HW4 - Autopilot vs. Nav.on.autopilot (EAP?)
Er jeg tosset, eller er nav.on.autopilot faktisk dårligere end bare autopilot?
AP1 til AP4 vælger en (for mig set) tilfældig retning i motorvejsudfletninger. Det synes jeg er optimalt, for hvis jeg er uopmærksom så risikerer jeg at køre en omvej.
AP4/HW4/AI4 med gratis opgradering til navigate on autopilot (ikke FSD aktiveret) vælger IKKE retning i motorvejsudfletning - prøvede to gange, og begge gange insisterede bilen på at køre midt imellem udfletningen. Ikke optimalt... Hvis jeg er uopmærksom så kører bilen ud i naturen med 110 km/t!
Andre som har bedre erfaringer?
@Bianco
Har kun erfaring med Nav.On.Autopilot (EU-FSD) da 2019 Model 3'eren vi købte i 2020 allerede FSD (dvs. aldrig kørt med kun EAP/AP).
Efter at at EU tvang Tesla til at fjerne automatisk exit fra motorvej så synes jeg det issue du beskriver blev forværret. De fleste udfletninger kunne EU-FSD førhen håndtere, men efter nedgraderingen så ville bilen enten bare tage den af de 2 udfletningsbaner der var mest ligetil eller også blev den i sidste øjeblik usikker med nogle små ryk, der for mig indikerede at bilen knasede løs med en beregning over hvilken vej den skulle tage. Her blev der så arlarmeret at jeg skulle tage over. Synes dog ikke at snuden ligefrem pegede i midten men tror nok at halvdelen af bilen let kunne ende i nødsporet hvis jeg ikke tog over. Dette her var gældende for både 2019/HW3 og den 2025/HW4 vi skiftede til sidste år.
Begynder bilen ikke at trække til en af udfletningerne i sidste øjeblik og evt. arlarmere for at tage over pga. usikkerheden? Synes ikke jeg har oplevet det så slemt som du beskriver
... Begynder bilen ikke at trække til en af udfletningerne i sidste øjeblik og evt. alarmere for at tage over pga. usikkerheden? Synes ikke jeg har oplevet det så slemt som du beskriver
Jeg turde ikke lade den køre helt til kanten før jeg tog over, men den var da nået dertil hvor der er stort set 2 vognbaners plads mellem striberne.
Ja, den bibber for at få lov til at skifte vognbane ind i den vognbane som ikke deler sig (i den rigtige retning) men, nej den nåede ikke til et punkt hvor den vil have føreren til at overtage.
Fik mig lige et flashback til hvor ringe det har været i over 5 år...
FSD vs. TRAILER:
Når jeg sætter trailer på (og bilen auto går i trailermode) så kan man naturligvis ikke slå FSD til. Man skal så irriterende sørge for at være i PARK og selv via menuen vælge TACC hvis man ønsker at køre trailer med TACC.
Afsted til lossepladsen og når jeg kører af motorvejen (Holbækmotorvejen østgående mod Hedehusene) så kommer der en 60 km/t zone der korrekt registreres. Til min forbavselse så sker nøjagtigt det samme som på EU-FSD => 5-10 meter efter skiltet så registrerer bilen en 70 km/t zone der ikke findes (ingen skilte) og accelerer op til 70 igen.
Hvis man d.d. har "real" FSD og, som jeg, under "Self-driving" skifter fra FSD til enten Adaptiv fartpilot eller Autostyring, så er det EU programmeringen man er retur på. Hvor er det mærkeligt...
Kørte en tur uden trailer da jeg kom med, efter at have slået FSD til igen, og så er der pludselig igen 100% styr på alle hastighedszoner.
Ja det er ufattelig så ringe alm Ap er. Ved godt at de gerne vil tjene penge på fsd meeeen det må være noget af de ringeste på markedet pt.
Det kan jeg bekræfte. Har sovet i bilen nu i 5 uger siden jeg hentede den og stadig ingen fsd….
Er på ferie så ved ikke om der venter en opdatering når jeg kommer hjem men håber på det. Har hørt rygter om at tesla vil fjerne Lane assist på alle biler for at tvinge kunder på fsd…
Er på ferie så ved ikke om der venter en opdatering når jeg kommer hjem men håber på det. Har hørt rygter om at tesla vil fjerne Lane assist på alle biler for at tvinge kunder på fsd…
Jeg spurgte Tesla i Århus, inden jeg bestilte min (Torsdag inden FSD blev til mrd betaling ) og han sagde nej, det er som det plejer, men det var så ikke helt rigtigt, for fartpiloten er der ikke.