Loading...
dk

Brevkasse | Tesla Forum

Larsen
Larsen Apr 12 '15
Okay, har nu set den anden tråd, og set hvorfor. Imponerende.
SQLCPH
SQLCPH Apr 12 '15

Arrhhh.. Denne brevkasse er til useriøse emner uden hold i virkelighede. Seriøse emner som seriøs ræverød rust i sidespejl mv. bør oprettes i en særlig (rød)tråd ;-)

Helt seriøst så er det da en brøler uden lige...

Er spændt på at høre Teslas historie og hvordan de vil skifte 1598 skruer og bolte...

Genild
Genild Apr 12 '15
Pyha, så er jeg straks mere rolig - jeg bliver altid så forfærdelig nervøs, når jeg er omgivet af folk der mener noget seriøst. Blandt andet derfor jeg påtænker at gå ind i politik.

Det mest underlige med de 1598 skruer er dog hvorfor de ikke gik en meter længere frem i byggemarkedet - så var de jo i det mindste nået til de galvaniserede skruer frem for de sorte.

Frederik: Hvis de skriver til dig, at du kan få byttet alle skruerne, hvis du først sender de gamle retur, så skal du ikke hoppe på limpinden - du kommer aldrig til at huske hvilke skruer skal sidde hvor for at holde alle delene på plads, og kommer med garanti til at sidde tilbage med fire skruer i varierende længde uden huller at putte dem i..
Kiefer
Kiefer Apr 12 '15

Hvad er egentlig rustgarantien på en Tesla. Det giver jo åbenbart ikke den store mening at undervognsbehandle af hensyn til rust, når det er alle de skruer bilen er sat sammen med der ruster.

Jeg frygter lidt et "Anders And" scenarie hvor jeg kommer kørende på motorvejen og bum, så falder hele bilen fra hinanden fordi alle skruerne er rustet fra hinanden...

Spørgsmålet er vel så blot, om bilen er i stand til, at falde fra hinanden i pæne sorterede bunker, eller om det hele vil ligge spredt ud over vejen...

/Martin

Genild
Genild Apr 12 '15
Jah, på basis af egne erfaringer såvel som Frederiks fotoobservationer vil jeg sige at rustgarantien er stor.

Jeg tror ikke at vi behøver frygte skærme og lignende falder af de første par år, men det kan da komme til at se herrens ud efter en tid, hvis vi skal til at bøvle med løberust fra alle kanter og sprækker.
Klaus_
Klaus_ Apr 13 '15

Frederik, har du overvejet at smide dit billede ind på TeslaMotorsClub også?  Se hvad amerikanerne kommer med af reaktioner, om de har oplevet det samme derover, eller om det er vores salt der er årsagen til det.

Jeg er mildest talt noget chokeret over at man har sparet på sådan et sted, og ikke brugt rustfri skruer.  Forhåbentlig er der nogen herinde der kan følge op på det, og finde ud af hvad Tesla DK har tænkt sig at gøre ved det?

Ellers kan jeg da se et marked for at få et pænt kvindemenneske med en tube autosol og en poleringsklud, til at stå ved superchargerne og tage et mindre beløb for at fjerne løberust.

FrederikC
FrederikC Apr 13 '15
Jeg har flere billeder af rust forskellige steder. Værst ser det ud foran, hvor rusten nærmest vælter ud af "stødfangeren". Poster billeder imorgen/Senere på dagen. Side spejlene er blevet folieret, derfor var de af
Genild
Genild Apr 13 '15

Ha!, endelig har jeg chance for at brilliere med min viden fra dengang jeg levede af at lave overfladebehandling af dele til fly:

Jeg forstår godt hvorfor de IKKE har valgt at anvende rustfri skruer, for kombinationen af aluminium og rustfrit stål kan være en ret forvitrende cocktail. Men meget mindre kunne såmænd også gøre det, for det er jo lige før at dette kunne være løst "up front" med en smule syrefri olie eller endnu bedre et pust klar Tectyl.

Nu er det derimod noget bøvl at skulle rode med og skal man til bunds i det skal samtlige skruer ud og poleres før de kan behandles (og se ordentlig ud samtidigt).

Øv noget sjusk: Det svarer jo til at købe det ægte billede af Mona Lisa og så hænge det skævt op.

FrederikC
FrederikC Apr 13 '15

Her er billeder af det rust som jeg har fundet undervejs.

https:///...PtZVL5JCyzBIHpa?dl=0

Som det ses på "gællerne" foran så er der allerede begyndt at løbe rust ud fra "stødfangeren".

Genild
Genild Apr 13 '15

Ja, kønt er skisme ikke Frederik.

På billede tre af syv ser profilen da mildest taget lidt molestreret ud, er der et hus der pludselig er hoppet ud foran dig, eller er dette resultatet af Teslamontørernes emnetilpasning? 

FrederikC
FrederikC Apr 13 '15
Citat fra Genild

Ja, kønt er skisme ikke Frederik.

På billede tre af syv ser profilen da mildest taget lidt molestreret ud, er der et hus der pludselig er hoppet ud foran dig, eller er dette resultatet af Teslamontørernes emnetilpasning? 

Det er "by design".

@MW - selvfølgeligt er det ikke voldomt, og der går nok nogle år inden tingene falder fra hinanden.

Det handler mere om at det ikke er fedt på en >600k bil at der pludselig løber rust vand ud fra spejlhus og "kølergrill". 

Klaus_
Klaus_ Apr 13 '15

Frederik, vil du mene problemet kan løses ved at sprøjte noget klar tectyl (e.l.) på udvalgte steder? Så det ikke ruster.

Det kunne være lækkert med en guide til hvilke ting man skal skille ad, og hvordan osv. 

FrederikC
FrederikC Apr 13 '15

Jeg ved desværre ikke så meget om tectyl så det kan jeg ikke svare på.

De større ting som forkofanger har jeg guide til hvordan man får af - de mindre ting er learn by doing.

(Guides er fra tesla, så kan desværre ikke dele dem)

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Apr 13 '15
Klaus_
Klaus_ Apr 13 '15

Hvis de ikke vil dele guides med os andre, må de jo selv få bilen og ind og rette op på deres børnefejl. Fint med mig :-D

Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

Klaus_ Jeg tror alle bilfabrikanter hra guides, men jeg tror ikke der er nogen der udleverer dem gratis...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 13 '15
Genild
Genild Apr 13 '15

Men det ændrer jo ikke på, at man kunne ønske at pusledagen blev lavet om til et weekendkursus (naturligvis fuldt fradragsberettiget grundet det stærkt faglige indhold) hvor vi synkron og med Frederik som mentor alle én for én løsnede diverse skruer, pudsede dem af på en roterende stålbørste, for dernæst at genmontere skruerne og giver dem et pust klar tectyl.

Mvh L@rs

Klaus_
Klaus_ Apr 13 '15

Jeg gider hvertfald ikke både brug tid OG penge på at rette deres fejl. Så det ligner en opgave for servicecenteret, når de første tegn på rustjuice viser sig på kromlisterne. 

Citat fra Kiefer

Klaus_ Jeg tror alle bilfabrikanter hra guides, men jeg tror ikke der er nogen der udleverer dem gratis...

/Martin

Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

Genild: Eller at Tesla leverede X gange 1598 "rustfrie" skruer til hver af os samt en mekaniker til en pusleweekend ;-)

/Martin

Klaus_
Klaus_ Apr 13 '15

Genild, mener du at rustfrie skruer + alu, ikke er en holdbar cocktail? Eller hvad tænker du er årsagen til at Tesla ikke har brugt rustfrie skruer?

Genild
Genild Apr 13 '15

Jep - der er to grimme ting ved rustfri skruer sammen med aluminium.

Nr 1: Rustfri gevind er sindsygt skarpt og der er derfor ofte en latent risiko for at komme til at skære et nyt gevind en lille smule forsat med selve skruen. Dette finder man typisk ud ad når skruen er omkring 2/3-dele skruet i, og så er den hverken til at få den ene eller den anden vej.

Nr 2: Aluminium forvitrer/irrer omkring skruen simpelthen grundet metallernes spændingsrække hvorved den igen kan sætte sig så uhjælpelig fast, at man slæber aluminiumsgevindet med ud.

Disse to forhold er den dybere årsag til at man tit undgår at sætte rustfri skruer i aluminium eller grunden til at man sætter en stålinsert i gevindhullet låst med Loctite, så skruen alene kører stål imod.stål.

Om det er baggrunden her eller man bare har købt hvad der nu lige findes på hylden er jeg svar skyldig omkring.

Mvh L@rs

Sider: « 1 2 3 »