Energieffektiviteten kunne være en måde at sammenligne ICE og elbiler.
Audi a6 393 wh/km
tesla s85 157 wh/km
Energieffektiviteten kunne være en måde at sammenligne ICE og elbiler.
Audi a6 393 wh/km
tesla s85 157 wh/km
@Hansen: Ja, men 157wh/km, så kører du godt nok meget pænt - ikke engang kajkaj ligger på det snit :-)
Jeg købte min P85'er brugt og den har på 26.000 km brugt 241wh/km. Jeg købte den, da den havde kørt ca. 16.000 og der lå snittet på 242 wh/km.
PS.: Jeg bliver så træt at alle de tåbelige politikere :-(
JL. Alle biler er afgift sat efter den officielle forbrugs angivelse. Min Spark er opgivet til 20. Men kører vel på min måde kun 17 km/l.
Og de 157 Wh/km som Hansen skriver er regnet ud fra 502 km på en opladning, som er de 79 KWH, som kan stoppes i / tappes fra batteriet. Ganske som alle andre køretøjer.
Så på med ja hatten, og lad os glæde os over, at det vil give en dejligt lav afgift. Og så lever vi jo bare med, at heller ikke elbiler kan køre det der loves. Måske man en gang kan sammenligne med de officielle tal for en Renault Fluenze. Dem kender jeg ikke.
Husk på at skal vi sammenligne fabrikstal skal det jo være lige over, det nytter ikke noget at sammenligne fabriksopgjorte tal fra en benzinbil med de faktiske kørte tal i en Tesla. Så en Tesla kan ifølge de officielle tal køre over 500km på en opladning.
At der så nok kun er ganske ganske få der har prøvet dette er noget helt andet. Det samme gjorde sig gældende i min gamle Mercedes, den var opgivet til omkring 12km/l, men jeg kom aldrig over 10km/l...
Men endnu en gang udstiller Benny sin intelligens, hvordan vil han regne et CO2 tal ud fra en elbil???
Det er jo en subjektiv værdi ud fra det enkelte land og forbruger, nogle har solceller, andre køber vind, og så er der nogle der bare er ligeglade og bruger kul...
/Martin
Martin: Mon ikke de skeler til den måde de har konverteret energiforbrug på gamle biler, fra før man overhovedet målte den der underlige størrelse kaldet forbrug.
På de gamle biler anvender man vægten - jo tungere jo større forbrug.
Logisk, korrekt og rimeligt??? Næh nej men underordnet, vi har fundet en løsning som er administrativ håndterbar (alle tvinges til at komme med en autoriseret vejeseddel) og vi sikrer et provenue.
Lige indenfor skattevæsenet er der utallige eksempler på, at dumhed betaler sig - så længe man er på modtagersiden.
@DeaconWP - Ifølge Spritmonitor.de ligger Fluence på 160Wh/km og e-Up! på 120Wh/km
Mit forbrug for P85'ern er 235Wh/km i snit(3000km). 9x21" fælge og Yoko advan sport dæk, så det kan sikkert gøres bedre. Forbrug med Pirelli Sottozero var 225Wh/km (2500km) 8,5x21" fælge. Man kan nok se den ekstra vægt fra de bredere fælge.
- R
Genild: Men det vil jo også gøre registreringsafgiften på en eUP meget højere end på en benzin UP som vejer langt mindre. Så det vil jo heller ikke være helt gennemtænkt.
Hvis man tager det som en CO2 udledningsafgift, så er man også nød til at tage Well-to-Tank CO2 med i beregningen på almindelige biler, for ellers er CO2 på en elbil jo et rundt 0 :-)
Efter min mening, viser den artikel med Benny bare endnu engang, at han taler lang tid før han tænker tingene igennem...
/Martin
@Hansen: Man kan da ikke med fornuft bruge energieffektiviteten til sammenligning mellem elbiler og hybrid/benzin/diesel, da disse sidste jo giver ekstra miljøomkostninger pga. det fossile brændstof. Den kan kun bruges til sammenligning af rene elbiler (f.eks. eUP og Tesla).
CO2 udledningen vil nok være den bedste parameter at anvende, men som Kiefer skriver er størrelsen og værdien af CO2 udledningen kompleks og vanskelig at fastsætte, og hertil bør lægges dieselbilernes udledning af partikler og NOx.
Ingen hverken ”Benny” eller vi har vist en acceptabel færdig løsning – det må være fageksperter og embedsmændenes opgave at udmønte dette i praktisk lovgivning – og dette kan ikke gå for hurtigt.
Vi må nok forvente at afgiftsfritagelsen kun forlænges til udgangen af 2016, for her at blive overtaget af nogle års indfasning af de endelige afgifter evt. kombineret med road-pricing.
@Hilbert: puh, embedsmændende?? Så bliver jeg godt nok skeptisk, det er jo også dem der har beregnet provenu tabet til ca. 500 Mill
Ja, skal blive spændende at høre hvad Blå blok vil gøre ved afgiftfritagelsen nu.
/Martin
Jeg håber ikke, at det bliver de svage, samfundet eller det offentlige, som skal betale for fossilbilejernes (og andres) forurening. Det må være forureneren, der selv betaler.