Loading...
dk

Tak for denne gang - og en lynanmeldelse af Polestar 4 | Tesla Forum

PeterE
PeterE Apr 7

Så blev det min tur til at sige tak for denne gang.

Efter mange gode år har jeg nu solgt min Model S, og det føles faktisk lidt vemodigt at sige farvel. Den har været en trofast følgesvend gennem hele 337000 km, og det er ikke småting vi har været igennem sammen.

Jeg købte bilen i sin tid, da elbiler stadig var lidt early adopter-territorium, og jeg må sige, at Tesla dengang virkelig rykkede grænserne. Over årene har bilen leveret en køreoplevelse, som stadig holder, især når man tænker på alderen. Komforten, acceleration og ikke mindst Supercharger-netværket har gjort livet som elbilist nemt længe før det blev mainstream.

Selvfølgelig har der også været småting undervejs, det hører med til så mange kilometer, men overordnet set har det været en imponerende bil og en endnu mere imponerende rejse.

Tak til forum også. Jeg har læst med i mange år, og det har været en stor hjælp både når noget drillede, og når man bare ville nørde lidt med andre Tesla-ejere.

Ny bil: Polestar 4 - første indtryk efter 1000 km

Nu er jeg så hoppet videre til noget helt andet, en Polestar 4.

Min er en LRDM (Long Range Dual Motor) med 100 kWh batteri og 544 hk, samt Nappa-sæder (den store kabinepakke).

Jeg har kun kørt ca. 1000 km i den indtil videre, så det er stadig tidlige indtryk.

Det gode:

• Byggekvalitet og finish er klart et niveau op fra min gamle Model S. Alt føles solidt og gennemtænkt.
  • Kørekomforten er meget rolig og støjsvag, især på motorvej. Den føles mere moden i opsætningen.
  • Accelerationen er hurtigere end min gamle S85D, som lå omkring 4,2-4,4 sek 0-100. Polestar 4 gør det på ca. 3,8 sek, og det kan mærkes.
  • Kabinen foran er et stort skridt op. Sæderne er markant bedre, og rattet er virkelig godt, især efter der er kommet rigtige knapper. Head-up display har jeg aldrig haft før, men det bliver svært at undvære fremover.
  • Kabinen bagi er overraskende luksuriøs. Bagsædepassagerer får en rigtig god oplevelse med udsyn gennem glastaget og solfilteret. Sæderne er meget komfortable, kan justeres i ryggen, og det bageste display fungerer rigtig godt.
  • Det digitale bakspejl fungerer bedre end forventet. Det kræver lidt tilvænning, men udsynet er faktisk bedre end i et traditionelt spejl.
  • Infotainment med Android Automotive fungerer rigtig godt og føles mere sammenhængende end Tesla.

Det jeg stadig vænner mig til:

• Forbruget er lidt højere end jeg var vant til, men det er også en større og tungere bil.
  • App-oplevelsen er ikke helt på niveau med Tesla endnu.

Software-perspektiv:
Valget af Android Automotive er en stor fordel. Apps som Spotify, Mofibo og Saphe bliver udviklet til mange bilmærker og bliver derfor løbende forbedret.

Køreoplevelse:
Den er hurtig, men på en mere lineær og kontrolleret måde end Tesla. Det passer godt til bilens karakter.

Konklusion:
Model S var pioneren og arbejdshesten der bare blev ved og ved.
Polestar 4 føles som et moderne og velbygget produkt med en markant bedre kabine og komfort.

Jeg kommer til at savne Tesla på nogle punkter, især økosystemet, appen og Supercharger-integrationen, men jeg glæder mig også til at prøve noget nyt.

Hvis nogen har spørgsmål eller vil sparre, er I velkomne til at skrive til peter@egelund.net .

Tak for alle input gennem årene.

Peter

PeterE
PeterE Apr 7

1000 km gammel bil...

Cubic
Cubic Apr 7

Jammen, så stort tillykke med den fine vogn. 

Men der må man være obs på, at man ikke kan sammenligne en ret gammel bil med en helt ny, og nyudviklet bil, men som jeg har snuset mig frem til, skulle det være en  ret god bil, og i min verden er en god bil, en bil der ikke fejler 1000 vis af ting små som store, og alt det bling bling, ligger ret langt nede på en godbil liste i min optik.

Held og lykke derude.

Ice2EV
Ice2EV Apr 7

Ja tillykke, den er godt nok også fin. 

Fedt med feedback.