Loading...
dk

Afgiftsfritagelse | Tesla Forum

Hansen
Hansen Jun 17 '15

Energieffektiviteten kunne være en måde at sammenligne ICE og elbiler.

Audi a6 393 wh/km

tesla s85 157 wh/km

JL
JL Jun 17 '15

@Hansen: Ja, men 157wh/km, så kører du godt nok meget pænt - ikke engang kajkaj ligger på det snit :-) 

Jeg købte min P85'er brugt og den har på 26.000 km brugt 241wh/km. Jeg købte den, da den havde kørt ca. 16.000 og der lå snittet på 242 wh/km.

PS.: Jeg bliver så træt at alle de tåbelige politikere :-(

Forummets indlæg er redigeret af JL Jun 17 '15
DeaconWP
DeaconWP Jun 17 '15

JL. Alle biler er afgift sat efter den officielle forbrugs angivelse. Min Spark er opgivet til 20. Men kører vel på min måde kun 17 km/l.

Og de 157 Wh/km som Hansen skriver er regnet ud fra 502 km på en opladning, som er de 79 KWH, som kan stoppes i / tappes fra batteriet. Ganske som alle andre køretøjer.

Så på med ja hatten, og lad os glæde os over, at det vil give en dejligt lav afgift. Og så lever vi jo bare med, at heller ikke elbiler kan køre det der loves. Måske man en gang kan sammenligne med de officielle tal for en Renault Fluenze. Dem kender jeg ikke.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 17 '15
JL
JL Jun 17 '15
@Deacon: Ja, det har du selvfølgelig ret i - jeg holder min mund :-) Men så nu helst at der ikke kom afgifter på el-biler i det hele taget.
Kiefer
Kiefer Jun 17 '15

Husk på at skal vi sammenligne fabrikstal skal det jo være lige over, det nytter ikke noget at sammenligne fabriksopgjorte tal fra en benzinbil med de faktiske kørte tal i en Tesla. Så en Tesla kan ifølge de officielle tal køre over 500km på en opladning. 

At der så nok kun er ganske ganske få der har prøvet dette er noget helt andet. Det samme gjorde sig gældende i min gamle Mercedes, den var opgivet til omkring 12km/l, men jeg kom aldrig over 10km/l...

Men endnu en gang udstiller Benny sin intelligens, hvordan vil han regne et CO2 tal ud fra en elbil???

Det er jo en subjektiv værdi ud fra det enkelte land og forbruger, nogle har solceller, andre køber vind, og så er der nogle der bare er ligeglade og bruger kul...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 17 '15
Genild
Genild Jun 17 '15

Martin: Mon ikke de skeler til den måde de har konverteret energiforbrug på gamle biler, fra før man overhovedet målte den der underlige størrelse kaldet forbrug.

På de gamle biler anvender man vægten - jo tungere jo større forbrug.

Logisk, korrekt og rimeligt??? Næh nej men underordnet, vi har fundet en løsning som er administrativ håndterbar (alle tvinges til at komme med en autoriseret vejeseddel) og vi sikrer et provenue.

Lige indenfor skattevæsenet er der utallige eksempler på, at dumhed betaler sig - så længe man er på modtagersiden.  

RobertJ
RobertJ Jun 17 '15

@DeaconWP - Ifølge Spritmonitor.de ligger Fluence på 160Wh/km og e-Up! på 120Wh/km

Mit forbrug for P85'ern er 235Wh/km i snit(3000km). 9x21" fælge og Yoko advan sport dæk, så det kan sikkert gøres bedre. Forbrug med Pirelli Sottozero var 225Wh/km (2500km) 8,5x21" fælge. Man kan nok se den ekstra vægt fra de bredere fælge.

- R

Kiefer
Kiefer Jun 17 '15

Genild: Men det vil jo også gøre registreringsafgiften på en eUP meget højere end på en benzin UP som vejer langt mindre. Så det vil jo heller ikke være helt gennemtænkt.

Hvis man tager det som en CO2 udledningsafgift, så er man også nød til at tage Well-to-Tank CO2 med i beregningen på almindelige biler, for ellers er CO2 på en elbil jo et rundt 0 :-)

Efter min mening, viser den artikel med Benny bare endnu engang, at han taler lang tid før han tænker tingene igennem...

/Martin

Genild
Genild Jun 17 '15
Huhhh Martin, du misforstår mig totalt!!!

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at modellen var smart, klog, logisk eller gennemtænkt. Jeg skriver kun hvorledes man tidligere har valgt at definere forbrug på køretøjer.

Dette medfører så at en Ford A officielt har et skattemæssigt højere forbrug end en Corvette C1, men det sikrer at begge spytter i kassen, og det er nemt at forholde sig til, når man anskuer verdenen omkring sig, siddende bag et skrivebord.
Hilbert
Hilbert Jun 17 '15

@Hansen: Man kan da ikke med fornuft bruge energieffektiviteten til sammenligning mellem elbiler og hybrid/benzin/diesel, da disse sidste jo giver ekstra miljøomkostninger pga. det fossile brændstof. Den kan kun bruges til sammenligning af rene elbiler (f.eks. eUP og Tesla).

CO2 udledningen vil nok være den bedste parameter at anvende, men som Kiefer skriver er størrelsen og værdien af CO2 udledningen kompleks og vanskelig at fastsætte, og hertil bør lægges dieselbilernes udledning af partikler og NOx.

Ingen hverken ”Benny” eller vi har vist en acceptabel færdig løsning – det må være fageksperter og embedsmændenes opgave at udmønte dette i praktisk lovgivning – og dette kan ikke gå for hurtigt.

Vi må nok forvente at afgiftsfritagelsen kun forlænges til udgangen af 2016, for her at blive overtaget af nogle års indfasning af de endelige afgifter evt. kombineret med road-pricing.

NOELON
NOELON Jun 17 '15

@Hilbert: puh, embedsmændende?? Så bliver jeg godt nok skeptisk, det er jo også dem der har beregnet provenu tabet til ca. 500 Mill

Raymond
Raymond Jun 17 '15

Tesla: +1

Hookmaker
Hookmaker Jun 18 '15
Yes, så kan Benny godt pakke sydfrugterne - det blev et -3 fra vælgerne....;-)
Kiefer
Kiefer Jun 18 '15

Ja, skal blive spændende at høre hvad Blå blok vil gøre ved afgiftfritagelsen nu.

/Martin

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '15

Jeg vil umiddelbart tro at elbilerne nu har en lysere fremtid i DK.

Hilbert
Hilbert Jun 19 '15
Med et styrket DF og LA, må det vist kaldes optimisme så det vil noget.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '15
Men LA vil helt fjerne registreringsafgiften så det er da er skridt i den rigtige retning.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '15
Elbiler skal fortsat slippe for afgifter efter valget
Posted by Gustav Bech
ELBILER: Et meget stort flertal i Folketinget er indstillet på at lade en eller anden form for afgiftsfritagelse for elbiler gælde også i 2016. Det viser et rundspørge foretaget af Nyhedsbladet Dansk Energi til partiernes skatteordførere.

Et flertal i Folketinget vil holde fast i afgiftsfritagelsen for elbiler.

Et meget stort flertal i Folketinget er indstillet på at lade en eller anden form for afgiftsfritagelse for elbiler gælde også i 2016, viser en rundspørge, foretaget af Dansk Energi.

Fritagelsen for registreringsafgift gælder til og med 2015, og herefter er det uklart, hvad der kommer til at ske. Enhedslisten har foreslået at forlænge afgiftsfritagelsen med fire år, men det forslag har ikke kunnet samle flertal.

Skatteordfører Frank Aaen fra Enhedslisten har foreslået, at regeringen inden sommerferien optager forhandling om en fortsat afgiftsfritagelse for elbiler, så ’finansieringen af en evt. aftale kan blive en del af aftalerne for finansloven for 2016’, som han formulerer det. Regeringen har valgt ikke at indkalde til forhandlinger, men skatteordfører Astrid Krag fra Socialdemokraterne støtter en enårig forlængelse.

- Det er vores egen idé. Elbilen skal være allemandseje. Derfor vil vi fortsat afgiftsfritage el- og brintbiler i 2016 – til glæde for miljøet, branchen og alle, som drømmer om en elbil, lyder det fra Astrid Krag.

Radikale og SF støtter en forlængelse
Også den radikale partner i regeringen støtter en forlængelse:

- Her og nu ønsker vi at forlænge afgiftsfritagelsen med et år. Derefter skal der større fokus på en sammentænkning af bilafgifterne, som giver en grønnere bilpark i Danmark, mener skatteordfører Nadeem Farooq fra De Radikale, ligesom der er positive toner fra SF:

- Vi vil have en løsning for elbilerne, men det skal finansieres indenfor det nuværende afgiftssystem, fastslår SF-skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen.

Konservative og Venstre støtter
Også i blå blok er der støtter af en løsning for elbilerne i hvert fald ét år frem. Skatteordfører Brian Mikkelsen fra De Konservative svarer kort og godt ’ja’ til spørgsmålet, mens skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) sætter flere ord på.

- For Venstre er det klart, at det ikke giver mening at gå fra 0 til 180 procent i registreringsafgift fra den ene dag til den anden. Derfor deltager vi gerne i forhandlinger om en afgiftsomlægning af den ene eller anden art, siger han.

Liberal Alliance og Dansk Folkeparti
Hvis regeringsmagten tipper til blå blok efter valget kan Liberal Alliance og Dansk Folkeparti få nøglepositioner. For begge afhænger en eventuel støtte af finansieringen. Skatteordfører Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance er imod, hvis pengene findes ved at hæve skatter og afgifter – fx på andre bilejere.

- Men hvis pengene foreslås fundet ved at dæmpe det offentlige pengeforbrug, så betragter vi nul registreringsafgift på elbiler som et skridt på vejen mod nul registreringsafgift på alle biler, og så vil vi støtte det, fortæller han.

Skatteordfører Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti vil ikke svare ’ja’ eller ’nej’, før han kender finansieringen.

- Jeg så allerhelst, at der bliver lavet en generel omlægning af bilafgifterne, så elbiler kom ind i de almindelige afgiftsregler for biler, og at man derved slap for at skulle lave kortsigtede afgiftsfritagelser, som ikke giver sikkerhed i branchen, oplyser Dennis Flydtkjær i sit svar til Nyhedsbladet Dansk Energi.

Alternativet vil have permanent fritagelse
Hvis Alternativet kommer i Folketinget, vil det ifølge Josephine Fock støtte afgiftsfritagelsen for 2016 og kæmpe for, at den bliver permanent.

- En grøn omstilling af bilismen er et centralt element i Alternativets partiprogram, og vi vil arbejde for et landsdækkende system af ladestationer, hvor strømmen er gratis, ligesom det skal være gratis at parkere ved ladestationerne, lyder det fra Josephine Fock.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '15
Sidste udmelding fra Benny englebræk var jo at han ville lægge afgifter på elbiler så mon ikke det er pest eller kolera? Der er ingen af dem der kan finde ud af at strikke en fornuftig og transparent ordning sammen.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 19 '15
Hilbert
Hilbert Jun 19 '15

Jeg håber ikke, at det bliver de svage, samfundet eller det offentlige, som skal betale for fossilbilejernes (og andres) forurening. Det må være forureneren, der selv betaler.

Sider: « 1 2 3 4 5 »