Jeg tænkte det var en god idé med en tråd der indeholder lidt tips til at få det bedste ud af FSD. Herunder nævner jeg de relativt simple ting som læringsfilmen i bilen enten ikke nævner og/eller trænger til uddybning.
Håber at flere vil bidrage og/eller stille spørgsmål :)
* Træd på speederen:
Nøjagtig som med TACC så kan du, hvis FSD er for forsigtig, træde på speederen uden at FSD slår fra. Dette er fx ved igangsætning eller hvis FSD kører mindre end den hastighedsgrænse den selv korrekt har registreret.
BEMÆRK at der selvfølgelig altid er en årsag til at FSD vælger at køre mindre end en registreret hastighedsgrænse => Det kan fx være en kurvet vej med dårligt udsyn hvor 5-10 km/t +/- altid kan gøre en stor forskel.
Vurderer du at der er rigtig godt udsyn, så er der heller ikke nogen grund til at irritere alle bilerne bag dig... Hjælp FSD lidt afsted.
Har lagt mærke til at FSD ikke er god til at allerede at køre 110 km/t når det skifter fra tilkørselsbane til motorvej. Accelerationen er for blid... Hjælp FSD lidt afsted.
*Blink for at skifte bane:
Synes du at FSD valgte den forkerte bane. Tænker du det, i forhold til ruten, kunne give lidt bøvl længere fremme, så bare indiker med blinkeren og FSD skifter vejbane som ønsket.
* Edge-cases:
Der er massere af såkaldte edge-cases ude det danske land hvor FSD simpelthen ikke har styr på det. Se fremad og vær opmærksom. Er du usikker så bare kobl fra og tag over.
Jeg fandt hurtigt et issue lige midt i Roskilde (SE FOTO). Alle der kører der første gang tror er venstresvingsbanen men i virkeligheden er det busbanen (herunder højresvingsbane) for bussen. Er der kø i bilbanen så kan ingen se pilene på vejen. Jeg afbrød naturligvis da FSD, for at dreje til venstre, var kørt halvvejs ind i busbanen uden selv at fortryde.
D.d. er der tilsyneladende problemer med at FSD ikke genkender "indkørsel forbudt" skiltet. Helt sikkert noget som Tesla snart vil/skal få styr på.
Vær ekstra OBS ved 2 sporede rundkørsler.
* Afbryd hvis du er usikker:
Der er ingen straf for at afbryde FSD.
Simpleste måde at afbryde på er et lille dap på bremsen. Afbryde via højre scrolhjul er også simpelt - bare ikke hvis bilen er igang med at dreje.
Hvis der afbrydes ved at "overtage rattet", så kan der komme en pop-up besked om at man kan indtale en besked til Tesla. Dette må anses for at være en mere panik-agtig måde at overtage styringen på.
* Øjnene på vejen:
Efter hver endt tur er der en popup hvor chaufførens opmærksomhed rates. Der skal ikke meget til for at falde fra "HØJ" til "MODERAT".
Slap af og kig ud. Forudse og vær ekstra opmærksom i nøjagtigt de samme situationer som hvis du selv kørte.
Tag det seriøst. Der er ingen der ønsker at betale for noget man samtidig får karantæne for.
Kort om mig:
Vi købte en 1 år gammel Model 3 LR i 2020 (dengang der kun var 2 brugte til salg på bilbasen). Der var allerede købt FSD-pakken og det fulgte med. 2025 røg 2020'eren i indbytningshandel til ny Highland LR (HW4) hvor FSD blev overført til den. Selvom jeg er superglad for Model 3'erne og ikke rigtig ved hvad vi ellers skulle køre i, så har der da også indimellem været stor frustration over manglende fokus på opdatering af EU-AD/FSD. Jeg kan ikke tælle til hvor mange gange jeg har siddet og råbt i frustration over at fx en hastighedstavle tydeligt blev registreret men alligevel ignoreret.
Pga. flytning for 4 år siden så pendler ikke i bil, da vi begge cykler, så havde det ikke været for allerede fuld betalt FSD, så havde det virkelig været træls at skulle betale abonnement for de få km vi kører. Nu er det her og hver en kort eller længere tur benyttes det.
Hvis nogen fra Roskilde egnen er i tvivl om at FSD er noget for dem, så giver jeg gerne en kort prøvetur (med mig bag rattet).