Loading...
dk

FSD i Danmark - gode råd :) | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Jun 14

Jeg tænkte det var en god idé med en tråd der indeholder lidt tips til at få det bedste ud af FSD. Herunder nævner jeg de relativt simple ting som læringsfilmen i bilen enten ikke nævner og/eller trænger til uddybning.

Håber at flere vil bidrage og/eller stille spørgsmål :)

* Træd på speederen:

Nøjagtig som med TACC så kan du, hvis FSD er for forsigtig, træde på speederen uden at FSD slår fra. Dette er fx ved igangsætning eller hvis FSD kører mindre end den hastighedsgrænse den selv korrekt har registreret.

BEMÆRK at der selvfølgelig altid er en årsag til at FSD vælger at køre mindre end en registreret hastighedsgrænse => Det kan fx være en kurvet vej med dårligt udsyn hvor 5-10 km/t +/- altid kan gøre en stor forskel.

Vurderer du at der er rigtig godt udsyn, så er der heller ikke nogen grund til at irritere alle bilerne bag dig... Hjælp FSD lidt afsted.

Har lagt mærke til at FSD ikke er god til at allerede at køre 110 km/t når det skifter fra tilkørselsbane til motorvej. Accelerationen er for blid... Hjælp FSD lidt afsted. 

*Blink for at skifte bane:

Synes du at FSD valgte den forkerte bane. Tænker du det, i forhold til ruten, kunne give lidt bøvl længere fremme, så bare indiker med blinkeren og FSD skifter vejbane som ønsket.

* Edge-cases:

Der er massere af såkaldte edge-cases ude det danske land hvor FSD simpelthen ikke har styr på det. Se fremad og vær opmærksom. Er du usikker så bare kobl fra og tag over.

Jeg fandt hurtigt et issue lige midt i Roskilde (SE FOTO). Alle der kører der første gang tror er venstresvingsbanen men i virkeligheden er det busbanen (herunder højresvingsbane) for bussen. Er der kø i bilbanen så kan ingen se pilene på vejen. Jeg afbrød naturligvis da FSD, for at dreje til venstre, var kørt halvvejs ind i busbanen uden selv at fortryde.

D.d. er der tilsyneladende problemer med at FSD ikke genkender "indkørsel forbudt" skiltet. Helt sikkert noget som Tesla snart vil/skal få styr på.

Vær ekstra OBS ved 2 sporede rundkørsler.

* Afbryd hvis du er usikker:

Der er ingen straf for at afbryde FSD.

Simpleste måde at afbryde på er et lille dap på bremsen. Afbryde via højre scrolhjul er også simpelt - bare ikke hvis bilen er igang med at dreje. 

Hvis der afbrydes ved at "overtage rattet", så kan der komme en pop-up besked om at man kan indtale en besked til Tesla. Dette må anses for at være en mere panik-agtig måde at overtage styringen på. 

* Øjnene på vejen:

Efter hver endt tur er der en popup hvor chaufførens opmærksomhed rates. Der skal ikke meget til for at falde fra "HØJ" til "MODERAT". 

Slap af og kig ud. Forudse og vær ekstra opmærksom i nøjagtigt de samme situationer som hvis du selv kørte.

Tag det seriøst. Der er ingen der ønsker at betale for noget man samtidig får karantæne for.

Kort om mig:

Vi købte en 1 år gammel Model 3 LR i 2020 (dengang der kun var 2 brugte til salg på bilbasen). Der var allerede købt FSD-pakken og det fulgte med. 2025 røg 2020'eren i indbytningshandel til ny Highland LR (HW4) hvor FSD blev overført til den. Selvom jeg er superglad for Model 3'erne og ikke rigtig ved hvad vi ellers skulle køre i, så har der da også indimellem været stor frustration over manglende fokus på opdatering af EU-AD/FSD. Jeg kan ikke tælle til hvor mange gange jeg har siddet og råbt i frustration over at fx en hastighedstavle tydeligt blev registreret men alligevel ignoreret.

Pga. flytning for 4 år siden så pendler ikke i bil, da vi begge cykler, så havde det ikke været for allerede fuld betalt FSD, så havde det virkelig været træls at skulle betale abonnement for de få km vi kører. Nu er det her og hver en kort eller længere tur benyttes det.

Hvis nogen fra Roskilde egnen er i tvivl om at FSD er noget for dem, så giver jeg gerne en kort prøvetur (med mig bag rattet).

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 14
KimT
KimT Jun 14

Det er vel forskel på FDS i DK med HW3 og HW4 ?!

Hvordan forholder det sig når du passere grænsen (til et land hvor FSD ikke er godkendt), og er der forskel i dette tilfælde på HW3 og HW4 (eftersom HW3 stadig er begrænset ift HW4)

HrMogensen
HrMogensen Jun 14

HW3 vs. HW4

Så vidt jeg kan se på X (hvor adskillige danskere nu uploader deres FSD videoer) så tilbydes det slet ikke til HW3 endnu.

Tesla/Elon har tidligere udtalt at der arbejdes på en "FSD light udgave" til HW3, så desværre vil dem der ikke har opgraderet føle sig meget snydt. Havde jeg ikke tilfældigvis sprunget på en HW4 sidste år og endda sad med fuldt betalt FSD så var jeg rasende. Der er endda efter sigende stoppet for FSD transfer nu, så står du med en HW3 med fuld betalt FSD er det, d.d., ikke mange ører værd. I øvrigt gjalt FSD transfer kun hvis man købte en ny (måske nyere brugt) via Tesla selv. 

Køre til land hvor FSD ikke er indført? 

For et par dage siden så jeg en video hvor en hollænder (måske belgier?) netop gjorde forsøget. Da han nærmede sig grænsen kom popup, som man kender fra andre situationer, hvor chaufføren advares om at han skal tage over. Med andre ord så slår FSD simpelthen bare fra.

Har ikke set nogen gøre forsøget den modsatte vej, men jeg går ud fra at hvis man fx ville til Belgien på sommerferie, så ville FSD blive muligt når grænsen mellem Tyskland og Belgien var krydset.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 14
lindolrik
lindolrik Jun 15

Måske lidt udenfor emnet, men dog lidt beslægtet hvis man ikke vil bruge penge på FSD.

Men min opdatering i fredags til 2026.17.5 af min Tesla M3 Highland 2024, hvor den nu giver tilbud om FSD, er der automatisk kommet Navigate on Autosteer (tidligere EAP),uden betaling.

Dvs. den følger ruten, giver mulighed for vognbaneskift og forslag til vognbaneskift. Altså Auto Lane Change,

Jeg har tidligere tilkøbt EAP i min M3 2019, som jeg ikke har kunnet overføre til 2024’eren, da jeg har valgt at beholde dem gamle.

Så det er jo fint at det nu er i begge biler.

Har ikke fået testet om Summon og Autopark på den nye endnu, men formoder det også er med.

Er det generelt kommet med denne opdatering til alle?

Ice2EV
Ice2EV Jun 15

Vores kun med AP, har fået auto vognbaneskift, men kun hvis jeg blinker ud.

Måske det er et spørgsmål om jeg ikke har tålmodighed til, at vente på raketten har kørt en strækning bag en langsommere slæde.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 15
lindolrik
lindolrik Jun 15

Auto vognbaneskifte har altid krævet bekræftigelse med blinklys.

Undtagen i starten, ved fx motorvejsudfleninger, som udgik efter EU sikkerhedskrav.

Og den skifter også bane hvis du blinker uopfordret.

HrMogensen
HrMogensen Jun 16
Hvorfor i alverden giver Tesla bare EAP væk hvis de samtidig ønsker at overtale folk til at abonnere på FSD? Ved d.d. køb af en spritny Tesla får man af samme årsag ikke engang Autopilot med.
Ice2EV
Ice2EV Jun 16

Er du sikker på at man ikke får basic AP med på en ny Tesla? For så er man da godt nok steppet ned på udstyr og er langt bag nærmest alle andre mærker.

Jeg købte en 1,5 år gammel demo slæde 31/3 aldrig registeret før. Der var det med og det er den der tilsyneladende har fået EAP. Om det er en prøveperiode eller hvad, det ved jeg ikke.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 16
Cubic
Cubic Jun 16

Standart Autopilot, er der stadig. Jeg købte min nye MY 2 dage før at det nye FSD system kom til DK, og hos Tesla oplyste de, at det er en misforståelse, og han forsikrede at alt er som det plejer at være. 

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jun 16
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 16

+1

Ice2EV
Ice2EV Jun 17

Men hordan virker abonnement på FSD?

Virker det på brugeren eller på køretøjet?

Er lidt fristet, men ved med sikkerhed, det kun vl være mig der vil bruge det. Dertil har vi en 10/22 model 3 og en Highland. Tænker ikke 22'erene får muligheden.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 17
Cubic
Cubic Jun 17

Jeg er ret sikker på at det er køretøjet, faktisk 100%. De havde et tilbud for et par år siden, hvor man kunne flytte FSD over, hvis man købte en ny bil.

lindolrik
lindolrik Jun 18

Ja mener også det følger køretøjet.

Men kan flyttes. Men skal være ifb. med købet.

Forsøgte senere at flytte min EAP fra 2019'eren til 2024'eren uden held.

PS: Autopark og Summon er nu også med "gratis" på 2024'eren..

HrMogensen
HrMogensen Jun 18

FSD følger køretøjet medmindre man har købt ny bil via Tesla under en kampagne (som jeg fx har gjort). Det med FSD kampagnen var noget jeg fik at vide af en af deres konsulenter - det stod ingen steder.

Der er IKKE længere den sædvanlige Autopilot med når man køber en Tesla. Efter muligheden for "ægte" FSD kom, så sælges en ny Tesla med BASIC AUTOPILOT. Dette er kun TACC og altså ikke rigtig lanekeeping. Jeg tror de har det man kalder for lane keeping assistance hvor man bliver nudget lidt ind mod midten hvis man er for tæt på kanten.

Dette forklarer også at alle jer der ellers "kun" havde Autopilot nu er opgraderet til EAP. Hermed har Tesla indsnævret det til stadig kun at være 3 forskellige pakker:

*Basic AP (TACC + lane keeping assistance = nudging)

*EAP (Teslaer der før havde standard AP har nu fået dette via update)

*FSD (The real deal).

Når jeg spørger Grok så bekræftes dette.

Ændringen hvor ægte lanekeeping blev pillet ud af AP skete samtidig med at ægte FSD blev rullet ud i DK. Samme er sket i USA, Holland m.v.

BEMÆRK at Tesla jo altså trods alt ikke har pillet noget væk fra de Teslaer der allerede er på gaden - tværtimod. Det lader til at være spritnye Teslaer solgt efter datoen hvor FSD blev indført. 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 18
jramskov
jramskov Jun 18

@HrMogensen: Siger du at vores TM3 fra 2019 der aldrig har haft andet end den standard autopilot der "gratis" fulgte med, er blevet opgraderet til Enhanced Auto Pilot?

Og med hvilken update skulle det være kommet med?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jun 18
HrMogensen
HrMogensen Jun 18

@jramskov

I følge flere her i tråden har de fået gratis EAP - en nævner specifikt version2026.17.5.

Det er i øvtigt den samme version hvor jeg endelig fik adgang til ægte FSD.

Det er selvfølgelig muligt det indtil videre kun er HW4 der i første omgang har fået EAP? 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 18
KimT
KimT Jun 19
Citat fra HrMogensen

Det er selvfølgelig muligt det indtil videre kun er HW4 der i første omgang har fået EAP? 

Tror nu kun det gælder biler med HW4, nu når der ikke engang findes en FSD til HW3 endnu, er der jo ingen grund til at pille ved alle disse biler 

HrMogensen
HrMogensen Jun 19

Spurgte GROK + en anden AI igen... Denne gang påstås at der aldrig er givet EAP gratis ud og at det højst kan være en kampagne? Det er da et totalt cirkus... 

@lindolrik + @Ice2EV:

Står der nu EAP uden nogen udløbsdato under service fanen? 

lindolrik
lindolrik Jun 19
Vender lige tilbage når jeg har set i bilen på hvad der står under service fanen. Kan ikke ses i app'en. Min 2024 er HW4 så det virker rigtigt. Mens min 2029 er HW3 men der havde jeg selv opgraderet til EAP så det kan ikke eftervise noget :-)
Ice2EV
Ice2EV Jun 19

HrMogensen.... Såvidt jeg kan se står der ikke andet end altid. Full Self Driving computer.

Går jeg ind under Autopilot, så er der 3 muligheder, hvoraf den midterste et autolanelkeeping(tror jeg det var) som så er i BETA. FSD supervised er næste trin.

I 22'eren er der ikke kommet EAP med Summon eller nye funktioner.

Sider: 1 2 3 »