Loading...
dk

Opladning billigst muligt? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Feb 11 '14

Med mit forbrug bliver det til 6248 kWh a 42 øre = 2624 kr i besparelse eller 218kr pr måned, det er ik meget, men mange bække små ;)

Mht. Clever og andre, så syntes jeg der er en udfordring og det er at man kun får penge tilbage 1-2 gange pr. år, så det er relativt mange penge man skal "ligge ud" undervejs.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Feb 11 '14
Pedro
Pedro Feb 11 '14
Der er lidt at læse her:
http://www.trustpilot.dk/review/www.modstroem.dk

Hvordan gøres det i praksis, kan bilen programmeres til at starte opladningen midnat eller skal man have noget scheduler ind over.
Hookmaker
Hookmaker Feb 11 '14

Jeg regnede lige sådan her:

Jeg har Dong og ingen aftale, dvs. jeg betaler en standardløsning idag og bruger i omegnen af 5000 Kwh/år.

Smider jeg for eksemplets skyld 5000 KWh oveni pr år, så kommer jeg vel af med noget der ligger i omegnen af 5000 x 2,30 = 11.500 per år til bilen (extra)

Hvis jeg bytter til Modstrøm lader vi som om jeg intet sparer på husets el, men HVIS jeg nu forudsætter at jeg kun lader bilen i tidsrummet 24-06 så sparer jeg ca 0,40 øre x 5000 Kwh/år = 2.000 kr/år.

Køber jeg så et abonnement hos EVSE til 100 kr/mdr. (Hvis de altså kommer igang) så får jeg 5000 x 0,9 kr = 4500 -1200 = 3.300 tilbage.

Pris i forhold til "gør intet politik": 11.500-2.000-3.300 = 6.200 kr.

Der er så lige en oprettelse + udstyrsinvestering fra EVSE der skal afskrives, til gengæld henter jeg ca. 7.000 kr i kilometerpenge fra firmaet om året, så det lugter henad et gratis regnskab.

Er det forkert regnet eller...? 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Feb 11 '14
KS
KS Feb 11 '14

@Hookmaker,

Vær opmærksom på at det kræver en selvstændig måler og eget HPFI relæ, for at kunne få ladeboksen til at virke, og få de 90,5 øre tilbage pr. kWh. Desuden er det indtil videre kun til og med 2015 der er rabat på el til biler. Hvorledes det går derefter ved ingen.. Men ellers ser regnskabet fornuftigt ud - du skal dog huske på at du for strømmen i tidsrummet uden for 24-6 betaler ekstra i forhold til hvad du betaler nu. Din besparelse med modstrøm vil derfor være i omegnen af 25  øre pr. kwh brugt til bilen.

KS
KS Feb 11 '14

@Pedro.

Du kan bruge scheduleren i bilen til at starte ladning kl 24. Ellers kan du snart anvende TeslaMS + den scheduler jeg har udarbejdet og er ved at færdiggøre - både til at starte/stoppe ladning, men også til at starte og stoppe varme m.v.

Pedro
Pedro Feb 11 '14
Ok.
Hookmaker
Hookmaker Feb 11 '14

Tak Seitzberg. Tænkte iøvrigt en anden lille tanke:

Hvad med et lille ApS (0-PAYDK.ApS):

ApS køber 10+ ladebokse (så kan vi få dem engros og der er gode penge at spare engros). ApS sælger 10+ abonnementer inkl. ladebokse til glade Model S ejere til engrosprisen + moms, - abonnement 1kr/mdr. 

ApS tilbyder "0,92 kr/KWh tilbage løsningen" til køberne, voila: billigst mulige how-to-get løsning for alle.

ApS kan i øvrigt derudover tilbyde ladekabler o.a. udstyr til salg. ApS annoncerer med velj. priser på hjemmesiden, men det kan ske der gives (store) rabatter...;-)  

FrederikC
FrederikC Feb 11 '14
Det er vel tæt på det som evse har gang i, tror bare de pt hænger i nogle moms regler.
nicom
nicom Feb 11 '14

Er der ingen der overvejer solceller, eller er det da helt passé?

JensMelhede
JensMelhede Feb 11 '14

Jeg indstallerede solceller i december 2012, så jow jeg har da tænkt mig at bruge den strøm istedet for at sælge den til 60 øre pr. kWh :-)

NOELON
NOELON Feb 11 '14

Solceller absolut! Har fuld bestykning i mit sommerhus, hvor jeg lader ca 50% af tiden. MEN sagen/problemet er at der er himmelvid forskel på den aktuelle ordning og den gamle netto ordning. Under den nuværende ordning er det jo kontraproduktivt, da man lader bilen når man kommer hjem - dvs. når solcellerne IKKE producerer - mens produktionen er sendt op på nettet til lavere pris. Men under den gamle ordning fik man udlignet produktion og forbrug, så man kunne producere om dagen men lade om natten uden mellem beregninger og ekstr omkostninger.

nicom
nicom Feb 12 '14

Nå ja , som du lægger det ud er det nok ikke oplagt at vælge solceller med nuværende ordning så evse og modstrøm er måden at få billig strøm. Jeg er selv så heldig at være på den gamle ordning og med 2500 kwh i overskud skulle det dække en del "GRATIS" kilometer i den fremtidige model x. 

FrederikC
FrederikC Feb 12 '14

Elon Musk snakkede for nyligt, tror det var i amsterdam, om muligheden for at have et ekstra batteri stående, netop til at løse problemet med solceller. Så man kunne lade det ekstra batteri op, også tage strøm derfra til bilen. De var vidst igang med test i CA.

nicom
nicom Feb 12 '14

Ja, det koncept bruges i Elon andet firma . Solarcity. Mon Solarcity eller andre tilbyder denne batteriløsning i nær fremtid i Danmark?. Der findes også den mulighed  at når ens Model S(x) efter 10 år har slidt batteri med evt 70 % kapacitet kan dette batteri genbruges som buffer i et solcelleanlæg. 

NOELON
NOELON Feb 12 '14

Ja, det er klart det ville være en rigtig smart løsning med et batteri, hvorfra bilerne kunne lade direkte, dvs. DC. Det vil give bedre effektivitet, da der ikke først skal omformes til AC og derefter tilbage igen til DC. Men det kommer jo lidt an på hvad batteriet kommer til at koste. Men oplagt, at det kunne være et nyt felt for Tesla's batteri teknologi.

Kiefer
Kiefer Feb 12 '14

Hej.

Det hedder en kæmpe UPS :-)

Men du skal nok forvente at du hurtigt kommer op på en små 100.000 kroner for en UPS af en hvis størrelse og på samme måde som bilen er der batterier der skal skiftes en gang imellem, men da bestemt en interessant idé.

I princippet kunne du måske endda føde resten af huset via UPS'en om aftenen/natten når solcellerne ikke producerede strøm og bilen evt var opladet.

/Martin

FrederikC
FrederikC Feb 12 '14

En UPS er klart en løsning, men der er nok en levetid på batt. på 8-10 år ligesom i bilen, og et tab/forbrug på konvertering fra AC->DC->AC + køl af UPS'en.
Er ikke sikker på at ROI på en sådan løsning er særlig god.

Kiefer
Kiefer Feb 12 '14

Tror ikke du skal regne med en så lang levetid for et UPS batteri, normalt har jeg set dem skiftet hvert 3. år.

/Martin

FrederikC
FrederikC Feb 12 '14

Tror det kommer an på brug,opbevaring, kvaliteten og hvad man kan leve med af spændingstab.

JF
JF Feb 12 '14

Læste forleden en artikel om dem her: http://www.vivaenergi.dk/solcelleanlaeg-hybrid-batteri-417.aspx

Kunne måske være en løsning? 

Sider: « 1 2 3 4 »