Loading...
dk

Model X - Så kom det - første officielle Tesla Model X foto | Tesla Forum

nicom
nicom Jun 10 '15
Man kunne forestille sig engang i fremtiden at når bilen er mere end 80% opladt at den selv kører hen til nærliggende parkeringsplads, så andre kan få glæde af superladeren.. Man er naturligvis et fjols hvis man lader i timevis og ikke giver plads til gennemrejsende og Personligt vil jeg ikke selv lade mere end nødvendigt hvis der er andre i kø..(og jeg vil tro næsten alle har den samme holdning)
nicom
nicom Jun 10 '15
@hookmaker. Der står heller ikke at man ikke må bruge den når man ikke er på længere rejser. Og hvad er længere rejser. Da jeg var barn var 4 km en længere rejse. Nu flyver jeg og så er 4000 km en længere tur. Man lader sin tesla fordi den afladt og fordi man har et behov. så sjovt er det heller at opholde sig ved superlader
Forummets indlæg er redigeret af nicom Jun 10 '15
Genild
Genild Jun 10 '15
Nu skal jo nok lige spise brød til, og jeg tvivler personligt på at tingene skal ses så restriktivt som der her gives udtryk for.

Punkt et er Tesla ikke en offentlig instans men et privat firma, så jeg betvivler at de som udgangspunkt har nogen interesse i at forulempe deres kunder med en stringent og negativt laddet regelforvaltning. Kunder hos Tesla har jo alle et frit valg til at vælge dem fra.

Punkt to er det praktisk meget svært at forvalte en stringent tolkning, for hvornår er man på tur og skal man længere væk hjemmefra end man kan nå hjem igen, før at man med rette kan tillade sig at anvende SuC?

Det er jo lige før at man skal til at have seddel med hjemmefra og gemme bon'er før man kan tillade sig at "snyde" sig ind og lade.

Jeg er derfor af den klare opfattelse at Tesla direkte er glad for Lau samt ligesindede i samme situation - vi skal da også være glade for Lau, for ud over at være flink er han en del af familien.

Tesla kan da kun blive større og en succes ved at bilerne sælges til brugere, korrekt flere brugere giver flere på SuC, men også flere SuC'er ude i samfundet. Som jeg kan regne mig frem har man kalkuleret med at folk skal kunne trække effekt omkring 20.000 kWh fra SuC.
Hos Kajakaj svarer det vel til omkring 600.000 km og da han hellere hænger oppe i trækronerne end oppe på ladestandernes konstruktioner, tvivler jeg på at han kommer til at anvende "sin ration".

Nogle oplever ulykkelig kærlighed, vælger at kaste Tesla'en ud fra en høj bro og går derved også glip af "deres ration". Selv har jeg hverken en hoben unger eller en sur mokke af en sambo, så jeg har heller ikke behov for at flygte ud på en SuC for at unddrage fra dagens byrder.

Så skulle jeg møde Lau (gør jeg gerne) på en SuC, vil jeg da stille mig op og tage en snak med ham, og tiden vil hurtigt løbe - eller sagt på en anden måde, den tager da ikke længere tid fordi det er Lau end en fra Larvik.

Lad os nu ikke gøre denne verden mere firkantet end der er behov for.

De bedste og positive hilsner L@rs
Hookmaker
Hookmaker Jun 10 '15

@Genild, jamen vi er godt klar over at der er mange meninger om det her - det kan vi se i tråden om SuC. Respekt for det. MEN udover meningerne så er der altså en del fakta: 1) Der er set køproblemer ved visse SuC, både i Europa og i USA. 2) Tesla kender til punkt og prikke lademønsteret, hvem der lader hvor osv. 3) nu har de meldt det ud de har - og det må der være en grund til (om det så føres ud i livet kan vi kun gisne om) og 4) Da de 100% kontrollerer vores biler og har 100% styr på vores gøren og laden, så er det en nem sag at programmere eksempelvis, at du kun får 22KWhs ladning hvis du lader på din lokale SuC eller hvordan man nu ellers vil begrænse det. 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jun 10 '15
Genild
Genild Jun 10 '15
Henrik, vi er vel også enige om at Tesla i flere omgange har meddelt, at de vil til at lægge SuC'er i forbindelse med lokaliteter, hvor folk kommer - dermed tror jeg ikke at de mener vi alle skal til at køre i byggemarkedet eller til købmanden i den anden ende af landet.

Det er sikkert korrekt at Tesla kan have fuld check på hvad vi foretager sig hvornår, dette dog begrænset af lovgivning om indsamling og opbevaring af data om borgere, ikke generelt til statistisk analyse, men konkret personrelateret data på den enkelte borger.

Det tror jeg ikke at de ønsker eller tør gøre, og faktum er jo også at de IKKE har iværksat sådanne beskrevne aktiviteter.

Målet med mine kommentarer er bare, at vi ikke behøver sidde og fabrikere hjemmeflettede begrænsninger for (typisk) andre, men lade dem med indsigt og overblikket om at vælge hvad de vil - det er jo Tesla som har sat og sætter regelsættet sammen for de ting de markedsfører, det behøver de nok ikke vores hjælp til..
Forummets indlæg er redigeret af Genild Jun 10 '15
Lau
Lau Jun 10 '15

Glæder mig til en sludder i Tilst en af dagene Lars!

Genild
Genild Jun 10 '15
Lyder super Lau, jeg vil jo med sikkerhed kunne høste god information baseret på dit lokalkendskab til området :-)
NOELON
NOELON Jun 10 '15

Der er ingen tvivl om, at det er stigende problem som Tesla har fokus på. De er i tænkeboks om hvad der er den rigtige løsning ift lokal (gratis) forbrug og spærring for andre ikke-lokale.

Nu startede denne off-piste ift, Model X jo med problemet omkring folk der bor i lejligheder uden mulighed for at lade 'hjemme'. Og her mener jeg, at den bedste vej frem er at få reserverede P-pladser med opladning (sikkert i bundter), ligesom handicap pladser, indtil vi når et antal, der gør det umuligt at alle lader ved parkering om natten. Men der går adskillige år før dette scenarie opnås.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Jun 10 '15
Kiefer
Kiefer Jun 10 '15

For lige at komme tilbage på sporet med det første officielle foto af en Model X, er det bare mig, eller ligner det foto rigtig meget den første Model X beta der blev lavet?

/Martin

Daduck
Daduck Jun 11 '15

Angående overforbrug, tror nu mere at der tænkes på f.eks. Taxa kørsel eller lign. som udnytter disse (e.g. i Amsterdam). Har ikke selv oplevelsen af nogle issues, og man må formode at det er et meget lille antal der er evt. problembørn.

Hookmaker
Hookmaker Jun 11 '15
I mine efterhånden ikke så få indlæg omkring dette udtrykker jeg blot min holdning til en faktisk problematik som en del brugere inkluderet mig selv allerede har oplevet og som tesla nu varsler de vil tænke nærmere over fordi som de selv siger "der er er et vist forbrug som IKKE er i overensstemmelse med deres oprindelige intention med SuC."
Jeg har bestemt intet imod, at tesla tilbyder SuC i byer for folk som eksempelvis bor i lejlighed, at de får mere gratis strøm end mig - couldn't care less! Jeg hader jantelov og hvis du får skal jeg også ha', derfor bryster jeg mig bl.a. af, at mine naboer har betalt for min tesla!
Jeg påpeger blot og har gjort det hele tiden: hvis tesla skal leve op til deres oprindelige intention med SuC, så SKAL de placeres langs trafikårerne men UDENFOR byerne. Så er der jo altid en eller anden bondemand Bjørn der kommer og lader om aftenen, men hvad betyder det. Hvis derimod de lægges i eller opad byer, så vil der altid være flere (og flere) der gerne vil slippe for at bruge deres egen strøm. Uanset kWh prisen. Gratis, så er det eddermame gratis!
Hvis tesla så som anden prioritet, til senere udvikling af systemet vælger at give strøm til dem der ikke har det eller ikke kan få det, så 100% super med mig. Men det rokker ikke ved (gentagelse) at lige nu handler det om at sikre mobiliteten for de flere og flere der køber tesla. Går der først rygter om at den er for nedadgående, så vender løbet for tesla.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '15

Jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen at en del brugere har oplevet at SuC i Køge er fyldt og at det er et reelt problem...

Hookmaker
Hookmaker Jun 12 '15
@gustavsfar1, det kender jeg ikke noget til, jeg har aldrig oplevet nogen forstoppelse i Køge og heller ikke nævnt køge i mine indlæg.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '15

Nej okay. Den anden SuC hos Tesla er vel ikke tiltænkt til langfart? er der ikke kun 2 ladere?

Genild
Genild Jun 12 '15

Gustavsfar: Før de ligesom kom på, var hverkenb SuC på Kirstinehøj eller i Århus en del af det planlagte SuC-net.

Mit eget lommefilosofiske gæt er, at disse er kommet til grundet allerede tilgængelige ladefunktioner i forbindelse med værkstederne - har man dem, er det jo ikke uoverskueligt dyrt at gøre stedet tilgængeligt for en større population og måske oven i købet på samme konto vinde flere kunder i butikken.

I Kastrup er der fire ladestandere, men kun de to udenfor hegnet er til almenvældet, det var i øvrigt også det første sted jeg faldt over et skilt med en angivet tidsbegrænsning på ladningen (max 45 min). Har kun laddet derovre én gang (samme i Århus) og begge steder har vi skulle slå en rude ind for at komme ind i butikken.

Vi valgte dog i begge tilfælde at blive i bilen i stedet. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 13 '15

lyder fornuftigt... :)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 13 '15

lyder fornuftigt... :)

NOELON
NOELON Jun 13 '15

Jeg var igår kort inde og tanke op i Køge. Der var 2 biler hvor der sad førere. Men en hvor der ikke var fører, men hvor lamperne lyste konstant grønt - altså færdig. Pga antallet af ladere ikke lige noget konkret problem i køge. Men præcist det jegh bl.a. har set i Norger (Drammen) hvor på den ene side folk hygger sig på Max's og glemmer at holde øje. Og på den anden side en stigende kø af biler der venter. Det er jo den problemstilling Tesla arbejder med  - især hvis det ovenikøbet er 'lokale'. 

Hilbert
Hilbert Jun 13 '15

@TESLA: Efter at have boet i Norge et år og ladet i Drammen på vores ture til/fra DK, kan jeg bekræfte og underbygge din observation af belastningen på de to ladesteder ved Drammen (Lier Syd/-Nord). Fra snak med flere ladende Teslaejere der, er det mit indtryk at flertallet af ”de besøgende” ladede  på vej hjem fra arbejde (til trods for at ”hjemmeladningen” her kun koster 60-80 øre/kWh).

Hvis salget af Tesla´er i DK fortsætter med umindsket styrke, kan vi derfor forvente mindst samme problemer i DK inden for de næste par år.

Da vi nok ikke kan regne med at Tesla stiller ekstra ladekapacitet op til ”lokale” Teslaejere, ville det bedste nok være, om vi selv med normal omtanke og hensyntagen prøvede at undgå problemerne, inden vi begynder at se skævt til hinanden (det ville være synd for den gode ”Teslaånd”).

Langt hen ad vejen tror jeg - som også andre har foreslået - at mange problemer kunne undgås/begrænses, hvis vi efterlader telefonnummer eller evt. QR Code i forruden - ifald vi forlader bilen.

denlange
denlange Jun 13 '15

Og så lige tilbage til det tråden handler om. Nyt billede af model X.

Sider: « 1 2 3 »