Så længe FSD kræver en opmærksom chauffør bag rattet, der kan overtage, mener jeg heller ikke, det er pengene værd. Det er en sjov gimmick og et fascinerende kig ind i fremtidens teknologi - ikke meget mere end det. Vi har jo allerede autopilot, som kan aflaste kørslen.
Når FSD engang tilbydes i en version, hvor man f.eks. kan lægge sig om på bagsædet og sove eller hvor bilen kan køre selv og hente børnene uden chauffør og hvor Tesla påtager sig det fulde økonomiske og juridiske ansvar for fartbøder, parkeringsgebyrer, færdselsovertrædelser, ulykker, reparationsomkostninger (f.eks. i tilfælde af at den rammer en kantsten), forsikring osv., så begynder det at blive voldsomt interessant (naturligvis afhængigt af prisen), fordi det er en total gamechanger. Det kommer til at blive en helt ny måde at bruge og eje en bil på. F.eks. hente/bringe børn, autonom taxakørsel, kørsel på ferie/arbejde, hvor man kan sidde hele turen og se film, arbejde på computer eller doomscrolle på sin mobil. Nogle vil dog nok stadig foretrække at køre selv.
Sikkerhedsmæssigt er der også potentiale for, at FSD kan blive langt bedre end en menneskelig chauffør. Men der mener jeg ikke, vi er endnu. Jeg har set flere videoer, hvor almindelige mennesker tester FSD og må gribe ind for ikke at ramme kantsten, fordi bilen kører lige ud foran en anden bil eller andre kritiske fejl. Så der er stadig plads til forbedring.
Hvis FSD bliver meget udbredt, er der også potentiale for, at den automatiserede og ikke-følelsesladede kørsel kan forbedre både sikkerheden generelt, men også fremkommeligheden pga. mindre risiko for trafikpropper pga. mere glidende kørsel. Omvendt kan FSD resultere i nemmere og billigere adgang til biltransport, hvilket kan føre til øget biltrafik, som derved trækker i den modsatte retning.