Loading...
dk

Grøn omstilling II (nu med menupunkt: Grøn?)... Lad Tesla ejerne i Danmark gå forrest. | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Sep 25 '15

Genild: Ja, jeg fortryder jo stadig at mit abb. på basserne først startede ved nummer 462 med en komplet samling frem til i dag, sirligt ordnet i kasser hvor bladene ligger i nummeret rækkefølge så man altid kan finde frem til lige nøjagtigt det eksemplar man skal bruge, og VED hvis en i familien har taget en ud af kassen uden at lægge det korrekt tilbage.

Men ellers giver jeg dig helt ret, man bliver lidt træt når naboen står og klipper hæk efter en snor så hækken ikke kommer til at være buet/skæv/upræcis. Vi tog konsekvensen og flyttede på landet (længere ud på landet) hvor det at bruge en hævefræser består af en større CASE traktor med plov ;-)

Men lidt tilbage til topic, det er så typisk regeringen (uanset farve) at at synes man selvfølgelig skal kunne differentiere priser bestemt ud fra klokkeslet selvfølgelig kun skal udgøre den forsvindende lille del af prisen hvor det ikke koster staten noget...

/Martin

Genild
Genild Sep 25 '15
Martin, jeg skal vare mig for at køre løs med "proff versus amatør" men vi mangler et par af de første ti numre i originalversionen, de resterende 985-86 blade står naturligvis behørigt numerisk sorteret i kassetter og hemmeligheden er at det er min bedre halvdel, der har haft abonnementet de sidste godt tre årtier (resten ef samlet ind på antikvariater og hos Fantast.

Men også "back to topic" så er det både pinligt og gennemskueligt, at man føler sig miljøvenlig fordi man lader dem der reelt giver værditilvæksten file i deres godt tredive ører per kWh, men sandeligen ikke vil file i egne godt 190 ører/kWh, der "for the record" er ren og skær profit i form af døde afgifter.

Vi vil gerne være miljøbevidste, så længe det betyder at vi kan pelse folk i afgifter.

Særgeligt og ofte direkte skadelig for både miljøet og den almindelige sunde fornuft
Torben_E
Torben_E Sep 26 '15

Tænk hvis man var kunster og ikke ingeniør...

Kunstneren Isaac Cordal har udtrykt "Global warming" på denne tanke- og følelsesvækkende måde ... Ikke så meget snak om CO2, tariffer, natteladning, breve etc....

I would like to call it GLOBAL "WAR"-NIGN....

Torben_E

SuneH
SuneH Oct 7 '15

Håber I har ladt bilerne op i nat, gutter. Vedvarende energi udgjorde knapt 125% af energien i DK på et tidspunkt. Vi var med andre ord 100% selvforsynende med (vind-) energi, og nødt til at eksportere af den. Se figur herunder, den grønne kurve :-)

Blæsevejr er godt for miljøet.

Så mangler vi bare differentierede strømpriser, så man kan blive betalt for at hjælpe el-nettet af med alt den overskudsstrøm :-)

Her er link, hvis I selv vil følge med:

http://el-bil.appspot.com/index.jsp?interval=1week

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Oct 7 '15
Lau
Lau Oct 7 '15

Fedt! Samme graf viser dog at vi har nogle udfordringer med vores vedvarendeenergiforsyning som er meget volatil.

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

Ja og disse ”udfordringer” kan let løses ved at gøre det interessant/muligt for kraftvarmeværkerne at anvende overskudsproduktionen fra vindmøllerne til produktion af varme i store varmepumper – men heller ikke dette forstår den sorte regering åbenbart - tværtimod:
http://ing.dk/artikel/finanslov-regeringen-traekker-alle-bevillinger-til-store-varmepumper-179116

Regeringen er vist godt på vej til at ødelægge den grønne omstilling – til stor skade for Danmarks fremtid og den kraftigst stigende del af dansk industri:
http://www.information.dk/547825

Men reducere NOx afgiften for at hjælpe de mest forurenende produktionsformer (f.eks. cementindustrien) – klares med et ”pennestrøg”.
Hvem sagde REN IDIOTI.
Vi har set det før, men desværre er både vælgeres og politikeres hukommelse utrolig kort.

SuneH
SuneH Oct 7 '15

Enig med både Lau og Hilbert :-)

@Lau: Interessant pointe med den volatile produktion fra vedvarende energi. Det er jo - bogstaveligt talt - som vinden blæser :-) Men helt så åndssvagt er det nu heller ikke. Jeg har hørt, at en stor del af overskudsproduktionen når det virkelig blæser, sendes til Norge. Her pumper de vand OP i vandreservoir'ene og ophober på den måde energi. Når det så ikke blæser længere, leder de vandet NED igennem turbinerne og producerer dermed el via deres vandkraftværker, hvoraf dele så sikkert eksporteres til Danmark. Så på den måde kan vind-energi gemmes til senere brug.

Man kunne godt forestille sig noget tilsvarende herhjemme, bare i mindre målestok, hvor man pumper vand op i nogle tanke (eller en stor sø på Himmelbjerget) - og så udnytter det når det ikke blæser. Alternativt kunne man varme vand op til de traditionelle kraftværker, fx til 70 grader, så de kun skal opvarme det sidste stykke til 100 grader med kul for at skabe damp til turbinerne.

Der er mange måder at gemme den vedvarende energi på, en løsning kunne jo også være Elons store batteripark ved siden af Apple i Viborg - eller hjemme hos den enkelte forbruger i en PowerWall.

Og endelig, som Hilbert også skriver, ved at gøre det attraktivt for kraftvarmeværkerne at bruge varmepumper, når der alligevel er overproduktion af vindenergi.

Lau
Lau Oct 7 '15

Jeps, jeg er jo helt for det, blot interessant at se grafen og konsatere at vi lige skal have styr på det lagring af energi inden vi kan begynde at se enden af den konventionelle produktion. At sende strømmen en tur til Norge og tilbage er en udemærket plan nu hvor vi ikke har fornuftige lokale opbevaringsmetoder, men der går jo en del tabt i processen.

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

Hej Sune

Ja, vindenergien kan altid lagres i f.eks. Norske reservoirer og genbruges (er dog behæftet med lidt tab). Grunden til at bruge det til varmeproduktion i DK er mere af hensyn til den danske økonomi (så vi ikke sælger billigt og køber dyrt), og så vi begrænser brugen af "uheldige" brændsler for at producere varme. Samtidig stabiliseres elpriserne ved intelligent brug af store varmepumper, opladning af elbiler mv.

Så den grønne omstilling vil være en win-win situation for alle parter (vindkraftproducenterne, kraft/varme værkerne, forbrugerne, DK og ikke mindst vores efterkommere). Det eneste vi venter på er de rigtige politikere.

De sidste grader kunne jo også varmes op med vind-el (elpatroner). Lagring i PowerWalls er nok ikke rentabelt - endnu.

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

Hej Lau

Det er faktisk ikke nødvendigt at vente på rentable lagringsmetoder - hvis vi blot tilpasser vores forbrug til den større vedvarende produktion. Planer og løsninger har ligget klar i årevis, så vi venter blot på den afgiftsreform der skulle tage fornuftigt hensyn til produktion og forbrug af den vedvarende energi.

Denne reform lovede Venstre m.fl. gennemført inden 2012 - ja du læste rigtigt 2012.

Lau
Lau Oct 7 '15

@Hilbert: Enig, det vil gøre en masse godt. Men hvis du kigger på grafen over produktionen af vedvarende energi den sidste uge vil det betyde at vi skulle tilpasse os ved ikke at have brugt strøm i søndags og mandags :-)

Hilbert
Hilbert Oct 7 '15

Vi jo have flere vindmøller mv., for at blive fossilfrie, men i visse perioder (uden vind) må vi stadig forvente at skulle improtere el fra f.eks. Norge.
Jeg tror ikke på rentabel energilagring i de mængder i DK, inden for de nærmeste år.
Her kan du læse en ”eksperts” vurdering af mulighederne:
http://ing.dk/sog/lagring%20stiesdal

MicTheCat
MicTheCat Oct 7 '15

>>Opråb fra FDEL og DR Detektor<<

Bringer her opfordring fra FDEL, ved der er nogler der har fulgt lidt bedre med end jeg ;-)

"Vi har haft mange kontakter til og møder med politikere, men stadig ved vi ikke med sikkerhed hvordan det vil ende. Det er utrygt for os og de, der i øvrigt enten investerer i, eller bare gerne vil et grønnere Danmark. Mest frygter vi at det ender som en forhandling en sen nattetime og  dermed ikke særlig gennemarbejdet eller respektfyldt for førnævnte.

Vi prøver forskellige ting, og en der muligvis kan tydeliggøre vores argumenter og lægge pres på politikerne er ved at tage form, men vi har brug for din hjælp :

Fjernsynsprogrammet Detektor på DR1 har vi kontakt til, og de har selv tidligere overvejet at lave indslag om netop elbiler men synes det  har vist sig for komplekst. De er dog positive hvis vi nærmest kan komme med en drejebog der lever op til deres  koncept. Det vil sige hvis vi kan finde et faktuelt udsagn fra en politiker som de kan grave i, og dermed be/afkræfte rigtigheden af. Men det skal være helt nagelfast udsagn og falsk for at gavne vores sag.

F.eks. håber vi at vi kan finde hvem, i den nuværende regering, der har sagt at “elbiler koster staten 450 ( eller er det 650 millioner ?) kr. om året.  Hvem kan oplyse link til pågældende der siger det ? Det mener vi kan afkræftes som værende faktuelt forkert.

Har vi andre faktuelle udtalelser der ikke kan være rigtige ? For eksempel noget om udligningsafgiften diesel biler har betalt men som ikke er blevet brugt til elbilerne.

Kan du bidrage så send gerne din info til undertegnede eller læg det ud på Face book FDEL Medlem.. ( dette egner sig ikke til FDEL Åben )

Men det haster.

Detektor har bedt om oplæg indenfor 24 timer da de vil prøve om de kan producere et indlæg allerede til udsendelse indenfor en til to uger.

Oplægget her lægges også på FDEL Medlem, men da vi stadig langtfra har alle medlemmer med “om bord” der, sendes det som direkte mail til alle medlemmer.

I håbet om et positivt udfald på den store trussel for elbiler og miljø med det nuværende finanslovsforslag.

På bestyrelsens vegne

Asger Grønkjær"

vh Michael

JonasHansen
JonasHansen Oct 7 '15
Hej Michael. Her er de 650mio i Karsten Lauritzens svar til skatteudvalget http://www.ft.dk/.../1265174/1549282.pdf
NOELON
NOELON Oct 7 '15

Jeg mener bestemt det var Venstres politiske ordfører der sagde de 450 mill. MEN hun citerer jo blot skatte ministeriets beregning. Og den beregning stiger jo blot jo flere Tesla'er der sælges, da FORUDSÆTNINGEN for beregningen er at dem der køber Tesla idag også vil gøre det imorgen når der er afgift. Hvilket er helt forkert og som burde være ret let at eftervise for Detektor - blot spørg her på Forum, både blandt dem der før har kørt f.eks. Mercedes og dem der har valgt ud fra den bæredygtige profil..

JonasHansen
JonasHansen Oct 7 '15
@TSLA. Det er vel ikke det der står i brevet ovenfor. Der står at de regner med de 3250 elbiler de regner med skulle blive solgt i dk 2016, ville erstatte tilsvarende mængde konventionelle biler med en gennemsnitlig pris på 405kkr inkl moms og afgift
Forummets indlæg er redigeret af JonasHansen Oct 7 '15
Hilbert
Hilbert Oct 7 '15
For mig at se er de omtalte beløb ret uinteressante. Elbilen er ikke konkurrencedygtig endnu. Spørgsmålet er om vi skal have grøn omstilling, og det var der bred enighed om i Energiforliget 2012. Det er det som politikerne skal holdes op på - uanset om "regnedrengene" kan konstruere det ene eller det andet tal, ud fra gæt om hvad folk vil købe fremover.
NOELON
NOELON Oct 8 '15

@JonasHansen: jeg kommenterede ikke brevet, da det ikke var postet da jeg skrev, men den snak jeg har bemærket omkring de 450 mill. bl.a. fra Venstres ordfører og som er rigeligt kommenteret i både ekstrabladet og af bl.a. Henrik Isaksen fra Sixt i TV. Men er enig med Hilbert om, at regnedrengene kan konstruere hvad de vil, men at det, som det handler om er politisk vilje til grøn omstilling og bedre luft kvalitet i byerne og dermed forbedret sundhed for hovedsagelig byboere.

Sider: « 1 2 3 4 5 6