Loading...
dk

Hvad tænker jeres kunder/samarbejdspartnere om bilen | Tesla Forum

Daniel12
Daniel12 Jan 9 '15

Hej :)

 

Vi har overvejet en Tesla i den virksomhed jeg arbejder i, og har i den forbindelse snakket om, hvad kunder og samarbejdspartnere vil tænke, hvis vi kom kørende i sådan en til kundemøder, events, workshops etc.

Vi beskæftigere os med digitale læringsprodukter primært til offentlige (skoler, borgere med særlige behov, produktionsskoler, kommuner), og lever altså af "offentlige penge" så at sige. 

Det vi er lidt uenige om, det er hvad en offentlig leder på f.eks. en folkeskole vil sige til, at vi kommer ud til et kundemøde eller en workshop i en bil der koster mellem 800-1.000.000 kr.? 

Hvad er jeres erfaringer når i selv er ude hos kunder? 
Synes de bare det er fedt, at det er en elbil, og egentlig ikke ved eller er bevidst om hvad den koster? Eller møder i også en smule foragt? 

Når jeg læser herinde, kan jeg jo se at mange af jeres kunder "lige skal have en demotur", hvilket jo antyder det første :)

Mvh

Daniel

FrederikC
FrederikC Jan 9 '15

Hej Daniel,

Og velkommen til forummet.

Den er lidt svært.

Havde i været en offentlig virksomhed ville jeg mene i skulle vælge det som havde den bedste TCO og som bedst kunne løse opgaven. 

Nu er i en virksomhed som leverer til den offentlige - Gør hvad i vil :o)

Signal'et det sender er op til jeres egen samvittighed hvis i som virksomhed kan forsvare det så gør det!

Kristian70k
Kristian70k Jan 9 '15

Hej, køre som sælger, og brugte meget af tiden inden jeg fik bilen til at informere kunderne om regnestykket.. meget fordi jeg var nervøs for deres holdning til, at jeg lige pludselig kom i en luksus bil.. Jeg er faktisk kun mødt med interesse og "klap på skulderene" så det har hele vejen været en god oplevelse for mig og for kunderne... tror mere i skal se det et reklame fremstød.. der er meget god karma i at vælge den miljø rigtige bil :) http://www.teslamotors.com/da_DK/models/design sæt i gang :)

Daniel12
Daniel12 Jan 9 '15

Tak. Har fulgt med på sidelinjen i meget lang tid, og drømmer jævnligt om at have en Tesla fob hængende i nøgleskabet der hjemme! :)

Ja, vi bestemmer selvfølgelig selv hvad vi bruger pengene på :) 
'Problematikken' er bare, at vi ikke ønsker at vores samarbejdspartnere og kunder tænker "Jesus, vi betaler dem da godt nok for mange af de offentlige kroner, når de kører i sådan en bil", men i stedet tænker "Fedt at de tænker på miljøet, det vil vi gerne støtte!". Hvis det er dét første, så bliver det svært at forsvare det. Udover det, så har vi undersøgt økonomien i det, og ifht de penge vi bruger på lejebiler/delebiler (< hvilket vi til dels gør pga. miljø-statement) lige nu, så er en Tesla ikke økonomisk uforsvarlig.

 

MrCoffee
MrCoffee Jan 9 '15

Hej Daniel,

Jeg forstår din tankegang. Min erfaring er desværre at folk godt kan få ondt i rumpetten. Jeg har valgt ikke at bruge den som "kundebil" men ved også at folks holdninger svinger meget med geografien. Jeg tror at københavnsområdet har større accept end ude på landet, hvor jeg primært opererer. Jeg kan huske jeg engang købte nogle større, pæne sommerfælge til min Vw Sharan, alene det fik kunderne til at komme med bemærkninger om at de gav for meget for varerne. Nogle sagde det med et glimt i øjet mens andre havde mere ondt, det var tydeligt. Vi burde pricipielt køre i lige hvad der passer os, men jeg støder altså desværre på Jante, som jeg først giver fingeren når der er penge nok på bogen. Privat jeg dog valgt at køre i Teslaen og oplever fin respons fra folk på gaden.

Forummets indlæg er redigeret af MrCoffee Jan 9 '15
Kiefer
Kiefer Jan 9 '15

Daniel12: Her tror jeg forskellen kan være om I vælger at købe en S85 eller en P85d :-)

Jeg bruger også bilen i mit arbejde som udkørende IT konsulent og det både til offentlige og private kunder, og alle steder møder jeg interesse for bilen og rigtig mange bliver ikke mindre interesseret når de efter at har spurgt ind til om ikke det er en meget dyr bil, får forklaringen om at dyr bil jo er et relativt begreb.

Bilen virker selvfølgelig dyr i den initielle anskaffelse, men til gengæld er den super billig at køre rundt i og samtidig kan du signalere et en grøn profil, det er der mange offentlige kunder der godt kan lide.

De fleste kan også godt forstå forklaringen at man kunne da godt have købt en LEAF, men så skulle vi jo købe to, en til turen ud og en til turen hjem igen, og så koster det jo ca. det samme :-)

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Jan 9 '15

mit hoved område er Jylland, meget vest.. og derover er alle med på det er en fed løsning.. der er slet ikke modvilje! så tror det er meget hvad man gør det til :)

fmm1000
fmm1000 Jan 9 '15
Nu er jeg faktisk en af dem du skal sælge til, da jeg er ansat på en folkeskoler og kender holdningerne indefra. Nu er jeg så nok ikke lige selv den typiske person i dette erhverv med venstre orienterede holdninger og fodformede sko ☺. Men jeg kender da systemets holdning indefra. Jeg tror jeg ville gå efter teslaen. Køb den evt i den mørkegrå Nuance. Synes den er rimeligt understatet. Og der er jo ingen som kan se om du kører i en s60 eller p85d. Sig du har givet lige over en halv million for bilen og gør rede for den store miljø venlighed. Det tænder alle lærere på. Især de kvindelige af slagsen ☺.

Du gør så rede for at langtidsomkostninger er de samme som en langt mindre Bil. Læg især vægt på gratis ladning på superchargers. Gratis er noget alle jyder tænder på og kan se fornuften i. Så tror jeg ikke det giver problemer.
Niels
Niels Jan 9 '15

Bilen er grøn og det bliver I nok nød til at fortælle med store bogstaver på siden af den, også til de personer på skolen som I ikke lige får snakket med - forhåbentlig kan de så læse :)

Der vil være stor forskel på "modtagelsen" på en skole mellem 2 biler, hvor den ene er højpoleret og ligner noget fra nordsjælland som altid står i garage (min bil) og en anden som ligner en reklame taxa for en  vindmølleproducent.

Som virksomhed kan I nemt løse det lille problem ved at give den en flot reklame film. dvs. film over hele bilen som viser/fortæller at her kommer en ELBIL fra firma XX  - gerne med nogle flotte billeder af en vindmølle, skyer, stikkontakt og nogle solpaneler.....vupti er den forvandlet fra en "blære" bil en en lækker grønsag.

Lav en stor pil hvor der står "nu uden udstødning" osv. - den går rent ind og svær at argumentere for at det er et dårligt valg.

 

dertil forhåbentlig noget reklame værdi til firmaet når den køre rundt på vejene.

 

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jan 9 '15
fmm1000
fmm1000 Jan 9 '15
Genild
Genild Jan 10 '15
For år tilbage havde jeg en konkurlega som ud over at eje et firma også havde en helt almindelig Bimse 520.
Han var så hamrende træt af at han ikke kunne give en pris på et job uden altid at få stukket i næsen, at han da måtte kunne give rabat, når han kunne køre rundt i sådan en dyr bil.
Vi diskuterede flere gange emnet i vort forum og endte med følgende konklusion:

Vi er i Danmark så priviligerede, at det for de fleste af os er et spørgsmål om prioriteringer. Hvis man virkelig ønsker noget i Dannevang er det indenfor rimelighedens grænser muligt for de fleste af os, vi skal bare give afkald på noget andet.

Nogen ønsker et stort hus, køber dyr kunst, sætter en større børneflok som deres store ønske, ønsker at bruge et ikke uvæsentligt beløb årligt på at brænde tørrede plantedele af, eller en god bil. Nogen vælger en større og dyrere bil men beholder den længere end andre, som måske køber en billigere bil, men køber en ny hvert tredie-fjerde år.

Janteloven eksisterer ja, men den vedbliver med at eksistere så længe vi ikke selv giver fanden i den. Selv skolelærer burde have indsigt nok til at forstå at alt er et spørgsmål om personlige prioriterer.

Slutteligt kan en spritny Tesla S85 fået fra 600.000 hvilket svarer til ganske mange andre bedre biler, og man behøver jo ikke opgive prisen inklusiv alle ens valg af eventuelt ekstraudstyr.

Konklusion: Fuck Janteloven og "Go For It", kan du selv se fornuften i beslutningen og det er ærligt tjente penge, behøver man ikke dukke nakken.

/Lars - hvis kunder alle bor udenlands og derfor ikke har problemet
DerHansi
DerHansi Jan 11 '15

Min erfaring fra kunder er total positiv. Alle henviser gerne til et 380 v stik hvor bilen kan stå, under møderne- eller kommer løbende med en forlænger. I modsætning til nærmest alle andre luxusbiler, oplever jeg at det lynhurtigt kommer til at handle om teknik, aktionsradius, æstetikken, den grønne profil samt den skønne totaløkonomi (særlig i Jylland :-)). Når kunderne en sjælden gang siger " I tjener da vist for mange penge" - oftest med et glimt i øjet - siger jeg ; nææeh, men jeg er pænt højt lønnet. Det lukker som regel den vinkel.

Go for it ! - Jeg kan ikke engang stave til "hjande-lov". Min oplevelse er at begrænsningen oftest ligger hos een selv (nogen gange konen :-)) ; kan jeg virkelig tillade mig det ?. Hvis det skinner igennem i jeres møde med omverdenen, så får I også tilsvarende reaktioner.

Daniel12
Daniel12 Jan 12 '15

Hej igen. Tak for alle de gode indspark. Vi ser det også lidt som en "investering" på samme måde, som når vi køber 3D-printere, DMX-udstyr etc, med begrundelsen at vi gerne vil være først med teknologien, og der passer en Tesla jo helt perfekt ind i den kontekst. 

Hogh
Hogh Jan 12 '15

Undskyld mig, men du siger at i lever af 'offentlige penge'...dvs mine og i andres skattekroner??? Det siger vist alt...!

FrederikC
FrederikC Jan 12 '15

Hogh, det gør alle leverandører til det offentlige vel? Listen er lang....

 

Hogh
Hogh Jan 12 '15

Jeg forstår det godt, men og 'købe' en bil til 800.000 for at køre ud på kundebesøg og workshop til skoler...arhhhhh!

Kiefer
Kiefer Jan 12 '15

Jeg kan ikke se problemet?

/Martin

Hogh
Hogh Jan 12 '15

Fint nok...det er bare min mening :)

Kristian70k
Kristian70k Jan 12 '15

kan heller ikke se problemet.. synes da det offentlige skal være glad for at have en ansvarlig leverandør der bruger sine penge på grøn transport.. for slet ikke at snakke om total økonomi...

FrederikC
FrederikC Jan 12 '15
Citat fra Hogh

Jeg forstår det godt, men og 'købe' en bil til 800.000 for at køre ud på kundebesøg og workshop til skoler...arhhhhh!

Det her viser vel bare at folk er af forskellig mening/holdning, og at man helt sikkert vil møde dette når man kommer i en Tesla betalt af statslige penge.

 

Jeg syntes den er svær, for hvis du ser på andre leverandører til det offentlige bare for at nævne nogle Atea, Canon, Microsoft osv. Så syntes jeg jo ikke at man ser det som et problem at Ateas ejer kører i en Ferrari. Men hvis en konsulent kom ud og skulle lave noget i en ville man se anderledes på det. Syntes ik det er nemt. 

Sider: 1 2 »