Loading...
dk

FSD i EU eller i hvert fald Holland i 2026? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jan 8

Umiddelbart bør parallel parkering vel ikke være noget problem. Det er ganske standard operation, som selv væsentlig billigere biler tilbyder automatisk uden du deltager.

Eks har de gamle lige fået, købt, en Renault 4, med tilkøb af automatik. Den parkerer upåklageligt på en ganske lille plads og lander præcis 5 cm parallel med kantsten. Så bør en FSD udstyret slæde dælme også kunne!

MOS
MOS Jan 8

@Ice2EV

Nu har jeg selv en af de gamle Model S med techpakken, så den har også autopark-funktion. Det fungerer, men den er ret kræsen med, hvor meget plads den har brug for, så i praksis vil den ofte nægte at parkere, fordi den synes, der er for lidt plads. Så må man selv gøre arbejdet. Generelt parkerer den så langsomt og ofte også upræcist, at jeg synes, det er decideret pinligt. Jeg føler at være til gene for trafikken, mens den bruger oceaner af tid på at autoparkere. Og når jeg står ud af bilen og betragter resultatet, så synes jeg, det er så pinligt, at jeg ikke vil efterlade bilen parkeret på den måde. Så det ender oftest med, at jeg alligevel sætter mig ind i bilen og lige justerer den på plads. Alt i alt en funktion, der fungerer, bare ikke altid, og oftest utilfredsstillende. Jeg kan selv parkere min dyt på mindre plads og på ca. 5 gange så kort tid. Og så orker man ikke at bruge autopark.

Jeg ved ikke, om de nye Teslaer uden FSD er blevet bedre. Men jeg er også nysgerrig på, om FSD kan parkere lige så godt og hurtigt på kneben plads som en rutineret bilist. Vi har jo alle set videoer, hvor FSD kører fint rundt både i by og på motorvej, så den del er jeg ikke i tvivl om fungerer (måske bortset fra nogle edge cases, som der vel altid kan optimeres på).

Ledsager
Ledsager Jan 16

Kan se at Tesla nu tilbyder abonnement på FSD til 675 kr. pr. måned i stedet for at købe det for ca. 50.000 kr. Er der nogen der har erfaringer med det på en nyere Tesla?

cth
cth Jan 16

Så længe jeg selv er i stand til at køre og parkere, så forbliver FSD en by i Rusland for mig.

Kan ærlig talt ikke se den store fidus i det til privat kørsel.

det vil jo blive mig der hele tiden skal tage hensyn og dermed kommer langsommere frem.(dvs bilen).

men til taxa o.s.v. har det sikkert en fremtid.

MOS
MOS Jan 16

Så længe FSD kræver en opmærksom chauffør bag rattet, der kan overtage, mener jeg heller ikke, det er pengene værd. Det er en sjov gimmick og et fascinerende kig ind i fremtidens teknologi - ikke meget mere end det. Vi har jo allerede autopilot, som kan aflaste kørslen.

Når FSD engang tilbydes i en version, hvor man f.eks. kan lægge sig om på bagsædet og sove eller hvor bilen kan køre selv og hente børnene uden chauffør og hvor Tesla påtager sig det fulde økonomiske og juridiske ansvar for fartbøder, parkeringsgebyrer, færdselsovertrædelser, ulykker, reparationsomkostninger (f.eks. i tilfælde af at den rammer en kantsten), forsikring osv., så begynder det at blive voldsomt interessant (naturligvis afhængigt af prisen), fordi det er en total gamechanger. Det kommer til at blive en helt ny måde at bruge og eje en bil på. F.eks. hente/bringe børn, autonom taxakørsel, kørsel på ferie/arbejde, hvor man kan sidde hele turen og se film, arbejde på computer eller doomscrolle på sin mobil. Nogle vil dog nok stadig foretrække at køre selv.

Sikkerhedsmæssigt er der også potentiale for, at FSD kan blive langt bedre end en menneskelig chauffør. Men der mener jeg ikke, vi er endnu. Jeg har set flere videoer, hvor almindelige mennesker tester FSD og må gribe ind for ikke at ramme kantsten, fordi bilen kører lige ud foran en anden bil eller andre kritiske fejl. Så der er stadig plads til forbedring.

Hvis FSD bliver meget udbredt, er der også potentiale for, at den automatiserede og ikke-følelsesladede kørsel kan forbedre både sikkerheden generelt, men også fremkommeligheden pga. mindre risiko for trafikpropper pga. mere glidende kørsel. Omvendt kan FSD resultere i nemmere og billigere adgang til biltransport, hvilket kan føre til øget biltrafik, som derved trækker i den modsatte retning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 16
Sider: « 1 2