Loading...
dk

Parkering af el bil på lade plads uden at lade | Tesla Forum

NOELON
NOELON May 9 '15

Ja, her er jeg så IKKE enig med Hookmaker. Når en kommune laver en aftale om at der er et bestemt el-selskab kan sætte en ladestander op tvinger de jo folk til at lave en aftale med præcis dette el-selskab for at kunne få lov til at parkere på den plads. Det er jo helt hen i vejret og i virkeligheden en udlejning af vores fælles areal til dette el-selskab. Det er for mig uacceptabelt. Hvis man derimod havde sørget for at lave en access model så ALLE elbiler kunne lade på denne plads uden aftale med et specifikt el-selskab, vil jeg selvfølgelig acceptere at man kun parkerer mod ladning. Nu er man tvunget til både at betale til Kommunen og et bestemt el-selskab. Det er dobbel-betaling. Uacceptabelt.

Kristian70k
Kristian70k May 9 '15

.. vel lidt det samme som en benzin stander.. hvis du ikke skal fylde op så skal man ikke holde der.. og om det er en shell eller en eon eller en clever er jo ikke det der afgøre om du skal optage pladsen.. det er mega nalle, hvis man mangler strøm og der holder en elbil og optager pladsen uden at bruge stikket.. så min helt klare mening er.. du kan holde der hvis du skal lade.. ellers ikke..

lysmanden
lysmanden May 9 '15
deacon: vil det sige at nogle parkere og forlader deres bil i laderen hele natten også selvom den er ladet fuldt op efter en time?
NOELON
NOELON May 9 '15

En benzin tank er ikke offentlig ejendom, men privat. En P-plads i offentlig rum er 'vores allesammens'. Det er forskellen. På alle de private pladser kan de lave hvad de vil. Men at de offentlige pladser kun 'tilhører' Eon eller Clever og at man er tvunget til at lade er da absurd. I borgergade i København er der elbil p-pladser, hvor man kan lade gratis - omend kun med 16 Amp 1 fase. Der synes jeg til gengæld det er absurd hvis der holder nogen uden at lade. Men at det kræver bestemte abonnementer at kunne parkere på bestemte offentlige p-pladser er og bliver forkert. Der har længe været diskuteret i elbil kredsene at der burde udvikles en fornuftig roaming politik og teknologi, så man kan lade på alle standere uanset abonnement. Hvis det blev gennemført så ville sagen være anderledes. Men når man tvinges til et bestemt abonnement er det absurd og forvridende. Men roaming tanken kræver protokoller og samordning og det er der ikke vilje til fra parterne og slet ikke hvis afgiftsfritagelsen ikke forlænges i et længere perspektiv end 2016. På telemarkedet var det et politisk krav, men på elbil området er det politisk dødvande. 

DeaconWP
DeaconWP May 10 '15

lysmanden:

Nej det er der vel ikke. Det var for at visualisere et scenarie, man kan have en holdning til.

Igennem sit ejerskab af en Tesla, kan man jo opleve mange ting. Og hvis man på sine rejser har oplevet, at der er optaget på en Supercharger, fordi de nærmestboende Tesla ejere alle sidder og balancerer batterier, mens der er kø af rejsende, der har behov for lidt hurtigt strøm, Så er det vel naturligt at reflektere over, hvem man synes en Supercharger er lavet til. Og hvordan man bør tage hensyn til andre, når man egentlig bare kan udføre en balancering et andet sted, end hvor andre har brug for den hastighed under ladning, som man kun opnår på en Supercharger.

Så der er vel en god grund til at tænke over, om man bør forlade sin bil, når den er sat til ladning?

Der er nok mange argumenter, som man ikke selv lige kommer i tanke om. Og så vil man kunne opleve, at "de lokale" optager laderen fra de rejsende, Og så kan man jo have en holdning til det, udfra hvordan det opleves.

Man kan jo spørge sig selv: Hvordan vil jeg agere, hvis jeg sidder og lader på den nærmeste Supercharger, der ligger lige rundt om hjørnet, for at lade til 100 %. Og der så kommer en gennemrejsende bruger, eller 2, og alle standere er optaget. Vil jeg afbryde min ladning, for at der ikke er kø? Eller lade dem vente, indtil en anden stander er ledig?

Det er ligesom lidt det dilemma, man kan forholde sig til, hvis man overvejer at være koblet til en Supercharger i længere tid.

En samtale om dette issue, vil hurtigt kunne fylde mere end denne tråds oprindelige emne, som er ladefri parkering i en bås med lademulighed. Og findes egentlig allerede andre steder i forum.

lysmanden
lysmanden May 10 '15
Deacon. Nu er jeg med. giver dig ret med at man på SC bør vige pladsen i sådan et tilfælde men kunne næsten ikke forstille mig at folk virkelig vil parkere der bare for det, men hvad ved jeg om det. I Køge er der jo altid plads.

Det jeg prøvede at belyse ved min tråd var om det er ulovligt med parkering på de andre stedeer. Konklusionen må være ingen bøde medmindre man er ICE bil.
Er med i det moralske perspektiv om at man optager en lade mulighed for en anden bil hvis man blot parkere der uden at lade.

Tilgengæld så skal jeg blankt indrømme at jeg i Rødovre centret ser mit snit til at parkere på børne famile pladserne lige ved indgangen af hensyn til de brede p båse.... Også selvom jeg ikke har familien med.
MartinPedersen
MartinPedersen May 10 '15

Det er vel ikke nødvendigvis ulovligt for ICE biler at parkere ved pladser med lade mulighed, det kommer vel an på hvor man er henne.

Som der var en der sagde tidligere i tråden, så er der mange der ser det som en mulighed for at lade,

og hvis man ikke skal lade, enten fordi man har massere af strøm på, eller hvis man er en ICE bil,

så er det måske lidt et religions spørgsmål om man så skal parkere der, eller lade pladsen stå til en der måske har brug for strømmen.

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen May 10 '15
NOELON
NOELON May 10 '15

@MartinPedersen: Det vil i praksis nok blive afgjort af P-vagten. Men hidtil har praksis været at hvis der er skilt, der klart sige El-biler, så vanker der. Det samme som hvis der ved en P-plads står 2 pladser Delebiler, så får man bøde, hvis man ikke er udstyret med en P-licens som delebil i forruden. I København har vi oven ikøbet også kombinationen P-Pladser til El-delebiler. Her vanker der også bøde hvis der står en alm. El-bil, selvom han lader. Her er problemet dog, at der ikke vanker hvis El-Delebilen ikke lader, hvis den tidligere bruger ikke har gidet sætte stikket i opladeren og bilen.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON May 10 '15
MartinPedersen
MartinPedersen May 10 '15

Som sagt kommer det an på hvor man er henne =)

Jeg er selv flyttet fra København til Jylland, og hvor der 90% af stederne i Kbh. er p-vagter, så er det nærmest kun 10% i Jylland.

Jakob
Jakob May 11 '15
Lidt betragtninger om, hvordan Københavns kommune (KK) tænker el-bilsparkering. Jeg har været i en del dialog med dem, da jeg bor på Østerbro og derfor har skulle have gadeopladning som min faste ladeplads.

El bilsparkering er til parkering af elbiler og uden ladebehov. Kommunen ønsker at fremme elbiler og vil derfor reservere særlige pladser til dem. Derfor var det også gratis til at starte med at parkere sin elbil i KK. Det viste sig dog desværre ikke at være tilladt iflg vejloven at lave denne forskelsbehandling mellem ICE og el. Derfor måtte KK pålægge parkeringsafgift (denne lov blev dog ændret af folketinget ved årsskiftet og KK samt Aarhus kommune har lovet, at de i budgetforhandlingerne i efteråret 2015 vil finde penge til at gøre elbils parkering gratis igen).

KK vil faktisk også meget gerne udlægge endnu flere parkeringspladser til el. Men her opstår så dilemmaet. Ved den seneste optælling var belægningsprocenten på elbils pladserne 10pct. Derfor kan KK ikke retfærdig gøre at inddrage flere alm. Parkeringspladser - der er stor mangel på i forvejen - til el.

Så når vi gode Tesla folk vælger ikke at parkere på elbilspladserne for at sikre at der er lademulighed for den med lidt strøm tilbage, så medvirker vi faktisk til at vi ikke får udrullet flere elbils pladser i KK.

Konklusion: Parker altid på elbils plads. Er der ikke plads, så skriv til kommunen, at du har oplevet at du ikke kunne parkerer her på det pågældende tidspunkt. OG så vil jeg opfordre til at man lægger sit telefonnummer i forruden. Kommer der så en med akut ladebehov, så kan man kontakt en af dem der holder der i forvejen og spørge om man kunne bytte plads. (Jeg synes faktisk at jeg på et tidspunkt har læst noget om en QR kode eller lignende i forbindelse med SuC, nogen der ved noget?)

Undskyld det lidt lange indlæg
/Jakob
TvBH
TvBH May 11 '15

@Jakob, godt indlæg med ny viden (for mig). Jeg vil da forsøge at få KK til at skabe elbilspladser i nærheden af hvor jeg bor ;-)

SQLCPH
SQLCPH May 11 '15

Jakob: +1 - med positivt resultat hvor jeg bor. KK udvider med 2 pladser

Der findes en app der hedder supercharger QR og er hvad du søger

/Søren

Kiefer
Kiefer May 11 '15

Jacob: Godt at høre KK har samme holdning til parkering med elbil som jeg selv :-)

/Martin

NOELON
NOELON May 11 '15

Hm, Jeg bor også på Østerbro og kender udemærket KK og det jeg hører i min øresnegl er at man ikke er sikker på at man vil gøre det gratis for El-biler (som i gamle dage). Men det rokker ikke ved Elbil P-pladserne forbeholdt for Elbiler, blot skal man betale på lige fod eller have en P-licens til området.

lysmanden
lysmanden May 12 '15
Godt input

Jeg har faktisk på den omdiskuterede p plads i Roskilde idag hvor der iøvrigt holdt en flot p85d uden at lade. Syntes det var synd den skulle stå alene så den fik selskab af min.....også uden at lade.
God ide med tlf nr. Så skal jeg nok flytte min. Jeg vælger at se sagen fra den vinkel at man ønsker at fremme el bilerne ved at giver ejerne fordele med en sikker p plads.....hvor man samtidig har mulighed for at lade
Hookmaker
Hookmaker May 12 '15

Jacob, jamen det var da en god udredning. Lad os så parkere der, så vi kan få belægningkoefficienten op...;-) !

Finde penge i budget 2015, - har de virkelig brug for at "finde" de 745,- kr???

NOELON
NOELON May 12 '15

Holdt idag på Nørre Voldgade i Kbh. med 6 eller 8 ladestandere fra Eon. Jeg var den enste Elbil Resten var ICE, men med fine licenser til Parkering i området. Ligner, at der ikke rigtig bliver noteret når det er lokale...

Jakob
Jakob May 13 '15
@Hookmaker de penge de skal finde er primært for de "besøgende" elbiler hvilket jo er mellem 11-25 kr/t gange antallet af timer parkeret. Det kan godt løbe op. Men så vidt jeg husker (fra min tid i ledelsen KK) så har den nuværende regering ikke ophævet loven som Fogh indførte om, at alle parkeringsafgifter over 100mio kr. (Tror jeg nok det var) tilfalder staten. Og kommunen kradser betydeligt mere ind, da man ser parkering som et værktøj til at begrænse trafikken. Derfor tror jeg måske at det bliver en "gratis" omgang for KK da det bliver staten der mister indtægten. Men som sagt er jeg ikke helt update mere.
Sider: « 1 2