Faldt lige over det her billede fra februar 2009
. Hvor mange af Jer var egentlig lige med her, hva drenge og piger?.....;-)
At vurdere efter billedet, var det jo ikke mange, og dem der var med ser noget mere solbrændte ud end den typiske Hr. Frikadellejensen.
Personligt kan jeg så bryste mig med at jeg faktisk allerede fra starten har fulgt interesseret med, omend på sidelinien, da jeg gennem tiderne har "spildt" en hel del fritid af ved diverse baner, hvor også Lotus Elise er et velkendt syn.
At der så reelt kom til at løbe så meget vand i åen imellem de vedholdende rygter om en firepersoners ren elbil, og et regulært salg af Tesla S'er, var de fleste vist lykkeligt uvidende om.
Kom også selv sent igang, hørte første gang om bilen da jeg tilfældigvis læste en artikel i efteråret 2013 om en minister der havde fået en Tesla som ministerbil, jeg har altid selv kørt Mercedes og var egentlig ikke specielt interesseret i at skifte, vi har altid været meget mærketro herhjemme hvad angår bilmærke.
Men den gamle Mercedes som var ved at blive for dyr i reparationer og ikke mindst i brændstof med sine 8km/l. Så vi havde været ude og kigge lidt på en Mercedes CLS, men det ændrede sig jo alt sammen i september/oktober 2013 :-)
Jeg havde nogle år forinden prøvet en Fluence da det sulle være popsmart og de kom ud på mit daværende arbejde og præsenterede bilen, men det stod jo slet ikke mål sammenlignet med min Mercedes S-klasse. Så det blev hurtig droppet igen, og vi var en del der små grinede lidt af både rækkevidde og BetterPlace konceptet som vi ikke var mange der troede på...
Havde jeg i 2010 hørt om projektet, kunne jeg måske nok godt have sparet indkøbet af S-klassen og beholdt min ganske stabile og driftsikre W211'er, men sådan er der jo så meget hvad angår bagklogskab...
/Martin
Jeg var i Bredgade i maj 2010 for at høre mere om S-eren. Der var kun en Roadster, som holdt parkeret til ladning udenfor. Har været forbi butikken flere gange siden og på et tidspunkt stod der en undervogn, men stadig ingen hel bil. Sidst i sept. 2013 lykkedes det så endelig at få en prøvetur i Århus, og vi bestilte og bekræftede omgående da vi kom hjem. En bil i den prisklasse ville jeg se og prøve først, for at vurdere kvalitiet og finish. Fik så en prøvetur igen i oktober, da der var nogle ting vi ville tjekke op på, og det ændrede heller ikke på at vi holdt fast i vores bestilling. 1 år med bilen og 20000 km har bestemt ikke skuffet, tværtimod.
Bestilte faktisk Model S i Juni 2009 efter at have set den på nettet. Havde besluttet mig for at min næste bil skulle være elektrisk. Men den eneste der lignede noget brugbart var Model S projektet. Roadsteren der var kommet i handelen, synes jeg var for meget gadedreng til en aldrende person som mig. Men jeg besøgte Tesla i Californien hvor de samlede Roadsteren (før Freemont) i Juni 2010 og så den hvide Model S mock up. Men endnu vigtigere, jeg lånte en Roadster et par timer og var total solgt. Bestilte en på vej hjem til London (hvor jeg boede dengang). Roadsteren er bare den sjoveste bil at køre - sjovere end S'ren, men ikke helt så familie venlig :-)
2009 kan jeg ikke prale med, men som Kiefer var jeg også i begyndelsen temmelig interesseret i Better Place og Fluence. Jeg syntes faktisk ikke, at batteriskifteideen var helt tosset - ærgerligt, at det ikke slog an. Jeg havde hørt om Roadsteren, og da jeg i februar 2013 surfede efter Tesla, dukkede den fortryllende model S op på skærmen. Efter et par prøveture fra Bredgade, blev det til mange urolige timer med bestlling, afbestilling og bestilling igen, inden, at det hele blev endeligt konfirmeret i det sene forår. Og så den uendeligt lange ventetid, som I sikkert alle sammen kender, frem til december 2013. Det var et monumentalt skift i forhold til alle de gamle, brugte spande, jeg har kørt i tidligere, men det har været en udelt fornøjelse i et år og to måneder nu.
PS: Prøvekørte som passager faktisk Model S alfa modellen på lukket bane på Freemont i oktober 2011 og fik selv lov til at køre ved testkørsel på offentlig vej rundt omkring Freemont i Juni 2012. Fra da var jeg sikker på at jeg ikke ville fortryde min tidlige bestilling.
Som en sidekommentar kan jeg sige at Tesla-folkene var knap så så glade for at jeg kastede mig over aluminiums karosseriet :-)