Loading...
dk

Lademuligheder i Fr.havn og Århus | Tesla Forum

supergaard
supergaard Jan 14 '14

Det er lidt ærgerligt med alle de stikstørrelser og adaptorer, jeg regner med altid at have følgende med i bilen på langture, så burde jeg være dækket ind:

32A mobil lader (fra http://wallb-e.jimdo.com/shop/)

8 meter forlænger kabel fra rød 64A CEE til 32 (går i min mobile 32A lader)

Omformer fra rød 16 A stik til rød 32 (går i min mobile 32A lader)

Omformer fra fladt komfur-stik 16 A stik til rød 32 (går i min mobile 32A lader)

Omformer fra blå 32 A stik til rød 32 A(går i min mobile 32A lader)

Omformer fra klassisk mormorstik til blåt 16 A (går i ovenstående)

Har også bestilt et 8 meter Mennekes han->hun kabel så jeg kan lade hos Clever skulle det blive nødvendigt.

NOELON
NOELON Jan 14 '14

@supergaard: Ja wallb-e to go ser interessant ud. Har du en pris?

FrederikC
FrederikC Jan 14 '14

Det er jo sygt med alle de stik/adaptorer/ladere man skal rende rundt med.
Det kan jo nærmest fylde frunk'en op! og tømme ens tegnebog i anskaffelser.

Hvis der sidder et 32A/400V kabel i væggen, og man laver en omformer fra lille rødt til stort rødt stik dvs. fra 32A/400 til 16A/400V, kan bilen så godt selv regne ud at den kun må lade med 16A? for den har jo reelt 32A til rådighed, men det kan universalkablet jo ikke holde til.

Krogh
Krogh Jan 14 '14

Ja det kan den sagtens, for med det medfølgende ladekabel, lader bilen automatisk kun med 16A, den har ingen mulighed for at se/føle hvad du sætter på af div adaptorer osv før det originale ladekabel.

supergaard
supergaard Jan 14 '14

@TSLA: Jeg fik dem til at sende mig en faktura til mit firma uden tysk moms på 828,41 €, den har indbygget måler så jeg kan afregne forbrugt strøm med folk hvis det skulle blive aktuelt.

@FrederikC: Well, så er det jo heller ikke værre, selve adaptorene fylder jo ikke meget med en stump ledning på, og prisen er også begrænset hvis de købes i Harald Nyborg og du kender en elektriker der kan sætte dem sammen. Det er de lange tykke kabler der er dyre, men dem får man nok aldrig brug for.

Husk at der følger en 16A mobil lader med fra Tesla som i langt de fleste tilfælde er alt rigeligt og lader med hvad der svarer til 50 km/t. Jeg har bare bestilt med dobbeltlader og for at udnytte det en 32A mobil lader som jeg så også bruger derhjemme fast, og sparer dermed en fastmonteret 32A lader derhjemme...

Hvis der som du skriver er et 32A i væggen burde der jo ikke være problemer - medmindre du af en eller anden grund omformer til 16A og op til 32A igen som du skriver??

Men hvis der sidder et 16A i væggen som jeg laver om til min 32A lader, skal bilen selvfølgelig lige have besked på at styre sig, ellers kan jeg ogå i den mobile lader sige at den i forhandlingen med bilen max må vælge 16A.

Boski
Boski Jan 14 '14

Det er lige som at fylde benzin gennem en trakt, jo større huldet er i trakten, jo mere løber der igennem!

NOELON
NOELON Jan 14 '14

Ja, på original kablet er der jo en 'kommunikationsboks' der fortæller bilen hvad den kan lade med. På type2 stikkene er der kommunikation indbygget i kablet, mens selve kommunikationen foregår fra laderen til bilen. Det er derfor at med et 3x32 Amp stik kan du med original kablet stadig kun få e 3x16 - begrænsningen sættes af kablets 'kommunikationsboks', mens hvis den wallb-e to go boks kan tilsluttes på den ene side de 3x32Amp og på den anden side bilen, kan den sørge for at fortælle bilen, at her har vi en 3x32 Amp tilsutning og lade bilen lukke op for sin max effekt (afhængig af antal ladere)

FrederikC
FrederikC Jan 14 '14

Smart med den wallb-e boks, lidt pebret men smart.

Bare lige så jeg har forstået det rigtigt;
Hvis der sidder et rødt 32A/400 stik, så skal der enten bruges noget i stil med den wallb-e to go boks for at lade med 32A eller en adapter til 16A/400V for at kunne lade på den med 16A. Er det korrekt forstået?

Hvorfor kan man ikke bare få et kabel fra 32A/400 til TYPE2, er der ikke indbygget lader i bilen?
Man behøver jo ikke noget ekstra end universalkablet til at lade med 16A/400V.

Jeg ejer ikke en Model S, går stadig i overvejelserne om at bestille en, måske derfor jeg ikke helt forstår tingenes sammenhæng.

NOELON
NOELON Jan 14 '14

Det første er korrekt forstået.

Ift. anden del er det rigtigt at der er en lader i bilen, men laderen skal vide hvad den skal trække af strøm og afbryde hvis der er problemer. Derfor er det nødvendigt med en kommuniaktion mellem bil-lader og ladepunkt(infrastruktur) Universalladeren er jo netop beregnet til de situationer hver der ikke er en infrastruktur der kan kommunikere - derfor gør kablets kommunikationsboks det istedet. Det er ikke kun Tesla der har denne løsning. Det har Nissan og Renault også. Og det er denne kommunikation som wallb-e to go så kan varetage for 3x32Amp.

supergaard
supergaard Jan 14 '14
Jeg kan tilføje at et kig ind i wallb-e boksen afslører følgende standard komponenter:

Mode 2 EV charge controller (fortæller bilen den må trække med 32A, har RJ45 udgang til styring af ladning og fjernaflæsning)
Hovedafbryder
Automatsikring
Elmåler (kwh ur)
4 meter kabel til rødt kraftstik
4 meter kabel til mennekes ladestik
Kiefer
Kiefer Jan 14 '14

Hvis man vil have lidt forståelse for og indsigt i hvordan en lader fungerer, kan jeg klart anbefale at kigge på OpenEVSE.

Det er en lader bygget op omkring et Arduino projekt hvor man så tilføjer et relæ og evt kwh måler samt sikringer, alt efter behov.

/Martin

Admin44 Administrator
Admin44 Jan 15 '14

Hvilket kabel passer til Clevers standere rundt omkring i landet?

Er det et sådan her: https://shop.clever.dk/package.aspx?id=122 og kan man få dem billigere andre steder?

supergaard
supergaard Jan 15 '14

Jeg forstår heller ikke hvilke stik der vil være på hhv eON og Clevers ladestationer. Nogle af dem har det Mennekes stik du henviser til (og som Clever åbenbart selv sælger), andre vil have Combo2 (det amerikanerne kalder "frankenplug" for dets rædsomme udformning) som understøtter i3 og e-UP m.fl...

Vi kommer måske ikke udenom ENDNU et adaptor-stik!!!! argh! Tror redningen bliver at Tesla har taget konsekvensen af det rod med standarder og valgt Mennekes og valgt at udrulle Supercharger!

(kilde: http://energiwatch.dk/Energinyt/Cleantech/article6401628.ece)

Forummets indlæg er redigeret af supergaard Jan 15 '14
NOELON
NOELON Jan 15 '14

Til ac ladning er det type 2 stik Smedegaard viser fra Clever. Det findes også på E.on's ladestandere. Der er dog også de gamle ladestandere Clever har sat op, men som har et fastmonteret kabel med et stik, som ikke passer. De er også meget langsomme, da de kun har 1 fase og max 16 Amp. Combo stikket er beregnet til DC laderne for E.up og i3, men kan ikke (endnu) bruges til Model S. Men måske Tesla vil lave en adapter? Ligesom de har lanceret til Chademo i USA.

FrederikC
FrederikC Jan 15 '14

@Peter_Smedegaard Der står ikke hvor langt det kabel er?

Admin44 Administrator
Admin44 Jan 15 '14

Frederik, jeg ved ikke hvor langt det er. Men man kan ringe og høre.

Kiefer
Kiefer Jan 15 '14

Hej.

Et type2 stik burde passe ind i et Combo stik. Man kan så kun lade med AC strøm fra Type2 benene i et Combo stik. Hvor de to ekstra ben er beregnet til DC strømmen.

Er det ikke sådan at, på Clevers ladestandere skal man selv have et Type2 han/hun kabel med?

/Martin

kajakaj
kajakaj Jan 15 '14

Combo-stik skulle iflg. vedh. artikel ikke være udbredt, så Clever-ladestandere er enten udstyret med:

J1772 stik og kabel (langsom opladning) 16A 3,7 Kw)

Chademo stik og kabel (DC-opladning 50 Kw) Kun på quickcharge stationer.

Mennekes stik (hvor du tilslutter eget ladekabel med han/hun Mennekessstik) 16A 11 Kw

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/72-kampen-om-fremtidens-ladestik-til-elbiler

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 15 '14
supergaard
supergaard Jan 15 '14
Havde i dag en længere dialog med Clever på Facebook. Jeg blev klogere, håber jeg også I gør :)
https://www.facebook.com/...;notif_t=photo_reply
kajakaj
kajakaj Jan 15 '14

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/72-kampen-om-fremtidens-ladestik-til-elbiler

http://electricdrive.org/index.php?ht=a/GetDocumentAction/id/32211

Combo2 stikket er kun til DC-ladning. De 2 øverste pins er kommunikation mellem stander og bil og det store ben i midten er jord. DC stømmen er de 2 ben i den nederste del af stikket.

Der kan derfor ikke hives AC-strøm ud af dette stik.

I nederste link kan læses om hvordan et combostik i bilen kan bruges både til 1-faset og 3 faset AC-ladning og DC-ladning. Skulle være fremtidens standard i Europa.

Vi kunne spare mange adaptere, hvis vi havde combo2-stik i Tesla-en. Desværre kan det ikke bare udskiftes ved hjælp af en softwareopdatering.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 15 '14
Sider: « 1 2 3 »