@Genild, jamen vi er godt klar over at der er mange meninger om det her - det kan vi se i tråden om SuC. Respekt for det. MEN udover meningerne så er der altså en del fakta: 1) Der er set køproblemer ved visse SuC, både i Europa og i USA. 2) Tesla kender til punkt og prikke lademønsteret, hvem der lader hvor osv. 3) nu har de meldt det ud de har - og det må der være en grund til (om det så føres ud i livet kan vi kun gisne om) og 4) Da de 100% kontrollerer vores biler og har 100% styr på vores gøren og laden, så er det en nem sag at programmere eksempelvis, at du kun får 22KWhs ladning hvis du lader på din lokale SuC eller hvordan man nu ellers vil begrænse det.
Der er ingen tvivl om, at det er stigende problem som Tesla har fokus på. De er i tænkeboks om hvad der er den rigtige løsning ift lokal (gratis) forbrug og spærring for andre ikke-lokale.
Nu startede denne off-piste ift, Model X jo med problemet omkring folk der bor i lejligheder uden mulighed for at lade 'hjemme'. Og her mener jeg, at den bedste vej frem er at få reserverede P-pladser med opladning (sikkert i bundter), ligesom handicap pladser, indtil vi når et antal, der gør det umuligt at alle lader ved parkering om natten. Men der går adskillige år før dette scenarie opnås.
For lige at komme tilbage på sporet med det første officielle foto af en Model X, er det bare mig, eller ligner det foto rigtig meget den første Model X beta der blev lavet?
/Martin
Angående overforbrug, tror nu mere at der tænkes på f.eks. Taxa kørsel eller lign. som udnytter disse (e.g. i Amsterdam). Har ikke selv oplevelsen af nogle issues, og man må formode at det er et meget lille antal der er evt. problembørn.
Jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen at en del brugere har oplevet at SuC i Køge er fyldt og at det er et reelt problem...
Nej okay. Den anden SuC hos Tesla er vel ikke tiltænkt til langfart? er der ikke kun 2 ladere?
Gustavsfar: Før de ligesom kom på, var hverkenb SuC på Kirstinehøj eller i Århus en del af det planlagte SuC-net.
Mit eget lommefilosofiske gæt er, at disse er kommet til grundet allerede tilgængelige ladefunktioner i forbindelse med værkstederne - har man dem, er det jo ikke uoverskueligt dyrt at gøre stedet tilgængeligt for en større population og måske oven i købet på samme konto vinde flere kunder i butikken.
I Kastrup er der fire ladestandere, men kun de to udenfor hegnet er til almenvældet, det var i øvrigt også det første sted jeg faldt over et skilt med en angivet tidsbegrænsning på ladningen (max 45 min). Har kun laddet derovre én gang (samme i Århus) og begge steder har vi skulle slå en rude ind for at komme ind i butikken.
Vi valgte dog i begge tilfælde at blive i bilen i stedet.
Jeg var igår kort inde og tanke op i Køge. Der var 2 biler hvor der sad førere. Men en hvor der ikke var fører, men hvor lamperne lyste konstant grønt - altså færdig. Pga antallet af ladere ikke lige noget konkret problem i køge. Men præcist det jegh bl.a. har set i Norger (Drammen) hvor på den ene side folk hygger sig på Max's og glemmer at holde øje. Og på den anden side en stigende kø af biler der venter. Det er jo den problemstilling Tesla arbejder med - især hvis det ovenikøbet er 'lokale'.
@TESLA: Efter at have boet i Norge et år og ladet i Drammen på vores ture til/fra DK, kan jeg bekræfte og underbygge din observation af belastningen på de to ladesteder ved Drammen (Lier Syd/-Nord). Fra snak med flere ladende Teslaejere der, er det mit indtryk at flertallet af ”de besøgende” ladede på vej hjem fra arbejde (til trods for at ”hjemmeladningen” her kun koster 60-80 øre/kWh).
Hvis salget af Tesla´er i DK fortsætter med umindsket styrke, kan vi derfor forvente mindst samme problemer i DK inden for de næste par år.
Da vi nok ikke kan regne med at Tesla stiller ekstra ladekapacitet op til ”lokale” Teslaejere, ville det bedste nok være, om vi selv med normal omtanke og hensyntagen prøvede at undgå problemerne, inden vi begynder at se skævt til hinanden (det ville være synd for den gode ”Teslaånd”).
Langt hen ad vejen tror jeg - som også andre har foreslået - at mange problemer kunne undgås/begrænses, hvis vi efterlader telefonnummer eller evt. QR Code i forruden - ifald vi forlader bilen.