Loading...
dk

Garage | Tesla Forum

JesperH
JesperH Jan 20 '15

Min Tesla kommer til maj og inden da skal jeg have bygget en garage. Jeg vil godt høre dette forum, hvad du kunne tænke dig i din optimale Tesla-garage? Er der noget du savner i din nuværende garage, noget du kunne tænke dig var anderledes, noget som er et must-have? Alle indspark er velkomne, da jeg er på konstruktions- og designplanet.  Den bliver bygget i træ.                                                                       

/Jesper 

kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

Bredere garage, så dørene kan åbnes mere og bredere port. Teslaen er jo 2 m bred og med begge døre helt åbne kræver det 4 m, hvis den holder præcis midt i. Jeg har kun 3 m og en port på 2,85, så tungen lige i munden når der bakkes ind. Frihøjde, så bagklap kan gå helt op er også rart.

JesperH
JesperH Jan 20 '15

4 meter i bredden og 6 meter i længden er mit udgangspunkt, og cirka 2,20 meter i indvendig højde.

kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

portskinnen fylder lidt, så hvis du kører forlæns ind, skal bagklappen kunne gå helt op uden at ramme den, og evt. træk-arm hvis du betjener porten mens bagklap er åben. (blot aht. at undgå skader på bagklap)

Teslaen har ikke meget lys i frunk og trunk, så lamper i garagen der kan lyse op de steder vil være rart, hvis du ikke selv monterer ekstra lys i bilen.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 20 '15
Genild
Genild Jan 20 '15
JesperH: Tænk større!!!!!!

Cirka et nanosekund efter sådan en garage er indviet, står der pludselig tre cykler, en grill og en ældre kommode, der ikke længere falder i samboens smag.

Jeg har en garage på 48 kvadratmeter og den er ofte for lille - ok, der bor også en hoben motorcykler, filebænk og en masse værktøj sammen med bilen. Kajkaj har ret hvad angår plads i bredden og især hvis ikke garageporten har den fulde bredde, her på parcellen er det dog kun chaufføren som kører i garage, så der er ikke plads til at åbne de højre døre.

At skulle bakke ind i garagen virker i min optik alt andet end praktisk med mindre man specifikt ønsker at lære at bakke på bøvlede steder - derfor er det vigtigt at ladestik sidder lige indenfor porten i venstre side for lige så hurtigt en garage fyldes med lo.. lige så hurtigt hænger det en ud ad halsen at mosle med ledninger længere end højest nødvendigt.

Slutteligt skal du huske de basale behov som lys, filebænk, dartskive, køleskab MED øl og musikanlæg - den slags tager jo også plads.
kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

Jeg bakker altid ind pga. dårlige oversigtsforhold. Det er ikke rart at skulle bakke ud over fortov og vej i en lydløs bil, når man ikke kan se noget. De gode spejle, der automatisk vipper ned når man bakker giver rigtig god mulighed for at orientere sig, også ifht. kantsten og striber i p-båse, så jeg foretrækker at bakke når jeg parkerer. Nok en gammel vane som tidl. buschauffør, at er man bakket ind, kan man altid komme ud igen.

MrCoffee
MrCoffee Jan 20 '15
Husk også strømstik både inde og ude, min elektriker kom på ideen hvis jeg om sommeren holder udenfor garagen. Min egen ide var også kraftstik i begge sider af garagen. Jeg vidste med mig selv at jeg ville blive irriteret over at springe over kablet hvis jeg fx havde bakket ind. Derfor har jeg tre stik. Ydermere kan jeg også hjælpe en Tesla ejer i nød, hvis en har brug for strøm og jeg ikke er hjemme :)
Genild
Genild Jan 20 '15
Det er jo heller ikke således, at det er direkte en ulempe at kunne bakke. Der er jo to klare men modsat rettede tendenser i samfundet:

Bilerne bliver større/bredere (og har står Tesla'en absolut ikke tilbage for andre)
P-pladserne gøres smallere og smallere, da det samme areal derved giver et større afkast.

Inden der er gået ret mange år bliver vi nødt til at lade hver anden bil bakke ind, så man i førersiderne kommer til at deles om den samme plads, medens det fremover ikke bliver muligt at sætte sig ind i passagersiden, før biler har forladt båsen. Denne regel er allerede mere eller mindre gældende i England, og kommer også her i landet.

Det kommer til at stille krav til folks bakkeevner fremover, hvor Kaj allerede nu er ret øvet :-)
kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

6 m lang garage er kun ½ m fri foran og bagved. Ikke for meget, hvis der skal være plads til vinter/sommerhjul, diverse vaskespande, sprinklervæske, shampoo, klude m.v.

KS
KS Jan 20 '15

@JesperH: Enig i betragtningen om at tænke større. Jeg bor p.t. i lejet lejlighed, men er igang med byggeprojekt. Min erfaring siger mig at man altid skal satse på det store. Og da der tit er "legekammerater" forbi (forum venner) og vi godt kunne tænke os at nørde lidt mere, så har jeg 64 kvm garage i planerne. Så er det plads til et par stykker indendørs. Samtidig et "loftrum" ovenpå, så der er massere af opbevaringsplads. Erfaringen siger mig også at tingene har det med at hobe sig op, og inden man ved af det, så er pladsen til bilen væk!

Genild
Genild Jan 20 '15
Man kan naturligvis også tænke ud ad boksen, kreativt eller alternativt (vælg selv) og sætte en rigtig bred skydedør i ud til terrassen - så kan man jo liiiige smutte Tesla'en ind i stuen på de kolde vinterdage, når der skal nørkles og pusles.

Den sviner jo ikke med olie, så det kan man ikke bebrejdes, og argumentet med at man jo også gerne vil være sammen med resten af familien, er svær at give igen på. Ulempen er dog at der skal skrues noget op for musikken, hvis man er træt af svigermors kævl henne fra hjørnesofaen.
Klaus_
Klaus_ Mar 3 '15

Min garage er cirka 6m lang og 3m bred, og åbningen er 2,7m bred.  Mon det er nok til Tesla?

Regner med kun at skulle komme ind/ud af førersiden, de andre må tage plads når bilen er bakket ud :)

Vil køre forlæns ind, da det også vil passe bedre med placering af stik.

(har endnu ikke besluttet om jeg skal bestille en S'er, men hvis der ikke er plads i garagen, så sætter det nok en stopper for show'et i denne omgang).

Citat fra kajakaj

Bredere garage, så dørene kan åbnes mere og bredere port. Teslaen er jo 2 m bred og med begge døre helt åbne kræver det 4 m, hvis den holder præcis midt i. Jeg har kun 3 m og en port på 2,85, så tungen lige i munden når der bakkes ind. Frihøjde, så bagklap kan gå helt op er også rart.

Genild
Genild Mar 3 '15
Klaus: i min optik er det kun bogholdere og Kajakaj der kan finde på at bakke ind i deres garage, så jeg kører også altid ind med snuden først.

En Tesla S er tæt på fem meter lang og to meter bred (2,2 med spejle udfoldet), så i min verden kan din garage godt bruges, forudsat at der ikke samtidigt skal være plads til fire cykler, en barnevogn og ungernes trampolin.

Det vil da være nice med et par meter mere i bredden, men med mindre at du er usandsynlig klodset anlagt er det jo ikke bydende nødvendigt, at du kan ligge udstrakt ud fra bilens side.

Men for en sikkerheds skyld kan du jo vælge at klippe en 1:1 model af Tesla'en ud i pap, så kan du jo prøve det hele af inden købet - men skal du bruge mere plads end det beskrevne, bliver du nok også nødt til at parkere på handikap pladserne i fremtiden :-)
Guy
Guy Mar 3 '15

Vores garage er 520cm lang, 330cm bred, og en åbning på 225cm.

Der skal slåes side-spejle ind hvis man vil køre ind og bakke ud uden at få for mange grå hår i hovedet. Jeg har sat en streg ved indgangen som jeg kan se via bak-kameraet når jeg kører langsomt ind (creep-mode er no-go her)...så jeg ved at jeg er langt nok inde til at lukke porten. Vi kan godt komme ind og ud af begge sider af bilen i garagen...men jeg lader ikke børnene åbne dørene, og har også beklædt væggene med lidt blødt hvis jeg nu en dag skulle komme til at banke døren op:)

mvh Guy

Klaus_
Klaus_ Mar 3 '15

Tak for jeres svar Genild og Guy :)

Jeg har også noget blødt sat op på væggen nu, fordi det er en cabriolet jeg kører i til dagligt og den har lidt lange døre, så de går faktisk ret langt ud, især fordi det gør det nemmere når man skal "kravle op af den" når man skal ud...

God idé med en streg på fliserne som angivelse for hvornår du kan lukke porten, men kan du ikke opnå det samme ved at hænge en dims i garagen som forruden lige skal hen og ramme, så du ved den er langt nok inde?

Jeg er meget spændt på hvor effektivt deres "selv-parkering" kommer til at fungere. Det er måske et drømmescenarie, men det vil være lækkert hvis man kunne holde foran en P-bås, stige ud af bilen, og den så selv kravler 5 meter frem og parkerer. Vi har nok verdens smalleste P-båse ved vores arbejdsplads (tager faktisk centimeterstokken med derop i morgen for lige at måle...), og med en Jaguar ved siden af, er der ikke meget plads til at åbne døre på...

Kiefer
Kiefer Mar 3 '15

Vi er i samme situation og har også tegnet garagen så der kan passe minimum 2x Tesla inde. Portene har vi tegnet til at være 3 meter som så giver 2,75 meter brugbar plads. Det er altså alt rigeligt, som andre skriver så er bilen kun 2,2 meter i bredden, så selv en 2.4 meters åbning kan i princippet bruges.

Vores største ubekendte har helt klart været højden i garagen, vi har ikke kunnet få mål fra Tesla på vores kommende Model X, så det har været lidt med livrem og seler og har tegnet garagen et sted mellem 2,3 og 2,4 meter i loftshøjden. Så må vi se om ikke det kommer til at passe meget godt. dybden af garagen endte med at blive 6 meter, bilen er ca. 5 meter langt så det er også nok, husk på at væggene er næsten 50cm tykke men ved portene vinder du jo næsten 30-40cm i dybden da porten i sig selv ikke er særlig tyk.

Jeg ville godt have haft lavet garagen større, men desværre har vi købt grund i et område hvor kommunen har haft en eller anden mærkelig idé (hjerneblødning) om at det samlede bebyggede areal ikke måtte overstige 300m2, også selv om grunden overstiger 5000m2, så garagen endte på 50m2. Så vil der nok komme et skur eller to mere på grunden til alt rodet...

Selvfølgelig er der lagt gulvvarme i hele garagen og den er beregnet til at skulle være 15 grader året rundt, det burde kunne holde batteriet nogenlunde varmt til de kolde dage.

Der vil ved hver port så blive opsat en ladestation baseret på en Phoenix Controller, konen ville gerne have at hun kunne køre forlæns ind i garagen., Der er også trukket kabel ud foran garagen ud i indkørslen, hvor der også vil blive placeret en ladestation, også her baseret på en Phoenix controller.

/Martin

Singh
Singh Mar 4 '15

Er det væsentligt at det er en opvarmet garage eller kan man bygge en åben? Lige nu har jeg en åben garage, uden varme eller noget andet - Hvilken betydning har det for batteriet at den står "ude" om vinteren?

DeaconWP
DeaconWP Mar 4 '15

Et koldt batteri betyder blot:

Du skal bruge energi for at varme det op, når du skal bruge det.

Du kan ikke opsamle regenereret energi fra bbremserne, før det er varmet så tilstrækkelig top, at det kan modtage energien.

Hvis du ikke har brug for alt den rækkevidde du kan skrabe sammen til turen, betyder det ekstra energiforbrug vel ikke det store.

Stephen
Stephen Oct 3 '15

Vi bygger vores carport/garage om til Model S (der er på vej fra fabrikken).

Hvor højt skal der være så der er plads til portskinner/motor og evt. åbne bagklap?

Jeg læser ellers at 3 meter bred port er rigeligt med en garagebredde på 4 meter og længde på 6 meter.

Dertil skal man sikre at porten snakker sammen med homelink, og elstik/lys overalt er godt.

Er der andet man skal tænke på?

Forummets indlæg er redigeret af Stephen Oct 3 '15
Niels
Niels Oct 3 '15
byggeregler i dk kan gøre det besværligt at bygge over 2,5 meter hvis det er i skel/ved vejside..længere inde på din grund end 2,5 meter er det en anden sag.
Hvis du også skal have bare minimum af isolering ender du i nærhedden af 2,25 meter indvendig højde, hvilket er går fint an. lidt mere er dog at foretrække.

Jeg har sat bagklappen til at stoppe før den når loftet. men man kan så ikke åbne klappen mens garageporten er oppe. ligeledes må man ikke åbne garageporten mens bagklap er oppe.
hvis dette skulle være muligt ville det kræve at der er mindst 2,45 indvendig fri højde og gerne lidt mere - 3 meter er dog betydeligt mere end hvad der kræves - 2,55 indvendigt skulle være tilstrækkeligt.

hvis du planlægger støbt gulv, så tænk på afløb midt under hver hjulaksel med god hældning. i regnvejr/vinter kommer der en del vand med ind som er rart at få drænet væk.
hvis muligt ville jeg også gerne have haft min garage var 6,5 meter lang, den er desværre kun 5,5 meter og der er bestemt lige i underkanten da min front altid skal ramme endevæggen for at give plads ved baggagerummet.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 3 '15
Sider: 1 2 »