Loading...
dk

dobbeltlader - nødvendigt eller ej? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Jan 5 '14

Hej,

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt dobbelt lader er nødvendigt eller ej.

Det eneste sted jeg kan se det kan/skal bruges er ved Type2 400V/16A (Clever) og Chademo, hvor man kan udnytte at oplade hurtigere.

Også tænker jeg at hvis man arb/hjemme har 400V/32A.

Min umiddelbare tanke er at selvom Tesla opsætter SC flere steder i Danmark, så slipper man ikke for at skulle lade andre steder eks. ved storcentre m.v. men er behovet der for dobbeltlader, kan man forsvare de +11.500 kr.

Har i købt dobbeltlader eller ej? og hvis/ikke hvilke tanker har i så gjort.

homer
homer Jan 5 '14
Citat fra FrederikC

Det eneste sted jeg kan se det kan/skal bruges er ved Type2 400V/16A (Clever) og Chademo, hvor man kan udnytte at oplade hurtigere.

De to steder du angiver kan du ikke udnytte 2x lader. 400v/16a giver 11 kw opladning. for at udnytte 2x lader skal du lade fra mere end 400v, 16a, og max 400v 32 a (22 kw)

Via Chademo lader man unden om laderne, og direkte på batteriet, Da du her lader med jævnstrøm. 

Jeg har købt 2x lader, men primært for at kunne give et hurtigt boost hvis jeg kommer hjem med, og skal ud og køre igen kort tid efter. Samt for at fremtidssikre bilen. Ikke sikkert det bliver til virkelighed, men hvis Tesla frigiver et fx. 160 kw batteri om 6 år, så vil en 2x lader være rar. Ellers vil det kræve 16 timer for en ladning i garagen, og det er i overkanten.

Har svært ved at se jeg får brugt 2x lader på farten. Det skulle kun være hvis Super Chargers ikke kommer inden for overskuelig fremtid.

brianmassesson
brianmassesson Jan 5 '14
Hej Frederik, du kan altid få nr. 2 lader installeret efterfølgende. Jeg har selv dobbeltlader, og i mit tilfælde synes jeg faktisk ikke det giver den store mening. Hvis man kører langt tit kan det give mening, men det kan meget hurtigt blive dyrt at få muligheden for at lade med 32A, mere strøm ind til din tavle, kan det eksisterende kabel trække de ekstra ampere osv.
Hvis man skal lade i det offentlige rum er det selvfølgelig ærgerligt hvis man ikke kan lade med 32A, men lige meget hvad kommer du til at vente lang tid før du kommer videre. Lange ture giver først rigtig god mening når SC er oppe og køre. Jeg lader hjemme med Tesla's egen 10kw ladekabel, aldrig haft problemer med at lade hurtigt nok.... Endnu :-) Bare husk du er ikke låst fordi du fravælger fra starten...
FrederikC
FrederikC Jan 5 '14

@Homer, det er sjovt for Tesla viser på deres egen side under opladning at man godt kan drage fordel af dobbeltlader v 400V/16A Type2 (den sidste i oversigten). Det lød mærkeligt i min verden også, så måske er der tale om en fejl der.

Hvad jeg kan læse mig frem til, så er Type-2 mere eller mindre EU standard (minus fr), og forstår ikke hvorfor Clever kører med Chademo som er uden for standard, men heldigvis så er mange af deres ladere da skiftet til begge dele.

@Brian ved du om det koster det samme at få eftermonteret?

kajakaj
kajakaj Jan 5 '14

Prisen incl. montering er 3600 dollar - der må også være en dansk pris et sted.

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/2nd-onboard-charger

FrederikC
FrederikC Jan 5 '14

20.000 dkk - AV AV også skal der nok lidt moms og lidt på også, så 25-30.000 er det nok nærmere.

JF
JF Jan 5 '14

Tesla/DK oplyste mig at det medfølgende kabel kun kan anvendes til max 400V/16A, hvilket ikke kræver 2 x lader. Har du behov for hurtigere opladning, bliver du nød til at opsætte en ladeboks inkl. kabel som er "bygget" til 400V/32A samt at bestille bilen med 2 x lader.

Jeg har alligevel selv valgt at bestille min MS med 2 x lader, primært for ligesom homer, at fremtidssikre bilen. Derudover forventer jeg at de kommende Super Charge lade-muligheder vil kunne give en hurtigere opladning med 2 x lader.

Jeg er kommet frem til at min hjemme installation bliver med et fremtidssikret kabel fra min tavle til carporten. Så vil jeg starte med en 400V/16A (Rødt CEE stik), og genoverveje når Tesla frigiver deres EU version af ladeboksen. Herudover vil jeg opsætte en bi-måler i min tavle for at kunne følge hvor meget bilen trækker.

/Jess

Hookmaker
Hookmaker Jan 5 '14

Hvadd?? Jeg har bestilt dobbelt lader og forventer da stærkt, at det medfølgende kabel kan lade med dobbeltstyrke, det er da noget skvat hvis det ikke er tilfældet!!!

homer
homer Jan 5 '14
Det kan den medfølgende mobil lader ikke. Det er helt sikkert. Max 400v 16a, 11 kw på mobil lader.
Men hvis du alligevel vil have type 2 - type 2 ladekabel til offentlige/clever ladestationer så skal du "blot" af med 6k for en 22kw lader.
Problemet er så om du har nok strøm i huset til at klare de 400v, 32a, 22 kw som den hapser.
brianmassesson
brianmassesson Jan 5 '14
@FrederikC nej har ikke prisen på eftermont. Men jeg ved den er dyrere.
@JF Superchargere har intet med dobbeltladere at gøre, de bliver bypasset og DC strøm bliver proppet direkte i batteriet. Det er den eneste måde de kan fylde så meget strøm tilbage i batteriet igen.
Niels
Niels Jan 6 '14

dobbelt lader er udelukkende for dem som køre mere end 300 km per dag og derfor skal 'efterfylde'. giver KUN mening hvis man har et par timer den kan stå og efterfylde og disse timer lige præsic er når bilen er ved at være tom/halv tom. F.eks hvis man er kontor ansat og bilen kan lades mens man er på job.

ægte hurtig opladning er kun med Rigtig SC og dog stadig ca. 30-60 min. Dette kræver ikke dobelt lader.

hjemme bliver en p85 fyldt hver nat med den medfølgende mobile lader (som altså maks lader med 3x13 amp 240 volt).

selv i fremtiden med større batteri pakker vil dette ikke ændres synderligt. Her vil den anbefalede mask daglige rækkevide blot kunne skrues op fra f.eks. De 300 til 400.

p.s. models s kan self godt køre mere end 300 km om dagen på en enkelt lader, men det er det tal jeg vil mene man skal regne med. Over tid(år) vil række viden falde, og så holder de 300 km stadig vand.

FrederikC
FrederikC Jan 6 '14
Hvis jeg lige skal opsummere det i skriver;
Dobbelt-lader er kun til hjælp hvis der kan lades med mere end 16a/400v (11kw), dvs den væsentligst fordel vil være at kunne lade hos eks. Clever med type2 kabel og dermed kunne hive 22kw (fuld opladning på 4,5 time).
brianmassesson
brianmassesson Jan 6 '14
Ja præcis eller som Niels skriver >300 km pr. Dag med mulighed for at 'efterfylde' i løbet af dagen...
JF
JF Jan 6 '14

@brianmassesson, tak for opklaringen omkring SuperCharger og DC strøm. Det havde jeg faktisk ikke fanget.

/Jess

Niels
Niels Jan 6 '14

Hvis man vil være sikker uanset hvad, så køber man en dobbelt lader, det værste der kan ske er at man har brugt lidt flere penge end nødvendigt - men vent med at bruge det helt store på el installationer/lade bokse, opgraderinger af maste sikringer m.m. der hjemme - det kan hurtigt vise sig at være unødvendigt og kan altid laves senere uden at det medføre ekstra omkostninger.

Kiefer
Kiefer Jan 6 '14

Hej.

Personligt har jeg fravalgt dobbeltlader, kunne ikke se behovet for at kunne lade dobbelt så hurtigt for 10-15.000,- kroner ekstra.

Har jeg en enkelt dag kørt så langt at den er langt nede og står og skal afsted med det samme igen, så må dieselbilen indtil 2015/16 tage over. Efter 2016 skulle model X gerne være ankommet til husstanden også ;-)

/Martin

Bjarni
Bjarni Jan 7 '14

Jeg er ret glad for at have dobbeltlader i min da jeg bruger den som min eneste og primære bil. Ikke fordi jeg kommer til at bruge det ret meget i dagligdagen. Men til de få gange om året hvor jeg skal langt og er nødt til at bruge en Clever-lader (fordi SC ikke er der endnu og heller ikke kommer til at dække alt 100%), så kan jeg nøjes med at trille tommelfinger i 1-2 timer i stedet for 2-4 timer for at komme hjem igen.

FrederikC
FrederikC Jan 7 '14
Med 5,5 kr pr kWh bliver det så ik pebret at lade hos clever? Ka ik lige regne ud hvad en fuld charge koster, måske en anden kan.
Er det noget med 22kw*5,5kr*4,5time eller?
homer
homer Jan 7 '14

Nej. Det er 5,5 kr pr KW du fylder på. Du har 85 kw (el 60) batteri. Så hvis du kunne (det får man ikke lov af batteri styringen) tømme batteri helt og lade helt op ville det koste = 467,5 kr. Dertil lidt tab ved ladningen. Så i runde tal 500 kr for at lade fuld op hos Clever til 5,5 kr. 

I sandhed en horribel høj pris.

NOELON
NOELON Jan 7 '14

Raymond og jeg testede idag ladning af hans bil på min infrastruktur på 3x32 Amp. Problemet var, at han ikke kunne opnå mere end 13 A ladning. Jeg derimod kan altid oplade med de 16 A, som forventet og giver de 11 Kw. Men vi måtte konstatere at hans bil kun lader med 13 A. Det var umuligt at 'skrue op' til 16. Da vi så snakkede bil onfiguration viste det sig, at han har 1 lader mens jeg har dobbelt laderen. Så måske begrænsningen ligge der. Er det overhovedet 11 Kw ladere der er i bilen eller er det 10kw?? For så ville pengene passe. jeg kan lade med 16 A, da de 2 ladere er i parallel, men Raymond kan kun lade med 13 A da han kun har 1. Jeg har ikke ladet med 32 A i lang tid (siden september) og lagde dengang ikke mærke til hvad ladestrømmen var. Men jeg har tidligere snakket med folk med 2 ladere der kun ladede med 26 A. Og så passer pengene igen. Er der nogen derude der har de samme erfaringer?? Og her snakker vi ikke en ustabil strømforsyning hvor bilen skruer ned for strømmen!! 

Sider: 1 2 3 4 »