denne wallbox Quasar 1 bidirectional charger til Chademo, men den er umuligt at støve op.
Det vil være markant bedre end at finde en eller anden nødstrømsgenerator
@Cubic Hvis russerne lykkedes med at man skulle aktivere dit eget beredskab, så ville diverse gaming maskiner, servere etc. nok ikke være det jeg ville prioritere at holde kørende :-)
Og nej, jeg ville bruge det i hverdagen til at balancere noget som helst og dermed slide på mit batteri, men som en batteri backup, hvor jeg ikke skal tænke på setup, hvor jeg kan flytte det, hvis nødvendigt og til små penge, så ville den stå på matriklen og blive mishandlet som pakkedyr til lossepladsen i weekenden
@Cubic - er det hemmeligt udstyr eller kan du fortælle hvor og hvad du har bestilt? Links?